Jongerenwerking VDAB: reguliere werking en specifieke dienstverlening

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen met werk-zoekenden drempels op/naar de arbeidsmarkt overwinnen vanuit hun vraag op een persoonsgerichte manier.
Advertisements

27/06/2006Emma De Spiegelaere Kiezen Alfa Een loopbaanoriëntatie voor analfabete allochtonen.
Algemene Voorlichting Voortgezet Onderwijs
HET NIEUWE PAKKET “KIEZEN VOOR WERK”
Detentie Antwerpen VDAB.
Competentiecentra PROVINCIE ANTWERPEN.
ARMOEDE =  Netwerk van sociale uitsluitingen die elkaar versterken.  Meerdere domeinen van individueel en collectief bestaan.  “Binnenkant”: kwetsuren.
een initiatief van Stad Gent, OCMW Gent & VDAB Oost-Vlaanderen
Randstad Diversity START TO TALENT
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Welkom!.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Welkom!.
1 SAMSARA. 2 Doelgroep Samsara Allochtone jongeren van de derde graad secundair onderwijs (focus op meisjes) Scharniermoment Richting kiezen in het leven.
Begeleiding van experimenterende alcohol- en druggebruikende jongeren Werkgroep onderwijs, werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening.
De voortrajecten vanuit het perspectief van de scholen Daniël De Block, Directeur Centrum voor Leren en Werken Gent.
Onderwijs op maat.
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
1 Ontwikkelingen in het mbo nader belicht Tim Blom Mondriaan Loopbaancentrum 29 maart 2012.
Voortijdig schoolverlaten
Aantal OKAN leerlingen in Gent: evolutie. OKAN leerlingen in Gent: evolutie Jaarlijkse stijging van het aantal anderstalige nieuwkomers in het Gentse.
EEN INITIATIEF VAN STAD GENT OCMW GENT & VDAB OOST-VLAANDEREN Werkpunten.
Instrumentarium onthaalonderwijs anderstalige nieuwkomers Departement Onderwijs & Vorming 29 september 2015.
Efficiënter werken aan werk. Het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid wil: 1.De bestaande energie efficiënt inzetten 2.Voor de groepen die nu minder.
Ervaring werkt ‘ STUUR DE ERVARING VAN OUDERE WERKNEMERS NIET MET PENSIOEN.
Praktijkervaring en reflectie
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
& Onze Staatvandienst Landelijk werkend, regionale focus – Hoofdkantoor Deventer – Kantoren in Amersfoort, Amsterdam, Apeldoorn, Arnhem, Nijmegen, Doetinchem,
& Mobiliteit binnen Sociaal Plan Mobiliteitsperiode duurt 9 maanden 3 pijlers benoemd in Sociaal Plan 3 fases gedurende de mobiliteitsperiode Brede dienstverlening.
Voorlichting Stichting Philadelphia Zorg Wanneer heeft u recht op een WW uitkering? Er is relevant urenverlies (>5 uur/wk), geen recht op loondoorbetaling.
IN DE GEMEENTEN BERKELLAND, OOST GELRE EN WINTERSWIJK DOOR DE SOCIALE DIENST OOST ACHTERHOEK Stand van zaken uitvoering Participatiewet breed 1.
Ouderavond S2 Welkom 3 september  Kenmerken L.W.O.O. Antoon Schellenscollege  Structuur van de school (ASC)  Mentorfunctie  Hoe verloopt een.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
Decreet Lokale Diensteneconomie Rol van RESOC en FORUM Lokaal Werkgelegenheidsbeleid.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
“Centrale begeleiding voor jarige nieuwkomers uit derde landen”
Digitale VDAB profielen
@Level2work Contactdag Levenslang leren 24/03/2017
Vluchtelingen, duurzaam, op weg naar een eigen zaak
Cursus vrijwilligers werven
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
Aan de slag met spijbelrapporten
In samenwerking met:.
Enquête sluitende aanpak
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Jobbeurzen voor jongeren
GOB (gespecialiseerde Dienst voor opleiding, begeleiding en bemiddeling) Anne Vanbruystegem Jana Faes.
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Schooljaar met 4 periodes
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners

Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Infodag onderwijs Welkom!
Inschatten van dienstverlening
Proeftuin Duaal leren ruwbouw
Inhoud en doelstelling
Uitstroomgesprekken.
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
ESF Jobcoaches VLUCHTELINGENWERK VLAANDEREN.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Samenwerking met I CAN Limburg
Info directievergadering
VDAB Dienstverlening Acerta 5 februari 2019.
Andries Reinhart 3 maart 2019
Versterk de Jobcoach IN de school
DIENSTVERLENING voor WERKGEVERS
Transcript van de presentatie:

Jongerenwerking VDAB: reguliere werking en specifieke dienstverlening Hoe gaat VDAB om met jongeren in hun zoektocht naar werk? Hoe kijkt VDAB naar ongekwalificeerde uitstroom? Wat kan VDAB betekenen voor jongeren met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt?

Reguliere werking VDAB VDAB samen sterk voor werk Sectorale dienstverlening Industrie Hout/Bouw en Transport/Logistiek Business Support, Retail en ICT Diensten aan personen en bedrijven Zorg en Onderwijs + NT2 en AMC Intensieve dienstverlening werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt

Intensieve dienstverlening werkzoekenden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt inwerking / anderstaligen arbeidsbeperking / multiproblematiek sociale economie langdurige werkzoekenden (TWE, wijk-werken, …) welzijn dedicated 55+ detentie NEET -jongeren

“kwetsbare” jongeren Jongere gestopt met school zonder diploma owv geen motivatie meer en/of financiële redenen Jongere die na lange periode werkloosheid het dag- en nachtritme heeft verwisseld Jongere die ooit een dossier heeft gehad bij VDAB, maar die plots van de aardbodem is verdwenen Jongere die geen enkel idee heeft wat hij wil/kan doen (opleiding/werk) “hotel mama”: jongere die geen enkele druk voelt om aan het werk te gaan Doorverwijzing vanuit netwerk

Doel Drempel naar VDAB verlagen Vertrouwen in VDAB (her)winnen Arbeidsmarktrijp maken, klaarstomen voor de reguliere sectorale werking 1 vast aanspreekpunt voor het netwerk Door warme overdracht vanuit de school of CLB willen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk jongeren die de schoolbanken verlaten, de weg naar VDAB of partner vinden zodat we kort op de bal kunnen spelen.

Warme overdracht Door een gerichte warme overdracht van scholen en onderwijscentra naar VDAB willen we afhakende jongeren zo snel mogelijk op maat begeleiden naar de arbeidsmarkt en/of richting competentieversterking. We bekijken samen met de jongere de arbeidsmarktrealiteit. Wat zijn de mogelijkheden op de arbeidsmarkt indien de jongere nu stopt. Het is de doelstelling om de piste “onderwijs” niet direct uit te sluiten bij een warme overdracht maar door het voorleggen van de realiteit hopelijk jongeren te kunnen behouden binnen onderwijs.

Warme overdracht Buso: transitietrajecten GTB tandemgesprekken einde schooljaar GTB-VDAB Leren & werken: lln hebben een dossier in “mijn loopbaan” bij uitval of uitstroom wordt projectlijn op naam van bemiddelaar VDAB gezet, graag ook de nodige feedback in deze lijn wegschrijven.

Warme overdracht Secundair onderwijs Jongeren die dreigen uit te vallen Neem contact op met de werkwinkel waar de school of CLB gevestigd is Lijst contactpersonen VDAB Lijst contactpersonen GTB

Project Neet Not in Education, Employment or Training 13 centrumsteden (+ regio Mechelen en Vilvoorde) ongekwalificerende jongeren niet leerplichtige jongeren (18-24 jaar) niet gekend/ingeschreven bij VDAB niet aan het werk Actieplan “Samen tegen schooluitval” (actie 6): databanken tussen onderwijs en werk koppelen om zo een beter zicht te krijgen op de NEET-jongeren om hen verder te kunnen activeren/begeleiden naar opleiding of werk

OKAN onthaalklas anderstalige nieuwkomers Anderstalige leerlingen die nieuw in ons land zijn leren er een jaar lang intensief Nederlands. Daarna stromen ze door naar een reguliere opleidingen of naar een opleiding bij VDAB. Project Grow2Work

Grow2Work: doelstelling Jongeren oriënteren op mogelijkheden na hun OKAN: vervolg in deeltijds onderwijs beroepsspecifieke opleiding meteen richting werk Doel is bereikt als elke jongere na afloop kennis over zijn mogelijkheden heeft en een plan van aanpak.

Grow2Work: organisatie Lessen tijdens het schooljaar in samenspraak met scholen 10 halve dagen, in groep, waarvan 2 halve dagen een bezoek aan een beroepsopleiding Individueel eindgesprek bij bemiddelaar VDAB om vervolgtraject te bespreken Kennismaking, jezelf voorstellen, studieverleden, opleidingsmogelijkheden in België, sectoren, beroepen, beroepsopleidingen/bezoek Eigenschappen, competenties en attitudes, CV maken en netwerkspel (spel over werk, attitudes …) Vacatures, studentenwerk + eigen traject

www.vdab.be/onderwijs www.vdab.be/jongeren tool onderwijskiezer schoolverlatersdagen

Opdracht 1: warme overdracht Wat versta jij onder warme overdracht? Good practices, tips, win-win situaties, meerwaarde, ... ⇨ gele post-it Wat verloopt er moeilijk, wat zijn werkpunten, zijn er belemmeringen op de werkvloer, opmerkingen, ... ⇨ roze post-it

Opdracht 2 : arbeidsidentiteit Wat versta jij onder arbeidsidentiteit? Hoe kunnen we scholen / CLB’s en andere partners hierbij betrekken? Acties? ⇨ blauwe post-it

Vragen?