MOET JE NIET LEREN? leerbegeleiding VTI.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Thuis leren en studeren.
Advertisements

Deze TANTRA komt uit India.
Huiswerktips.
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Opkomen voor jezelf.
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Goede afspraken maken goede vrienden!!!
Wet inburgering Heleen Veringa
Van doelen naar reflectie
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Begeleiden, hoe doe je dat?
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Leren studeren met plezier
(bijna) eindexamen.
Onderzoek doen een methodische aanpak
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren Blok 1
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Hoe leer je geschiedenis?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het belang van plannen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Helpen met huiswerk.. Programma: Voorstellen. Inleiding. Korte overhoring. Neem mee: Powerpoint is op papier beschikbaar bij de uitgang van de Aula. Vragen:
GROEP 8.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Woordjes leren.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
SCHIJN EN WERKELIJKHEID ZIJN DROMEN BEDROG?. INTRO
Centraal Examen Nederlands
BETER LEREN LEREN VOOR SCHOLIEREN. BLOK 2 WAT ONS BREIN LASTIG VINDT en waar we allemaal last van hebben.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
LEZEN 2.4 INFORMATIEVE TEKSTEN, INTERVIEWVERSLAG, INLEIDING EN SLOT EN FUNCTIES DAARVAN.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Helpen met huiswerk..
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
De vraag is je beste vriend
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Welkom havo 4..
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
© UNIEK IN DE KLAS.
Loopbaan en burgerschap les 2
Thema 4: Zo bereik je meer
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Fabels en feiten 2de bachelor psychologie
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Helpen bij huiswerk en plannen
Welkom 3 september 2018.
Examentraining.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
SEL Les 2: normen en waarden.
Hoe leer je geschiedenis?
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
Iedereen in de dramadriehoek
Wat leer je allemaal op school?
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

MOET JE NIET LEREN? leerbegeleiding VTI

L E R E N SOMMIGE LEERLINGEN MAKEN ER EEN ZOOTJE VAN. leerbegeleiding VTI

DE LEERLINGEN STUDEREN? WIE? IK? IK STUDEER NIET GRAAG. IK MAAK LIEVER PLEZIER. STUDEREN. DOE IK NIET. VERVELEND. SAAI. IN DE STUDIE ZIT IK MEESTAL WAT TE DROMEN / PRUTSEN. STUDEREN? IK HEB AL GESTUDEERD. IK KEN AL ALLES. leerbegeleiding VTI

Thea de geheugenrat: Studeren? Morgen! Je zult alles zo ook wel kunnen. Trouwens: studeren, daar heb je geen tijd voor. Chatten, mailen, gamen, muziek downloaden, naar je favoriete soaps en realityreeksen kijken … De avond is daar al te kort voor. En dan is er nog Mevrouw Callens. Altijd maar taken geven en overhoringen. Je krijgt er een punthoofd van. Weet je wat: Mevrouw Callens, die kan de boom in. Op elke overhoring schrijft ze: “Je kan veel beter!” “Meer studeren!!!” Ja, je leest het goed. Meer studeren, met drie uitroeptekens. En je krijgt hier zoveel taken. En als je er ééntje vergeet te maken, dan krijg je op je donder. Om moedeloos van te worden. Zie je wel dat het geen zin heeft om te studeren, het zal toch nooit goed genoeg zijn. leerbegeleiding VTI

Waf? Wafblieft? Ik lijk jullie mama wel? Oei. Waf, hey jongelui. Wist je dat je meer punten kunt halen door meer tijd in je studie te stoppen? Waf? Wafblieft? Ik lijk jullie mama wel? Oei. Ik weet het wel, je hebt zoveel werk. Je facebook aanpassen. Je nieuwste foto’s uploaden, de laatste nieuwtjes bij je vrienden nalezen... Daarna nog snel de maximumscore op je computerspelletje verbeteren. En je weet niet hoe je moet studeren? Meer punten behalen, betekent niet altijd méér studeren. Misschien besteed je voldoende tijd aan je studie, maar werk je met weinig rendement. leerbegeleiding VTI

leerbegeleiding VTI

LEREN BEGINT IN DE KLAS. DE MEESTE PUNTEN HAAL JE IN DE STUDIE. Ik GEEF JE EEN KRUISJE IN HET KLASBOEK. JE BENT NIET AAN HET WERK. IK BEN AAN HET NADENKEN. leerbegeleiding VTI

Ik had nochtans veel geleerd… Viktor moet meer studeren! leerbegeleiding VTI

Viktor is boos. Hij heeft net zijn rapport gekregen Viktor is boos! Hij heeft net zijn rapport gekregen. Het is niet echt schitterend. Maar dat is niet alles. Veel erger is de commentaar die mevrouw Callens er bijschreef: “Viktor moet meer studeren!” Wat betekent dat nu? Hij heeft veel gestudeerd! Voor zijn toets geschiedenis heeft hij de leerstof drie maal helemaal gelezen. Zijn biologie kon hij helemaal van buiten opzeggen, net als dat gedicht dat hij vorig jaar in het 6de leerjaar moest van buiten leren. Kon hij er veel aan doen dat de leraar al die onbegrijpelijke vragen stelde. Zijn leerstof Frans heeft hij netjes in zijn schrift overgeschreven. Geen enkel woord was er geschrapt, hij gebruikte zijn nieuwe correctieroller. Voor wiskunde studeerde hij zeker 3 uur na elkaar. Dat weet hij nog goed. Het was die woensdagnamiddag dat ze bij de buurman aan de nieuwe zwemvijver aan het werken waren. Hij kon alles door zijn raam goed volgen. En terwijl hij Nederlands leerde, heeft hij zijn nieuwe cd twee keer beluisterd. Zo lang is hij er mee bezig geweest.   leerbegeleiding VTI

W W STUDIEMETHODE ONTHOUDEN WEER OPROEPEN OPSLAAN WAARNEMEN leerbegeleiding VTI W W ONTHOUDEN WEER OPROEPEN OPSLAAN WAARNEMEN STUDIEMETHODE

WAARNEMEN Je onthoudt slechts 10 % van wat je leest. MET AL JE ZINTUIGEN Je onthoudt slechts 10 % van wat je leest. Je onthoudt 60% van wat je schrijft. Je onthoudt 80% van wat je samenvat. Je onthoudt 90% van wat je uitlegt aan iemand anders. leerbegeleiding VTI

OVUR -kaart ORIENTEREN Ik ontdek wat ik moet doen. - Ik kijk in mijn (digitale) agenda welke leerstof ik moet kennen. - Ik kijk na of de cursus volledig is. - Ik ga na of ik al taken of toetsen maakte over de leerstof. - Ik doorblader de leerstof. - Ik kijk hoeveel pagina’s ik moet studeren. - Ik probeer me te herinneren waarover de les ging. - Ik maak een verschil tussen theorie en oefeningen. - Ik duid aan wat belangrijk is. - Ik ga na of er digitale oefeningen zijn. leerbegeleiding VTI

OVUR -kaart VOORBEREIDEN Ik bereid me voor op het studeren. - Ik plan wanneer ik zal studeren. Ik verdeel de leerstof over verschillende dagen. - Ik bekijk de inhoudsopgave en de opbouw van de leerstof. - Ik lees de leerstof, duid aan wat ik niet begrijp en ik vraag eventueel uitleg. - Mijn werkwijze verschilt naargelang het vak: - Ik zet titels en ondertitels in kleur. - Ik onderstreep alleen de kernwoorden. - Ik maak een schema, woordenlijsten, een opgavenblad voor oefeningen, een inhoudsopgave… - Ik zoek de oplossing van de herhalingsvragen. leerbegeleiding VTI

SCHEMA 1 leerbegeleiding VTI

SCHEMA 2 leerbegeleiding VTI

Schema 3 leerbegeleiding VTI

OVUR- kaart UITVOEREN Ik studeer de leerstof… - Ik studeer schriftelijk, maar weet dat het zinloos is om de leerstof zomaar over te schrijven. - Ik prent de leerstof in. Mijn werkwijze verschilt naargelang het vak: - Ik stel W-vragen. - Ik studeer de woordenlijsten, de regels, de herhalingsvragen … - Ik leer de titels en ondertitels uit het hoofd. - Ik studeer het schema. Ik noteer kernwoorden, kernzinnen. leerbegeleiding VTI

OVUR- kaart UITVOEREN … en controleer of ik de leerstof ken - Ik controleer of ik de leerstof ken: ik zeg de leerstof op, noteer het schema uit het hoofd … - Ik studeer indien nodig bepaalde stukken opnieuw. - Ik maak oefeningen en ik verbeter ze. Ik pas daarbij de theorie toe. - Ik maak toetsen en taken opnieuw. - Ik maak digitale oefeningen. leerbegeleiding VTI

leerbegeleiding VTI

leerbegeleiding VTI

OVUR -kaart REFLECTEREN Ik beoordeel mijn resultaat. - Mijn resultaat is goed: ik blijf op dezelfde manier verder werken. - Mijn resultaat is niet goed: ik onderzoek hoe ik mijn studie anders kan aanpakken. Ik kan hulp vragen bij de leraar. leerbegeleiding VTI

DE LERAAR HELPT leerbegeleiding VTI

I SEE YOU DE OPVOEDER HELPT JE GOED VOELEN in je vel - JE GOED VOELEN in de groep leerbegeleiding VTI

als bladwijzer in je agenda! OVUR - kaart als bladwijzer in je agenda! Als je een stuk leerstof niet begrijpt… Spreek je vrienden aan. Spreek je leraar aan. leerbegeleiding VTI