Hester Dijkstra, coördinator participatiewet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Pedagogisch Sociaal Werk Stichting Midden-Limburg
Advertisements

Welkom Kennisbijeenkomst ‘Vrijwilligersmanagement’
Samen werken aan sociale stijging
Wsw in de Handel: Werkgevers Scheppen Werk voor iedereen Binnenstebuiten.
Participatiewet.
Individueel roosteren
De toekomstige arbeidsmarkt: Samen werken in de regio
'Ondernemen met je hart' Presentatie Participatiewet, Werkgeversservicepunt.
Kennis bijbrengen over wetgeving
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Wat betekent de nieuwe Participatiewet voor u als ondernemer?
Denken in mogelijkheden Een Rijnlandse aanpak voor het aannemen en behouden van arbeidsgehandicapten.
  Welkom.
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Locale arbeidsmarktontwikkelingen ISDUWVWVKTotaal
Tatiana Constandse John Ouderling.
Social return bij Gemeente Zaanstad
Presentatie PSO Nederland
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Martijn de Wit
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Instrumenten en voorzieningen
De Praktijk van Participatiewet
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
De verbindende factor Inclusieve Arbeidsanalyse Karen Bruaset Suzan de Boer Sophie van Uden.
Participatiewet 15 oktober Aanleiding participatiewet Het vereenvoudigen van de wet en regelgeving aan de onderkant van de arbeidsmarkt.
Unieke Achterhoekers aan het werk Achterhoekers zijn harde werkers. Toch heeft een grote groep veel moeite een baan te vinden. Als we niets doen, wordt.
HAN lectoraat HRM: Ben jij inclusief?
MEEDOEN WERKT! PRESENTATIE participatiewet in opdracht van Min. SZW.
leernetwerk participatiewet en banenafspraak waterschappen
Presentatie Kandidatenraad 26 januari 2016
Onbekend Talent Het plaatsen van mensen met een arbeidsbeperking binnen ING Nederland Congres Zicht op Ongezien talent,24 september 2015.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Presentatie Participatiewet Adrienne Ogier Agenda 1. WerkgeversServicepunt 2. Participatiewet 3. Sociaal akkoord en baanafspraken 4. Praktijkvoorbeelden.
1. De Normaalste Zaak Landelijk netwerk van, voor, door werkgevers (samen met VNO-NCW, AWVN, MKB-Nederland) 400 leden, meerderheid MKB Bouwen aan een.
Social Return Bouwend Nederland / Gemeente Amersfoort februari 2014 José Dohle Patricia Rath.
Functiecreatie Jeugdzorg Een duurzame manier om banen te creëren.
Workshop Participatiewet Geke van der Werff Hoofd team bemiddeling en coaching Directie Werk 25 maart 2015.
Sociaal ondernemen; een goede balans tussen winst maken en MVO. Bedrijfsadvies Inclusieve Arbeidsorganisatie.
Werk maken van Diversiteit in Rotterdam Woonstad Rotterdam.
Werkgeverservicepunt Kromme Rijn heuvelrug Monique Barten Hans Diek Werkgeversdienstverlening.
Platform 31 Conferentie Ruimte voor Ondernemerschap Workshop Aanbesteden 28 november 2014 MKB-vriendelijk aanbesteden en Social Return Petra Oden, Lector.
UWV en de Participatiewet
Social Return On Investment & PZH Mart Lucassen, hoofd bureau Inkoop Afdeling Facilitaire Zaken, Directie Concernzaken.
Social Return Inzet van inkoop t.b.v. sociale doelstellingen Patrick de Lange Senior Adviseur RadarAdvies.
Draagvlak voor functiecreatie Participatief ontwikkelen.
Banenafspraak Jeugdzorg Nederland 9 juni
Plaatsing en begeleiding van de nieuwe medewerker Trudie Piet Sr HRM-adviseur De Jeugd- en Gezinsbeschermers Ben Paswerk.
Het plaatsen van mensen met een arbeidsbeperking binnen ING Nederland
Het wordt steeds makkelijker, want het loont!
Social Return On Investment & PZH
Presentatie Verduurzamen van Banen
Kennisoverdracht inclusie (Henk van de Pol)
Banenafspraak in bedrijf 24 november 2015 Collega’s maken het verschil
Samenwerking RSD – Biga Groep: de route naar werk
Actieplan Welzijn DR 31 maart EOC 19 april.
Bijeenkomsten modernisering CAO Sport
Duurzame inzetbaarheid
Branko Hagen, congres ‘Inclusiviteit werkt!’,
Workshop Participatiewet en Garantiebanen
Werken zonder te beperken – Het programma
Banenafspraak en Quotumheffing
Duurzame inzetbaarheid
Participatiewet & banenafspraak
Kennisoverdracht inclusie (Henk van de Pol)
Het wordt steeds makkelijker, want het loont!
Integrale Arbeidscoach
Participatiewet Hester Dijkstra.
Fit voor de zorg Toekomstbestendig door slimmer en efficiënter te werken Waardevolle kennis en ideeën van jou als zorgprofessional Als organisatie toekomstbestendig.
Transcript van de presentatie:

Hester Dijkstra, coördinator participatiewet h.dijkstr@umcutrecht.nl Achter de schermen bij…. “De route” En hoe belangrijk draagvlak en functiecreatie zijn Hester Dijkstra, coördinator participatiewet h.dijkstr@umcutrecht.nl

De Doelen…. Doelstelling quotumwet  234 banen per eind 2018 Doel participatiewet Dat zoveel mogelijk mensen volwaardig mee kunnen doen in de samenleving, bij voorkeur via een reguliere baan. De wet richt zich vooral op mensen met een arbeidsbeperking die niet in staat zijn om zelfstandig het wettelijk minimumloon te verdienen. Doelstelling UMC Utrecht Creëren en invullen van het afgesproken aantal (zie hieronder) garantiebanen met een omvang van 25,5 uur voor mensen met een arbeidsbeperking, in de periode 2015-2018 binnen het UMC Utrecht. Banen van kleinere omvang tellen naar evenredigheid van het aantal verloonde uren mee. Jaarlijks te realiseren garantiebanen Doelstelling quotumwet  234 banen per eind 2018

Hoe is de route bepaald? Raad van bestuur Neemt besluit op basis van sociaal akkoord en adviesrapport Vertaalt doelstellingen door naar divisies/directies Monitort stand van zaken Stelt een coördinator participatiewet aan bij de directie P&O Divisies/directies Nemen doelstellingen op in managementcontracten Wijzen eigen coördinatoren aan  veelal P&O functionarissen Afdeling Creëert functies door een Quickscan, jobcarven en functiecreatie Stelt medewerker aan via proefplaatsing en daarna detachering (via het UW bedrijf) Begeleid de medewerker samen met de jobcoach van het UW bedrijf

De rol van de coördinator Aanjagen en bruggen bouwen Draagvlak creëren Projectgroep aansturen Informeren en begeleiden van divisies Samenwerking bevorderen, zowel in- als extern Doelstellingen monitoren Adviseren en evalueren

De projectorganisatie/opzet Samenwerkingspartners WGSP Petit comité Klankbord Opdrachtgever Raad van Bestuur UW EMMA Kernteam - projectleider - arbeidsjurist - sr. P&O adviseur (DIGD ) - jr P&O adviseur (vitale functies) P&O adviseur (DBG) P&O adviseur (facilitair bedrijf) specialist(P&O service centrum) arbeidsdeskundige 2 leidinggevenden spiegelgroep Begeleiders en medewerkers + + tijdelijk tijdelijk

Een goede procesbeschrijving

Veel overtuigingskracht….

Dashboard participatiewet UMC UTRECHT rapportage datum: 08.01.2018 Sturing middels een dashboard per kwartaal Dashboard participatiewet UMC UTRECHT rapportage datum: 08.01.2018 TERUGBLIK DASHBOARD 18.01.2017 Doelstelling UMC Utrecht Kwalitatieve ontwikkelingen: Trainings- en begeleidingsaanbod om implementatie te ondersteunen  OR getraind, 5 jobcreators opgeleid en 3 divisies getraind op ambassadeursrol, toolbox banenafspraak UMC’s gelanceerd Scenariokeuze: in dienst UMC of detachering;  besluit eerst detachering en alleen bij gebleken geschiktheid en juiste match indiensttreding. cao artikel UMC’s in de maak Proces administratieve borging in gang. Sociale inkoop  Weer een stap verder. Eén inkoper dedicated bezig met sociale inkoop. Per aanbesteding wordt gekeken of er geschikte werkzaamheden zijn voor “participatiewetters” Samenwerking Uithof  Samenwerkingsovereenkomst getekend, ondersteund door SOFOKLES, initiatief wordt gezien als baanbrekend voor andere scienceparken. Manifest gemaakt voor “inclusief” UMC. Doelstelling  5 inclusieve projecten, die 50 banen opleveren voor o.a. participatiewetters (groepsfinanciering gevraagd aan NFU)

En… een gedetailleerde uitleg voor de verantwoordelijke van de divisie/directie Dan krijg je….. https://www.youtube.com/watch?v=muy-30Se08Q Functie/werk Werving Selectie Proefplaatsing Aanstelling

Succesfactoren (match tussen: juiste persoon, juiste plek met juiste begeleiding) commitment van directie/MT Begroting op centraal niveau bij de divisies Zet eigen jobcreators of het UWV in om een bedrijfsanalyse te doen. (Is gedaan bij facilitair bedrijf, vitale functies, lab en Apotheek) sponsor op directieniveau bereidheid tot investeren in begeleiding win-winsituatie voor beide partijen match tussen type organisatie en type medewerker met een arbeidsbeperking 100% acceptatie door de werknemers binnen organisatieonderdeel aanpassing van werkproces aan de werknemer management met levenservaring en sensitiviteit

Het vervolg in het UMC…. Wat gaat goed Commitment van divisiemanagers voor doelstelling Veelal betrokken en gemotiveerde aanjagers binnen organisatieonderdelen Functiecreatie wordt veelal gedaan zonder externe hulp Samenwerking tussen centrale coördinator, aanjagers binnen divisie en met externe samenwerkingspartners Kennisdeling (ook met andere werkgevers op de Uithof en landelijk binnen de NFU)

Het vervolg….waar ligt de uitdaging? Het blijft pionieren…. Wet en regelgeving rondom participatiewet Administratieve borging Dilemma tussen centraal of decentraal organiseren Onbekendheid met de doelgroep en communicatie daarover persoonlijke verschillen in talenten verschillen van toepassing in regelgeving per doelgroep Trainen leidinggevenden/jobcoaches functiewaarderingssysteem niet passend voor doelgroep inpassing in ons arbeidsvoorwaardelijke systeem. oftewel Hoe zorgen we dat de cirkel intern ook rond komt?

Het vervolg…..

Wat zijn mogelijkheden?

Tips om banen te creëren ihkv de banenafspraak Quickscan  via WGSP (voorbeeld facilitair bedrijf afdeling voeding) Stel de vraag: van welke werkzaamheden wordt je blij en wat wordt nu niet gedaan Functiecreatie: bedrijfsprocessen worden efficiënter georganiseerd door werkzaamheden opnieuw te verdelen  dus, relatief eenvoudige taken afsplitsen en deze taken samenvoegen tot nieuwe duurzame banen. Jobcarven  houdt in dat je aan een baan sleutelt met het doel om deze beter aan te laten sluiten op behoeftes (indien je een interessant CV ontvangt vanuit de doelgroep).

Vervolg: tips … Durf anders te denken! Door afspraken te maken met leveranciers (Social Return) Via inkoop kun je afspraken maken over de inzet van mensen met een beperking. Je stuurt dan op sociale inkoop Indien deze mensen naar ons gedetacheerd worden, tellen ze mee voor de banenafspraak. Neem het mee in je MVO beleid Blijf voortdurend bezig met draagvlak Kijk op de toolbox van de UMC’s Er liggen overal mogelijkheden  voorbeeld Sociaal duurzame verlichting : GreenFox! En Artikel uit nursing  klussen in de zorg Durf anders te denken!

Nadenken over werk is……….. MISSCHIEN AL VAN DE VELE QUOTES DIE JE VOORBIJ ZIET KOMEN OP ONDER ANDERE FACEBOOK: Nadenken over werk is………..

De opdracht Denk in 2 tot 3 groepen na over de volgende punten (15 minuten) Waarom zou jouw organisatie inclusief werken ondersteunen? Hoe past dit in jullie strategie? Denk met behulp van de vragenlijst functiecreatie na over geschikt werk binnen je eigen organisatie en kies één mooie kans Welke eerste stap ga je zetten om dit te regelen? Terugkoppeling per groep

Hulpmiddelen Kansenkaart strategisch inclusief ondernemen (TIAS Tilburg)  ligt op tafel Vragenlijst functiecreatie Artikel uit nursing  klussen in de zorg