De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Banenafspraak en Quotumheffing

Verwante presentaties


Presentatie over: "Banenafspraak en Quotumheffing"— Transcript van de presentatie:

1 Banenafspraak en Quotumheffing
Obbe Willebrands Project Arbeidsbeperkten aan het werk Maart 2018

2 Berekening Quotumpercentage
Realisatie Verloonde uren x Quotumpercentage 1,93 % /25,5 Banen 374 Realisatie: Aantallen dienstverbanden uit de doelgroep uit eigen loonadministratie en vgl met doelgroepenregister (UWV loonheffingsnummer). Aantallen inleenverbanden via eigen administratie en/of uitlenende partijen (onderzoek UWV hoe dit landelijk geregistreerd kan worden).

3 Doelstelling banen 2017-2023 Datum Quotum Percentage Aantal banen
Benodigde aantal extra banen jaarlijks incl meting Eind 2017 1,93 319 Eind 2018 374 55 Eind 2019 2,16 419 45 Eind 2020 2,39 463 44 Eind 2021 2,62 508 Eind 2022 2,85 552 Eind 2023 3,09 599 47

4 Rapportage voorbeeld Cluster Banen eind 2018 Banen t/m februari
aanstellingen banen kandidaten detachering Banen detachering Bestuur en Organisatie 15,1 1,88 2 Stadsdelen 85,96 140,33 71 88,59 40 51,74 Bedrijfsvoering 59,41 34,89 21 25,02 8 9,87 Dienstverlening en Informatie 40,86 47,89 15 16,23 29 31,66 Ruimte en Economie 70,71 2,82 1 1,41 Sociaal 102,31 110,72 51 65,62 39 45,1 Totaal 374,35 338,53 158 198,75 117 139,78 TOELICHTING Te realiseren banen conform quotumheffing eind 2018: 374,35 Gerealiseerde banen per februari 2018: 338,53 Nog te realiseren banen 2018: 35,82

5 Uitgangspunten Dedicated projectgroep, trekker en regisseur van de Banenafspraak Er is een centraal budget voor de salariskosten, die begroot worden op basis van daadwerkelijke kosten (ca. € per baan) Alle rve’s en stadsdelen dragen € naar rato bij, structureel Banen/aanstellingen zijn bovenformatief binnen de betreffende afdeling Verantwoordelijkheid voor realisatie/aansturing/begeleiding ligt in de lijn

6 De aanpak Manager benaderen Functie creëren Kandidaten werven
Kandidaten plaatsen

7 Wie doet wat? Projectgroep:
Voorlichten managers, aansturen functiecreatie, faciliteren werving- en selectieproces, aanvragen indienen bij UWV en Gemeente (uitvoerder Participatiewet), P&O zaken doelgroep WSP: Aanleveren van kandidaten, ontzorgen werkgever Jobcoach: Begeleidt de werknemer en ondersteunt de werkgever Arbeidsdeskundige van het UWV/consulent gemeente: Voert loonwaarde onderzoeken uit, adviseert over werkplekaanpassingen en proefplaatsingen

8 In dienstname proces Proefplaatsing 2 maanden (met behoud van uitkering) Loonwaarde onderzoek en integratieprotocol tijdens proefplaatsing Tijdelijke aanstelling voor 1 jaar, bij uitzondering half jaar Kandidaat valt tijdens de aanstelling onder de gemeentelijke CAO Tijdens aanstelling reguliere beoordelingscyclus Na 1 jaar verlenging van de tijdelijke aanstelling met nog 1 jaar of vaste dienst Na 2 jaar tijdelijke aanstelling vaste dienst

9 Wat hindert en wat helpt?
Financiering Bezuinigingen Creëren centraal budget Wet- en regelgeving Onduidelijkheid en complexiteit Contactpersoon zoeken WSP en UWV Creëren extra banen Vacaturestop en opgelegde formatiekrimp Natuurlijk verloop op lange termijn Aannemen mensen met een arbeidsbeperking Verdringing boventallige ambtenaren en andere doelgroepen Draagvlak creëren en communicatie met betrokken partijen Functie creatie Onbekendheid met mogelijkheden van de doelgroep Schakel het WSP in, laat een werkgeverscan doen

10 Voorbeelden van functies bij gemeente
Tuinman Ondersteuner secretariaat Opperman Gastheer/vrouw Boswerker Sporthalbeheerder Ondersteuner/logistiek Junior baliemedewerker Informatiebeheer Junior beheer en ontvangst Archieveren/scanoperator Projectmedewerker Beleidsmedewerker Med. callcentrum Administratief ondersteuner Communicatiemedewerker

11 Beeld van … Wat staat in het Integratieprotocol?
1. Administrative gegevens 2. Inhoudelijke afspraken - Taakomschrijving - De arbeidsbeperking - structurele functiebeperking en effecten/kansen op de werkplek - prognose - factoren waarmee rekening te houden - Afspraken 3. Ondertekening - door leidinggevende - door medewerker

12 Doelgroep Banenafspraak Quotumheffing
1. Mensen die onder de Participatiewet vallen en die niet zelfstandig het wettelijk minimumloon (WML) kunnen verdienen. 2. (Ex)vso/pro leerlingen die zich schriftelijk, (ABA-formulier) hebben aangemeld bij het UWV. 3. Mensen met een Wsw-indicatie. 3. Wajongers met arbeidsvermogen. 4. Mensen met een Wiw-baan of ID- baan. Dezelfde doelgroep als bij de Banenafspraak. Toegevoegd is de groep: 5. Mensen met een medische beperking die is ontstaan voor hun 18e verjaardag of tijdens studie, die zonder voorziening geen WML verdienen. Met voorziening wel.

13 Verschil Banenafspraak en Quotumheffing
Banenafspraak: vrijwillig, extra banen voor mensen met een arbeidsbeperking waarvan bij de sector overheid. Inleenverbanden toegerekend aan inlenende sector (markt/overheid). Cumulatieve aantallen vastgesteld voor hele periode t/m 2023. Extra banen bovenop de 0-meting. Loopt door zolang de banenafspraak geldt voor de sector. Quotum Overheid heeft quotum per 1 jan wettelijke ‘stok achter de deur’. Een jaar uitstel. Effectuering in 2020, over 2019. Inleenverbanden toegerekend aan individuele inlenende werkgevers. Quotumpercentage gelijk voor iedere werkgever. Jaarlijkse vaststelling. Quotumpercentage is totaal aantal banen, inclusief aantal in de 0-meting. Banenafspraak gerealiseerd? Quotumheffing vervalt.


Download ppt "Banenafspraak en Quotumheffing"

Verwante presentaties


Ads door Google