Presentatie proces economie competentiegericht leren
Wat waren onze uitgangspunten: Kijken naar vervolgopleiding/beroepenvelden. Leerlingen weten vaak niet wat ze gekozen hebben. Leerstof wordt fragmentarisch aangeboden en niet vanuit hele-taak benadering. We willen een integratie van administratie en handel/verkoop nastreven.
Eerste stap: het in kaart brengen van werkvelden voor economie vanuit gedachte: Hele-taak-benadering Economie-breed In welke beroepenvelden komen de leerlingen terecht?
Daaruit kwamen de volgende werkvelden: Detailhandel Receptie/balie Servicebureau } Projectbureau Ict/multimedia Dit ook voorgelegd aan het ROC !
Het komen tot een leerroute op basis van deze werkvelden en de levels zoals geformuleerd door het SLO
Op basis van de examenprogramma’s administratie en handel/verkoop de kerntaken in kaart gebracht:
Het begrip ‘’competentie’’ van SLO getoetst aan dat van de branche-organisaties ECABO en KC-handel
De verschillende beroepsgerichte handelingen verdeeld over de werkvelden en kerntaken.
Het maken van de level-1 opdrachten
Het maken van de level-2 opdrachten
Het in kaart brengen van het competent gedrag per werkveld aan het eind van level-4.
Wat zijn nu al zichtbare effecten op basis van pilots?
Leerlingen Adequater gedrag: willen taak afmaken Verhoging sociale vaardigheden Integratie theorie en praktijk
Docenten Flexibel inspelen op onverwachte situaties Veel meer coachende rol Minder overzicht, loslaten
Toekomst Planning proeftuin voor level-1 en –2 in januari 2006 Starten in september 2006 Wat moet er nog gebeuren? Evaluatie en beoordeling van leerlingen Fysieke leeromgeving