Agressie t.a.v hulpverleners

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Advertisements

Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Vraaggericht werken.
Moeder komt met kind praktijk binnen rennen: moeder in paniek en kind hard huilend; Je ziet een buil op het voorhoofd..
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Partnergeweld Het fenomeen: Het is een universeel verschijnsel en komt voor in alle lagen van de bevolking, wat ook het sociaal statuut, seksuele geaardheid,
Infotheater Omgaan met agressie.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Meldpunt Misbruik in kerkelijke relaties
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Een bestuurslid of vrijwilliger binnen uw vereniging heeft meegedaan aan de training “in veilige handen”. De training is een landelijk project op initiatief.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Les 2 Sociale Hygiëne Jan-Willem Poelma.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Geweld Maatschappijleer.
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
Welkom ik maak me sterk.
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
De kracht van positief opvoeden
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Alarmeren en hulpverleningsregels
Geweldloos verzet. Aanleiding Ouders en kinderen hebben te maken met agressief gedrag in het gezin. Geweldloos verzet.
Veiligheid in de wijk en Burgerparticipatie ALV Buurtvereniging Wilhelminapark.
Neem de tijd… Sara Bloemers Heike Wisse. Programma Voorstellen in groepjes Grondhouding Achtergrond en NTS Een aantal patiënten melden zich… Wat ga je.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Pesten op het werk.
Agressie Intern en Extern
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Martha, Martha…! Vrijwilligers Salem.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hand-Out.
De sociaal-maatschappelijke dimensie
LOB zeven stappen naar succes
“Iemand denkt aan mij en wil belangeloos iets voor mij doen”
Connectief Connectief.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Studiedag Sociale Netwerken
Nee Zeggen!.
Communicatie met mensen met ‘n persoonlijkheidsstoornis
richtlijnen bij het betrappen van een winkeldief
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Werken in een arbeidsorganisatie
Omgaan met agressie in de gezondheidszorg.
Intensieve begeleiding
Intensieve begeleiding
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Een bijeenkomst voor helpende vrijwilligers
Klantgericht werken StudyEvent Mobiliteit in Beweging
Denken en doen.
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Agressie t.a.v hulpverleners Lubbeek – 30/11/2017

agenda Definitie agressie Probleem in beeld Preventietips Toch slachtoffer

Agressie? Agressie Ook grensoverschrijdend gedrag! Gedrag: verbaal – non-verbaal Effect: dreiging die je ervaart Doel: zichzelf, anderen, objecten Ook grensoverschrijdend gedrag! Per definitie niet agressief gedrag, wel onacceptabel

Problematiek in beeld 84 % artsen ooit slachtoffer 36 % per jaar!!! 33,3% bij patiënten thuis 30,6 % in praktijk Meer vrouwelijke artsen (86%) >< 82% mannen Ook jongere artsen Meer huisartsen, zorgkundigen dan in ziekenhuis

Problematiek in beeld Aard agressie Verbaal 33,1% Psychisch geweld 30 % Fysiek geweld 14,4 % Seksueel geweld 9,5 %

Problematiek in beeld Patiënten/klanten 50 % eigen patiënten 68 % mannen in leeftijd tsn 20 – 60 jr Met Psychische problematiek (29,2 %) Ethylisme (15,9 %) Drugverleden (14,1) Toxicomanie (11,4 %)

Problematiek in beeld Oorzaken geweld Medische aanpak Organisatorische basis (vb. wachttijden, niet direct kunnen komen…) Weigering voorschrift

Problematiek in beeld Hoe reageert u? Gevolgen voor u? Vnl verbaal (73 %) Via alarmknop (20%) (50 % doet niets) Gevolgen voor u? Stress Onveiligheidsgevoelen Angst Slaapproblemen

NOOIT Problematiek in beeld Vaststellingen 10,2% meldt het bij politie 77,6 % van slachtoffers melden het … NOOIT Niet bij politie, niet bij orde, niet bij eigen wachtposten, niet….

Maatregelen

Maatregelen COMMUNICATIE is belangrijk RAID-principe RESPECT Altijd eerlijk Begripvol en inzicht Duidelijk

Maatregelen Een vermeden gevecht is steeds gewonnen Ga niet mee in emotie Speel in op wat de andere zegt Tracht je onder controle te houden Ken je patiënt / klant Train je zelf op agressie: het is GEEN spel Wees zelfzeker Blijf redeneren (dus rationele brein ipv zoogdier of reptiel) Komt een patiënt naar u? besef dan dat hij zich sowieso niet in zijn normale toestand bevindt. Hij wil hulp en kampt misschien met gevoelens van onmacht. Moet hij dan lang wachten of voelt hij zich niet begrepen? Dan leidt dat tot irritatie. bedenk op voorhand in welke situaties patiënten het vaakst kwaad worden of geïrriteerd zijn (bijv. lang wachten in de wachtzaal, pijn, stress). Herken moeilijke patiënten en probeer hen te begeleiden. Houd rekening met de verwachtingen en behoeften van uw patiënten … en van uzelf. Vertrouw op uw intuïtie. Voelt u aan dat een bepaalde situatie niet veilig is? Sluit de consultatie dan vroeger af. bel bijvoorbeeld uw collega, assistent of receptionist. Of bedenk een ‘belangrijke reden’ om af te sluiten. Stel uw professionele plicht niet boven uw eigen veiligheid.

Maatregelen Ga om met angst Roep hulp in Veiligheidsmaatregelen Denk niet als slachtoffer! Roep hulp in Helden liggen op een begraafplaats!! Denk aan de EIGEN veiligheid APP 112 / noodknoppen… Veiligheidsmaatregelen Kan je ontsnappen? Waar is de deur? Kledij en werkmateriaal?

Maatregelen In je praktijk Organisatorische maatregelen Bij agressie Vlucht naar andere ruimte (dus tafel tussen u en klant) Praat er op in (RAID) Benoem ongewenst gedrag Zo toch bedreigend: geef wat men wil Zo fysiek: OVERLEEF + gebruik gelegenheidswapen als je niet kan vluchten

Maatregelen In je praktijk Organisatorische maatregelen Wachtkamer: geen vazen, affiche Sluit alles af na gebruik Let op met recette: nachtkluis, … Sociale controle

Maatregelen In je praktijk Bouwkundig Een rustige sfeer, waarbij de privacy van patiënten en medewerkers gegarandeerd blijft. Plaats uw bureau i.f.v. een vluchtweg hebt. Beperk het aantal voorwerpen dat als wapen kan dienen, zoals scharen, papiersnijders, perforator. Probeer uw consultaties niet af te sluiten met een patiënt die u niet kent. Wil iemand een misdrijf plegen? Dan wacht hij vaak tot hij alleen met u in de praktijk is om toe te slaan Merk je dat iemand steeds anderen laat voorgaan: en je kent hem niet. Sluit je praktijk bij patiënt die je kende. Bel desnoods 101!

Maatregelen In je praktijk Elektronisch Alarmknop Camera in wachtruimte… Videophonie Probeer uw consultaties niet af te sluiten met een patiënt die u niet kent. Wil iemand een misdrijf plegen? Dan wacht hij vaak tot hij alleen met u in de praktijk is om toe te slaan Merk je dat iemand steeds anderen laat voorgaan: en je kent hem niet. Sluit je praktijk bij patiënt die je kende. Bel desnoods 101!

Maatregelen Huisbezoeken Maak lijst en deel die met collega of partner Evt. volgsysteem in auto Protocol in de maak tussen politie en huisartsen in VBR Lijst huisbezoeken di, 11/10/2009 - 11:26 — kanselarij Begin en einde van de consultaties Organisatorisch Maak een lijst met de huisbezoeken die u gaat afleggen. Werk die chronologisch af en geef uw partner of secretaresse een dubbel – met tijdsindeling. Waarschuw die persoon ook als tussendoor een afspraak wegvalt of een tijdstip verandert. Zo weet hij altijd waar u bent, en wint u tijd als er problemen zijn.

Maatregelen Lijst huisbezoeken di, 11/10/2009 - 11:26 — kanselarij Begin en einde van de consultaties Organisatorisch Maak een lijst met de huisbezoeken die u gaat afleggen. Werk die chronologisch af en geef uw partner of secretaresse een dubbel – met tijdsindeling. Waarschuw die persoon ook als tussendoor een afspraak wegvalt of een tijdstip verandert. Zo weet hij altijd waar u bent, en wint u tijd als er problemen zijn.

MELDEN bij politie evt. via 112 / 101!!! Toch Slachtoffer? Art 280 Sw en 410 Sw Personen die extra bescherming genieten Contacten met publiek Strafverzwaring MITS Uitoefenen functie op moment delict Beroepscat. Opgesomd in Sw Politie MOET dit vermelden MELDEN bij politie evt. via 112 / 101!!!

EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT Samengevat Bij verbale agressie Toestand is veilig: Je houding: vriendelijk Je antwoord: normaal sociaal contact Verbaal: begrip, argument, afronden EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT

EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT Samengevat Bij verbale agressie Toestand is gespannen: Je houding: alert, Je antwoord: non verbale communicatie Verbaal benoem gedrag en effect, gevolg, laat kiezen EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT

EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT Samengevat Bij fysieke agressie Toestand gevaar is er en agressie is waarschijnlijk Je houding: zelfzeker, strikt, klaar om, … Je antwoord: (non)verbaal, veiligheidsafstand Verbaal: eigen veiligheid, stop ongewenste gedrag, vraag hulp Non verbaal: talking hands, defenensieve houding, storing veroorzaken door te ROEPEN/spuwen in gezicht EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT

EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT Samengevat Bij fysieke agressie Toestand levensbedreigend: Je houding: vastberaden, fight, overleven Je antwoord: gebruik alles wat je vastkrijgt Verbaal: NON VERBAAL Non verbaal: talking hands, defenensieve houding, storing veroorzaken door te ROEPEN/spuwen in gezicht EIGEN VEILIGHEID PRIMEERT