Week van de Eenzaamheid & Week van de mediawijsheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jong VLD Academy. Doelstelling: Voorbereiden en klaarstomen van jong politiek talent voor de verkiezingen van 2012.
Advertisements

‘Groot ICT project’ Een leerlijn mediawijsheid.
‘Nee zeggers’ – bewoners die niet meedoen
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Werken aan een draagvlak voor KM in jouw organisatie 22 oktober 2013.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Social Media.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Ervaring opdoen met versterken van informele netwerken bij opgroeien en opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut Regiobijeenkomst professionele.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Programma – 13.55Voorstellen & verwachtingen – 14.15Jongerenstrategie – Jongerenprojecten – 14.45Voorbeelden uit de praktijk.
“Let’s talk about you & me”
Welkom bij de lancering van GOvoorelkaar Dé verbinding tussen hulpvragers en vrijwilligers!
Hoe krijg je het op gang?.
Evenementencommissie RCU Zwolle
Programma – 14.10Voorstellen & verwachtingen – 14.25Jongerenstrategie – Jongerenprojecten – 14.50Voorbeelden uit de praktijk.
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
Middelen voor je buurtproject 21 maart Sessie 1.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
In opdracht van Overlast in Amsterdam West ‘Het Columbusplein’ Project Ondernemen De Haagse Hogeschool Jeoffrey van Zijp.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Welkom. Voorstelle n Goedemorgen Meneer/meester Durenkamp Jullie SLB’er/mentor 10:15 – 10:30.
Prokkelweek maandag 6 t/m zaterdag 11 juni 1 week als voorbeeld voor de rest van het jaar.
3 t/m 14 oktober Inhoud  Alert Online 2016  Thema  Communicatie en Onderzoek  Hoe meedoen?
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Vergroten inzet mantelzorgers en vrijwilligers 19 april 2016, Zorgcentra Meerlanden Marcel Kruger, Anne-Mieke den Ouden Hoe werf en bind je deze doelgroepen.
Programma 20.00Opening wethouder 20.10Inspirerende verhalen Randwijk – Oosterhout – Zetten 20.20Aan de slag 21.50Afspraken en afsluiting 22.00Napraten.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
AtyJean & Kracht On Tour Samen on Tour in Goes op 12 oktober 2016.
INSPIRATIE BIJEENKOMST WEEK VAN ZORG EN WELZIJN. Landelijke aandacht Nieuwe campagne 1 ambassadeur die landelijk ingezet gaat worden in de campagne Krant.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
informatie over het project
Mediawijsheid competentie:
Het buurthuis als ontmoetingsplek
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Media is er altijd en overal
Zorgvragers in de VVT.
Van zenden en terugzenden naar samenwerken ten behoeve van het kind
Mediawijsheid competentie:
Inhoud Digitale ontwikkelingen op school Actuele zaken Wat vindt u?
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
Les 1: Introductie Marketing
Wat hebben een pizza-automaat, VR-simulaties, serious gaming, melk- en kookrobots en de bibliotheek met elkaar gemeen?
Zwart wit denken in de klas
Informatiebijeenkomst
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
EFMB April 2018 Hoe Europa bijdraagt aan de sociale inclusie van ouderen in Nederland.
Els Verkerk, directeur-bestuurder Stichting Opvoeden.nl
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Kennismakingsspellen
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Saban, Koen en Thijs Tha4d
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Wegwijzer in mediawijsheid en mediaopvoeding 0-6 jaar
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Social media voor statenleden/politici
Workshop “De veranderende professionaliteit”
Social media Wat deel je wel en niet?.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Week van de Eenzaamheid & Week van de mediawijsheid

Programma Introductie Doel workshop Feitjes: doelgroep & mediagebruik Inspiratie: voorbeelden uit de praktijk Zelf aan de slag: in groepen activiteiten bedenken Terugkoppeling Afsluiting

Waarom organiseren we activiteiten? Week van de eenzaamheid sinds 2010 Uitbreiding sociale netwerk (20 september t/m 6 oktober 2018) Week van de mediawijsheid sinds 2010  Kritisch media gedrag (16 t/m 23 november 2018) Uitgangspunt  Waar kun je bij aansluiten qua activiteiten? Wat is er al? Met wie kan je samenwerken? Hoe kan je de twee themaweken aan elkaar linken? Benadruk hierbij de doel van de themaweken en waarom er dan activiteiten georganiseerd kunnen worden. Dus met oog op een duurzaam effect i.p.v.. eenmalig activiteit.

Wie is de doelgroep? Ken je doelgroep goed! Benadruk hier dat het belangrijk is om de doelgroep goed te kennen voordat je gericht iets aanbied. En maak daarna samen een mindmap over de doelgroep. Ken je doelgroep goed!

Mindmap doelgroep Wat weet Riet van media? Wat zijn de hobby’s van Riet? Hoe ziet een dag van Riet eruit? Wat is het sociale netwerk van Riet? Mindmap ook aanvullen met feitjes uit onderzoeken over senioren www.popplet.com

Inspiratie: voorbeelden uit praktijk Skype estafettes Het koor: jong en oud vlogt! Quiz: Filter de media! Leg kort uit wat de drie voorbeelden inhouden en hoe ze mogelijk georganiseerd kunnen worden.

Voorbeelden voorgaande jaren Week van de Eenzaamheid: 2015 OBA  Lieve Amsterdammer kaartje schrijven voor stadsgenoot 2016 Zorgorganisatie Pameijer (Rotterdam)  Pokemon Go zoeken in eigen buurt, daarna gezamelijke lunch Doorlopend OBA  OBA Maatje Haagse Luikjes  campagne om initiatieven in het zonnetje te zetten Week van de mediawijsheid 2015 OBA  Geloof jij je eigen ogen? Bibliotheek Den Haag: vullend mediawijsheidprogramma Haagse Luikjes: De campagne Haagse Luikjes zet bestaande en nieuwe initiatieven in Den Haag tegen eenzaamheid in het zonnetje. https://www.omroepwest.nl/nieuws/3296447/Haagse-Luikjes-tegen-eenzaamheid  live adventskalender Lieve Amsterdammer (vanuit OBA)   Lieve Amsterdammer is een platform van Coalitie Erbij voor alle goeddoeners van Amsterdam. Samen met organisaties als, Humanitas, Rode Kruis Amsterdam, Prisma, Leger des Heils, De Regenboog Groep, de Protestantse Diaconie, Hulplijn Amsterdam en Burennetwerk vechten we samen met een heleboel particulieren tegen eenzaamheid. Week van de mediawijsheid: Geloof jij je eigen ogen? https://www.oba.nl/nieuws/week-van-de-mediawijsheid.html

Activiteiten op de planning 2018 Week v/d eenzaamheid Den Haag: #Komerbij informatiemarkt Inspiratie: www.samentegeneenzaamheid.nl Week v/d mediawijsheid Bibliotheken: DigiDoe Inspiratie: www.mediawijzer.net/week-van-de-mediawijsheid Denk ook aan intitatieven als SeniorWeb, Digitaalhulplein.nl * Digidoe is een online platform met cursusmaterialen om zelf in de bibliotheek een workshop of lezing op het gebied van digitalisering, sociale media en informatievaardigheden te verzorgen. https://digidoe.rijnbrink.nl/over-digidoe * Bibliotheek Den Haag bood een vullend mediawijsheidprogramma ‘Ben jij wel mediawijs?!’ met elke dag een ander thema en bekende aanwezige. Thema’s waren fake news, I love robots, catfish, YouTube en de jeugd van tegenwoordig over sociale media. https://www.weekvandemediawijsheid.nl/inspiratie-bibliotheken/

Verbinding Belangrijk: Welke activiteiten zijn er al en waar kun je op aansluiten?

Zelf aan de slag In groepjes brainstormen over mogelijke activiteiten tijdens de twee thema weken Denk tijdens de brainstorm aan: Wat wordt de activiteit? Wat willen ze bereiken in die activiteit? Wie is de doelgroep? Wat hebben zij nodig om de activiteit te realiseren? Wanneer gaat dit plaatsvinden? Met welke lokale initiatieven maak je een koppeling? Hoe zorg je tijdens de activiteit voor een contactmoment tussen de G4 steden? (Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht) Deze sheet projecteren tijdens brainstormsessies. (als groepjes in verschillende ruimtes worden verdeeld moeten we de voorwaarden ook uitgeprint in de andere ruimtes hebben hangen)

Wat zijn jullie ideeën? Bespreek plenair wat er uit de brainstormsessies zijn gekomen. Ga na of ze genoeg handvaten hebben om zelf aan de slag te gaan en rond goed af.