Hoofdstuk 5: Eigenheden en eigen accenten van elk evangelie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Advertisements

Ik wens je De kracht van god.
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is zending?
Woord van Leven April 2014.
Efeze 1:11-14 Tekstboekje Hoofdstuk 4
Zingen Vers 1 Ik ben het levensbrood, Ik red je van de hongersnood.
Verhalen over God, mens en de wereld Deel 2. Verhalen over God, mens en de wereld Nieuwe Testament  vervolg op het oude testament Zijn niet los van elkaar.
LEZEN: JOH.3:16 WANT GOD HAD DE WERELD ZO LIEF.
Face t0 face - 3 De wet van het koninkrijk …. Face t0 face - 3 Johannes 13:1-20 Pijnlijke situatie : slaaf vergeten voor de voetwassing Allen klaar om.
Welkom op TOV!.
Ik nodig je uit tot een nieuw begin.
Hoofdstuk 4 Op de kring Bijbelstudie Van de VEG Amstelland 2 Emmeloord Over het boek Jozua Hoofdstuk 4.
De weg van de rechtvaardigen is stralend als de zon.
Welkom Israelzondag.
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Evangeliënkring Sliedrecht
Wat moeten wij doen om Gods licht en liefde
De doop in de Heilige Geest
Discipelschap is leven tot Gods eer “Het gaat niet om mij, maar om God”. “God moet aan zijn eer komen.” Doel van de preek: Wat klopt hier wel en niet aan?
De Bijbel Inleiding.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
Introavonden: Wat voor soort kerk is de Avond 2 onze traditie en onze missie.
Welkom in deze Pinkster-dienst - een gave(n)dienst koor, voorlezing, zingende kinderen, bijdrage KIKker, preek enz. - een volle dienst laat u/je vullen.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
Johannes 3:16 Gods liefde voor wie anders verloren gaat Ga, getuig over Jezus Christus Motivatie - de liefde van God - de eer van Jezus Christus de Heer.
Mat 4:17 ‘Kom tot inkeer,’ zei hij, ‘want het koninkrijk van de hemel is nabij!’ Mat 4:17.
Voorganger:ds. A. Robbertsen Welkom in deze dienst Schriftlezing:Handelingen 13 : 1 – 12.
Is het mistig in je leven, waardoor je het licht van God niet herkent? Matthijn Buwalda herkende in de mist het beeld dat hij van God had. Zijn zoontje.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Weest niet verbaasd als u de wereld haat;
Persoonlijkheid van de Geest
1 Johannes. 1 v (God treedt in Jezus Christus naar buiten)
mijn hart en leven zoekt, die mij gevonden heeft;
Het werk van de Geest.
Jakobus (1).
Woord van Leven Mensen van diverse godsdiensten voelen zich aangetrokken door de geest van broederschap die de Focolarebeweging kenmerkt. Men doet de ervaring.
Praten met God Wat zou jij vragen?.
Derde zondag 40-dagentijd
Kindermoment Als je iets niet kunt zien, betekent dat nog niet dat het er niet is.
Schattebout. Schattebout Er is meer tussen hemel en aarde! Ècht wel! Eindeloos bewustzijn bij God. Zo heet dit schilderij. Dat is net zoiets als eeuwig.
de grote opdracht ... onderbroken
Wat geven we kinderen mee?
Zoeter dan honing.
Wat doen we? Joh 11:
Welkom in deze kerkdienst
SPREKEN VAN GOD Over verkondiging en catechese
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Jongste gemeentelid Valentijn Adriaan Johannes Samuël Joosse.
Welkom in deze kerkdienst
Kom Heilige Geest, vernieuw uw kerk, vernieuw mijn leven
Johannes (3) WELKOM 1.
Johannes (1) WELKOM 1.
Het Evangelie naar JOHANNES studie januari 2018 Bodegraven.
Hoofdstuk 5: Eigenheden en eigen accenten van elk evangelie
Geschriften van mensen, Woord van God
Welkom in deze kerkdienst
Onvolmaakt maar Geliefd
Door de wereld gaat een woord
Openbare geloofsbelijdenis
Ik geloof in God, de bron van alle leven
Prediking zondag 16 september 2018
De bruiloft in Kana 3 maart 2019 Hendrik Ido Ambacht.
Muziek: “Hosanna” van Dufay
Pastorale namiddag.
De vlieger van de Heilige Geest
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 5: Eigenheden en eigen accenten van elk evangelie

4. Het Evangelie volgens Johannes

Tetramorf (± 1220 Catalonië)

Joh: Auteur, bestemmelingen, plaats, datum Kenner van Grieks, Hebreeuws en Aramees (vertalingen) Bekend met Palestijnse topografie Vertrouwd met joodse gebruiken en feesten (verklaringen) en met de joodse traditie die in Jezus haar volle betekenis vindt Grote afstand t.o.v. officiële jodendom (‘de Joden’) Johanneïsche school die ook 1-3 Johannes voortbracht Bestemmelingen Kenden geen Aramees en Hebreeuws (vertalingen) Op gespannen voet met het officiële jodendom Joden- en heidenchristenen Plaats: Efeze? Syrië? Egypte? Datum: rond 95 à 100

Joh: Eigenheden narratief kader Proloog Jezus’ uur: het uur van zijn dood, verheerlijking en terugkeer naar de Vader De cesuur tussen Joh 12 en Joh 13 Joh 1-12: het ‘Boek van de Tekenen’ “Jezus’ uur is nog niet gekomen” Openbaar optreden: tekenen, redevoeringen, geloof en ongeloof Joh 13-20(21): het ‘Boek van de Verheerlijking’ “Jezus’ uur is gekomen” Laatste avondmaal met redes tot ‘de zijnen’, passie, verrijzenisverhalen

Joh: Eigenheden verhaalstijl Poëtisch: parallellismen en herhalingen Grote teksteenheden waarbij verhaal en rede met elkaar verweven zijn Filmische scènes Ontmoetingen met individuen Scherpe controversen met ‘de joden’ Plechtige, zelfbewuste Jezus ‘Amèn, amèn’ ‘de Zoon en de Vader’ ‘Ik ben’

Joh: Jezus’ tekenen getuigen van zijn goddelijk zoonschap Jezus’ tekenen wijzen naar Jezus’ identiteit: Hij is de Zoon van God → uitnodiging om tot geloof te komen → Jezus is kritisch voor wie de teken-functie van zijn wondere daden mist

Joh: geloven is de weg tot (eeuwig) leven Geloven (altijd een werkwoord in Joh!) = voor waar aannemen dat Jezus de Zoon van God is in wie God zich te kennen geeft = in Jezus vertrouwen stellen en zich aan Hem overgeven = dé weg ten leven en ten heil, nl. (nu reeds) uit de dood naar het leven overgegaan, geen honger meer, geen dorst meer, niet meer dwalen in het donker, …

Johannes’ portret van Jezus Jezus is de Zoon van God Jezus’ relatie tot God is een liefdesrelatie die wordt gekenmerkt door de hoogst denkbare wederkerigheid, eenheid en nabijheid ‘Wie Mij ziet, ziet de Vader’ (12,45; 14,9) ‘het Woord was God’ (1,1); ‘Mijn Heer en mijn God’ (20,28)

Leren lezen in de evangeliën Hoofdstuk 6: Leren lezen in de evangeliën aan de hand van Joh 13,1-20

De tekst Welke vertaling heb ik in handen? Doeltaalgericht of concordant? Welke confessionele achtergrond hebben de vertalers? Vergelijk eens twee vertalingen met mekaar www.debijbel.nl

Geen lezen om van te leven zonder lezen om te weten wat er staat

1. Lezen om te ontdekken wat er staat A. Welke evangelie → eigenheden in deze perikoop? B. Ruime context: plaats van de perikoop in het narratieve kader van het evangelie C. Onmiddellijke context: wat gaat onmiddellijk vooraf, wat volgt?

1. Lezen om te ontdekken wat er staat D. Achtergrondinformatie gewenst? * voetnoten in je Bijbeluitgave * Bijbelcommentaar, theologisch woordenboek (bib) * online (wees kritisch over je bron!) vb. www.debijbel.nl E. Dwarsverwijzingen naar Schrifpassages * bron van Schriftcitaat of –allusie? * parallelle/gelijkluidende passages in zelfde evangelie? * parallelle/gelijkluidende passages in andere Bijbelboeken?

1. Lezen om te ontdekken wat er staat Wie? * Wie zijn de handelende personen? * Over wie wordt gesproken? Waar? Wanneer? Wat? * Wat wordt er verhaald? Wat wordt meegedeeld? * Wat gebeurt er? Wat speelt er zich af? * Hoe evolueert de beginsituatie naar de eindsituatie? * Welke thema’s worden uitgewerkt?

2. Eerste aanzetten tot lezen om van te leven: vragen aan de tekst Hoe portretteert het Johannesevangelie Jezus in deze perikoop? Hoe kunnen we Simon Petrus’ protest interpreteren? Welke betekenis geven de evangelist en de Johanneïsche Jezus aan de voetwassing? Wat betekent het dat Jezus ook de voeten van Judas Iskariot, zijn verrader wast? …

2. Lezen om van te leven Hou bij je zoektocht naar antwoorden steeds de sleutelbegrippen ‘verrijzenis’, ‘Kerk’, ‘de Schriften’ en ‘Jezus van Nazaret’ voor ogen Zoek het antwoord in eerste instantie en vooral in de Schrifttekst zelf (nl. het betreffende evangelie, de andere evangeliën, het Nieuwe Testament, de hele Bijbel) Ga te rade bij Bijbelcommentatoren, medelezers, …

Hulpmiddelen bij het lezen van de evangeliën 1. Lezen, lezen, lezen en ook eens beluisteren 2. Theologische/exegetische woordenboeken 3. Bijbelconcordanties 4. Bijbelcommentaren 5. Bijbeltijdschriften 6. Permanente vorming

Permanente vorming Op 30 juni 2018: Bijbelevent te Zevenkerken “Liefde in de Bijbel” www.bijbelhuiszevenkerken.be Van 2 tot 4 juli 2018: Theologische Studiedagen te Brugge “Levend water: Inspiratie putten uit het evangelie en de brieven van Johannes” https://www.kerknet.be/sites/default/files/201807%20julisessie.pdf Op 21 en 22 augustus 2018: Didache-leergangen te Leuven “Het Lucasevangelie” https://www.vlaamsebijbelstichting.be/

Tot slot Stop de verkleutering van de Bijbelcatechese! Halt aan een moraliserende benadering van de Schrift! Gedaan met het zoete gezweem over de lieve Heer en zijn mooie verhalen!

Het dikke boek met mooie verhalen vertelt over Jezus en God onze Heer. De woorden zijn zacht. Ze doen ons hart stralen. Ze leren ons goed te zijn, altijd weer. Dag lieve Heer, je mag het wel weten ik vind die verhalen van jou heel erg fijn. Ik wil ze onthouden en nooit vergeten. Ze helpen me lief en eerlijk te zijn.

Het dikke boek met mooie verhalen vertelt over Jezus en God onze Heer. De woorden zijn zacht. Ze doen ons hart stralen. Ze leren ons goed te zijn, altijd weer. Dag lieve Heer, je mag het wel weten ik vind die verhalen van jou heel erg fijn. Ik wil ze onthouden en nooit vergeten. Ze helpen me lief en eerlijk te zijn.

ZJ 720: Door de wereld gaat een woord en het drijft de mensen voort: ’Breek uw tent op, ga op reis naar het land dat Ik u wijs.’ Here God, wij zijn vervreemden door te luist’ren naar uw stem. Breng ons saam’ met uw ontheemden naar het nieuw Jeruzalem.

Goeie moed met de verwerking van de leerstof!