Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hogere denkvaardigheden
Advertisements

Workshop OGW in de klas..
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Het presenteren van het onderzoek
Onderzoekend leren en beroepscontexten
OFC28 mediawijsheid les 4.
Onze doelen en visie in beeld
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Kijken naar Kinderen Week 4
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
Praktijkervaring en reflectie
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Wjk.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Module 6; didactisch handelen
Commissie voor vrijwilligerswerk
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Naam onderwijsinstelling Datum
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Commissie voor vrijwilligerswerk
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Titel van wetenschappelijk project
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Cijferloos lesgeven bij talen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Verkennen van opdrachten die gebruikt kunnen worden om onderzoekend leren te ondersteunen. We zullen: Onderzoekend leren bespreken; Twee opdrachten onderzoeken en bespreken In beschouwing nemen hoe deze opdrachten gebruikt kunnen worden om onderzoekend leren te onderstuenen. Het doel van deze tool is verkennen van opdrachten die gebruikt kunnen worden om onderzoekend leren te ondersteunen. Deze activiteit begint met een korte discussie over Onderzoekend Leren binnen de wiskundeles en kijkt dan verder naar een paar specifieke opdrachten die onderzoekend leren ondersteunen.

Over onderzoeken Hoe ziet onderzoek eruit? Wat doen leerlingen die onderzoekend leren? Situaties verkennen; Onderzoek plannen; Systematisch experimenteren; Interpreteren en evalueren; Resultaten bespreken. Bespreek eerst met de docenten hoe onderzoekend leren en een onderzokende houding eruitzien. Vraag ze om na te denken over wat voor dingen de leerlingen zouden doen als ze onderzoekend zouden leren binnen de wiskundeles. Ze zouden hier mee aan de slag moeten kunnen, maar indien dit niet lukt, kunt u verwijzen naar de ‘Onderzoekend Leren Dimensies’ van MaSciL. Deze worden hieronder genoemd: Het verkennen van situaties; Het plannen van onderzoek; Systematisch experimenteren; Interpreteren en evalueren; Het bespreken van resultaten.   Wanneer u deze lijst gebruikt, vraagt u hen dan in welke mate ze het eens zijn met deze dimensies, wat ze toe zouden willen voegen, wat minder belangrijk voor ze is, enzovoorts. U wilt dat ze kritisch naar de dimensies kijken en ze niet slechts aannemen.

Twee opdrachten Laat de docenten nu de twee opdrachten zien waar u wilt dat ze naar kijken. U vindt ze in de collectie lesmaterialen van MaSciL. Opdracht 1: Sports physiology and statistics. Opdracht 2: Epidemics: modelling with mathematics. Engelse versie: http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/22004/ Engelse versie: http://www.fisme.science.uu.nl/toepassingen/22011/

Gedetailleerd de opdrachten bekijken Onderzoek de opdrachten en bespreek: Welke leerlingactiviteit is het waarschijnlijke gevolg van de opdracht? Waar past de opdracht binnen de dimensies van onderzoekend leren? Hoe houdt de opdracht verband met de beroepscontext? Vraag de docenten om in tweetallen te werken, een aan elke opdracht, om de opdracht te analyseren wat betreft de leerlingactiviteiten die de opdracht waarschijnlijk oproept en om een suggestie te doen waar deze activiteit zou kunnen passen binnen de dimensies van 'Onderzoekend Leren'. Vraag ze ook om na te denken over de mate waarin de opdracht past binnen de beroepscontext. Laat ze de bevindingen dan met elkaar delen, eerst door de opdracht globaal te typeren (wat de leerling gaat doen) en dan door uit te leggen tot welke conclusie ze gekomen zijn wat betreft Onderzoekend Leren

Delen - Denken Presenteer en bespreek de resultaten met elkaar. Bespreek ook de volgende punten: Wat zou je wel of niet doen om onderzoekend leren te onderstuenen? Op welke manier kun je de opdracht veranderen, om hem beter te laten aansluiten aan een beroepscontext? Elk koppel kiest een van de twee opdrachten en presenteert aan de groep het volgende: hun bevindingen wat zij, als docenten, wel en niet zouden doen om in hun les Onderzoekend Leren aan te moedigen hoe zij de opdracht aan zouden passen zodat deze beter past binnen de beroepscontext.   Merk op dat alle tweetallen naar dezelfde opdrachten kijken. U kunt nog wat andere opdrachten uitdelen als u dat liever heeft, maar dit zal meer tijd kunnen kosten omdat alle docenten zich dan in zouden moeten werken in de opdrachten die gepresenteerd worden, voordat ze kunnen reageren op de bevindingen en de aanbevolen didactische aanpak.

Finishing off Stel een onderzoeksvraag over het gebruik van ondersteunende onderzoekend leren opdrachten. Kies een opdracht en voer deze uit in een van je klassen. Observeer de gevolgen. De volgende sessie bespreken we de bevindingen. Vraag de docenten om een onderzoeksvraag op te stellen die verband houdt met het gebruik van opdrachten die onderzoekend leren bevorderen. Ze moeten nu een opdracht kiezen die zij zien als een goede opdracht voor het bevorderen van een onderzoekende aanpak.   Leg uit dat u wilt dat ze de opdracht in de les gaan uitvoeren en dat ze enkele observaties doen die hen zal helpen in het beantwoorden van de onderzoeksvraag. Ze moeten voorbereid zijn om over hun bevindingen te rapporteren in een van de volgende bijeenkomsten. Moedig ze aan om wanneer ze verslag doen te reflecteren op de les, de reacties en resultaten van de leerlingen en op wat ze zelf geleerd hebben.