Marketing 2017 2018 Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Een doelgroep kunnen bepalen met behulp van gestelde criteria Marketing 2017 2018 Een doelgroep kunnen bepalen met behulp van gestelde criteria Een keuze kunnen maken in welk prijssegment je vakantiecentrum valt Bepalen hoe je als vakantiecentrum graag gezien wordt?
Marketing 2017 2018 Doelgroep 2. Prijs 3. Identiteit & Imago
Marketing 2017 2018 1. Doelgroep Een afgebakende groep personen waar een product, dienst, campagne of organisatie zich op richt
Een doelgroep bepalen: waarom? Marketing 2017 2018 Een doelgroep bepalen: waarom? # wanneer je weet welke media je doelgroep ‘gebruikt’, kun je je reclame/communicatie/promotie efficiënter inzetten # wanneer je weet wat de behoeften/hobby’s/interesses zijn van je doelgroep kun je hier beter & sneller op in spelen
Een doelgroep bepalen: hoe? “segmentatie”: opdelen/afbakenen/indelen Marketing 2017 2018 Een doelgroep bepalen: hoe? “segmentatie”: opdelen/afbakenen/indelen 1. Geografisch (*) Demografisch Sociaal-economisch Gedrag Nederland Leeftijd, geslacht Inkomen, opleiding Leefstijl, hobby’s & interesses
Marketing 2017 2018 2. Prijs Gaat hier nu om ‘prijsbeleving’ van de klant, niet om een prijs te bepalen! Go to www.menti.com en enter the code: 33 03 79
2. Identiteit & Imago Identiteit Imago Identiteit Marketing 2017 2018 2. Identiteit & Imago Wie zijn wij? Identiteit Hoe gedraag we ons? Hoe zien anderen ons? Imago Identiteit Het beeld dat de onderneming wil uitdragen Imago Het beeld dat de klant heeft over de onderneming
Ideale situatie ‘organisatie’ Marketing 2017 2018 Ideale situatie ‘organisatie’ Hoe gedraag we ons? Wie zijn wij? Hoe zien anderen ons? Identiteit = Imago
Het beeld dat de onderneming wil uitdragen Marketing 2017 2018 Het beeld dat de onderneming wil uitdragen “hoe de organisatie door de klant gezien wilt worden” Voorbeelden Kernwaarden organisatie: Betrouwbaar Ondernemend Vernieuwend Kwaliteit Innovatief Duurzaam Service Deskundig Betrokken Degelijk
In de praktijk Imago? Identiteit? Marketing 2017 2018 In de praktijk Imago? Identiteit? Aan welke kernwaarde(n) Met welke kernwaarde(n) denken jullie? wil de organisatie geassocieerd (gezien) worden? Kwaliteit & Service Goedkoop
Een Imago kun je op verschillende manieren beïnvloeden: Product Plaats Marketing 2017 2018 Een Imago kun je op verschillende manieren beïnvloeden: Product Plaats Prijs Promotie Personeel
Marketing 2017 2018 Product Plaats Prijs Promotie Personeel
Creëer beleving & sfeer! Marketing 2017 2018 Creëer beleving & sfeer!
Marketing 2017 2018