Organisatiestructuur Personeelsmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
3.10 Wat wordt verstaan onder een organisatiestructuur? Wat is het verschil met een organisatie schema? Organisatiestructuur: hoe de taken/afdelingen.
Advertisements

situationeel leiderschap
Organisatie en beheer Week 1.
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
Organisatiestructuren
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Management van gedrag Hoofdstuk 8 Leiderschap 1.
De aard en effectiviteit van management
PLATO™-Intensief- Leadership
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Leidinggeven en coachen
Opleiden van medewerkers
Managen en proces Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf managen en proces.
Operatie Tychon. Tychon Historie Negatief satisfactieonderzoek Minder van bovenaf sturend FBB meer coachend DPM Decentraal Personeels Management -Methoden.
De verschillende stijlen
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Werkveldconferentie 23 april 2014
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
H2 Organisatiestructuur
Personeel en organisatie
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek supervisor.
Personeelsmanagement
Personeelsmanagement
Leidinggeven H1 Taken leidinggevende Logistiek supervisor.
Management en leidinggeven
Business Coaching 24, 25 September 2014 Xxx Oktober 2014 Pim van der Horst, Adviseur Resultaat op maat voor ondernemers © 2014 MeerMKB VERTROUWELIJK.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 4 juni 2013.
Groepsdynamica Lesweek 6 – Les 5
Pascal van Schajik med/schpa
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 5 drs. S. van der Geest.
Bijeenkomst 4 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Periode 3 Bouwen en verzorgen van artikelpresentaties Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Leiding en begeleiding Par: 1.2:
Werken in een arbeidsorganisatie
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Leidinggeven Hoofdstuk 6 Betrokkenheid en werkdruk.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 2 Werkdruk en draagkracht.
Personeel en organisatie Hoofdstuk 5 Personeel. Inhoud 1 Organisatiestructuur 2 Functieomschrijving 3 Werving en selectie 4 Arbeidsovereenkomst 5 Personeel.
Leidinggeven Hoofdstuk 1 Taken leidinggevende. Inhoud 1 Taken leidinggevende 2 Leidinggeven 3 Overleg 4 Communicatie 5 Instrueren, stimuleren en motiveren.
Personeelsmanagement Hoofdstuk 3 Functionerings- en beoordelingsgesprekken.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Participerend Leiderschap
ZESC – Situationeel leiderschap
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Instructie Deze presentatie geeft, samen met de demo van het Strategisch Ontwikkelingsplan, leidinggevenden een goed beeld van de verschillende stappen.
Vertrouwen en Talentontwikkeling Flexibel en Veilig
Personeel en Organisatie P&O
Personeel en organisatie
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Begeleiden Les 5.
Hoofdstuk 3: Leiderschapsstijlen
Personeelsmanagement
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Personeelsmanagement
Hoofdstuk 2: Taken teamleider
Leidinggeven Hoofdstuk 3 Begeleiden.
Transcript van de presentatie:

Organisatiestructuur Personeelsmanagement P&O Organisatiestructuur Personeelsmanagement

Wat vorige week gedaan? Arbeidsgesprekken Aannemen en begeleiden personeel Beëindigen arbeidsovereenkomst POP geschreven

Waar gaan we het vandaag over hebben? Organisatiestructuur (H3.1) Personeelsmanagement (H3.2) Leidinggeven (H3.3)

Organisatiestructuur Om doelgericht en efficiënt te kunnen functioneren Organisatiestructuur is de wijze waarop taken binnen een organisatie zijn verdeeld en de wijze waarop vervolgens afstemming tussen deeltaken tot stand is gebracht. Het heeft dus te maken met de verdeling van activiteiten over afdelingen en de taken van de werknemers. Hoofdbegrippen: Functie Taken Bevoegdheid Verantwoordelijkheid

Lijnorganisatie

Personeelsmanagement Management is het nemen van de juiste beslissing op het juiste moment op basis van de juiste informatie Personeel  personeelsmanagement Personeelsplanning Personeelswerving Personeelsbegeleiding Personeelsbehoud

3 aspecten van personeelsmanagement Sociaal Juridisch Economisch Leg deze drie aspecten eens uit? De kunst van goed personeelsmanagement is om op een evenwichtige manier aan deze aspecten aandacht te besteden.

Leidinggeven Het zodanig besturen van activiteiten van mensen en middelen dat je de gestelde doelen zo goed mogelijk bereikt. Plannen Organiseren Instrueren Coördineren Controleren  motiveren, begeleiden en stimuleren

Is er een verschil tussen ‘’leidinggeven’’ en ‘’managen’’?

Verschillende stijlen van leiderschap Autocratisch leiderschap = alle macht bij de leidinggevende, duidelijke doelen Participatief leiderschap = leidinggevende besteed veel aandacht aan de medewerkers Laisser-faire-leiderschap = medewerker heeft een grote vrijheid

Jouw manier van leidinggeven Persoonlijkheid Aard van de organisatie Situatie

Situationeel leidinggeven Wat is kenmerkend voor goed leiderschap? Manier van leidinggeven hangt af van de bekwaamheid en werkbereidheid van je medewerkers. Een goede leider laat zijn medewerkers door sturing en ondersteuning groeien in hun bekwaamheid en werkbereidheid.

Tot slot Vandaag hebben het gehad over: Organisatiestructuur Personeelsmanagement Leidinggeven Volgende week (laatste lesdag): Wettelijke regelingen werknemers Wetten Uitkeringen Verzekeringen Toets op 20 december