Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac Innovatief leiderschap Ervaringsverhaal & lessons learned Jac. Fruytier Scholengemeenschap VO-raad 30 maart 2017
Welkom & voorstellen “Gezocht: bestuurders en schoolleiders met lef”: Passend Onderwijs vraagt om innovatief leiderschap 17-9-2018 www.jfsg.nl
Verwachtingen Waarom staan wij hier? Storytelling: ons ervaringsverhaal Vanuit ervaring presenteren we lessons learned Veel ruimte voor uitwisseling 17-9-2018 www.jfsg.nl
Verwachtingen Waarom bent u hier? Wat maakt deze bijeenkomst voor u geslaagd? 17-9-2018 www.jfsg.nl
Agenda Verhaal 1: VSO Lessons learned Verhaal 2: SMW-Plus Ruimte voor gesprek en ontmoeting 17-9-2018 www.jfsg.nl
Onze school Streekschool: 2600 leerlingen 3 vestigingen: Apeldoorn, Uddel, Rijssen 300 personeelsleden Schoolsoorten: TTO, Lyceum, Vwo, Havo (20-80), Vmbo, Lwoo, Pro, Cluster 4 (en afstandsonderwijs) 17-9-2018 www.jfsg.nl
Ons verhaal: VSO Voortgezet Speciaal Onderwijs Midden in een gewone school Ideaal Ideaal <> wetgeving 17-9-2018 www.jfsg.nl
Geschiedenis Rebound: we konden niet iedereen helpen Gesprekken met Hoenderloo Groep Starten – werkgroep Inspectie keek mee Wens eigen BRIN: gesprekken OCW Wettelijke experiment status 17-9-2018 www.jfsg.nl
Geschiedenis We werden nevenvestiging Obadjaschool Door ontwikkelen: Doelmatigheid <> rechtmatigheid Botsen met bestaande systeem 17-9-2018 www.jfsg.nl
Hier en nu 11 jaar later: VSO met 120 leerlingen Getand examen, stage, zorgstructuur, symbiose, detachering personeel Groene inspectiekaart Uitstroom: 2013-2014 = 98% 17-9-2018 www.jfsg.nl
Lessons Learned Visie – een droom Moed Creativiteit Invloed laten gelden Strakke eenheid bestuur en directie Ondernemerszin 17-9-2018 www.jfsg.nl
Ons verhaal: SMW-Plus Scoop: Zonder ouders is verdere kwaliteitsslag en effectiviteit niet (goed) mogelijk Netwerksamenleving: je kunt het niet alleen (kennis, middelen, draagkracht) Visie: Ouders zijn eerstverantwoordelijke kind 17-9-2018 www.jfsg.nl
Wat is het? (Risico)jongeren zijn in beeld op school School oefenterrein voor vaardigheden Stagnatie in ontwikkeling snel zichtbaar Snelle inzet, korte trajecten (15 gesprekken) 1 kind, 1 plan Neutrale positie: wel in school, niet van school Focus op welbevinden jongere Brede analyse van problematiek en zoeken naar oplossingen Ouders hebben natuurlijk contact met school 17-9-2018 www.jfsg.nl
Geschiedenis Actualiteit: gemeente zoekt preventie Co-financiering / co-creatie Praten met Lelie Zorggroep over deeltijdbehandeling Weten wat je wilt als eerste idee niet haalbaar is Blijven praten over onze droom De juiste mensen op de juiste plek 17-9-2018 www.jfsg.nl
Voordelen Kennis sociale kaart Begeleiding in school werkt Hulpmijding komt vaak voort uit angst Toeleiding of overbrugging hulpverlening Relevante gesprekspartner gemeente Delen kennis binnen school >> Resultaat: Welbevinden jongere sterk verbeterd door betere vaardigheden en in totale context toepasbaar! 17-9-2018 www.jfsg.nl
Lessons Learned Weten wat je wilt door scherpe focus over het ‘why en what’ Actualiteit Relationeel leiderschap: Voelen waar energie zit De juiste mensen met een + Netwerk Zaaien Politiek gevoel Innovatie is je vriend >> randvoorwaarden: brugfunctie – subsidie - expertise 17-9-2018 www.jfsg.nl
Innovatief Leiderschap Geloven in wat je doet /wilt Verbinden – relatie – netwerk Moed Invloed Vasthoudendheid Gezamenlijkheid zoeken: co-creatie Wat is goed voor de leerling? “Hoe ziet het geheel eruit als het in vorm is?” (Socrates / Plato) 17-9-2018 www.jfsg.nl
Ontmoeting 17-9-2018 www.jfsg.nl