Constructivisme Piaget en Vygotsky

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Advertisements

Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Basisvorming.
BattleBots The school battle.
Schoolpartnerschappen in Europa
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Kansrijke combinatiegroepen
Het belang en functie van spel
Vak / thema De wereld verkennen met GPS ( Doorlopend Leren) Leeftijdsgroep Alle leeftijden De kinderen de wereld laten ontdekken op een innovatieve wijze.
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Human Dynamics.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorbereid op Stage Les 4.
Vaardigheid onderwijs
 Is basis kennis een voorwaarde voor het experiment in de beeldende vakken in de onderbouw?  Wat is basiskennis?  Hoe word basis kennis nu overgedragen?
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Competentiegericht leren vmbo
Dossier Empowerment.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Kijk op leerlingen en leren
De basis van ADSL: het constructivisme
IPC Nederland.
Leerstijlen KOLB SJM.
Beter Onderwijs Nederland
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Blok 4. Coachingsinstrumenten, 2 uur
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
REFLECTEREN Wat is dat?.
Bijeenkomst September 2015
Lezen: doe het goed voor
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Toekomstgericht onderwijs
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Coaching in regioleren
Wat is coöperatief leren?
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Kennisontwikkeling van studenten in het beroepsonderwijs op het grensvlak van school en de beroepspraktijk Presentatie Zorgpact- Leren in de praktijk-
Onderwijspsychologie
Carla van Boxtel 20 november 2008
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Doelen behalen met activiteiten
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
De juiste route naar het juiste doel
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Differentiatie in de klas
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Activernde didactiek & passende werkvormen
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Taallab 3.0 Online geletterdheid
ontwikkelingspsychologie
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Constructivisme Piaget en Vygotsky Stromingen in de psychologie Cognitieve stromingen Toepassing leerstijlen Constructivisme Piaget en Vygotsky 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Inleiding stromingen in de psychologie http://www.xmind.net/m/dUKk/ 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek Constructivisme http://nieuw.stibco.nl/mogelijkheden/sociaal-constructivisme De theorie van het constructivisme van Piaget gaat ervan uit dat kinderen tot ontdekkingen komen omtrent gesproken en geschreven taal door actief met hun wereld bezig te zijn. Door nieuwe informatie te integreren en op te slaan in het geheugen breiden zij hun taal- en kennissysteem uit. Ieder kind doet dit op zijn eigen wijze. 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Het sociaal constructivisme: leren als sociaal proces Het sociaal constructivisme is een moderne leertheorie die ervan uitgaat dat mensen zelf betekenis verlenen aan hun omgeving en dat sociale processen hierbij een prominente rol spelen. Kennis wordt door ieder mens op een eigen wijze geconstrueerd, waarbij men sterk wordt beïnvloed door de reacties en opvattingen in de sociale omgeving.In de vertaling van het sociaal constructivisme naar de dagelijkse les- of opvoedingspraktijk vormt 'leren als een sociaal proces' het uitgangspunt. Voor de leesbaarheid van de tekst praten we hier over begeleiders en kinderen. Hiermee worden alle leersituaties bedoeld zoals die te vinden is bij docenten-leerlingen, ouders-kinderen, begeleiders-cliënten etc.. 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Leren is een “werkwoord” In de constructivistische opvatting moeten de kinderen de informatie zo ordenen dat die voor hen relevant en bruikbaar is. Het aandeel van de begeleider dient te bestaan uit het scheppen van optimale omstandigheden voor het leerproces. De begeleider stimuleert, biedt een heldere structuur en gaat na of de kinderen de aangeboden informatie ook werkelijk opgenomen hebben. 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Bij het vormgeven van taken en lessen zijn er vijf peilers: het kind moet actief zijn: hij moet iets doen om de leerstof te verwerken; het kind moet constructief zijn: hij moet de nieuwe kennis zelf construeren, d.w.z. uitdiepen en verbinden met de aanwezige voorkennis. Op deze manier ontstaat nieuwe kennis; het kind moet doelgericht met de kennis omgaan: het leren levert succeservaringen op als kinderen een (bereikbaar) doel voor ogen hebben; de kinderen moeten samen (coöperatief) bezig zijn met het verwerven en verwerken van kennis en het ontwikkelen van vaardigheden. Leren is een sociaal proces. Elkaar uitleg geven blijkt de resultaten te verbeteren; het kind moet zijn leerproces zelf kunnen reguleren. Sturing kunnen geven aan het eigen leerproces motiveert 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Sociaal constructivisme als antwoord op: Het zappende kind- De beperkte leesvaardigheid van het kind Dat de school één van de middelen is om te leren Het fragmentarische onderwijs, met weinig transfer mogelijkheden Het ‘need system’ van de mens De afnemende schoolprestaties De (ernstige) sociaal- emotionele problematieken 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Sociaal constructivisme heeft aandacht voor: Kennis verwerving- Aanleren van vaardigheden Attitude wijziging: samen, construeren, actief, doelgericht, zelfregulerend 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Krachtige kenmerken van het Sociaal constructivisme Het kind heeft invloed op het eigen leerproces Er wordt aangesloten bij eerder verworven kennis (voorkennis) Nieuwe kennis is betekenisvol De motivatie vergroot, omdat de kinderen actief betrokken bij het proces betrokken zijn Men sluit aan bij het ontwikkelingsniveau en tempo van het kind Kennis wordt gereedschap en is in andere contexten te gebruiken (transfer) Het kind ontwikkelt betekenisvolle competenties Er wordt een hoger leerrendement gehaald Het kind ontwikkelt zelfreflectie De begeleider is be-geleider, geen stuurder De inzet van begeleiders is betekenisvol 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Sociaal constructivisme als oplossing? Het Sociaal constructivisme gaat ervan uit dat veel wat lerenden leren, actief door henzelf wordt geconstrueerd. Een kind koppelt nieuwe kennis aan bestaande voorkennis. Kennis en vaardigheden worden daarbij gebonden aan ervaringen in een specifieke context. Vervolgens wordt die kennis dan weer toegepast in andere contexten. Het Sociaal constructivisme gaat ervan uit dat mensen het niveau van begrijpen op die manier steeds verder verfijnen. In de loop van dit proces ondergaat kennis dus een aantal fasen. 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek De zone van de naaste ontwikkeling (van Vygotsky) is de 'crux' van het sociaal constructivisme. Vygotsky en zijn sociale cognitie is een belangrijke theorie onder het sociaal constructivisme 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen wijze. 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek Dromer Zorg voor verschillende meningen over een probleem: dat stimuleert Geef het kind tijd en ruimte om ervaringen te verwerken en gevoelens te uiten. Het kind leert het best als de leerkracht de leerstof met voorbeelden (visueel) uitlegt Leg geen tijdslimiet op dromers, daar hebben ze een hekel aan Moedig dromers aan: dan leren ze beter en liever 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek Denker Kind wil weten waarom hij/zij iets moet leren. Een denker heeft orde en rust nodig in de klas. Groepswerken is niet aan hem/haar besteed Geef het kind om zelf het wie/wat/waar/waarom te ontdekken Bemoei je niet teveel met hem/haar Het kind heeft uitdagingen (complexe vraagstukken) nodig: altijd dezelfde stof gaat vervelen 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek Beslisser Help het kind een duidelijke rode draad te herkennen in de leerstof Geef het kind de kans om met eigen oplossingen te experimenteren Laat het kind zelf een probleem oplossen, maar geef hem aanwijzingen en raad Het kind leert het best als je hem/haar voorbeelden uit de praktijk geeft Maak het kind duidelijk dat wat hij/zij nu leert, pas later van pas komt 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek Doener Sfeer en menselijk contact zijn belangrijk. Doe veel samen met het kind. Kind leert het best via groepswerk, taakjes en projecten. Kind heeft uitdagingen, spanningsvolle situaties nodig, die om snelle keuzes vragen. Soms gaat het kind zonder nadenken aan het werk. Evalueer een taak achteraf: het kind zal veel leren uit deze adviezen. Help het kind hoofd- en bijzaken te onderscheiden. 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek

Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek De leerstijlentest Wil je weten welke leerstijl jij hebt? Doe de onderstaande test http://vo.upnet.nl/index2.php?main=tests&page=test_kolb1 Uitgebreide informatie over leerstijlen, klik op: http://www.ilifehack.nl/leerstijlentest/ 21-9-2018 Thema 2 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek