Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg Resultaten van een internationale vergelijking | Steven Dhont, Hanneke Molema, Sylvie Boermans, Bert Vrijhoef Met de steun van
Zelfmanagement, ict EN GEÏNTEGREERDE ZORG Met de steun van Zelfmanagement, ict EN GEÏNTEGREERDE ZORG Cortexs is neergezet om inzichten op te halen hoe geïntegreerde zorg georganiseerd kan worden. ICT speelt daarin een essentiële rol. Het is echter een grote uitdaging om de nieuwe wereld te organiseren zodanig dat zelfmanagent ondersteund wordt. Vlaamse trajecten: wordt voldaan aan de gebreken? En hoe kunnen we daar slimmer mee omgaan? berichten sturen aan je zorgverlener (versterken van patient – zorgverlener relatie), Ontvangen van reminders (goede gezondheidsgerelateerde beslissingen maken) gerichte zoekmachine om de juiste ondersteuning te vinden (vergroten van probleem-oplossend vermogen en op-maat-maken van de eigen zorgbehoefte), gebruiken maken van sociale netwerken (versterken van probleem oplossend vermogen, hulpbronnen in schakelen), persoonlijke online omgeving waar informatie aan toegevoegd (journaling) gevonden kan worden (op maat-maken van het zorgplan en gezondheidsgerelateerde beslissingen maken) Monitoring EN feedback en advies over de actuele gezondheidstoestand (gezondheidsgerelateerde beslissingen maken ) Nu de patiënt zo centraal staat in de moderne zorgvisie, zou de toegang tot persoonlijke gezondheidsinformatie, besluitvorming over het zorgproces en ondersteuning van zelfmanagement de normaalste zaak van de wereld moeten zijn. Toch?..... Of niet?..... Ambitie van geintegreerde zorg is om zelfmanagement te versterken. Hoe helpt ICT daarbij? In de praktijk is er veel aandacht voor samenwerking tussen professionals, maar wordt er weinig aandacht besteed aan ZM en ICT (van der Klauw et al). We hebben dat besproken met stakeholdergroep (ministeries): vaststelling op verdieping op deze aspecten is relevant. Leren van internationale voorbeelden (verwijst naar plaatjes van cases: gaan we dieper op in tijdens workshop). Er is voldoende inspiratie voor ZM en ICT, maar onvoldoende uitwerking van het ZM concept en daardoor sluit het ICT-ontwerp onvoldoende aan op ZM-ondersteuningsbehoefte (verwijs naar plaatje met taken en rollen). In geen van de onderzochte cases in de studie van van der Klauw et al. (2016) werden digitale hulpmiddelen en educatie voor patiënten ingezet om betrokken en actief te zijn in zelfmanagement. Patienten hebben vaak wel een rol in het opstellen van het zorgplan en in gezamenlijke overleggen met zorgverlener, maar zelfmanagement. Zelfmanagement bestaat echter ook uit het ontwikkelen van competenties van de patiënt (en de zorgverlener) en het creëren van randvoorwaarden, zoals ICT hulpbronnen. Voorbeelden in het buitenland waarvan men zegt ‘dat zijn goede voorbeelden?’ Slechte match concepten Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Met de steun van Wat leren ONS internationale ervaringen OVER ICT waarin patiëntoriëntatie en zelfmanagement centraal staan? Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Grote diversiteit in ICT-ontwerp en uitwerking. Met de steun van GK T & SD ICOK GCM Zelfmanagementtaken Managen van de ziekte x Rolmanagement o Managen van emoties Benodigde zelfmanagementvaardigheden Probleemoplossend vermogen Gezondheidsgerelateerde beslissingen maken Effectief hulpbronnen te benutten Creëren van een partnerschap tussen de patiënt en de zorgverlener Plan maken en actie ondernemen Op maat maken van de behandeling aan de eigen voorkeuren( (self-tailoring) Grote diversiteit in ICT-ontwerp en uitwerking. Zelfmanagementconcept beperkt uitgewerkt waarbij de aandacht uitgaat naar medische zelfmanagement-taken Alle cases streven er naar om de patiënt een actieve rol in het zorgproces te geven, maar werken amper uit wat voor gedrag de patiënt zou moeten vertonen en over welke vaardigheden hij of zij moet beschikken. Meeste aandacht gaat uit naar medische ondersteuning waardoor patiënten beter in staat zijn om hun eigen gezondheid te managen. Ambiguïteit betreft: Is het bijv. anders dan zelfzorg of zelfredzaamheid? Diversiteit betreft: Wie is de patiënt die ‘zelf-managed’? Uitwerking ICT-ontwerp: Perspectief van de zorgverlener staat centraal in het ontwerp (behalve bij GCM) Betrokkenheid van gebruikers (zorgverleners én patiënten) bij het ontwerp is cruciaal Macht van leveranciers Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
RESULTATEN Implementatieaspecten Met de steun van RESULTATEN Implementatieaspecten Zelfmanagement-concept dient voor ICT-ontwerp uitgewerkt te worden. Patiënten centraal stellen in het ICT-ontwerp. Patiënten nemen echter niet zomaar regie. Het kost tijd om het technische systeem te optimaliseren (kinderziektes) en ermee te leren werken. Belemmeringen door wetgeving (privacy). Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Is Vlaanderen tegen deze uitdagingen opgewassen? Met de steun van Is Vlaanderen tegen deze uitdagingen opgewassen? We willen jullie graag een aantal stellingen voorleggen om antwoord op deze vraag te krijgen. (zie volgende slides) Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Met de steun van Stelling 1 Iedere Vlaming moet toegang tot al z’n eigen gezondheidsdata kunnen hebben Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Met de steun van Stelling 2 Iedere Vlaming moet zelf kunnen beslissen wie z’n gezondheidsdata in mag zien Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Met de steun van Stelling 3 Geïntegreerde zorg kan niet zonder mHealth applicaties waarmee patiënten beter in staat zijn om bijvoorbeeld een gezonde leefstijl na te streven Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Met de steun van Stelling 4 Er is voldoende klinische beslissingsondersteuning voor zorgverleners. De ondersteuning waarmee chronisch zieke patiënten beter in staat zijn om goede gezondheidsgerelateerde beslissingen te maken blijft daar echter ver bij achter. Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Met de steun van Stelling 5 Vlaanderen heeft een toekomstbestendige visie op zelfmanagement en ICT-ondersteuning Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Met de steun van Stelling 6 Een centrale Vlaamse/Federale instelling moet een ‘appstore’ met betrouwbare mHealth applicaties aanbieden en beheren. Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Met de steun van Toekomst Welke nieuwe ontwikkelingen bieden mogelijk een oplossing om de uitdagingen aan te gaan? - samenvatting uitdagingen en bediscussiëren met panel en zaal wat Vlaanderen nu doet - raten van de huidige oplossingen Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Met de steun van Aanbevelingen Allereerst dient de uitwerking van het zelfmanagementconcept vooraf te gaan aan het ICT-ontwerp. Om goed aan te sluiten op de ondersteuningsbehoefte, is het nodig om de mogelijkheden en omstandigheden van de patiënt in kaart te brengen. Patiënten (en zorgverleners) ondersteunen om effectief gebruik te kunnen maken van digitale hulpmiddelen. Transparantie over de wijze waarop met de gegevens wordt omgegaan (privacy). Overheden moeten de wortel en de stok gebruiken om partijen te laten samenwerken in het gebruik van open-source technologie. De wortel is subsidie en andere prikkels om partijen te laten samenwerken in het gebruik van open-access technologie. De stok is wetgeving om zeker te maken dat zorgverleners die niet willen meewerken, overgenomen worden door andere zorgverleners die wel willen samenwerken. Zelfmanagement, ICT, en geintegreerde zorg
Bedankt voor uw aandacht Voor meer inspiratie: TIME.TNO.NL Met de steun van