DKO pedagogische ontwikkelingen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Advertisements

EDO in de lerarenopleiding
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
Workshop 3: De verhouding tussen VKS en de eindtermen in het onderwijs VKS-event 10/2/2012.
Hoe stimuleren we de doorstroming van een stedelijk jongerenpubliek naar het hoger onderwijs? Marjan Van de maele - JES vzw.
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
OUDERINFORMATIEAVOND
Flexibel inspelen op leerlingenkenmerken Dag SO – 3 februari 2014
Welkom BBL e-learning!? Christa Middendorp Indra Balwant Gir.
Jenaplan VO Verwerken van weektaken op eigen niveau op een moment dat jij zelf inplant. Maar ook leren van en met elkaar binnen de stamgroep. Apenheul:
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
Europass Vlaanderen Mobiel in Europa
Structuur secundair onderwijs
Secundair onderwijs van de toekomst
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Leer- en Ervaringsbewijzen Databank (LED)
Een lange weg naar erkende kwalificaties
De Vlaamse Kwalificatiestructuur Ontwikkeld, Goedgekeurd, Geïmplementeerd.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
VKS als brug tussen onderwijs en arbeidsmarkt De Vlaamse kwalificatiestructuur in perspectief
Workshop 1 Geïntegreerde kwaliteitszorg : een voorwaardenscheppend kader voor de Vlaamse Kwalificatiestructuur 10 februari 2012.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Stand van zaken draagvlak dko Klankbordgroep 28 juni 2013.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
STUDIEDOMEIN KUNST EN CREATIE INHOUDSESSIE INHOUD SESSIE Doel van de oefening Omschrijving studiedomein Kunst en creatie Analyse van enkele studierichtingen.
Personeelsvergadering
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Diverse maatregelen infosessie 25 augustus Welke? Actualisering opleidingsaanbod Vrijstellingen Instroom Lagere Graad Dans en Woordkunst Duur toelatingsperiode.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
‘Doen wat echt het verschil maakt’ John Hattie:
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
GO! onderwijs voor anderstalige nieuwkomers Wat zijn in het kort de regels voor het organiseren van onthaalonderwijs in het basis- en secundair onderwijs.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Experten in de derde graad Proefproject
Startvergadering ontwikkelcommissies standaardtrajecten duaal leren
Beleidsrijk invoeren D&P Arte College Almere
Eindexamen gehaald en dan?
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
Welkom bij de Stage-informatieavond
Voorontwerp van decreet Waar staan we?
Onderwijsdoelen in het dko
Infosessie Begrippen in de kijker Inschrijvingen
Modernisering SO 30 mei 2018.
Model academiereglement deeltijds kunstonderwijs
Infodag onderwijs Welkom!
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Taken en verantwoordelijkheden LOB-Specialist (decaan/LOB-coördinator)
nieuwe leerplannen DKO
Lessenroosters podiumkunsten
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
JEUGDzorg - voor wie?.
Inleiding campusvoorrang
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
CLB Ieper Dieter Baesen ppt komt op website clb
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

DKO pedagogische ontwikkelingen Academies 25 januari Laken 2018

Pedagogisch project DKO-GO! Respectvol Verdraagzaam Mondig Positief kritisch Leergierig Verantwoordelijk Geëngageerd Sociaal Zelfstandig Creatief

DKO - Historiek

Historiek Staatshervormingen 1970 - Regionalisatie cultuur > academies (steden en gemeenten) geen civiel effect m.b.t. onderwijs 1990 - Regionalisatie onderwijs ( verlies van civiel effect!) Opleidingen in volwassenen onderwijs (bijv. publiciteit) Instellingen Hoger Onderwijs (bijv. KASKA, RHOK…) 2003 - Opmerkingen Rekenhof 2007 - Bamford-rapport > 2011-2013 Oriëntatiekaders SpET (KSO-DKO) Cultuur in de Spiegel (NL - 2007 & VL - 2012) 2017 - Eindtermendebat – akkoord VLR 2018 - Nieuw decreet DKO & invoering (R)OK

Opdracht en finaliteit DKO (Hst 2 voorontwerp decreet) 1 Artistiek onderwijs organiseren (kort en langlopende richtingen) 2 Leerlingen begeleiden bij keuzes in de loop van het leertraject 3 Verworven competenties beoordelen en evalueren (volgens gevalideerd doelenkader)

Leerlingenbegeleiding L1. Beeldvorming (beginsituatie) L2. Passende begeleiding L3. Leren en studeren L4. Leerloopbaan L5. Sociaal-emotionele ontplooiing L6. Fysiek welzijn L7. Samenwerking met het CLB op het vlak van schoolondersteuning (nvt in DKO) L8. Samenwerking met het CLB op het vlak van individuele leerlingenbegeleiding (nvt in DKO) L9. Samenwerking met leerlingen en ouders L10. Samenwerking met het ondersteuningsnetwerk

Artistiek Pedagogisch Project (APP) (Hst 2 art II Artistiek Pedagogisch Project (APP) (Hst 2 art II.6 voorontwerp decreet ) Het schoolbestuur bepaalt vrij de organisatie van zijn DKO en zijn artistiek-pedagogische visie. Het legt de organisatie en visie vast in het artistiek- pedagogische project.

DKO: Competentiegericht en kwalificerend onderwijs

EQF VKS European Qualification Framework (EQF) Bolongaverklaring De Vlaamse kwalificatiestructuur (VKS) de kwalificaties zijn ondergebracht op 8 niveaus, van basisonderwijs tot universiteit. De Vlaamse Regering erkent de beroeps- en onderwijskwalificaties (+ leerbewijzen in DKO)

Info (voorontwerp regelgeving) Het nieuwe DKO bestaat uit vier domeinen: beeldende en audiovisuele kunsten (BAK), dans (D), woordkunst-drama (WD) en muziek (M). - Elk domein is opgedeeld in studierichtingen die op hun beurt kunnen bestaan uit verschillende opties. - Langlopende studierichtingen die een leertraject over vier graden omvatten en die leiden tot een specifiek gedeelte van een onderwijskwalificatie of een beroepskwalificatie. - Kortlopende studierichtingen duren twee of drie leerjaren en leiden tot een leerbewijs. - De academie kan ook leeractiviteiten op maat aanbieden (vb. lezingenreeks, masterclasses,…). > maximaal 5% van het lestijdenpakket

Info (voorontwerp regelgeving) Competentiegericht en kwalificerend onderwijs Er worden in de 1ste, 2de en 3de graad basiscompetenties vastgelegd, in de 4de graad gelden - onderwijskwalificatie (doorstroom hoger onderwijs) > een specifiek gedeelte - beroepskwalificaties (uitstroom vrije tijd of arbeidsmarkt) Deze krijgen een vertaling in goedgekeurde leerplannen

Info (voorontwerp regelgeving) Competentiegericht en kwalificerend onderwijs Er worden in de 1ste, 2de en 3de graad basiscompetenties vastgelegd, Deze worden vastgelegd door de Vlaamse Regering individuele gedrevenheid tonen creëren en (drang tot) innoveren vakdeskundigheid inzetten onderzoeken relaties bouwen en samenwerken presenteren

Info (voorontwerp regelgeving) Competentiegericht en kwalificerend onderwijs in de 4de graad - onderwijskwalificatie (doorstroom hoger onderwijs) > een specifiek gedeelte > Specifieke eindtermen (SpET) relatie met KSO > door Vl. Parlement

Info (voorontwerp regelgeving) Competentiegericht en kwalificerend onderwijs in de 4de graad - beroepskwalificaties (uitstroom vrije tijd of arbeidsmarkt) > Maatschappelijke rollen (geen beroepen) > Aanvraag door sector & goedkeuring door Minister van Onderwijs en minister van Werk

Info (voorontwerp regelgeving - AHOVOKS) Maatschappelijke rollen (geen beroepen) “Elke kunstvorm die in het kader van het sociaal-culturele gebeuren aan iedere burger de kans biedt om zich via kunstbeoefening en -beleving te ontplooien en zijn potentiële creatieve vermogens te ontwikkelen op vrijwillige basis en zonder beroepsmatige doeleinden”. Decreet betreffende de amateurkunsten (2000) De beroepskwalificaties zijn volledig in lijn met deze filosofie opgemaakt (maar specifiek taalgebruik)

Info (voorontwerp regelgeving - AHOVOKS) Zowel vertolkende als creërende profielen MAAR: - vrije tijd - occassioneel - informele context zoals de thuissfeer, de repetitieruimte, het open atelier, de kring of vereniging ... - artistieke, creatieve expressie (geen beroepsdoeleinden) - uit liefde voor de kunst DUS: ‘Ontwikkelt artistieke concepten en ideeën’, ‘Zet artistieke concepten en ideeën om in een uitvoerbaar geheel’, ‘Instrueert personen tijdens het realiseren van opnames’ … moet steeds gelezen worden met context in het achterhoofd

Info (voorontwerp regelgeving - AHOVOKS) BEROEPSKWALIFICATIES Sectoren dienen een dossier in Beroepskwalificatiedossier Inschalingsinstrumenten > Niveaudescriptoren 1-5 versus 6-8 EQF -VKS Inschalingscommissie Goedkeuring (Minister van Onderwijs en minister van Werk)

Info beroepenstructuren (voorontwerp regelgeving- AHOVOKS) http://vlaamsekwalificatiestructuur.be/beroepskwalificaties/ Er zijn momenteel 865 beroepen geïnventariseerd, daarvan zijn 329 erkend en 158 nog prioritair te ontwikkelen voor duaal leren, modernisering SO, HBO5, DKO (daarvan zijn er al een groot deel in ontwikkeling, sommigen zelfs al in procedure).

Info (voorontwerp regelgeving - AHOVOKS) Amateurkunsten Maatschappelijk relevante kwalificaties uit de artistieke sector

Info (voorontwerp regelgeving) Kortlopende studierichtingen duren twee of drie leerjaren en leiden tot een leerbewijs. Schoolbestuur maakt selectie van een relevant en consistent geheel uit bestaande doelen ( BC & SpET uit bestaand domein) De academie kan ook leeractiviteiten op maat aanbieden (vb. lezingenreeks, masterclasses,…). > maximaal 5% van het lestijdenpakket

Artistiek Pedagogisch Project (APP) (Hst 2 art II Artistiek Pedagogisch Project (APP) (Hst 2 art II.6 voorontwerp decreet ) Het schoolbestuur bepaalt vrij de organisatie van zijn DKO en zijn artistiek-pedagogische visie. Het legt de organisatie en visie vast in het artistiek- pedagogische project.

Het curriculum in ontwerp Besluit GO! www.g-o.be