Bijeenkomst 1 Workshop werven en behouden van vrijwilligers Soest 27 september 2016
Kennismaking Wie ben je? Van welke organisatie ben je? Hoeveel vrijwilligers heeft jullie organisatie? Welke vragen heb je over werven en behouden van vrijwilligers?
Deelnemers hebben inzicht in het beeld van de eigen organisatie. Doel van de workshop Deelnemers hebben inzicht in het beeld van de eigen organisatie. Deelnemers zien het belang van dit beeld voor het maken van een wervingsboodschap Deelnemers weten wat wervingskanalen en – middelen zijn Deelnemers kunnen een wervingsactie opzetten
Oefening wervingsgesprek met kandidaat vrijwilliger Voer een korte wervingsgesprek met je buurman/buurvrouw, waarbij jij van de organisatie bent en de ander kandidaat vrijwilliger Probeer de kandidaat als vrijwilliger voor jouw organisatie te werven (5 minuten) Wat was jullie ervaring? Welke aandachtpunten komen eruit?
Werven is een geplande en georganiseerde actie waarbij het gaat om: Wat is werven? Werven is een geplande en georganiseerde actie waarbij het gaat om: aandacht trekken wakker schudden informeren beïnvloeden overhalen.
Nieuwe vrijwilligers Beeld van de organisatie 1 wervingsmodel Wervings- middelen en kanalen 3 Nieuwe vrijwilligers Taken/klussen nieuwe vrijwilligers 2 Beeld van de Organisatie 1 Beeld van de Organisatie 1 Kenmerken nieuwe vrijwilligers 2
Identiteit en imago Identiteit is de eigenheid/persoonlijkheid van een organisatie; het geheel aan symbolen, communicatie en gedrag dat een organisatie gebruikt om zich te profileren Imago is het beeld dat anderen van een organisatie hebben, dat wat men van die organisatie vindt, in positieve of negatieve zin Identiteit ≠ imago
een effectief en uniek kenmerk Bijeenkomst 1 Unique Selling Point een effectief en uniek kenmerk een kenmerk dat overtuigend is voor de klant argument/kenmerk moet zo sterk zijn dat klant daadwerkelijk gedrag verandert
Beeld van de eigen organisatie Inventariseer: wat vind je zelf van je organisatie? wat vinden de huidige vrijwilligers van de organisatie? wat hoor je van andere mensen over jouw organisatie? hoe presenteert jouw organisatie zich?(huisstijl, gebouw, website, enz.) hoe treden mensen uit de organisatie naar buiten?
Unique Selling Point en jouw organisatie Unique Selling Point is het verkoopargument, waarmee je je bij een speciale doelgroep onderscheidt van je concurrenten het is de meerwaarde van een product/merk of een organisatie goed te gebruiken als marketingbegrip bij de werving van vrijwilligers
Meest succesvolle manier van werven 41,5 % familie 25,0 % instellingen (o.a. folders) 15,5 % collega’s, relaties etc. 5,6 % buurtkranten e.d. 2.0 % artikelen in dagbladen 0.7 % radio en televisie
Interne werving Actieve vrijwilligers werven actieve vrijwilligers Ambassadeurs voor hun organisatie Gebruik persoonlijke kwaliteiten, voorkeuren, en netwerken Met steun van de organisatie/vrijwilligerscoördinator
De wervingsboodschap Boodschap Doelgroep Doelgroep Boodschap
Criteria wervingsboodschap Een wervingsboodschap werkt als je daarmee aandacht trekt wakker schudt informeert beïnvloedt kunt overhalen
wervingsboodschap Let daarbij o.a. op: inhoud en vormgeving wat spreekt de doelgroep aan nieuw / anders humor actualiteit iets extra’s in de aanbieding ( korting, gratis, prijs, spaaractie)
Wat is een wervingsmiddel Een middel is dat wat de informatie draagt. Bijvoorbeeld: - een folder - een poster - mond op mond reclame
Wat is een wervingskanaal Een kanaal is de weg waarlangs de informatie gaat. Voorbeelden: - in een wachtkamer ligt de folder - de poster hangt in een openbare ruimte - de persoon die mond op mond reclame maakt
Hoe kom je op ideeën voor het vinden van nieuwe middelen en kanalen creativiteit originaliteit interne werving materiaal van andere organisaties eigen netwerk
Belang van het eigen netwerk Denk aan: heden en verleden dichtbij en veraf vanzelfsprekendheden zoals: - familie, buren en vrienden - werk en opleiding - hobby’s en sporten - andere vrijwilligers
Wervingsplan 1. Organisatie onder de loep 2. Wie, waarvoor en wat 3. Bepaal je doelgroep 4. Bepaal je boodschap 5. Welke wervingsmiddelen 6. Welke wervingskanalen 7. Uitvoering en evaluatie
Maak een korte wervingsactie voor vrijwilligers voor je organisatie Bedenk een wervingsactie: Taak/klus in organisatie van 1 groepslid Welke kenmerken nieuwe vrijwilliger Wat is je wervingsboodschap Wat is je wervingsmiddel Wat is je wervingskanaal
Beoordelen wervingsactie Beeld van de organisatie De taken die gedaan moeten worden De (soort) vrijwilliger met kenmerken, die je nodig hebt Wat je de vrijwilligers te bieden hebt Welke middelen en kanalen je daarvoor inzet Hoe die wervingsboodschap er uitziet
Plan van aanpak taak/klus welke vrijwil-liger middel kanaal wie voert werving uit kosten v.d. werving begin tijd en eindtijd haalbaar-heid in %
Wat zoekt jouw organisaties voor vrijwilligers ? Wie zijn jullie vrijwilligers Kenmerken Hoe ben je zelf geworven?
Algemene informatie over vrijwilligers 1 op de 4 Nederlanders doet vrijwilligerswerk (5,6 miljoen mensen) 43 procent van de inwoners van 18 jaar en ouder actieve vrijwilliger gemiddeld 13,3 uur per maand vrijwilliger 4 jaar bij een organisatie. 1,5 miljoen mensen overweegt vrijwilligerswerk te gaan doen….
Algemene informatie over vrijwilligers Mannen en vrouwen doen vrijwel even vaak vrijwilligerswerk Hoger opgeleiden doen vaker vrijwilligerswerk Mensen die op het platteland wonen doen vaker vrijwilligerswerk dan stedelingen Kerkgangers doen tweemaal zo vaak vrijwilligerswerk dan buiten-kerkelijken Leden van een één-ouder-gezin doen het minst vaak vrijwilligerswerk en leden van een gezin met kinderen het vaakst
43% actieve vrijwilligers Sportvereniging 13 School 9 Verpleging/verzorging 8 Culturele vereniging 5 Jeugdwerk 4 Hobbyvereniging 4 Arbeids organisaties 2 Politieke organisaties 1
Leeftijdscategorieën School jongeren 12 – 18 jaar Jong volwassen 18 – 30 jaar Volwassen 30 – 50 jaar Jonge ouderen 50 – 65 jaar Actieve ouderen 65 – 75 jaar Ouderen 80 ↑
Motivatie om vrijwilligerswerk te doen per leeftijdscategorie School jongeren 12 – 18 jaar experimenteren, fun, spanning (maatschappelijke stages) Jong volwassen 18 – 30 jaar carrière, leren, cool, ontspanning Volwassen 30 – 50 jaar deskundigheid, status, netwerk, tijd
Motivatie om vrijwilligerswerk te doen per leeftijdscategorie Jonge ouderen 50 – 65 jaar Interessant, aansluiten bij ervaring, tijd Actieve ouderen 65 – 75 jaar nuttig, gezellig, nieuwe netwerken Ouderen 80 ↑ Gezellig, regelmaat
De vrijwilliger moet zich aangetrokken voelen: tot wat de organisatie uitstraalt (beeld, imago, usp) tot de doelgroep van de organisatie tot taken en werkzaamheden in de organisatie
1. Werkzaamheden /taak/klus (behorend bij een functie naar keuze) 7 Welke vaardigheden kan de vrijwilliger toepassen? 2. Tijdelijk of voor bepaalde tijd? 8 Wat kan de nieuwe vrijwilliger in onze organisatie oefenen en/of leren? 3. Ingangsdatum en Einddatum 9 Welke contacten biedt de organisatie aan de vrijwilliger die voor hem belangrijk zijn? 4. Welke deskundigheid is nodig voor deze taak/klus? 10 Wat is het leukst binnen de organisatie of werkzaamheden voor de vrijwilliger? 5. Hoeveel tijd vergt de taak/ klus? 11 Werkt de vrijwilliger alleen of samen met anderen? 6. Persoonlijke kenmerken van vrijwilliger zoals leeftijd, man/vrouw opleiding enz. 12 Vergoeding: materieel en immaterieel
Nieuwe vrijwilligers Beeld van de organisatie 1 wervingsmodel Wervings- middelen en kanalen 3 Nieuwe vrijwilligers Taken/klussen nieuwe vrijwilliger 2 Beeld van de Organisatie 1 Beeld van de Organisatie 1 Kenmerken nieuwe vrijwilligers 2
Wat spreekt vrijwilligers aan? Inzet voor klus voor bepaalde tijd Iets te bieden hebben als organisatie Jong/oud, hoog/laag opgeleid Projectmatig, korte taken Tonen wie en wat je bent en waaraan je werkt Motieven: betrokken, deskundig, nodig zijn Zelfontplooiing Gevraagd worden
Binden van vrijwilligers door: Duidelijke taakomschrijving Elkaar kennen Goed inwerken en begeleiden Regelmatig evalueren Informatie en documentatie Deskundigheidsbevordering Onkosten en verzekeringen regelen Waardering tonen!