Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwalificatiestructuren en wat daarbij komt kijken
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Presentatie Harry Donker Januari 2013 Harry Donker Januari 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Ontwerpprojecten In de praktijk
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
domeinbeschrijving Bachelor of ICT 2 oktober 2009 HBO-I, Job Event
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
Persoonlijke preventie aanpak
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s Platform Zorg & Welzijn 7 juni 2012.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
1e jaar 2e jaar3e jaar 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester 1e semester 2e semester = verplichte major cursus = keuze/profilerings cursus Huidige.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Jos van Hijfte 8 November 2007
Associate degree in Nederland : kwaliteitszorg en beoordeling programma’s Rik Belmans 8 november 2007 Date: 5/4/17.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Auditing Instrument for
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
moderniseren van het curriculum.
Door: Projectleider Jolande Reusen
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Leerwegonafhankelijk toetsen in de context van gepersonaliseerd leren
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Loopbaan Oriëntatie en – Begeleiding VOORLICHTING Sectorkeuze klas 2 Kaderberoepsgerichte leerweg.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Zorgen en borgen Groepswerk GZW
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Begeleiding bij Werkplekleren
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
Naar een typologie van scholen
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
Transcript van de presentatie:

Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten

Kanteling naar volledige leerwegonafhankelijkheid Toetsen aantonen van… leeruitkomsten door… beroepsproducten op basis van… prestatie indicatoren Leren volgens een… individueel ontwikkelprogramma in… werk, school, overal! ondersteund door… gezamenlijke pop-up modulen inhoudelijke experts individuele en groeps coaches peers in school en werk

In deze bijdrage.. De eerste stappen naar leerwerkonafhankelijkheid in de Saxion Parttime School (SPS) Het deeltijdconcept van de SPS Beroepsproducten centraal De ontwikkeling van het deeltijdonderwijs Leeruitkomsten en leerweg onafhankelijk toetsen

Uitgangspunten Parttime School Beroepsgericht Studenten leveren beroepsrelevante output op Kennis en vaardigheden opdoen èn toepassen Opzet en omvang Flexibiliteit en keuzevrijheid – ‘vrije’ route ‘Losse’ eenheden van 5ec (of veelvoud) Multidisciplinair

Het SPS onderwijsmodel Beroepsproducten centraal! Modulair & flexibel Sector-, cluster- en opleidingsmodules modulen van 5EC (10/15etc) 1/3, 2/3 of 3/3 variant Volgorde modulen individueel te bepalen Graad & certificaat 4 jarige bachelor 2 jarige associate degree Thema pakketten Cursorische ‘losse’ modulen Breed & specialistisch Standaard route Multidisciplinair Vrije keuzeruimte Contact & Online Flipping & Blended Online voorbereiding Verdieping in contactmomenten (saxion en online) Leren op de werkplek

Toetsing binnen de Parttime School Beroepsrelevante opbrengsten Beroepsproducten centraal Waar draait het om in de beroepspraktijk? Representatieve en kritische situaties uit beroepspraktijk Beroepsproducten Wat kan de lerende toepassen Welke theorie/modellen worden toegepast Toetsontwikkeling volgens BKE Toetsinstructie, toetsmatrijs, rubric, indicatoren, omzettingstabel, cesuurbepaling en docentinstructie

Toetsing binnen de Parttime School (Losse, 2012)

Onderwijsontwikkeling: curriculum en modulen Fase 1: Curriculumontwikkeling: Deeltijdcoordinatoren Bepalen gezamenlijkheid: sector en cluster modulen Bepalen opleidingsmodulen en standaardroute Fase 2: Module ontwikkeling: DocentOntwikkelTeams (DOTs): Een groep van tenminste 2 docenten samenwerken met het doel om een deel van het gemeenschappelijke curriculum te (her)ontwerpen en uit te voeren (Handelzalts, 2009, p. 7) Docenten van verschillende opleidingen, geselecteerd op basis van expertise. Op vaste plaats en tijd in SPS ontwikkelruimte Begeleid door procesbegeleider, ICT adviseur en ICT support

Aanpak ontwerpproces Beroepsproduct centraal Ontwikkelbundel Stapsgewijze ontwerpaanpak Vast dagdeel van 3 uur in de week

Stapsgewijze aanpak voor module-uitwikkeling

Beroepsproducten centraal - Validatie en erkenning aanwezige kennis Het centrale concept binnen het toetsbeleid van SPS Economie zijn de leeruitkomsten. Deze worden afgeleid uit de landelijke beroeps- en opleidingsprofielen en de opleidingscompetenties, en vervolgens uitgewerkt in prestatie-indicatoren. Aan deze prestatie-indicatoren worden relevante beroepsproducten getoetst die studenten in het kader van de opleiding ontwikkelen of die ze eerder in de eigen beroepspraktijk of anderszins hebben ontwikkeld. In deze figuur wordt dat schematisch weergegeven.

Leerweg onafhankelijk toetsen Behalen van leeruitkomsten door: 0. SPS-module af te ronden met een beroepsproduct 1. ‘eigen’ beroepsproduct te laten beoordelen bij een SPS module 2. (samengestelde) ‘eigen’ beroepsproducten (vooraf) te laten valideren obv leeruitkomsten

Leeruitkomsten Criteria NVAO: Leerwegonafhankelijk: ze maken variatie in leeractiviteiten van (groepen) studenten mogelijk. Representatief voor de eindkwalificaties van de opleiding. Herkenbaar voor het werkveld Specifiek en meetbaar: bieden een eenduidig beoordelingskader bij leerwegonafhankelijke toetsing Transparant: de relatie tussen eindkwalificaties, eenheden van leeruitkomsten, leeractiviteiten en toetsing is duidelijk. Samenhangend: vormen een samenhangende eenheid en zijn te onderscheiden van andere eenheden van leeruitkomsten. Duurzaam: ze zijn zodanig geformuleerd dat ze een aantal jaren kunnen worden gehanteerd.

Valideringsaanpak

Valideringsaanpak

Valideringsaanpak

Valideringsaanpak

Leerweg onafhankelijk toetsen Behalen van leeruitkomsten door: 0. SPS-module af te ronden met een beroepsproduct 1. ‘eigen’ beroepsproduct te laten beoordelen bij een SPS module 2. (samengestelde) ‘eigen’ beroepsproducten (vooraf) te laten valideren obv leeruitkomsten

Toekomst: Kanteling naar volledige leerwegonafhankelijkheid (?!) Toetsen aantonen van… leeruitkomsten door… beroepsproducten op basis van… prestatie indicatoren Leren volgens een… individueel ontwikkelprogramma in… werk, school, overal! ondersteund door… gezamenlijke pop-up modulen inhoudelijke experts individuele en groeps coaches peers in school en werk

Meer informatie? dr. Mark Gellevij m.r.m.gellevij@saxion.nl dr. Tjark Huizinga t.huizinga@saxion.nl @thz584 Evelien Leurs, MSc e.t.leurs@saxion.nl https://www.saxion.nl/parttimeschool