Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

De ziekenhuispsychiatrie zorgt voor kwaliteit Hoe kan je het regelen en onderhouden?
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Reflecties vanuit de praktijk van de Vereniging Ons Tehuis
Kwaliteit en kwaliteitszorg
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
Visie informatievoorziening
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Recordkeeping - naar een digitaal archief
Waarden & organisatiecultuur
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
Participerend Leiderschap
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Met de SETQ in actie Naam workshopleider.
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Kwaliteit Verbetercyclus
SHEQ SHQ.
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteitszorg les 3.
Werken met plezier en goed presteren
Is testen een project op zich?
Veilig werken in de logistiek (KAM)
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Onderzoeksproject Service’
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last? 4 juni 2018

Programma 13.00 – 13.30 uur: Introductie   13.00 – 13.30 uur: Introductie 13.30 – 14.00 uur: Presentatie Zorgaccent 14.00 – 14.15 uur: Pauze 14.15 – 14.45 uur: Presentatie Sensire 14.45 – 15.15 uur: Presentatie Kwaliteit Verbetercyclus (SVRO) 15.15 – 15.30 uur: Pauze 15.30 – 17.00 uur: Drie gespreksrondes  

Kwaliteitsmanagementsysteem De complete set van kwaliteitsstandaarden, -procedures en -verantwoordelijkheden (borging van kwaliteit). Hoe hebben andere organisaties het KMS ingericht? En afgeleide vragen, bv.: Hoe draagt het KMS echt bij aan betere kwaliteit? Hoe faciliteer je kwaliteitsverbetering in het primair proces? Hoe kan je het KMS laten aansluiten bij zelfsturing? Hoe beperk je administratieve lasten?

Kwaliteitsmanagement, een complexe opgave.. Het geheel aan (leidinggevende) taken dat nodig is om zeker te stellen dat aan de kwaliteitscriteria wordt voldaan. Activiteiten: Kwaliteitsplanning (bepalen kwaliteitscriteria) Kwaliteitsverbetering (leren en verbeteren) Kwaliteitsborging (KMS) Kwaliteitsbeheersing (controleren, wordt er gewerkt volgens de afspraken?) Werken volgens de PDCA-cyclus Verzamelen van gegevens Organiseren van reflectie Rollen en verantwoordelijkheden Kwaliteitsborging: het geheel van geplande en systematische acties, nodig om in voldoende mate het vertrouwen te geven dat een dienst voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen (door het inrichten en gebruiken van een KMS) Kwaliteitsverbetering: vergroten van het vermogen om te voldoen aan de kwaliteitseisen > beoordelen en zo nodig aanpassen van het KMS Kwaliteitsplanning: bepalen van de kwaliteitscriteria en het specificeren van de operationele processen om te voldoen aan de kwaliteitscriteria Kwaliteitsbeheersing: voldoen aan de kwaliteitscriteria en het voorkomen van oorzaken waardoor niet aan de kwaliteitscriteria wordt voldaan. > controleren van het primair proces (nagaan of er wordt gewerkt volgens de afgesproken kwaliteitsstandaarden), het beoordelen van op te leveren producten en vastleggen van resultaten. En reflecteren!

Kwaliteitsmanagement op verschillende niveaus Organiseer de verbinding! Organiseer de verbinding! Strategisch niveau: geven van richting (financiele kaders, visie, missie etc). Tactisch niveau: vertaling van de strategische keuzes in consequenties voor de organisatie (beleid) Operationeel: wat betekent dit voor de werkvloer: hoe voeren wij het werk uit?

Wat is kwaliteit? De mate waarin een geheel aan eigenschappen en kenmerken voldoet aan de eisen, behoeften en verwachtingen die kenbaar gemaakt, vanzelfsprekend of dwingend voorgeschreven zijn (ISO 9000) Kwaliteitskader: wat mogen cliënten verwachten van verpleeghuiszorg? Wet- en regelgeving (bv. wet BIG, WKKGZ, WGBO, wet BOPZ) Standaarden, richtlijnen (gemotiveerd afwijken) Wensen en behoeften van individuele cliënten

Bronnen kwaliteitsmanagement (feedback op prestaties In verbinding met activiteiten: borging, verbetering, planning en beheersen.

Behoeften en verwachting-en klanten Voorschriften en normen Piramide van Maslow: lichamelijke behoeften, veiligheid en zekerheid, sociaal contact, waardering erkenning zelf-respect. Etc Ook vergelijking vliegtuig: als passagier ga je ervan uit dat het vliegtuig veilig is. Verschillende niveaus en meetinstrumenten in samenhang gebruiken om kwaliteit te managen. Randvoor-waarden

Verantwoording …naast het plannen, verbeteren, plannen, borgen en beheersen van kwaliteit. Aan wie? IGJ Zorgkantoor RvT Klant Gemeenten Nza … Met ieder een eigen informatiebehoefte!

Kwaliteitsmanagementsysteem Certificeren: of toch niet? Zo ja voor welk keurmerk kies je?

Verschillende systemen: Waar moet je op letten Het is belangrijk om een systeem te kiezen of ontwerpen wat bij jouw organisatie past. Maak van te voren een eisenlijst; waar moet het systeem op aansluiten. Wat vinden wij als organisatie belangrijk. Bijvoorbeeld: Bruikbaar zijn voor zelfsturende teams Regelarm Nadruk op leren i.p.v. verantwoording Geaccepteerd door de zorgverzekeraar

ISO 9001:2015 Kenmerken: Een algemeen systeem, bruikbaar in alle branches. Internationaal erkend. Zowel ISO voor de Zorg als HKZ zijn afgeleide van de ISO-normen. Voordeel: ISO 9001:2015 geeft veel ruimte om je eigen KMS vorm te geven. Kernwaarden van de organisatie staan centraal bij het opbouwen van het kwaliteitssysteem. Nadeel: Niet specifiek voor de zorg ontwikkeld, de normen zijn daarom ruim omschreven.

HKZ Kenmerken: HKZ heeft de ISO-normen als basis, inclusief de eigen normen van de branche. De HKZ-normen bieden handvatten voor het leren van gemaakte fouten en het voorkomen van incidenten in de toekomst. Voordeel: De normen geven veel richting en houvast voor het inrichten en in stand houden van een KMS. Een bekende merknaam Nadeel: De vele normen kunnen ook als restrictief worden ervaren. Er is weinig ruimte om je eigen draai te geven aan een HKZ-systeem. HKZ heeft verschillende labels, wat betekent dat elke zorg-vorm zijn eigen audit en systeem heeft.

PREZO Kenmerken: PREZO VV&T beschrijft welke activiteiten van medewerkers en de organisatie eraan kunnen bijdragen dat de klant Verantwoorde zorg ontvangt, en welke voorwaarden nodig zijn om die activiteiten te verrichten. Voordeel: Gericht op persoonsgerichte zorg. Gebaseerd op het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg Nadeel: Het PREZO-systeem kan alleen bij Perspekt afgenomen worden. Je kan dan ook geen eigen certificeerder uitkiezen. Veel normen.

De keuze maken Zet van elk systeem de voordelen en nadelen op een rij; Vergelijk deze met je eisen; Maak een top 3 van de systemen die het beste scoren; Kijk goed naar je eigen organisatie: wat is er mogelijk binnen je organisatie en wat moet je ervoor doen om je gekozen systeem te implementeren? Indien je het systeem wilt laten certificeren is het van belang om een goede certificeerder te kiezen. Bepaal voor jezelf hoe de audit moet gaan en ga hierover het gesprek aan.