Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last? 4 juni 2018
Programma 13.00 – 13.30 uur: Introductie 13.00 – 13.30 uur: Introductie 13.30 – 14.00 uur: Presentatie Zorgaccent 14.00 – 14.15 uur: Pauze 14.15 – 14.45 uur: Presentatie Sensire 14.45 – 15.15 uur: Presentatie Kwaliteit Verbetercyclus (SVRO) 15.15 – 15.30 uur: Pauze 15.30 – 17.00 uur: Drie gespreksrondes
Kwaliteitsmanagementsysteem De complete set van kwaliteitsstandaarden, -procedures en -verantwoordelijkheden (borging van kwaliteit). Hoe hebben andere organisaties het KMS ingericht? En afgeleide vragen, bv.: Hoe draagt het KMS echt bij aan betere kwaliteit? Hoe faciliteer je kwaliteitsverbetering in het primair proces? Hoe kan je het KMS laten aansluiten bij zelfsturing? Hoe beperk je administratieve lasten?
Kwaliteitsmanagement, een complexe opgave.. Het geheel aan (leidinggevende) taken dat nodig is om zeker te stellen dat aan de kwaliteitscriteria wordt voldaan. Activiteiten: Kwaliteitsplanning (bepalen kwaliteitscriteria) Kwaliteitsverbetering (leren en verbeteren) Kwaliteitsborging (KMS) Kwaliteitsbeheersing (controleren, wordt er gewerkt volgens de afspraken?) Werken volgens de PDCA-cyclus Verzamelen van gegevens Organiseren van reflectie Rollen en verantwoordelijkheden Kwaliteitsborging: het geheel van geplande en systematische acties, nodig om in voldoende mate het vertrouwen te geven dat een dienst voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen (door het inrichten en gebruiken van een KMS) Kwaliteitsverbetering: vergroten van het vermogen om te voldoen aan de kwaliteitseisen > beoordelen en zo nodig aanpassen van het KMS Kwaliteitsplanning: bepalen van de kwaliteitscriteria en het specificeren van de operationele processen om te voldoen aan de kwaliteitscriteria Kwaliteitsbeheersing: voldoen aan de kwaliteitscriteria en het voorkomen van oorzaken waardoor niet aan de kwaliteitscriteria wordt voldaan. > controleren van het primair proces (nagaan of er wordt gewerkt volgens de afgesproken kwaliteitsstandaarden), het beoordelen van op te leveren producten en vastleggen van resultaten. En reflecteren!
Kwaliteitsmanagement op verschillende niveaus Organiseer de verbinding! Organiseer de verbinding! Strategisch niveau: geven van richting (financiele kaders, visie, missie etc). Tactisch niveau: vertaling van de strategische keuzes in consequenties voor de organisatie (beleid) Operationeel: wat betekent dit voor de werkvloer: hoe voeren wij het werk uit?
Wat is kwaliteit? De mate waarin een geheel aan eigenschappen en kenmerken voldoet aan de eisen, behoeften en verwachtingen die kenbaar gemaakt, vanzelfsprekend of dwingend voorgeschreven zijn (ISO 9000) Kwaliteitskader: wat mogen cliënten verwachten van verpleeghuiszorg? Wet- en regelgeving (bv. wet BIG, WKKGZ, WGBO, wet BOPZ) Standaarden, richtlijnen (gemotiveerd afwijken) Wensen en behoeften van individuele cliënten
Bronnen kwaliteitsmanagement (feedback op prestaties In verbinding met activiteiten: borging, verbetering, planning en beheersen.
Behoeften en verwachting-en klanten Voorschriften en normen Piramide van Maslow: lichamelijke behoeften, veiligheid en zekerheid, sociaal contact, waardering erkenning zelf-respect. Etc Ook vergelijking vliegtuig: als passagier ga je ervan uit dat het vliegtuig veilig is. Verschillende niveaus en meetinstrumenten in samenhang gebruiken om kwaliteit te managen. Randvoor-waarden
Verantwoording …naast het plannen, verbeteren, plannen, borgen en beheersen van kwaliteit. Aan wie? IGJ Zorgkantoor RvT Klant Gemeenten Nza … Met ieder een eigen informatiebehoefte!
Kwaliteitsmanagementsysteem Certificeren: of toch niet? Zo ja voor welk keurmerk kies je?
Verschillende systemen: Waar moet je op letten Het is belangrijk om een systeem te kiezen of ontwerpen wat bij jouw organisatie past. Maak van te voren een eisenlijst; waar moet het systeem op aansluiten. Wat vinden wij als organisatie belangrijk. Bijvoorbeeld: Bruikbaar zijn voor zelfsturende teams Regelarm Nadruk op leren i.p.v. verantwoording Geaccepteerd door de zorgverzekeraar
ISO 9001:2015 Kenmerken: Een algemeen systeem, bruikbaar in alle branches. Internationaal erkend. Zowel ISO voor de Zorg als HKZ zijn afgeleide van de ISO-normen. Voordeel: ISO 9001:2015 geeft veel ruimte om je eigen KMS vorm te geven. Kernwaarden van de organisatie staan centraal bij het opbouwen van het kwaliteitssysteem. Nadeel: Niet specifiek voor de zorg ontwikkeld, de normen zijn daarom ruim omschreven.
HKZ Kenmerken: HKZ heeft de ISO-normen als basis, inclusief de eigen normen van de branche. De HKZ-normen bieden handvatten voor het leren van gemaakte fouten en het voorkomen van incidenten in de toekomst. Voordeel: De normen geven veel richting en houvast voor het inrichten en in stand houden van een KMS. Een bekende merknaam Nadeel: De vele normen kunnen ook als restrictief worden ervaren. Er is weinig ruimte om je eigen draai te geven aan een HKZ-systeem. HKZ heeft verschillende labels, wat betekent dat elke zorg-vorm zijn eigen audit en systeem heeft.
PREZO Kenmerken: PREZO VV&T beschrijft welke activiteiten van medewerkers en de organisatie eraan kunnen bijdragen dat de klant Verantwoorde zorg ontvangt, en welke voorwaarden nodig zijn om die activiteiten te verrichten. Voordeel: Gericht op persoonsgerichte zorg. Gebaseerd op het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg Nadeel: Het PREZO-systeem kan alleen bij Perspekt afgenomen worden. Je kan dan ook geen eigen certificeerder uitkiezen. Veel normen.
De keuze maken Zet van elk systeem de voordelen en nadelen op een rij; Vergelijk deze met je eisen; Maak een top 3 van de systemen die het beste scoren; Kijk goed naar je eigen organisatie: wat is er mogelijk binnen je organisatie en wat moet je ervoor doen om je gekozen systeem te implementeren? Indien je het systeem wilt laten certificeren is het van belang om een goede certificeerder te kiezen. Bepaal voor jezelf hoe de audit moet gaan en ga hierover het gesprek aan.