Week van de Eenzaamheid & Week van de mediawijsheid
Programma Introductie Doel workshop Feitjes: doelgroep & mediagebruik Inspiratie: voorbeelden uit de praktijk Zelf aan de slag: in groepen activiteiten bedenken Terugkoppeling Afsluiting
Waarom organiseren we activiteiten? Week van de eenzaamheid sinds 2010 Uitbreiding sociale netwerk (20 september t/m 6 oktober 2018) Week van de mediawijsheid sinds 2010 Kritisch media gedrag (16 t/m 23 november 2018) Uitgangspunt Waar kun je bij aansluiten qua activiteiten? Wat is er al? Met wie kan je samenwerken? Hoe kan je de twee themaweken aan elkaar linken? Benadruk hierbij de doel van de themaweken en waarom er dan activiteiten georganiseerd kunnen worden. Dus met oog op een duurzaam effect i.p.v.. eenmalig activiteit.
Wie is de doelgroep? Ken je doelgroep goed! Benadruk hier dat het belangrijk is om de doelgroep goed te kennen voordat je gericht iets aanbied. En maak daarna samen een mindmap over de doelgroep. Ken je doelgroep goed!
Mindmap doelgroep Wat weet Riet van media? Wat zijn de hobby’s van Riet? Hoe ziet een dag van Riet eruit? Wat is het sociale netwerk van Riet? Mindmap ook aanvullen met feitjes uit onderzoeken over senioren www.popplet.com
Inspiratie: voorbeelden uit praktijk Skype estafettes Het koor: jong en oud vlogt! Quiz: Filter de media! Leg kort uit wat de drie voorbeelden inhouden en hoe ze mogelijk georganiseerd kunnen worden.
Voorbeelden voorgaande jaren Week van de Eenzaamheid: 2015 OBA Lieve Amsterdammer kaartje schrijven voor stadsgenoot 2016 Zorgorganisatie Pameijer (Rotterdam) Pokemon Go zoeken in eigen buurt, daarna gezamelijke lunch Doorlopend OBA OBA Maatje Haagse Luikjes campagne om initiatieven in het zonnetje te zetten Week van de mediawijsheid 2015 OBA Geloof jij je eigen ogen? Bibliotheek Den Haag: vullend mediawijsheidprogramma Haagse Luikjes: De campagne Haagse Luikjes zet bestaande en nieuwe initiatieven in Den Haag tegen eenzaamheid in het zonnetje. https://www.omroepwest.nl/nieuws/3296447/Haagse-Luikjes-tegen-eenzaamheid live adventskalender Lieve Amsterdammer (vanuit OBA) Lieve Amsterdammer is een platform van Coalitie Erbij voor alle goeddoeners van Amsterdam. Samen met organisaties als, Humanitas, Rode Kruis Amsterdam, Prisma, Leger des Heils, De Regenboog Groep, de Protestantse Diaconie, Hulplijn Amsterdam en Burennetwerk vechten we samen met een heleboel particulieren tegen eenzaamheid. Week van de mediawijsheid: Geloof jij je eigen ogen? https://www.oba.nl/nieuws/week-van-de-mediawijsheid.html
Activiteiten op de planning 2018 Week v/d eenzaamheid Den Haag: #Komerbij informatiemarkt Inspiratie: www.samentegeneenzaamheid.nl Week v/d mediawijsheid Bibliotheken: DigiDoe Inspiratie: www.mediawijzer.net/week-van-de-mediawijsheid Denk ook aan intitatieven als SeniorWeb, Digitaalhulplein.nl * Digidoe is een online platform met cursusmaterialen om zelf in de bibliotheek een workshop of lezing op het gebied van digitalisering, sociale media en informatievaardigheden te verzorgen. https://digidoe.rijnbrink.nl/over-digidoe * Bibliotheek Den Haag bood een vullend mediawijsheidprogramma ‘Ben jij wel mediawijs?!’ met elke dag een ander thema en bekende aanwezige. Thema’s waren fake news, I love robots, catfish, YouTube en de jeugd van tegenwoordig over sociale media. https://www.weekvandemediawijsheid.nl/inspiratie-bibliotheken/
Verbinding Belangrijk: Welke activiteiten zijn er al en waar kun je op aansluiten?
Zelf aan de slag In groepjes brainstormen over mogelijke activiteiten tijdens de twee thema weken Denk tijdens de brainstorm aan: Wat wordt de activiteit? Wat willen ze bereiken in die activiteit? Wie is de doelgroep? Wat hebben zij nodig om de activiteit te realiseren? Wanneer gaat dit plaatsvinden? Met welke lokale initiatieven maak je een koppeling? Hoe zorg je tijdens de activiteit voor een contactmoment tussen de G4 steden? (Rotterdam, Den Haag, Amsterdam, Utrecht) Deze sheet projecteren tijdens brainstormsessies. (als groepjes in verschillende ruimtes worden verdeeld moeten we de voorwaarden ook uitgeprint in de andere ruimtes hebben hangen)
Wat zijn jullie ideeën? Bespreek plenair wat er uit de brainstormsessies zijn gekomen. Ga na of ze genoeg handvaten hebben om zelf aan de slag te gaan en rond goed af.