LEA Enschede 2015-2018 Voorstellen, Kelly Hammer etc. Korte anekdote over de onwetendheid van de onderwijskant. LEA? Nooit van gehoord! Wie is dat? Nee, wat? Als kind sta je er niet bij stil dat je gedurende de dag je veilig voelt, daar denk je niet over na, dat vind je vanzelfsprekend. Maar die staat wel degelijk op de Agenda! En dat er een hele wereld schuil gaat achter al die jaren dat je naar school gaat.
Cultuureducatie borgen en implementeren in het onderwijscurriculum Bestuurlijke kader Cultuur en Onderwijs Afspraken 2013-2023, gedeelde verantwoordelijkheid van OCW, de PO-raad, gemeenten en provincies. Instrumenten: lokale overeenkomst tussen onderwijs, culturele instellingen en gemeente Schoolconvenanten ten behoeve van het Cultuurmenu Lokaal Educatieve Agenda Onderwijs en Cultuur op alle niveaus in contact met elkaar De gemeente Enschede heeft het bestuurlijk kader Cultuur en Onderwijs in december 2013 mede ondertekend. We hebben met elkaar afgesproken dat ook de LEA een instrument kan zijn om cultuuronderwijs te integreren in het onderwijscurriculum van je stad of dorp. In Enschede is net als bij meer gemeenten de ‘O’ en de ‘C’ ondergebracht bij verschillende diensten/programma’s, dus het begint bij elkaar opzoeken en vertellen wat je doet! Nadat we elkaar ambtelijk hadden gevonden, hebben we opgeschaald naar de bestuurders. Ook de wethouder Onderwijs en de wethouder cultuur moeten elkaars visie en ambities op dit terrein kennen en delen en zoeken naar samenhang. Maar ook heel praktisch erachter komen dat er een nieuwe LEA gemaakt moet worden, er op tijd bij zijn en betrokken worden! Naast de instrumenten ook bestaande platforms gebruiken zoals Kamer-PO, de stuurgroep Culturage waarin onderwijs vertegenwoordigd is door de vier onderwijskoepels, SKOE, ESV, St. Consent, VCO Oost-Nederland, SIMON (Onderwijs met Islamitische Grondslag Midden en Oost Nederland)
Lokale overeenkomsten voor verbinding Onderwijs en Cultuur Overeenkomst Stadsbreed Cultuurmenu Dat het van belang is voor de ontwikkeling van kinderen tijdens de basisschoolleeftijd om structureel kennis te maken met kunst- en cultuureducatie; Dat de culturele instellingen in Enschede aanbod hebben voor het primair onderwijs; Dat de scholen behoefte hebben aan één marktplaats om gebruik te kunnen maken van dit aanbod; Dat de gemeente behoefte heeft aan een herinrichting van de cultuureducatieve infrastructuur met als basis een inhoudelijke en organisatorisch vernieuwd cultuurmenu Dit zijn onze bestaande lokale instrumenten om te sturen. Daarnaast hebben we ook overleggen om te werken aan deze overeenkomsten en agenda’s.
Aanpak co-productie LEA LEA leeft niet, schoolbesturen en gemeente kiezen voor een nieuw aanpak Deelnemers zijn leerlingen, leerkrachten, ouders, ondernemers en bestuurders om de LEA te helpen vormgeven Leerlingen willen zeggenschap én krijgen die! Ik zal nu verder ingaan op de LEA. De LEA was voorheen vooral een gemeente ‘ding’ Er is gekozen om bij verschillende partners op te halen waar behoefte aan is. Zo zijn er meerdere bijeenkomsten en schrijfsessies met deelnemers geweest. De leerlingen maakten een verpletterende indruk op de aanwezigen tijdens de bijeenkomst. De leerlingen deden twee voorstellen: één/twee keer per jaar een jongerenberaad houden over thema’s uit het onderwijs, over een gemeentelijk thema of een thema uit de samenleving. Een ander voorstel was om een netwerk van bedrijven/instellingen om de school heen op te zetten zodat leerlingen met echte opdrachten uit de samenleving aan de slag kunnen, ieder op hun eigen niveau. Zo’n netwerk kan mede een bijdrage leveren aan de beroepsoriëntatie van jongeren.
De LEA in thema’s Thema 1: jongeren hebben invloed op de stad, het onderwijs en hun toekomst Thema 2: ouders en school zijn partners in opgroeien en leren Thema 3: focus op de groei van elk talent Thema 4: kinderen en jongeren voelen zich veilig op Enschedese scholen Thema 5: kinderen en jongeren hebben een goed beeld van hun eigen toekomstmogelijkheden Thema 6: wetenschap & technologie zitten in ons DNA De deelnemers hebben zelf de agenda samen opgesteld en daar zijn deze zes thema’s uitgekomen. Opvallend: niet één keer werd er over cultuureducatie gesproken!!! Hoe kan dat? Bestaand kunstmenu, handig, wordt aangereikt, goed geregeld!!! Dus is geen probleem!!! Maar ze zijn te weinig op de hoogte van de landelijke ontwikkelingen rondom cultuureducatie en de gewenste verankering binnen het curriculum. Terwijl ze er juist nu wat over kunnen zeggen, hoe ze het georganiseerd willen hebben, dus het moet juist op de agenda! De beide wethouder spraken erg duidelijk uit dat cultuureducatie belangrijk is in het onderwijs en dat hiervoor aandacht moest zijn in de LEA.
Cultuuronderwijs integreren Aanhaken bij de thema’s talent en toekomst 21e eeuwse vaardigheden Culturage als voorbeeld ‘breed onderwijsaanbod’ Onze aanpak binnen cultuureducatie is cultuuronderwijs integreren in het basiscurriculum en niet verzwaren als extra vak. Cultuuronderwijs is daarom dan ook niet autonoom opgenomen in de LEA, maar geïntegreerd binnen de gestelde thema’s en dat zie je met name terug in het thema ‘focus op groei van elk talent’ en ‘kinderen hebben een goed beeld van hun eigen toekomstmogelijkheden’. Daarnaast sluit het natuurlijk perfect aan bij de 21e eeuwse vaardigheden en Culturage wordt benoemd als voorbeeld voor breed onderwijsaanbod.
Actielijnen LEA: Talent en Toekomst Culturage is een meerjarig samenwerkingsproject van het PO, de twaalf Enschedese culturele instellingen en gemeente voor de verbetering van het cultuuronderwijs. De belangrijkste activiteiten zijn het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen cultuureducatie, deskundigheidsbevordering van leerkrachten én educatiefmedewerkers, die aansluiten bij de vaardigheden van de 21e eeuw. Het ontdekken en laten groeien van talenten bevordert probleemoplossend denken en crativiteit, samenwerken en kritisch denken. Stuk voor stuk vaardigheden die ervoor zorgen dat een kind zelfstandig kan functioneren in onze samenleving. Actielijnen LEA is het kader is voor de inzet van de middelen van de gemeente om de ambities in de LEA waar te maken. De Actielijnen LEA zijn, net als de LEA, tot stand gekomen in co-creatie met de onderwijspartners Primair Onderwijs (PO) en Voortgezet Onderwijs (VO). Zij hebben concrete suggesties aangedragen voor de uitvoering. De gemeente Enschede gaat zich onder andere bezig houden met Groei van Talent en heeft daar ook middelen voor beschikbaar via een subsidieverordening. Als voorbeeld voor de stimuleringsregeling is Culturage opgenomen. Actielijn 3a Stimuleringsregeling thema’s: Vaardigheden 21ste eeuw, (Eu)regionale focus, Techniek, Moderne Techniek/Nieuwe Media, Gezonde Leefstijl, Beroepenoriëntatie Vaardigheden 21ste eeuw Een betrokken, ondernemende en nieuwsgierige houding is belangrijk in de 21ste eeuw. Naast taal en rekenen en de kernvakken, zijn de competenties samenwerken, creativiteit, ict-geletterdheid, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en sociale en interculturele vaardigheden hiervoor belangrijk. Andere thema’s zijn:1. Jongerenparticipatie; 2. Ouders als partner; 3. Groei van Talent; 3a. Stimulering thema’s; 3b. Onderwijsbegeleidingsmiddelen; 3c. Kindcentra/Peuterspeelzaalwerk; 3d. Duurzaamheidseducatie. 4. Begeleidingsstructuur; 5. Beroepenoriëntatie; 6. Techniek.
Vragen? Wil je de LEA Enschede graag digitaal ontvangen ter inspiratie? Stuur dan een mail naar k.hammer@enschede.nl