Sectoroverleg kinderopvang en buitenschoolse opvang 3 februari 2017
Agenda Tijd Thema 9.45 -10.15u Welkom en toelichting bij het vernieuwde sectoroverleg 10.15-10.25u Opvolging verslag vorige vergadering van 21 oktober 2016 (waaronder de Federale Consumentenombudsdienst) 10.25-10.45u Stand van zaken generatiepact/jongerenbonus 10.45-10.55u Stand van zaken lokale diensteneconomie 10.55-11.05u Stand van zaken flexibele opvang 11.05-11.20u Campagne risicoanalyse, wennen en buiten spelen 11.20-11.25u Handleiding kindermishandeling VK Brussel 11.25-11.55u Aanpak van verslagen Zorginspectie door klantenbeheer 11.55-12.10u Korte toelichting over punten waarover op volgende vergadering uitgebreider wordt terug gekomen: 11.55-12.00u: actieplan kleuterparticipatie (vraag is of sector kan betrokken worden) 12.00-12.05u: bevraging lokale loketten en GMV 12.05-12.10u: stand van zaken Centra Inclusieve Kinderopvang
Agenda Tijd Thema 13.15-13.25u Stand van zaken pedagogische ondersteuning en attest draagkracht 13.25-13.45u MemoQ: inspectie en zelfevaluatie 13.45-13.55u Strategische oefening gezinsopvang 13.55-14.00u RSZ-problematiek diensten voor onthaalouders 14.00-14.20u MB kwalificaties 14.20-14.50u Budget, uitbreiding en IKT-mix 14.50-15.10u BVR inkomenstarief 15.10-15.15u Fiscale attesten ouders
Toelichting bij het vernieuwde sectoroverleg Het sectoroverleg gekaderd Sectoroverleg Raadgevend Comité Inhoudelijke overleg Werkgroep Voortgangsplan decreet en deelwerkgroepen Stuurgroep Sociale functie Stakeholdersoverleg inkomenstarief (IKT) Ondersteuningsstructuur KO: Stakeholdersoverleg ‘ondersteuningstructuur kinderopvang’ … 22/09/2018
Agenda informatieve overleg met sector insteek komt van K&G én de sector briefing lopende zaken: bondig, accent op thema’s. Bvb. rapportage/feedback van inhoudelijke werkgroepen bespreken van overkoepelende materies KO korte interactie mogelijk maken signaalfunctieronde over wat er leeft in de sector 22/09/2018
Agenda informatieve check-in met sector insteek komt van K&G én de sector terugkoppelen van onduidelijkheden naar K&G themapunten / algemene knelpunten in samenspraak met de sector bepalen. Uitmaken rond welke standpunten we best aftoetsen geen bespreking in check-in Wel planning in een bestaande of op te richten overleggroep (WG Voortgangsplan, SG Sociale functie, stakeholdersoverleg, …) 22/09/2018
Voorbereidinsgroep VWV, Unizo, KIKO, VVSG, K&G Agenda obv input Vragen: sectoroverlegkinderopvang@kindengezin.be Geen concrete dossiers, wel van algemeen belang Kloppen verslag af dat online mag gepubliceerd worden We focussen op de essentie, op de grote thema’s 22/09/2018
Samenstelling Diversiteit en capaciteit: 1 persoon per organisatie Gebruikers Koepels en vakbonden Aanbieders baby’s peuters Aanbieders buitenschoolse Ondersteuning Lokale coördinatoren Overheden 22/09/2018
Risicoanalyse en veilig slapen Planning 2017 – 2018 11.05 -11.20 u
Planning 2016 - 2017 Ik zou de tabel laten zoals ze is. 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 nieuwsbrief risicoanalyse veilig slapen wennen evaluatie Ik zou de tabel laten zoals ze is. Wel aangeven dat we met de timing wat geschoven hebben.
Meer dino, minder risico Dinowedstrijd e-mail postkaart workshops 31 mei 13 juni oktober campagne film tool VR - film nieuwsbrief ‘ t Optimistje, Oostende (groepsopvang) Nancy Sys, Zandvliet (gezinsopvang) Dit zou ik niet helemaal toelichten. Wel tonen en iets zeggen van de wedstrijd. website
Dino droomt brief 16 januari Dino droomt Online cursus nieuwsbrief Dit wel uitgebreider toelichten. Online cursus nieuwsbrief website
Planning 2017 - 2018 Wennen : website bijwerken/uitbreiden + Kiddo + tool om ouders te sensibiliseren rond belang van wennen (moet nog geconcretiseerd worden Buiten spelen : verkennende fase (goede praktijken, belemmeringen?) + najaar campagne lanceren
Online cursus Hier naar de online cursus gaan en enkele zaken uitlichten (idem KOBO). Inleiding : Wat betekent dit voor jou? Hoe pak jij het aan? Op eind van elke module. Link met de actielijsten veiligheid en gezondheid, bv veilig slapen, toezicht, gezond binnenmilieu Toezicht : filmpje Caroline : Vlaamse werkgroep verpleegkundigen Veilig bed en materiaal : Oefening : zoek de risico’s -
Handleiding kindermishandeling VK Brussel : Handleiding kindermishandeling VK Brussel : verontrusting in de thuissituatie VK Bxl: vervlaamsen instrument + publiceren op hun website vraag aan K&G om bekendmaking te ondersteunen Als oké, nieuwsbrief K&G Stappenplan VK – thuissituatie Procedure GOG – persoon aanwezig in de kinderopvang Procedure GOG leermodule nieuw profiel schoolkinderen 11.55 -12.00 u
Actieplan kleuterparticipatie Gemengde ambtelijke werkgroep ‘warme overgang thuis/KO naar school’ Visietekst (4 domeinen van continuïteit) Ontwikkeling van actieplan (2017 – 2019) Suggesties om sector te betrekken ? > voorzien: goede praktijken > andere ? 11.50 -11.55 u
Bevraging lokale loketten en GMV Enquête GMV Veldwerk afgerond Respons: 94% Resultaten worden nu verwerkt Enquête lokaal loket kinderopvang Veldwerk loopt nog Situatie 23 januari 2017 respons: 60% Respons maximaliseren Consulenten lokaal beleid kinderopvang nemen telefonisch contact op Termijn voor beantwoorden van de enquête wordt verlengd tot 17 januari 2017 12.00 -12.05 u
Stand van zaken Centra Inclusieve Kinderopvang 2014: versterken van de interne organisatie 2015 – 2016: outreach Sensibiliseren: Lokaal Overleg Kinderopvang, toeleiders, VAPH-voorzieningen, artsen, ziekenhuizen, centra voor ontwikkelingsstoornissen, … Uitbouwen van netwerken: Rond een kind met specifieke zorgbehoeften = verbindend werken, bruggen bouwen Lerende netwerken Expertise delen: individuele ondersteuning/ groepstrajecten/ lerende netwerken 206 opvanglocaties in 2015 Outreach werkt – interesse groeit 12.05 -12.10 u
Evaluatie Pionieren: met vallen en opstaan Ondanks vele inspanningen van CIK: beperkte vraag naar opvang voor kinderen met specifieke zorgbehoeften in bep. regio’s en/of sterk wisselende vraag Inclusieve opvang is nog niet verworven Hulp- en zorgverleners geven voorkeur aan gespecialiseerde setting doorbreken van deze stereotypen CIK zijn goed op weg, maar proces vraagt tijd
Specifieke aandachtspunten kinderopvang Onzekerheid bij verantwoordelijken en kindbegeleiders over hun pedagogische competenties inzake inclusieve opvang Grote groepen in de kinderopvang, in het bijzonder in de buitenschoolse opvang Inclusieve opvang brengt vaak knelpunten basiskwaliteit kinderopvang naar boven Beperkte ervaring met vrijwilligers - weinig uitgebouwd vrijwilligersbeleid Verpleegkundige handelingen in de kinderopvang
Stand van zaken pedagogische ondersteuning en attest draagkracht VERLENGING VOOR DE 11 PROJECTEN PTO, pedagogische en taalondersteuning tot 31 december 2017 zelfde doelgroep// vergunde gezins- of groepsopvang waarvan de organisator een zelfstandig statuut heeft NOG GEEN Besluit Vlaamse Regering voor: erkenning van pedagogische ondersteuningsorganisatie Nog geen verplichting om aan specifieke voorwaarden te voldoen 13.15 -13.25 u
Stand van zaken pedagogische ondersteuning en attest draagkracht Uitreiken attest draagkracht in de gezinsopvang nu niet mogelijk Zolang er geen ‘erkende pedagogische ondersteuningsorganisatie is’ Advies Raadgevend Comité (11/2016) aan kabinet overgemaakt om: attest draagkracht te schrappen uit decreet en Vergunningsbesluit wel bedoeling om draagkracht op te volgen: In het Vergunningsbesluit zal behouden worden dat de organisator van gezinsopvang ervoor zorgt dat de draagkracht door de pedagogische ondersteuningsorganisatie periodiek geëvalueerd wordt. Onder draagkracht wordt verstaan: de bekwaamheid om aan kinderopvang te doen, rekening houdend met de fysieke en psychische conditie van de kinderbegeleider en met het geheel van ondersteunende en belastende factoren in de context van de kinderbegeleider, zoals gezinssituatie, sociaal netwerk en infrastructuur.
MB kwalificaties MB getekend op 25/11/2016 – BS 18/01/2017 – In werking 28/01/2017 Er zijn een aantal “nieuwe” zaken in het MB Uitbreiding soorten opleidingstitels (kwalificatiebewijzen) die in aanmerking komen Bijlagen die van BVR verschoven werden naar MB (vb technische eisen bedjes, modellen brandveiligheidsattest, attest slaaphouding,…) Regeling wie attesten mag uitreiken Omzetting Europese richtlijn 2005/36/EU Omzetting noodzakelijk van Europese richtlijn. Dit had grote impact op woordgebruik en indeling van de attesten en kwalificatiebewijzen in MB. Daarom nieuw MB ter vervanging van vorige terwijl inhoudelijk 90% ongewijzigd bleef. 14.00 -14.20 u
Welke opleidingstitels en wie mag attesten en kwalificatiebewijzen afleveren: what’s new? Dit werd reeds in de vorige versie van MB geregeld. Volgende wijzigingen: Alle instanties die attesten mogen afleveren worden in een bijlage bij MB vermeld (vb Attest levensreddend handelen, attest organisatorisch beheer, modules gezinsopvang) Attest levensreddend handelen: verwijzing naar Europese richtlijnen inzake reanimatie (ipv Belgische) Attest kennismaken met de gezinsopvang: als criterium toegevoegd dat organisatie die mag afleveren een interne controle-instantie moet hebben en wordt een algemener begrip voor de externe controle- instantie gebruikt zodat ook buitenlandse in aanmerking komen.
Opleidingstitels: toevoeging van 2 opleidingstitels Attest organisatorisch beheer: opleidingstitels die beschouwd worden als een attest organisatorisch beheer worden toegevoegd Opleidingstitels: toevoeging van 2 opleidingstitels Na 18 modules van de opleiding begeleider in kinderopvang kan men attest kinderbegeleider B&P halen Verlenging van einddatum naar eind 2018 voor afleveren ondernemersdiploma verantwoordelijke kinderopvang door Syntra
Omzetting Europese richtlijn Richtlijn 2005/36/EU mbt erkenning beroepskwalificatie Richtlijn is van toepassing op lidstaten die de toegang tot of de uitoefening van een gereglementeerd beroep afhankelijk stelt van bepaalde beroepskwalificaties Uitgangspunt: Europese onderdaan die in zijn land een bepaald beroep kan uitoefenen, moet dat onder bepaalde voorwaarden in andere lidstaten ook kunnen doen.
DUS onder toepassing richtlijn Vlaanderen: beroep van kinderbegeleider en verantwoordelijke is gereglementeerd DUS onder toepassing richtlijn Wie kan zich erop beroepen: Alle onderdanen van een “lidstaat”: 28 EU-lidstaten + Zwitserland + IJsland + Noorwegen + Liechtenstein Familieleden van EU burgers, die de EU burger vergezellen naar de ontvangende lidstaat (artikel 3 Richtlijn 2004/38) Langdurig ingezetenen (Richtlijn 2003/109) Erkende vluchtelingen (Richtlijn 2004/83) EN die hun beroepskwalificaties hebben behaald in een lidstaat
Gevolgen van de richtlijn: Onderdaan van ander EU-land wil zich komen vestigen: Aanvraag erkenning van zijn beroepskwalificatie Kind en Gezin behandelt aanvragen op basis van principes in de richtlijn: Is beroep gereglementeerd in land van oorsprong? Heeft de aanvrager een opleidingstitel of bekwaamheidsattest dat in land van oorsprong toegang geeft tot het beroep? Kind en Gezin moet beroepskwalificatie erkennen Is beroep niet gereglementeerd in land van oorsprong? Onderdanen die tijdens voorafgaande 10 jaren gedurende één jaar voltijds (of periode equivalent deeltijds) uitgeoefend én men heeft een opleidingstitel of bekwaamheidsattest dat voorbereidt op het beroep
Voorgaande kan in bepaalde situaties genuanceerd worden: “compenserende maatregelen”: stage van 3 jaar of proeve van bekwaamheid Alleen in bepaalde omschreven situaties waar niveauverschil zo groot is tussen beroepskwalificaties twee landen of de inhoud dusdanig verschilt Onderdaan wil tijdelijk en occasioneel diensten (kinderopvang) komen verrichten De onderdaan moet een schriftelijke verklaring bezorgen aan Kind en Gezin Zal in de praktijk minderheid van gevallen zijn Geval per geval te beoordelen i.f.v. duur, frequentie, regelmaat en continuïteit Voorwaarden: Wettig gevestigd in een lidstaat om er hetzelfde beroep uit te oefenen Indien het beroep of de opleiding niet gereglementeerd is in de lidstaat van vestiging moet hij minstens 1 jaar het beroep gedurende de laatste 10 jaar hebben uitgevoerd, ook als gewone werknemer, zowel deeltijds als voltijds (dus: 1 jaar deeltijds volstaat)
BUDGET 2017 BUDGET Maatregel Wat? 3 mio € Uitbreiding basissubsidie (T1) Omschakeling van 3921 niet gesubsidieerde plaatsen naar plaatsen met basissubsidie Uitbreiding subsidie voor inkomenstarief (T2) +/- 493 plaatsen met subsidie voor inkomenstarief (indien groepsopvang T2B): helft omschakeling, helft nieuwe plaatsen verdeling op basis van programmatie 0,9 mio BKO aan IKT BKO-prestaties volgens inkomenstarief in alle locaties die werken volgens inkomenstarief 1,2 mio SALK Overname van de 210 SALK-plaatsen
BVR inkomenstarief 14.50 -15.10 u
BESTELLEN = BETALEN Huidig regelgevend kader: regelluwte ifv responsabilisering van de organisator evolutie naar versterkt ondernemerschap binnen de welzijnssector Interpretatie respijtdagen: veel variatie Respijtdagen gebruiken waarvoor ze echt voorzien waren: nl onvoorziene afwezigheden Sensibiliserend werken inzake de gezinsvakantie Aansluiten bij eerdere mededeling vanuit RC Nieuwe rondzendbrief
BESTELLEN = BETALEN de kost verbonden aan een ongerechtvaardigde afwezigheid Doel Meer eenvormigheid Sociale correctie VOORSTEL wijziging regelgeving: Ipv de mogelijkheid om maximumtarief te kunnen vragen Maximaal 150% van het inkomenstarief, met als absolute maximum het maximumtarief
BESTELLEN = BETALEN Aandacht voor kwetsbare gezinnen Niet enkel in kader van bestellen = betalen Ondersteunende maatregelen om sociale functie van de kinderopvang te stimuleren: Tools om systemen uit te leggen, bvb Kind in Beeld Goede praktijken delen Workshops sociale functie Link met nieuw concept flexibele opvang
IKT-mix Verdere exploratie hoe blijft de sociale mix gevrijwaard? Wat is de mogelijke impact op het budget van de overheid? In welke mate verbetert IKT-mix de economische leefbaarheid van de organisator? … Experiment vanaf 1 april 2017 tot 1 april 2018 10 diverse projecten krijgen afwijkingsmogelijkheid opvolging door een werkgroep binnen Kind en Gezin, met vertegenwoordiging van de sector en de ondersteuningsstructuur
BKO aan IKT In vergunde locaties die werken met inkomenstarief Nu afhankelijk van historiek (vroegere erkende vs vroegere ZKDV met IKG) Voorstel: iedere vergunde locatie die werkt met inkomenstarief kan schoolgaande kinderen volgens inkomenstarief opvangen
TECHNISCHE AANPASSINGEN IKT Juridische verankering van bestaande praktijk Getrapte aanvraagprocedure Mogelijkheid om steeds een individueel verminderd tarief aan te vragen, inclusief OCMW-tarief Bepaling mogelijk op basis van inkomen nadat de ouder eerder niet zijn of haar inkomen bekend maakte of nadat er een attest met maximumtarief werd opgemaakt door de organisator omwille van nalatigheid van de ouder Geen attest maximumtarief indien de ouder niet wenst zijn inkomen bekend te maken bij een pleegkind Bijkomende gemachtigde persoon om een attest inkomenstarief aan te maken: OCMW
TECHNISCHE AANPASSINGEN IKT Juridische verankering van bestaande praktijk OCMW kan beslissen over het toekennen van een OCMW- tarief met terugwerkende kracht tot max. 6 maanden vanaf de eerste dag van de beslissingsmaand door het OCMW Individueel verminderd tarief werkloosheid: werkloosheid gedurende 6 maanden die onmiddellijk de aanvraag vooraf gaan Steekproefcontrole: de organisator ondersteunt en informeert de contracthouder indien er nood aan is Aanpassingen: nieuwe elementen Geldigheid van attesten omwille van individueel verminderd tarief en leeftijd; voor minstens 1 jaar en uiterlijk tot het einde van het kwartaal waarin de geldigheid van één jaar of de leeftijd wordt bereikt
TECHNISCHE AANPASSINGEN IKT Aanpassingen: nieuwe elementen Geen herberekening op de leeftijd van 12 jaar Steekproeven: Mogelijkheid tot het rechtstreeks opvragen van documenten bij de bevoegde overheid Bij geen reactie van de ouder wordt er een attest met maximumtarief toegekend voor de periode van 6 maanden zonder mogelijkheid van het vroegtijdig herberekenen Fouten op het attest kunnen gecorrigeerd worden, geen mogelijkheid van terugwerking Startdatum kan met 1 maand vervroegd worden bij de start van de opvang Mogelijkheid tot correcties met terugwerking met max 9 maand op gemotiveerde aanvraag door de organisator en van fouten ontstaan tijdens de aanvraag van actuele attest, of in het geval het actuele attest een geïndexeerd attest, het attest die dit geïndexeerd attest vooraf gaat