Presentatie proces economie competentiegericht leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
 Voorlichtingslessen door de mentor  Tijdens deze lessen uitleg over de verschillende afdelingen.
Werkveldtraining 26 september 2013
Welkom!. Programma van de avond 1. Opening: R. Janssen 2. Keuzemogelijkheden: F. Nijs 3. Mogelijkheden na leerjaar 4: J. Driessen 4. Stellen van vragen.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Logical Framework Approach
Methodiek: ‘leer der te volgen methoden’. (Uit: Van Dale woordenboek)
Wat kun je er (niet) mee binnen het onderwijs?
Reflectievaardigheden en instrumenten
ZEEMANSTAAL 7 april 2011 Kitty Bäcker Marjo van Kalken Riet Thijssen.
Bewust toetsen met Groen Proeven
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Efficiënt organiseren van competentiegericht beoordelen Workshop 4 Het Groene Leertraject Karin Elferink
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Competentiegericht Opleiden bij de Brandweer
Stand van zaken: Integrale leerlijn
BeroepsPraktijkVorming binnen Competentie Gericht Opleiden
Kinderen en hun sociale talenten
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
Competentiegericht leren vmbo
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Evalueren maakt een verschil
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
PRESENTATIE ONTWIKKELING NIVEAU 4 OPLEIDING. Wat hebben wij tot nu toe gedaan Er zijn drie bijeenkomsten geweest met docenten Mondriaan, Haagse Hogeschool,
Johan van der Sanden TU/e TULO Fontys PTH-Eindhoven
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Praktijkervaring en reflectie
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Vernieuwing beroepsgerichte examenprogramma’s vmbo Meer ruimte voor kunst en cultuur? Hilversum:
Uitgeversgroep en Maatwerk Jeroen van Esch Docent - Uitgever Welkom!
Informatieavond vakkenpakketten Welkom In gesprek met de leerling Weet je al wat je na het VMBO wil gaan doen? Wat spreekt je hierin aan? Wat zijn je.
Evaluatie Cursus.
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Autisme in het Voortgezet Onderwijs Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Is integratie Economie- beroepsgericht mogelijk? Karin Stoelwinder en Priscilla Dens.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Alle leerlingen zijn D&P leerlingen Via keuzevakken leggen ze hun eigen accent V A L K U I L “Alles blijft zoals het is…”
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
LOB in het PTA van het VMBO
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Mijn visie op onderwijs
Ouders en school samen Maart 2016
Oranje Nassau College Zoetermeer
Competentie gericht onderwijs
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Johan de Witt College Den Haag
Workshop “de coachende praktijkopleider”
BOM-model PV 25/03/2014.
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Eigenaarschap.
Uitgeversgroep en Maatwerk
Transcript van de presentatie:

Presentatie proces economie competentiegericht leren                                                                      

Wat waren onze uitgangspunten: Kijken naar vervolgopleiding/beroepenvelden. Leerlingen weten vaak niet wat ze gekozen hebben. Leerstof wordt fragmentarisch aangeboden en niet vanuit hele-taak benadering. We willen een integratie van administratie en handel/verkoop nastreven.

Eerste stap: het in kaart brengen van werkvelden voor economie vanuit gedachte: Hele-taak-benadering Economie-breed In welke beroepenvelden komen de leerlingen terecht?

Daaruit kwamen de volgende werkvelden: Detailhandel Receptie/balie Servicebureau } Projectbureau Ict/multimedia Dit ook voorgelegd aan het ROC !

Het komen tot een leerroute op basis van deze werkvelden en de levels zoals geformuleerd door het SLO

Op basis van de examenprogramma’s administratie en handel/verkoop de kerntaken in kaart gebracht:

Het begrip ‘’competentie’’ van SLO getoetst aan dat van de branche-organisaties ECABO en KC-handel

De verschillende beroepsgerichte handelingen verdeeld over de werkvelden en kerntaken.

Het maken van de level-1 opdrachten

Het maken van de level-2 opdrachten

Het in kaart brengen van het competent gedrag per werkveld aan het eind van level-4.

Wat zijn nu al zichtbare effecten op basis van pilots?

Leerlingen Adequater gedrag: willen taak afmaken Verhoging sociale vaardigheden Integratie theorie en praktijk

Docenten Flexibel inspelen op onverwachte situaties Veel meer coachende rol Minder overzicht, loslaten

Toekomst Planning proeftuin voor level-1 en –2 in januari 2006 Starten in september 2006 Wat moet er nog gebeuren? Evaluatie en beoordeling van leerlingen Fysieke leeromgeving