Bijeenkomst 1 Workshop werven en behouden van vrijwilligers

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informele zorg in Nederland Mirjam de Klerk Alice de Boer
Advertisements

Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
workshop Werving en behoud van vrijwilligers
Sponsoring Sponsoring Welkom bij de workshop Astrid en Miek Meldpunt Vrijwilligerswerk.
Meer vrijwilligers in kortere tijd
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Werven en behouden Welkom bij de workshop Astrid en Miek
Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Vrijwilligersbeleid. Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Waarom ben jij vrijwilliger? Wat motiveert jou? Wat heb jij nodig?
Ervaringen Implementatie in Nederland
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
Workshop Fondsen werven
Evenementencommissie RCU Zwolle
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Tijdsplanning (intern voor Monica en Antoinet)
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Ontbijtseminar Vrijwilligers en dan? Door Saskia Henze en Akram Ghorbani.
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Reclame Masters | Ik en reclame!
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
FAALANGST DE BAAS.  Mijn naam:Annet Nelisse-Verlare  Werkzaam: O.b.s. OllieBBommel  Opleiding:Training “Faalangst de Baas” via Ortho Consult.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Heinkenszand – 22 februari 2011 Jump Koch – min. OCW.
monumenten- en erfgoedraad 1 De MONUMENTEN- en ERFGOEDRAAD een motor in het gemeentelijke CULTUURBELEID van Borgloon.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Prisma Brabant Provinciale steunfunctie-instelling op het terrein van welzijn en educatie. De provincie Noord-Brabant is de grootste opdrachtgever. Bijdrage.
Cursus vrijwilligers werven Praktisch toegepast. Programma Opzet scholing Vrijwilligers: Waar hebben we het over? Knelpunten Vrijwilligersbeleid Werven.
Regionale werkconferentie Samen Sterk voor Mantelzorg
Cursus vrijwilligers werven
Cursus vrijwilligers werven
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
H2 Een leven lang leren.
Les 3: Marktonderzoek Keuzevak Marketing.
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Big Data.
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
Commissie voor vrijwilligerswerk
Big Data.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Laat ik mij voorstellen:
Zorg jij voor gezelligheid in onze huiskamer?
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
De kracht van de Fietsersbond
Deelvraag: Waar hoor ik bij?
Behandelgroep voor mensen met beginnende dementie
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Vormingplus Limburg vzw
Aan de slag met vrijwilligers
Transcript van de presentatie:

Bijeenkomst 1 Workshop werven en behouden van vrijwilligers Soest 27 september 2016

Kennismaking Wie ben je? Van welke organisatie ben je? Hoeveel vrijwilligers heeft jullie organisatie? Welke vragen heb je over werven en behouden van vrijwilligers?

Deelnemers hebben inzicht in het beeld van de eigen organisatie. Doel van de workshop Deelnemers hebben inzicht in het beeld van de eigen organisatie. Deelnemers zien het belang van dit beeld voor het maken van een wervingsboodschap Deelnemers weten wat wervingskanalen en – middelen zijn Deelnemers kunnen een wervingsactie opzetten

Oefening wervingsgesprek met kandidaat vrijwilliger Voer een korte wervingsgesprek met je buurman/buurvrouw, waarbij jij van de organisatie bent en de ander kandidaat vrijwilliger Probeer de kandidaat als vrijwilliger voor jouw organisatie te werven (5 minuten) Wat was jullie ervaring? Welke aandachtpunten komen eruit?

Werven is een geplande en georganiseerde actie waarbij het gaat om: Wat is werven? Werven is een geplande en georganiseerde actie waarbij het gaat om: aandacht trekken wakker schudden informeren beïnvloeden overhalen.

Nieuwe vrijwilligers Beeld van de organisatie 1 wervingsmodel Wervings- middelen en kanalen 3 Nieuwe vrijwilligers Taken/klussen nieuwe vrijwilligers 2 Beeld van de Organisatie 1 Beeld van de Organisatie 1 Kenmerken nieuwe vrijwilligers 2

Identiteit en imago Identiteit is de eigenheid/persoonlijkheid van een organisatie; het geheel aan symbolen, communicatie en gedrag dat een organisatie gebruikt om zich te profileren Imago is het beeld dat anderen van een organisatie hebben, dat wat men van die organisatie vindt, in positieve of negatieve zin   Identiteit ≠ imago

een effectief en uniek kenmerk Bijeenkomst 1 Unique Selling Point een effectief en uniek kenmerk een kenmerk dat overtuigend is voor de klant argument/kenmerk moet zo sterk zijn dat klant daadwerkelijk gedrag verandert

Beeld van de eigen organisatie Inventariseer: wat vind je zelf van je organisatie? wat vinden de huidige vrijwilligers van de organisatie? wat hoor je van andere mensen over jouw organisatie? hoe presenteert jouw organisatie zich?(huisstijl, gebouw, website, enz.) hoe treden mensen uit de organisatie naar buiten?

Unique Selling Point en jouw organisatie Unique Selling Point is het verkoopargument, waarmee je je bij een speciale doelgroep onderscheidt van je concurrenten het is de meerwaarde van een product/merk of een organisatie goed te gebruiken als marketingbegrip bij de werving van vrijwilligers

Meest succesvolle manier van werven 41,5 % familie 25,0 % instellingen (o.a. folders) 15,5 % collega’s, relaties etc. 5,6 % buurtkranten e.d. 2.0 % artikelen in dagbladen 0.7 % radio en televisie

Interne werving Actieve vrijwilligers werven actieve vrijwilligers Ambassadeurs voor hun organisatie Gebruik persoonlijke kwaliteiten, voorkeuren, en netwerken Met steun van de organisatie/vrijwilligerscoördinator

De wervingsboodschap Boodschap Doelgroep Doelgroep Boodschap

Criteria wervingsboodschap   Een wervingsboodschap werkt als je daarmee aandacht trekt wakker schudt informeert beïnvloedt kunt overhalen

wervingsboodschap Let daarbij o.a. op: inhoud en vormgeving wat spreekt de doelgroep aan nieuw / anders humor actualiteit iets extra’s in de aanbieding ( korting, gratis, prijs, spaaractie)

Wat is een wervingsmiddel Een middel is dat wat de informatie draagt. Bijvoorbeeld: - een folder - een poster - mond op mond reclame

Wat is een wervingskanaal Een kanaal is de weg waarlangs de informatie gaat. Voorbeelden: - in een wachtkamer ligt de folder - de poster hangt in een openbare ruimte - de persoon die mond op mond reclame maakt

Hoe kom je op ideeën voor het vinden van nieuwe middelen en kanalen creativiteit originaliteit interne werving materiaal van andere organisaties eigen netwerk

Belang van het eigen netwerk Denk aan: heden en verleden dichtbij en veraf vanzelfsprekendheden zoals: - familie, buren en vrienden - werk en opleiding - hobby’s en sporten - andere vrijwilligers

Wervingsplan 1. Organisatie onder de loep 2. Wie, waarvoor en wat 3. Bepaal je doelgroep 4. Bepaal je boodschap 5. Welke wervingsmiddelen 6. Welke wervingskanalen 7. Uitvoering en evaluatie

Maak een korte wervingsactie voor vrijwilligers voor je organisatie Bedenk een wervingsactie: Taak/klus in organisatie van 1 groepslid Welke kenmerken nieuwe vrijwilliger Wat is je wervingsboodschap Wat is je wervingsmiddel Wat is je wervingskanaal

Beoordelen wervingsactie Beeld van de organisatie De taken die gedaan moeten worden De (soort) vrijwilliger met kenmerken, die je nodig hebt Wat je de vrijwilligers te bieden hebt Welke middelen en kanalen je daarvoor inzet Hoe die wervingsboodschap er uitziet

Plan van aanpak taak/klus welke vrijwil-liger middel kanaal wie voert werving uit kosten v.d. werving begin tijd en eindtijd haalbaar-heid in %

Wat zoekt jouw organisaties voor vrijwilligers ? Wie zijn jullie vrijwilligers Kenmerken Hoe ben je zelf geworven?

Algemene informatie over vrijwilligers 1 op de 4 Nederlanders doet vrijwilligerswerk (5,6 miljoen mensen) 43 procent van de inwoners van 18 jaar en ouder actieve vrijwilliger gemiddeld 13,3 uur per maand vrijwilliger 4 jaar bij een organisatie. 1,5 miljoen mensen overweegt vrijwilligerswerk te gaan doen….

Algemene informatie over vrijwilligers Mannen en vrouwen doen vrijwel even vaak vrijwilligerswerk Hoger opgeleiden doen vaker vrijwilligerswerk Mensen die op het platteland wonen doen vaker vrijwilligerswerk dan stedelingen Kerkgangers doen tweemaal zo vaak vrijwilligerswerk dan buiten-kerkelijken Leden van een één-ouder-gezin doen het minst vaak vrijwilligerswerk en leden van een gezin met kinderen het vaakst

43% actieve vrijwilligers Sportvereniging 13 School 9 Verpleging/verzorging 8 Culturele vereniging 5 Jeugdwerk 4 Hobbyvereniging 4 Arbeids organisaties 2 Politieke organisaties 1

Leeftijdscategorieën School jongeren 12 – 18 jaar Jong volwassen 18 – 30 jaar Volwassen 30 – 50 jaar Jonge ouderen 50 – 65 jaar Actieve ouderen 65 – 75 jaar Ouderen 80 ↑

Motivatie om vrijwilligerswerk te doen per leeftijdscategorie School jongeren 12 – 18 jaar experimenteren, fun, spanning (maatschappelijke stages) Jong volwassen 18 – 30 jaar carrière, leren, cool, ontspanning Volwassen 30 – 50 jaar deskundigheid, status, netwerk, tijd

Motivatie om vrijwilligerswerk te doen per leeftijdscategorie Jonge ouderen 50 – 65 jaar Interessant, aansluiten bij ervaring, tijd Actieve ouderen 65 – 75 jaar nuttig, gezellig, nieuwe netwerken Ouderen 80 ↑ Gezellig, regelmaat

De vrijwilliger moet zich aangetrokken voelen: tot wat de organisatie uitstraalt (beeld, imago, usp) tot de doelgroep van de organisatie tot taken en werkzaamheden in de organisatie

1. Werkzaamheden /taak/klus (behorend bij een functie naar keuze) 7 Welke vaardigheden kan de vrijwilliger toepassen? 2. Tijdelijk of voor bepaalde tijd? 8 Wat kan de nieuwe vrijwilliger in onze organisatie oefenen en/of leren? 3. Ingangsdatum en Einddatum 9 Welke contacten biedt de organisatie aan de vrijwilliger die voor hem belangrijk zijn? 4. Welke deskundigheid is nodig voor deze taak/klus? 10 Wat is het leukst binnen de organisatie of werkzaamheden voor de vrijwilliger? 5. Hoeveel tijd vergt de taak/ klus? 11 Werkt de vrijwilliger alleen of samen met anderen? 6. Persoonlijke kenmerken van vrijwilliger zoals leeftijd, man/vrouw opleiding enz. 12 Vergoeding: materieel en immaterieel

Nieuwe vrijwilligers Beeld van de organisatie 1 wervingsmodel Wervings- middelen en kanalen 3 Nieuwe vrijwilligers Taken/klussen nieuwe vrijwilliger 2 Beeld van de Organisatie 1 Beeld van de Organisatie 1 Kenmerken nieuwe vrijwilligers 2

Wat spreekt vrijwilligers aan? Inzet voor klus voor bepaalde tijd Iets te bieden hebben als organisatie Jong/oud, hoog/laag opgeleid Projectmatig, korte taken Tonen wie en wat je bent en waaraan je werkt Motieven: betrokken, deskundig, nodig zijn Zelfontplooiing Gevraagd worden

Binden van vrijwilligers door: Duidelijke taakomschrijving Elkaar kennen Goed inwerken en begeleiden Regelmatig evalueren Informatie en documentatie Deskundigheidsbevordering Onkosten en verzekeringen regelen Waardering tonen!