Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

Aan de slag met vakmanschap! Kick-offTeam/datum. Film Vakmanschap.
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Door goede gesprekken groeien
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Implementeren doe je samen
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
De oudere stagiaire.
Welkom bij de startbijeenkomst van het leertraject Gastvrij in de Zorg
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
Praktijkonderzoek Onderzoek in de praktijk
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Verschillende rollen en stijlen
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Samen op reis naar excellente mensgerichte zorg !
Procesverbetering in de Zorg
Anders kijken, anders doen
Kwaliteit Verbetercyclus
Verbeterdialoog bijeenkomst Team
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
Passend onderwijs.
Teambarometer.
Zelfstandige teams Een zelfstandig team:
Mogen. Willen. Kunnen. Durven. Doen
Van 2.450= voor 1.995,== DISC Duurzame Inzetbaarheid Scan
bij kwaliteit en outcome
Kwaliteit Verbetercyclus
KVC en naam organisatie
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
De Kwaliteit Verbetercyclus
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Kwaliteit Verbetercyclus
Dr. Ir. Gwendolyn Kolfschoten
Kick-offbijeenkomst <datum>
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Duurzame inzetbaarheid
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
De bedenkers.
Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus
Uitdagingen Meten: welke informatie, hoe doe je dat op een slimme manier? Hoe organiseer je reflectie en de vervolgstappen in de verbetercyclus? Verantwoorden.
Duurzame inzetbaarheid
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Bouwen aan succesvolle teams Met TeamQ
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Doel en programma Doel: samen vaststellen in hoeverre op deze locatie zorg en ondersteuning wordt geboden conform het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg.
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Wat is Bingel Raket? Gratis app voor iPad en Android-tablets
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Kick-off Kwaliteit Verbetercyclus Naam organisatie Heading in Arial Bold 32pt Subheading komt hier 20pt

Kernpunten Kwaliteit Verbetercyclus

Leren en verbeteren Clientraadpleging

Wat levert de Kwaliteit Verbetercyclus op? Zicht op (ervaren) kwaliteit vanuit verschillende perspectieven Team en familie gaan in gesprek over kwaliteit Eigenaarschap bij het team Van sentiment naar objectieve informatie Team leert kort cyclisch te verbeteren Kwaliteitsverbeteringen direct zichtbaar voor team Implementatie thema’s ‘Leren en verbeteren’ en ‘gebruik van informatie’ uit kwaliteitskader Input kwaliteitsverslag

Wat zijn de ervaringen? Bewoner: ‘Fijn dat we zo snel al iets terug horen en dat er ook echt iets mee wordt gedaan!’ Coach: “Aanvankelijk was ik kritisch ten opzichte van de KVC omdat ik opzag tegen het aantal bijeenkomsten en de investering voor de teams. Maar nu we de verbeterdialogen hebben gehad zie ik hoe de teams eigenaarschap pakken en dat de beweging echt van onderaf ook op gang komt.” Teamleider: “Het gesprek dat door de KVC op gang komt gaat over de directe zorg die geleverd wordt en dat raakt de teams meteen, waardoor eigenaarschap wordt gestimuleerd. Dit werkt ook ondersteunend voor het implementeren van zelforganisatie.”  Medewerker: “We hebben nu echt gesprekken over kwaliteit.” Film: https://www.waardigheidentrots.nl/praktijk/video-svro-werkt-kwaliteit-verbetercyclus/

Wat vraag het? Goede voorbereiding (ICT, projectorganisatie, rollen) Wifi Commitment en support van leiding Tijd voor teamsessies en verbeteren Informeren en betrekken bewoners en familie Ruimte voor het team voor maken van keuzes (eigenaarschap) Begeleiding bij het verbeteren Borging Na presentatie: gezamenlijk nadenken over randvoorwaarden/ scan voor toepassing KVC

Verbetermeting 360 voorbeelden vragenlijst

Enkele vragen uit de Verbetermeting 360 De zorgmedewerkers spelen in op mijn persoonlijke wensen en behoeften Mijn kamer en de gemeenschappelijke ruimtes zijn schoon en veilig ingericht De zorgmedewerkers stemmen mijn zorg goed af met behandelaren Medewerkers circa 45 vragen Cliënten, familie 17 vragen

Verbeterdialoog: in gesprek over de uitkomsten Uitkomsten bespreken: Top 3 beste score Top 3 aandachtspunten Top 3 prioriteiten Kiezen verbeterthema’s De uitkomsten worden besproken aan de hand van een resultaten monitor. Hierin wordt getoond welke onderwerpen het beste zijn beoordeeld (meeste groene smileys, top 3 beste scores) en welke onderwerpen het slechtste zijn beoordeeld (meeste rode smileys, top 3 aandachtspunten). Daarnaast toont deze monitor een top 3 met prioriteiten. In de vragenlijst wordt tot slot de vraag gesteld met welke 3 onderwerpen degene die de vragenlijst invult het eerste aan de slag zou willen om het te verbeteren (top 3 prioriteiten). Op basis van deze uitkomsten en het gesprek over de uitkomsten kiest het team dan verbeterthema’s (variërend tussen 1 en 3 afhankelijk van wat het team aan kan).

Aan de slag met de Verbetertool Team: Kiest zelf verbeterthema’s (max 3) Bedenkt vragen voor in verbetertool Leest zelf resultaten uit Voor het verbeteren wordt er gebruik gemaakt van een verbeterapp. Dit is een mini-enquête die het team zelf kan inrichten. Het team gaat zelf vragen over bedenken voor in deze mini-enquête die betrekking hebben op de gekozen verbeterthema’s. Het kunnen vragen zijn om het thema verder te onderzoeken of vragen om iets bij te gaan houden (monitoren, bv. hoe vaak komt het voor dat teamleden sieraden dragen). In de verbeterapp kunnen ook ideeën voor verbetering (verbetertips) worden achtergelaten.

Leren en verbeteren Vanaf … t/m …. Data en tijden Clientraadpleging Vanaf … t/m …. Data en tijden Vanaf week … in de teams

Praktisch Link naar enquête naar e-mailadres van integrale teamleden, mantelzorgers en vrijwilligers Een iPad op de afdeling om nulmeting in te vullen Enquête invullen voor DATUM Invullen kost ongeveer 15 - 20 minuten Cliënten ondersteunen bij invullen: HOE? Belangrijk om de enquête helemaal af te maken! Voor vragen kun je terecht bij: NAAM Hier goed om de rode dingen in te vullen of samen met het team af te spreken.