Politiek van de wiskunde Wiskundeonderwijs - Etnowiskunde UPV Reeks Donderdag 26 maart 2009 Karen François CLWF - VUB Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Praktische case Vlaams secundair onderwijs Wiskundeprestaties (PISA 2003) Etnowiskunde Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs Is er plaats voor een filosofie van de wiskunde binnen het curriculum wiskunde van het Vlaams secundair onderwijs? Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Decreet Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan LeCorbusier Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan Roelofs Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan Pantheon Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan Vasarély Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan Escher Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan Mondriaan Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan Pollock Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs : Leerplan Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Vlaams Sec. onderwijs Is er plaats voor een filosofie van de wiskunde binnen het curriculum wiskunde van het Vlaams secundair onderwijs? Niveau visie en uitgangspunten: ja Niveau eindtermen: amper Discrepantie ASO - BSO Geen garanties Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Wiskundeprestaties Welke resultaten levert het overgeleverde beeld van wiskunde op voor de leerlingen? Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Wiskundeprestaties : PISA The Programme for International Student Assessment (PISA) Assesses how far 15-year-olds in schools –near the end of compulsory education– have acquired some of the knowledge and skills that are essential for full participation in society. The survey was implemented in: 43 countries in the 1st assessment in 2000, 41 countries in the 2nd assessment in 2003, 57 countries in the 3rd assessment in 2006, 62 countries have signed up to participate in the 4th assessment in 2009. Tests are typically administered to between 4,500 and 10,000 students in each country. OECD/ Organisation for Economic Co-operation and Development Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Wiskundeprestaties Waarom PISA 2003 data? PISA 2003: focus op wiskunde Focus in PISA 2000: op taal PISA 2006: op wetenschappen Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Wiskundeprestaties Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Wiskundeprestaties Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Wiskundeprestaties PISA 2003 (De Meyer, Pauly en Van de Poele 2004) Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Wiskundeprestaties Welke resultaten levert het overgeleverde beeld van wiskunde op voor de leerlingen? Vlaamse leerlingen zijn kampioen in wiskunde in internationaal vgl. onderzoek (PISA – TIMSS). Tegelijkertijd is het Vlaams wiskundeonderwijs kampioen in ongelijkheid tussen leerlingen. Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Etnowiskunde Hoe kunnen we een antwoord bieden op de nadelige effecten (de ongelijkheid) van ons wiskundeonderwijs en dit vanuit het perspectief van de etnowiskunde? Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Etnowiskunde Etno? Jaren ’70 & ’80 Studie van de wiskundepraktijken van zogenaamde niet geletterde volkeren. Vanaf jaren ’90 Studie van de wiskundepraktijken van groepen met een culturele identiteit. Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Etnowiskunde Binnen de funderingsfilosofie van de wiskunde: Absolutisme (Platonisme - objectivisme) Intuïtionisme (Husserl, Brouwer, subjectivisme) Psychologisme (JS Mill, menselijk brein) Logicisme (Frege - logica) Formalisme (Hilbert - tekens) Constructivisme (wisk. praktijken menselijk product) Etnowiskunde (wiskunde gegroeid in een historische culturele context als antw op contextuele problemen) Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Etnowiskunde De Braziliaan D’Ambrosio °1932 São Paulo Betekenis van etnowiskunde binnen het onderwijs: De Braziliaan D’Ambrosio °1932 São Paulo Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Etnowiskunde Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Etnowiskunde Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Etnowiskunde Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Etnowiskunde Klemtoon Context van de wiskunde Context en de leefwereld van de kinderen Leren in diversiteit Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Besluit Praktische case Geen garanties voor een filosofie van de wiskunde Bevestiging van de Moderne Constitutie Wiskunde staat los van de zinnelijke wereld Kampioenen in wiskunde Kampioenen in ongelijkheid Etnowiskunde als wiskunde voor iedereen Politiek van de wiskunde 20-9-2018
Politiek: Theorie en Praktijk Zo abstract als de verbondenheid tussen het politieke en de wiskunde zich aandient in het theoretisch gedeelte, zo concreet politiek wordt het in de praktijk van het wiskundeonderwijs. Politiek van de wiskunde 20-9-2018