Modderdorp Bron: csunplugged.org.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Advertisements

aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
4. Hoezo internationalisering?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
Motion Planning in Games Pathfinding with A * Ronald Treur.
Dijkstra Kortste pad algoritme.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
T U Delft Parallel and Distributed Systems group PGS Fundamentele Informatica in345 Deel 2 Oplossing Langste Pad Probleem Cees Witteveen
Hoe en waarom brengt de burger zijn snoeihout snel naar de biomassa verbrander? Van consument tot biomassaleverancier.
Kennis - Intelligentie
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
Wereld GIS Dag 2005 Geografie & Technologie Onderdelen van een GIS n Geografie n Een computer n Gegevens n Iemand die de boel bedient Geografisch Informatie.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Verstoppertje spelen in het bos
Grafentheorie Graaf Verzameling knopen al dan niet verbonden door takken, bijv:
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Thuis in mijn provincie Vlaams-Brabant Waar woon ik ?
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Minimum Opspannende Bomen Algoritmiek. 2 Inhoud Het minimum opspannende bomen probleem Een principe om een minimum opspannende boom te laten groeien Twee.
Meten en meetkunde in het verkeer
Welkom havo 4..
Milo van der Zee
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
De vraag is je beste vriend
Opdracht Vijvers
Vijvers / waterpartijen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Datastructuren voor graafrepresentatie
Minimum Opspannende Bomen
Breinleren.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Nieuwe next level schoenen Ze nemen je overal naar toe
Hoofdstuk 5 Les 2: Markten.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Verkopen Les 3 Niveau 4.
Big Data.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Big Data.
Kiezen met Kaarten.
Nooddienstregeling bij de spoorwegen
Les 2: gegevens samenvatten
Zeeslag Bron: csunplugged.org / csunplugged.nl.
Magische bits Bron: csunplugged.org.
Voel je wel in je vel !.
Fouten opsporen.
Modderdorp Bron: csunplugged.org.
Slim tellen.
Stadsgids en paardensprong
Steen-schaar-papier Bron:
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Papier programmeren Bron: code.org (
Sorteren met kaarten.
Modderdorp UNPLUGGED Bron: csunplugged.org.
Kiezen met Kaarten.
Dobbelen met booleans Bron: Math Maniacs (
Nooddienstregeling bij de spoorwegen
Geheimen delen Bron: The Royal Institute of Great Brittain (
Doolhof Bron: Bebras / Beverwedstrijd.
Tellen met kaarten.
Slim tellen.
Communiceren met knipperen
Tellen met kaarten.
Kiezen met Kaarten.
Dobbelen met booleans Bron: Math Maniacs (
OP WEG NAAR HET CONTRACT
Transcript van de presentatie:

Modderdorp Bron: csunplugged.org

Het modderdorp

Uitdaging: het modderdorp Probleem: Het dorp heeft nog geen geasfalteerde wegen Als het regent heeft iedereen modderige schoenen, heel vervelend De burgemeester wil de wegen asfalteren, maar ook een zwembad bouwen. Hij wil het dus goedkoop houden en niet alle wegen asfalteren. Uitdaging: Asfalteer sommige wegen Elk blokje (ook het bruggetje) kost 1000 euro om te asfalteren Zorg dat iedereen overal kan komen via een geasfalteerde weg Houd het zo goedkoop mogelijk. Docent: deel kaart van dorp uit

Modderige dorp: jouw oplossingen Welke oplossing heb je en hoeveel gaat het kosten (hoeveel blokjes heb je geasfalteerd)? Wat was jouw aanpak om de beste oplossing te vinden? Is jullie oplossing correct? Oftewel: worden alle huizen met elkaar verbonden? Is jullie oplossing optimaal? Oftewel: is er geen goedkopere oplossing? N houses => minimal of (n-1) solutions

Een oplossing

Een oplossing 23 blokjes

Nog een oplossing

Nog een oplossing 23 blokjes

Verschillende strategieën Strategie 1: Dure wegen elimineren Strategie 2: Goedkope wegen aanleggen Strategy Removing streets: takes a bit more effort Strategy Brute force: lots of work Strategy Kruskal: different solutions if you choose different paths with same weight (see next sheets)

Strategie 1: Dure wegen elimineren Bij deze strategie doe je alsof alle wegen aan het begin zijn geasfalteerd en haal je deze wegen één voor één weg. Strategy Removing streets: takes a bit more effort Strategy Brute force: lots of work Strategy Kruskal: different solutions if you choose different paths with same weight (see next sheets)

Strategie 1: Dure wegen elimineren Strategy Removing streets: takes a bit more effort Strategy Brute force: lots of work Strategy Kruskal: different solutions if you choose different paths with same weight (see next sheets) Enzovoort

Strategie 2: Goedkope wegen aanleggen Strategy Removing streets: takes a bit more effort Strategy Brute force: lots of work Strategy Kruskal: different solutions if you choose different paths with same weight (see next sheets)

Strategie 2: Goedkope wegen aanleggen Strategy Removing streets: takes a bit more effort Strategy Brute force: lots of work Strategy Kruskal: different solutions if you choose different paths with same weight (see next sheets) Enzovoort

Modderdorp weergegeven als graaf Knopen en lijnen 5 2 4 3

Oplossing als een graaf Knopen en lijnen 5 2 4 3

Oplossing als een graaf Knopen en lijnen 5 2 4 3

Oefening 1 Pas beide strategieën toe op het onderstaande dorp.

Oefening 2 Pas beide strategieën toe op de onderstaande graaf Bron: Wikipedia

Waar wordt dit voor gebruikt? De aanleg van internetkabels bijvoorbeeld.

Waar wordt dit voor gebruikt? De aanleg van internetkabels bijvoorbeeld. Maar ook: Electriciteitsnetwerken Telefoonnetwerken Aanleg van het riool Etc

Na afloop Jullie hebben gewerkt aan een algoritme waarmee je een oplossing kunt vinden voor dit probleem. Belangrijke aspecten voor dit soort algoritmen zijn: Is het algoritme generiek? Oftewel: werkt het algoritme ook voor andere grafen (=modderdorpen)? Levert het algoritme altijd een optimale oplossing? Oftewel: is het de goedkoopste oplossing? En levert het altijd een correcte oplossing? Oftewel: worden alle plekken met elkaar verbonden? Hoe efficiënt is het algoritme? Zou het nog steeds snel genoeg zijn als de hoeveelheid knopen (huizen) en lijnen (wegen) veel groter zou zijn? Dit noemen we ook wel de complexiteit van een algoritme.  In de informatica kennen we veel van dit soort uitdagingen: problemen waarbij de hoeveelheid werk om een goede oplossing te vinden enorm toeneemt als de hoeveelheid gegevens stijgt. Hiervoor moeten slimme algoritmen worden uitgedacht.

Bron en licentie Deze werkvorm is ontwikkeld vanuit CS Unplugged, zie: https://classic.csunplugged.org/finite-state-automata/ Het tweede modderdorp is ontwikkeld door Cristian Dina en Ivo van Kreveld De voorbeeldgraaf is afkomstig van Wikipedia: https://nl.wikipedia.org/wiki/Algoritme_van_Prim#/media/File:Prim_Algorithm_0.svg Licentie Naamsvermelding-NietCommercieel-GelijkDelen 4.0 Internationaal