Diversiteit en integratie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Programma Introductie Casusbespreking Tips Afsluiting.
7.3: Trampolinebed of hangmat? Intro HC Opdracht HW + nakijken.
4. De Wereld na Toch ook echte oorlog.
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
11.3: Nederland is vol.. Met autowegen HC Tips voor de toets.
10.3: Iedereen hagelslag en karnemelk
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
“Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres “Ontmoetingsprojecten” 20 januari 2011 LEA-congres.
1 havo/vwo H1 §4 – Cultuur in Nederland
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
Kennis-spel meerkeuzevragen.
Volken, staten & cultuur B121-B124
Leren in nieuwe contexten
Ik pas mij aan de nieuwe cultuur aan.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
 Uitleg paragraaf 3.6  Maken opdrachten paragraaf 3.6  (Maken examenbundel)
Presenteren en communiceren
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Opvoedstijlen en interculturele communicatie les 4
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Project oriëntatie op het beroep Lesweek 1 VSR1F.
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Burgerschap – H. 1 Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.5 Jij en ik zijn gelijk.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lesdoel en Begrippen deze les: Universalisme Relativisme Vooroordeel
Ontwikkelingspsychologie
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Culturele diversiteit
Reken je (niet) rijk.
Professionele ontwikkeling
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
“Iemand denkt aan mij en wil belangeloos iets voor mij doen”
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Keuzedeel internationalisering
Ontwikkelingspsychologie 1.2
§6 - Leven in twee werelden
Ethiek in de branche social work
Beste Havo 4..
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Coachtraining DOEN?! DAG 2
NSCCT Instructie groep 6
Toekomstvisie Scouting Nederland
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Thema 4 Integratie van mensen met een verstandelijke beperking
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Diversiteit en integratie
Welkom bij DAIly NURSE.
opdrachtkaart opdrachtkaart wat ga je doen? wat ga je doen? stap 1:
Gedragsproblemen en stoornissen
Een briefje uit de hemel? Nevendienst voor jongeren
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Eigen omgeving: Inrichting & bewoners
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
NSCCT Instructie groep 6
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Discriminatie Thema 17, sociaal werk 1.
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Vier het Leven 2019.
Suriname Samsam – Burgerschap in de Klas
Transcript van de presentatie:

Diversiteit en integratie Thema 18.1 & 18.2

Les programma Theorie 18. 1 diversiteit Theorie 18. 2 Integratie Video Denken – Delen – Uitwisselen Opdracht in groepjes

18.1- Diversiteit Diversiteit: Verschillen tussen mensen Opvallende vormen van diversiteit: Huidskleur, geslacht en leeftijd Minder zichtbare vormen: Cultuur, geloofsovertuiging, seksuele geaardheid, hobby’s, muzieksmaak en opleidingsniveau

18.2 - integratie Integratie is één van de vier gevolgen van migratie. De vier mogelijke gevolgen van migratie: Integratie betekend dat migranten nog een binding hebben met de cultuur waar ze vandaan komen, maar dat ze ook verbonden zijn met hun nieuwe cultuur. Bij sociale segregatie hebben migranten alleen contact met leden van de eigen cultuur en nauwelijks met leden van andere culturen. Bij culturele assimilatie laten migranten hun oude cultuur helemaal los en nemen ze de nieuwe cultuur over. Marginalisatie betekend dat migranten geen binding hebben met de oude cultuur en ook niet met de nieuwe cultuur. Ze vallen dan buiten beide culturen.

Welke van de vier gevolgen van immigratie is de beste optie? Integratie Waarom? Iemand is in harmonie met de oude en nieuwe cultuur Migranten voelen zich thuis Migranten nemen deel aan de maatschappij

Sociale segregatie Sociale segregatie speelt zich af in verschillende domeinen Op school: Witte en zwarte scholen. In de wijk: In sommige steden wonen veel mensen van dezelfde bevolkingsgroep dicht bij elkaar. Op het werk: Op de arbeidsmarkt is er nog veel ongelijkheid. Allochtonen hebben vaak lagere functies dan autochtonen. Hierdoor is er onderling weinig contact. Binnen het huwelijk: De grote meerderheid trouwt met een partner uit de eigen bevolkingsgroep. Sociale contacten: In hun vrije tijd kiezen de meesten ervoor om met leden van de eigen bevolkingsgroep om te gaan.

Een film van Movisie en Kennisplatform Integratie & Samenleving waarin twee nieuwkomers vertellen over het zoeken van een baan in Nederland. Deze film is gemaakt door de Syriër Rami Saed, zelf ook nieuw in Nederland. Integratie

Denken – Delen – uitwisselen Wat vinden jullie van het integratie beleid in Nederland? Schrijf je antwoord op, bespreek je antwoord met een klasgenoot. Daarna klassikaal nabespreken.

Opdracht Je bent Sociaal cultureel werker in en wijk waar voornamelijk allochtonen wonen. Je gaat een evenement organiseren waarbij integratie centraal staat, om verschillende culturen dichterbij elkaar brengen. Je hebt beschikking over het wijkgebouw. Naast je collega’s wil je ook buurtbewoners inzetten.  Je doelen zijn: - Sociale contacten tussen buurtbewoners stimuleren - Kennis vergroten over andermans cultuur Wat moet je doen? In groepjes van 4-5 personen ga je brainstormen over een evenementen programma dat zal plaatsvinden in het wijkgebouw. Het programma moet afgestemd worden op de vooraf gestelde doelen. Belangrijk is dat je kunt beargumenteren waarom je het programma hebt samengesteld en op welke manier je de doelen kunt behalen. Het programma verwerk je in een folder/uitnodiging. In het programma staat in ieder geval één groepsactiviteit. Wanneer moet dit af zijn? Einde van de les (eventueel volgende les). De volgende les gaan jullie het evenementen programma aan elkaar presenteren.