DKO pedagogische ontwikkelingen Academies 25 januari Laken 2018
Pedagogisch project DKO-GO! Respectvol Verdraagzaam Mondig Positief kritisch Leergierig Verantwoordelijk Geëngageerd Sociaal Zelfstandig Creatief
DKO - Historiek
Historiek Staatshervormingen 1970 - Regionalisatie cultuur > academies (steden en gemeenten) geen civiel effect m.b.t. onderwijs 1990 - Regionalisatie onderwijs ( verlies van civiel effect!) Opleidingen in volwassenen onderwijs (bijv. publiciteit) Instellingen Hoger Onderwijs (bijv. KASKA, RHOK…) 2003 - Opmerkingen Rekenhof 2007 - Bamford-rapport > 2011-2013 Oriëntatiekaders SpET (KSO-DKO) Cultuur in de Spiegel (NL - 2007 & VL - 2012) 2017 - Eindtermendebat – akkoord VLR 2018 - Nieuw decreet DKO & invoering (R)OK
Opdracht en finaliteit DKO (Hst 2 voorontwerp decreet) 1 Artistiek onderwijs organiseren (kort en langlopende richtingen) 2 Leerlingen begeleiden bij keuzes in de loop van het leertraject 3 Verworven competenties beoordelen en evalueren (volgens gevalideerd doelenkader)
Leerlingenbegeleiding L1. Beeldvorming (beginsituatie) L2. Passende begeleiding L3. Leren en studeren L4. Leerloopbaan L5. Sociaal-emotionele ontplooiing L6. Fysiek welzijn L7. Samenwerking met het CLB op het vlak van schoolondersteuning (nvt in DKO) L8. Samenwerking met het CLB op het vlak van individuele leerlingenbegeleiding (nvt in DKO) L9. Samenwerking met leerlingen en ouders L10. Samenwerking met het ondersteuningsnetwerk
Artistiek Pedagogisch Project (APP) (Hst 2 art II Artistiek Pedagogisch Project (APP) (Hst 2 art II.6 voorontwerp decreet ) Het schoolbestuur bepaalt vrij de organisatie van zijn DKO en zijn artistiek-pedagogische visie. Het legt de organisatie en visie vast in het artistiek- pedagogische project.
DKO: Competentiegericht en kwalificerend onderwijs
EQF VKS European Qualification Framework (EQF) Bolongaverklaring De Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS) de kwalificaties zijn ondergebracht op 8 niveaus, van basisonderwijs tot universiteit. De Vlaamse Regering erkent de beroeps- en onderwijskwalificaties (+ leerbewijzen in DKO)
Info (voorontwerp regelgeving) Het nieuwe DKO bestaat uit vier domeinen: beeldende en audiovisuele kunsten (BAK), dans (D), woordkunst-drama (WD) en muziek (M). - Elk domein is opgedeeld in studierichtingen die op hun beurt kunnen bestaan uit verschillende opties. - Langlopende studierichtingen die een leertraject over vier graden omvatten en die leiden tot een specifiek gedeelte van een onderwijskwalificatie of een beroepskwalificatie. - Kortlopende studierichtingen duren twee of drie leerjaren en leiden tot een leerbewijs. - De academie kan ook leeractiviteiten op maat aanbieden (vb. lezingenreeks, masterclasses,…). > maximaal 5% van het lestijdenpakket
Info (voorontwerp regelgeving) Competentiegericht en kwalificerend onderwijs Er worden in de 1ste, 2de en 3de graad basiscompetenties vastgelegd, in de 4de graad gelden - onderwijskwalificatie (doorstroom hoger onderwijs) > een specifiek gedeelte - beroepskwalificaties (uitstroom vrije tijd of arbeidsmarkt) Deze krijgen een vertaling in goedgekeurde leerplannen
Info (voorontwerp regelgeving) Competentiegericht en kwalificerend onderwijs Er worden in de 1ste, 2de en 3de graad basiscompetenties vastgelegd, Deze worden vastgelegd door de Vlaamse Regering individuele gedrevenheid tonen creëren en (drang tot) innoveren vakdeskundigheid inzetten onderzoeken relaties bouwen en samenwerken presenteren
Info (voorontwerp regelgeving) Competentiegericht en kwalificerend onderwijs in de 4de graad - onderwijskwalificatie (doorstroom hoger onderwijs) > een specifiek gedeelte > Specifieke eindtermen (SpET) relatie met KSO > door Vl. Parlement
Info (voorontwerp regelgeving) Competentiegericht en kwalificerend onderwijs in de 4de graad - beroepskwalificaties (uitstroom vrije tijd of arbeidsmarkt) > Maatschappelijke rollen (geen beroepen) > Aanvraag door sector & goedkeuring door Minister van Onderwijs en minister van Werk
Info (voorontwerp regelgeving - AHOVOKS) Maatschappelijke rollen (geen beroepen) “Elke kunstvorm die in het kader van het sociaal-culturele gebeuren aan iedere burger de kans biedt om zich via kunstbeoefening en -beleving te ontplooien en zijn potentiële creatieve vermogens te ontwikkelen op vrijwillige basis en zonder beroepsmatige doeleinden”. Decreet betreffende de amateurkunsten (2000) De beroepskwalificaties zijn volledig in lijn met deze filosofie opgemaakt (maar specifiek taalgebruik)
Info (voorontwerp regelgeving - AHOVOKS) Zowel vertolkende als creërende profielen MAAR: - vrije tijd - occassioneel - informele context zoals de thuissfeer, de repetitieruimte, het open atelier, de kring of vereniging ... - artistieke, creatieve expressie (geen beroepsdoeleinden) - uit liefde voor de kunst DUS: ‘Ontwikkelt artistieke concepten en ideeën’, ‘Zet artistieke concepten en ideeën om in een uitvoerbaar geheel’, ‘Instrueert personen tijdens het realiseren van opnames’ … moet steeds gelezen worden met context in het achterhoofd
Info (voorontwerp regelgeving - AHOVOKS) BEROEPSKWALIFICATIES Sectoren dienen een dossier in Beroepskwalificatiedossier Inschalingsinstrumenten > Niveaudescriptoren 1-5 versus 6-8 EQF -VKS Inschalingscommissie Goedkeuring (Minister van Onderwijs en minister van Werk)
Info beroepenstructuren (voorontwerp regelgeving- AHOVOKS) http://vlaamsekwalificatiestructuur.be/beroepskwalificaties/ Er zijn momenteel 865 beroepen geïnventariseerd, daarvan zijn 329 erkend en 158 nog prioritair te ontwikkelen voor duaal leren, modernisering SO, HBO5, DKO (daarvan zijn er al een groot deel in ontwikkeling, sommigen zelfs al in procedure).
Info (voorontwerp regelgeving - AHOVOKS) Amateurkunsten Maatschappelijk relevante kwalificaties uit de artistieke sector
Info (voorontwerp regelgeving) Kortlopende studierichtingen duren twee of drie leerjaren en leiden tot een leerbewijs. Schoolbestuur maakt selectie van een relevant en consistent geheel uit bestaande doelen ( BC & SpET uit bestaand domein) De academie kan ook leeractiviteiten op maat aanbieden (vb. lezingenreeks, masterclasses,…). > maximaal 5% van het lestijdenpakket
Artistiek Pedagogisch Project (APP) (Hst 2 art II Artistiek Pedagogisch Project (APP) (Hst 2 art II.6 voorontwerp decreet ) Het schoolbestuur bepaalt vrij de organisatie van zijn DKO en zijn artistiek-pedagogische visie. Het legt de organisatie en visie vast in het artistiek- pedagogische project.
Het curriculum in ontwerp Besluit GO! www.g-o.be