Thuiszitters weer terug naar school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Advertisements

Zeer Intensieve Behandeling
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
CALVIJN MEERPAAL ACADEMY
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
“Specialistische” zorg
Vergoedingsregeling dyslexie
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
De kern van het arrangeren
Congres Passend onderwijs en zorg voor jeugd verbinden 16 mei 2013 Maatwerkoplossingen in het OPDC Nieuwe Stijl 1.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Residentiële hulpverlening Drs. C.P.G. Tilanus. Wat is residentiële hulpverlening? = de persoon krijgt dag en nacht opvang en begeleiding in een tehuis.
Doorgaande zorg na jeugdzorg
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
Basisschool ‘t Heuvelke
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
MIS HET NIET! JE DIPLOMA.
Ontwikkelingsperspectief
Jongeren met een beperking
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Voortijdig schoolverlaten
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Ouderavond 15 sept
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Kansen voor transformatie
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
DE INVLOED VAN ICT VAARDIGHEDEN VAN DOCENTEN OP AFSTANDSONDERWIJS AAN LANGDURIG ZIEKE KINDEREN MET BEHULP VAN EEN KLASSECONTACTSET Emma Degrande December.
Callens Stephen.  Hoe vindt men kinderen met riskant probleemgedrag?  Wie zijn de kinderen met riskant probleemgedrag?  SPRINT: het opsporen van kinderen.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Participatiewet aan het werk voor de Drechtsteden/Dordrecht Een kort overzicht m.b.t. stand van zaken.
Bureau Jeugdzorg Noord-Brabant Masterclass 9-6-’11.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Educatie Maastricht en Mergelland. Educatie wat is dat ? Onderwijs voor volwassenen 18 + Binnen de Wet op de Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) Onderwijs.
Workshop i.h.k.v. een symposium Passend Onderwijs Maastricht, MECC 11 November 2009 Thuiszitters.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
(L)VB – Jeugd Naar maatschappelijke participatie.
Onderwijs Overstijgende Voorzieningen Samenwerkingsverband Westelijke Mijnstreek.
SDD aanpak VSO/PrO/Entree leerlingen. VSO/PrO/Entree leerlingen - Aantallen Aantallen schoolverlaters VSO/PrO/Entree richting werk/participatie op jaarbasis.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Nieuw onderwijsconcept en plaatsing. Besluit 1. Extra begeleidingsbehoefte: Aanmelding gebeurt bij een VO - ‘moeder’school. 2. Flexibel arrangement met.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Thuiszittersoverleg SWV Slinge-Berkel
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Voorlichting leerplicht
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Van thuiszitter naar werknemer
Hoe houden / krijgen we jongeren met forse problematiek op school?
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Verwevenheid school- en gezinsproblematiek bij thuiszitters
Conferentie kansrijk van school naar werk Bussum 19 juni 2019
Transcript van de presentatie:

Thuiszitters weer terug naar school Samenwerking: De Ambelt, Mozaïek en a.t. zorg

Thuiszitters weer terug naar school Voorstellen: Annemarie Profittlich Ilse Wiersma

Thuiszitters weer terug naar school Zembla: thuiszitters Verwey-Jonker instituut: Concludeert dat laagdrempelige zorg op scholen werkt! Leerlingen krijgen sneller hulp school wordt ontlast, hulpverlener kan effectiever werken. En goedkoper

Thuiszitters weer terug naar school Introductie: Ilse Wiersma Ontstaansgeschiedenis LINK klassen en L-klas

Thuiszitters weer terug naar school Visie: Voor alle jongeren van groot belang onderwijs te volgen. Dit is cruciaal om hun verdere ontwikkeling te stimuleren. Wanneer jongeren op jeugdige leeftijd buiten de samenleving komen te staan en niet meer participeren, is dit een belemmering voor hun functioneren op volwassen leeftijd en wordt deelnemen aan de samenleving alsmaar moeilijker.

Thuiszitters weer terug naar school Wat is schoolweigering? Een kind of jongere weigert om naar school te gaan en verblijft meestal thuis onder schooltijd. Het kind/de jongere vertoont emotionele stress bij het vooruitzicht om naar school te gaan (driftbuien, somber/neerslachtig, angstaanvallen, onbegrepen lichamelijke klachten). Er is geen sprake van antisociaal gedrag; internaliserende problematiek (angst/stemming), regelmatig i.c.m. andere psychiatrische problematiek (zoals ASS), staat op de voorgrond. Voor het kind/de jongere heeft langdurig schoolverzuim op de korte en lange termijn vaak grote negatieve gevolgen op sociaal, emotioneel en cognitief vlak en kan het een voorloper zijn van een gebrekkige maatschappelijke participatie als volwassene.

Thuiszitters weer terug naar school ASS komt voor bij 0,6% van de jongeren. Angst bij jongeren met ASS problemen 40-50% Schoolweigering vindt plaats bij 1-2% van de kinderen/jongeren Schoolweigering is een risico factor voor mentale problemen in de volwassenheid Bij schoolweigering meer verwijzingen richting hulpverlening tijdens middelbare school Prevalentie van schoolweigering neemt niet toe, wel de complexiteit en de omvang van het verzuim

Thuiszitters weer terug naar school Wat betekent dit voor het onderwijs? Doubleren vaak Vaak ziek De geruisloze leerling Cognitief slimme leerling Van deze leerling wil ik er wel 20 in de klas

Thuiszitters weer terug naar school Onze aanpak: 1 kind en 1 plan (maar wel de echte, niet zeggen maar doen) Uitvoering: Intensieve samenwerking thuis, onderwijs en behandeling Zeer veilige klassen situatie Behandeling op school of thuis Positieve benadering

Thuiszitters weer terug naar school Resultaten Linc-klas 17 van de 21 jongeren met ernstig schoolverzuim (soms tot 2 jaar verzuim !) zijn weer terug op school (81 %) De 4 andere jongeren hebben een intensief behandeltraject

Thuiszitters weer terug naar school Resultaten L-klas Sinds augustus 2007 regionale voorziening in Twente voor jongeren met schoolweigering Doel is terugleiden naar regulier VO of andere vorm van (speciaal) onderwijs. Tijdelijk traject. In totaal 77 jongeren geplaatst. Analyse gemaakt in januari 2014 op basis van plaatsing 69 jongeren.

Thuiszitters weer terug naar school Eerste Analyse L-klas   Percentages opbrengsten Plaatsingen van en naar alle samenwerkingsverbanden Schooljaar augustus 2007 tot januari 2014 Aantal leerlingen Terugplaatsingen van regulier naar regulier 17 van de 69 = 24,6 % Plaatsingen van VSO doorverwezen naar regulier 2 van de 69 = 2,9 % Totaal aantal plaatsingen van regulier naar VSO/leerwerktraject/dagbesteding/hulpverlening 38 van de 69 = 55,1 % N.B. 7,2 % is na doorplaatsing binnen VSO Het Mozaïek Almelo alsnog naar het reguliere onderwijs gegaan Plaatsingen van VSO naar VSO/leerwerktraject/dagbesteding/hulpverlening 6 van de 69 = 8,7 % Leerlingen waarvan perspectief onduidelijk (o.a. nu in traject) 6 van de 69 = 8,7 %

Thuiszitters weer terug naar school Wetenschappelijk onderzoek Behoefte om kritisch te kijken naar opbrengsten, populatie en werkbare factoren. Samenwerking gezocht met de universiteit Leiden, waar dr. D. Heyne en dr. F. Sauter over specifieke expertise beschikken m.b.t. schoolweigering. Ingezet op scriptieonderzoeken en uitwisseling expertise.

Thuiszitters weer terug naar school Huidig onderzoek Het eerste onderzoek richt zich op het beschrijven van de populatie van de L- en Linc-klassen: Wat is kenmerkend voor jongeren in de L- en Linc-klassen? Hoe verhoudt zich dit tot de wetenschappelijk kennis die er al over deze doelgroep is? Kwantitatief onderzoek op basis van de leerlingdossiers. Variabelen als lengte verzuim, duur verblijf L- of Linc klas, gerealiseerde uitstroom na L- of Linc klas, diagnose, IQ, didactisch niveau, aantal doublures/schoolwisselingen, etc. Tevens zullen er vragenlijsten bij zittende leerlingen worden afgenomen, gericht op pestvariabelen en de functies van schoolweigering.

Thuiszitters weer terug naar school Volgend onderzoek Het andere onderzoek richt zich op het verduidelijken van potentieel werkzame factoren. Sprake van kwalitatief onderzoek middels diepte interviews met de jongeren en ouders. Wat is volgens de jongeren en ouders helpend geweest of juist niet m.b.t. oppakken en normaliseren schoolgang. Rol leerkracht, rol ouders, inzet hulpverlening, druk vanuit formeel kader (leerplicht), etc. Contact/vragen over onderzoek: info@marijebrouwer.com

Thuiszitters weer terug naar school Doet u mee? Belemmering en kansen.