Stedelijke regio’s.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
GEMEENTEN CULTUUR EN KEUZES 30 JANUARI Vereniging van Nederlandse Gemeenten Aandeel overheidslagen per beleidsterrein (2013, Coelo)
Advertisements

5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Een Dijk van een Kust Water kust Land.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen juli 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Erfgoed toegankelijk maken via interactieve kaarten
Krimp en onderwijs: De sluiting van scholen is geen nieuw fenomeen Korrie Melis Onderzoeker Kenniscentrum Publieke Zaak 24 april 2013.
1. 2 Regionale Omgevingsanalyse door het Steunpunt Sociale Planning Regio Kortrijk 4 november 2013.
Maatschappelijke Segregatie
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
PCS in beeld Diverse activiteiten; R’Uitmarkt ¼ aandeelhouder van R’Uitmagazine (tezamen met Rotterdam Marketing & Sport en Recreatie) CAR.
CIJFERS EN MEER… Wat leren we uit onderzoek en hoe vertalen we dit naar onze eigen communicatie en publiekswerking ? Hoever moet je hierin gaan ? HOKJESDENKEN…
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Cultuurbeleidsplan stad Ronse Decreet houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid (13 juli 2001) Waarom ?
7 maart Bestuurdersbijeenkomst Voorjaar Regiovoorzitters 18 juni Tilburg/bestuurders 5 sept Infra-diner Sept/okt. Afdelingen en.
Subsidiereglementen voor culturele verenigingen. Bouwstenen Waarom wordt ondersteuning gegeven? Wie komt in aanmerking? Waarvoor kan je ondersteuning.
SOCIAAL HUREN IN VLAANDEREN Sien Winters. INLEIDING 1994: iedereen heeft recht op behoorlijke huisvesting 1997: recht opgenomen in Vlaamse Wooncode Sociale.
BMC 4/5/
(social) media monitoring bij De Nederlandsche Bank
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | augustus 2014.
Betaalbaarheid in de regio Rotterdam.
Museum De Buitenplaats. Missie Museum De Buitenplaats is er voor iedereen: van bezoekers met liefde voor kunst, tuinen, muziek, theater en literatuur.
Lid van de club. Doel deelproject 1 Verklaren individuele en/of geografische factoren de participatie in sportlidmaatschap Hoe inclusief zijn sportverenigingen.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Veranderingstheorie over Voedselzekerheid
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | april 2015
Zieuwent, Wi‘j doot ‘t samen!. Zieuwent? 1 van de 6 dorpen in gemeente Oost Gelre, Achterhoek Ca 2100 inwoners Ca 800 huishoudens Sociaal, actief betrokken.
De Ruyterkade 112 C 1011AB Amsterdam Model betaalbaar wonen Effecten van diverse ‘knoppen’ Jan Kraak Steven Kromhout.
Cultureel Ondernemerschap
© GfK 2015 | Supermarktkengetallen | augustus 2015
CBS als kennispartner Digitale dagen Welkom bij de laatste digitale dag 2.
Ambassadeurs 29 augustus Agenda Mededelingen Digitale werkplaats Ambassadeurs (Hester) Bijeenkomst met RvT over cultureel ondernemerschap.
Glasvezel, next-generation access (NGA) buitengebied, overal en voor iedereen Irma Bijker, provincie Gelderland.
1. 2 Regionale Omgevingsanalyse door het Steunpunt Sociale Planning Regio Veurne-Diksmuide
Hoe bereiken we Stadse Alleseters?. Kenmerken Stadse Alleseter jaar -Vrije tijd : uit eten, winkelen, terras, bioscoop -Zijn oververtegenwoordigd.
Rotterdam, cultuur en publiek in kaart gebracht
Interactieve Mantelzorgkamer Share&Care
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
De Talentkwekerij Presentator: Jan Gommer 21 april 2016 Lelykracht.
Presentatie wijkraadpleging Leidsche Rijn & Vleuten-De Meern 2016.
Toelichting proces: verkenningsfase Tussenrapportage Cultuurvisie Bronnen En Garde Startnotitie Cultuurbeleid Gesprekken gemeente Bronnen En Garde Startnotitie.
Presentatie Raadscommissie, donderdag 8 maart 2007 Analyseresultaten woonwensenonderzoek Landerd Gemeente Landerd - Woonvisie.
Woningmarktonderzoek 23 november. Regio-onderzoek Groningen-Assen Actueel beeld van de woningbehoefte in 2015, 2020 en 2025: Wat is de aard en omvang.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Vitale krimpregio’s: kansen in een diverse arbeidsmarkt Prof. dr. Frank van Oort Den Haag, 1 november 2012.
Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Renee Linck Uitvoerend projectleider November 2015.
14 experimenten in krimp- en anticipeerregio’s Evaluatie Anne-Jo Visser Programmamanager.
Masterclasses Transitie Jeugd Zuid Oost Brabant 9 en 10 juni 2011.
Commissie Fysieke leefomgeving Dordrecht 26 april 2016.
WOONCARRIÈRE Utrechtse senioren Coalitie: Gemeente Utrecht, COSBO, Solgu, ACO, Woonz.nl.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Noord-Brabant, klimaatbestendig en waterrobuust
Voorstellen André de Reus - vm dir/opr. Atir - voorz. FMG - RvA SVS - PUM expert.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Kim Putters Giessenburg 11 oktober 2017.
ALGEMENE VERGADERING CULTUURRAAD
Wijkraad Oranjebuurt 1 maart 2018
© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | december 2014
Communicatie beginnen met onderzoek
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
GfK Supermarktkengetallen
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Provincie Noord-Brabant
DE VAL VAN DE LAGE MIDDENKLASSE?
GfK Supermarktkengetallen
Kennissessie ‘Samen naar een groter publieksbereik’ - 14 juni 2018
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Stedelijke regio’s

Welkom Marielle Hendriks

Willem Wijgers

Infrastructuur of mensen? Andere keuzes maken in regionaal cultuurbeleid

Agenda Aanleiding Van landelijk naar regionaal Denken in verzorgingsgebieden De praktijk van het ecosysteem Naar een inclusieve benadering 20-02-2018 Boekman

Schets stedelijke cultuurregio’s door RVC 20-02-2018 Boekman

Nederland volgens Mosaic Huishouden Welstand Leeftijd 14 Mosaic-Groepen 50 Mosaic-Typen 20-02-2018 Boekman

Registratiedata Mosaic Huishouden Kadaster Dataland RDC Jonge Gezinnen M&R Developments Kamer van Koophandel Postnl KPN Telecom Experian NOM GfK Panel Services (TOF) TNS Nipo Cherridata Trendbox Centraal Bureau voor de Statistiek Falkplan Andes Navteq Geodan Onderzoeks- en lifestyle data Registratie data GIS data Registratie data Markt- onderzoek 20-02-2018 Boekman

De 14 Mosaic-groepen 20-02-2018 Boekman Jonge Digitalen - A Stedelijke Balanceerders - B Samen Starten - C Goed Stadsleven - D Modale Koopgezinnen - E Kind en Carrière - F Sociale Huurders - G Rijpe Middenklasse - H Vrijheid en Ruimte - I Gouden Rand - J Elitaire Topklasse - K Landelijk Leven - L 20-02-2018 Boekman Welverdiend Genieten - M Vergrijsde Eenvoud - N

Nederland op hoofdlijnen - 1 20-02-2018 Boekman

Nederland op hoofdlijnen - 2 Mosaic Groepen   Aantallen huishoudens per Nielsen District Amsterdam, Den Haag, Rotterdam Nielsen-West Nielsen-Noord Nielsen-Oost Nielsen-Zuid n % A. Jonge Digitalen 139.180 11,1 216.224 10,3 69.586 9,1 89.830 6,1 128.957 7,5 B. Stedelijke Balanceerders 201.162 16,0 27.636 1,3 2.258 0,3 34.105 2,3 5.488 C. Samen Starten 36.980 2,9 140.628 6,7 62.054 8,1 108.996 145.661 8,5 D. Goed Stadsleven 306.979 24,4 134.984 6,4 30.586 4,0 141.254 9,7 51.895 3,0 E. Modale Koopgezinnen 53.705 4,3 154.453 7,3 41.345 5,4 100.954 6,9 101.062 5,9 F. Kind en Carrière 62.876 5,0 261.383 12,4 24.361 3,2 105.333 7,2 106.504 6,2 G. Sociale Huurders 124.591 9,9 185.963 8,8 43.941 5,7 99.027 6,8 122.983 7,1 H. Rijpe Middenklasse 19.380 1,5 118.758 5,6 87.284 11,4 108.971 194.065 11,3 I. Vrijheid en Ruimte 6.713 0,5 83.989 157.862 20,6 93.781 222.925 12,9 J. Gouden Rand 44.111 3,5 152.091 23.631 3,1 139.040 9,5 106.202 K. Elitaire Topklasse 77.949 119.701 11.134 113.096 7,7 58.490 3,4 L. Landelijk Leven 6.264 79.122 3,8 89.895 11,7 174.089 11,9 166.564 M. Welverdiend Genieten 60.105 4,8 237.689 54.181 74.180 5,1 167.032 N. Vergrijsde Eenvoud 117.319 9,3 191.053 67.210 79.400 145.349 8,4 Totaal 1.257.314 100,0 2.103.674 765.328 1.462.056 1.723.177 20-02-2018 Boekman

Bezoekers NNO Nielsen-district Noord   Bezoekers Bevolking Nielsen Noord Mosaic-Groepen aantal % bereik Index A Jonge Digitalen 827 4,9 69.051 9,0 1,2 54 B Stedelijke Balanceerders 16 0,1 2.398 0,3 0,7 30 C Samen Starten 308 1,8 60.546 7,9 0,5 23 D Goed Stadsleven 1.073 6,3 30.963 4,0 3,5 157 E Modale Koopgezinnen 609 3,6 40.382 5,3 1,5 68 F Kind en Carrière 790 4,7 25.839 3,4 3,1 139 G Sociale Huurders 425 2,5 46.035 6,0 0,9 42 H Rijpe Middenklasse 1.451 8,6 86.016 11,2 1,7 77 I Vrijheid en Ruimte 3.006 17,7 157.146 20,4 1,9 87 J Gouden Rand 1.607 9,5 24.374 3,2 6,6 299 K Elitaire Topklasse 895 10.353 1,3 392 L Landelijk Leven 3.314 19,5 88.291 11,5 3,8 170 M Welverdiend Genieten 1.976 11,7 51.900 6,7 173 N Vergrijsde Eenvoud 657 3,9 75.715 9,8 39 Totaal 16.954 100,0 769.009 2,2 100 20-02-2018 Boekman

Oververtegenwoordigd bij podiumkunsten in Zuid-Limburg Oververtegenwoordigde Mosaic-typen Aantal kaartkopers alle instellingen in verzorgingsgebied % Aantal huishoudens in verzorgingsgebied Bereik Index D14 Karakteristieke Stadsbewoners 772 1,2 3.132 1,0 24,6 124 D15 Stedelijke Professionals 81 0,1 277 29,2 147 E16 Jonge Gezinsdynamiek 1.884 2,9 6.268 1,9 30,1 151 E17 Volksbuurt Kopers 764 2.030 0,6 37,6 189 F19 Toekomstbouwers 477 0,7 1.584 0,5 F20 Jonge Nieuwbouwgezinnen 836 1,3 2.229 37,5 F21 Gevorderde Families 906 1,4 2.330 38,9 196 F22 Randstedelijke Pubergezinnen 1.041 1,6 2.468 0,8 42,2 212 H29 Traditionele Vijftigplussers 2.424 3,7 8.520 2,6 28,5 143 I30 Grote Dorpsgezinnen 2.154 3,3 5.646 1,7 38,2 192 I31 Ruimwonende Families 1.872 6.669 2,1 28,1 141 I32 Dorpse Tweekappers 9.824 15,2 33.749 10,4 29,1 146 J34 Welvarend en Vrijstaand 2.874 4,4 7.656 2,4 J35 Rijke Rijtjes 1.402 2,2 3.301 42,5 214 J36 Comfortabele Stellen 1.051 2.316 45,4 228 K38 Florerende Gezinnen 427 837 0,3 51,0 257 K39 Gefortuneerde Gevorderden 1.160 1,8 2.674 43,4 218 K40 Statige Exclusiviteit 55 181 30,4 153 M45 Actieve Emptynesters 1.674 5.317 31,5 158 Totaal 31.678 48,9 97.184 30,0 32,5   20-02-2018 Boekman

Meest voorkomende Mosaic-typen in Limburg 20-02-2018 Boekman

Herkomst en verzorgingsgebied 20-02-2018 Boekman

Verzorgingsgebied Zuiderzeemuseum 20-02-2018 Boekman

Verzorgingsgebied poppodium De Pul 20-02-2018 Boekman

Marktpotentieel De Pul   Verzorgingsgebied De Pul Nederland Overlap Mosaic-groep Aantal % Index C - Samen Starten 61.265 9,3 507.305 6,8 12,1 137 J - Gouden Rand 48.038 7,3 404.992 5,4 11,9 135 L - Landelijk Leven 53.998 8,2 492.271 6,6 11,0 125 F - Kind en Carrière 60.282 9,2 587.079 7,9 10,3 117 M - Welverdiend Genieten 64.020 9,8 637.949 8,6 10,0 114 I - Vrijheid en Ruimte 60.738 655.305 8,8 105 K - Elitaire Topklasse 27.606 4,2 298.475 4,0 A - Jonge Digitalen 61.299 704.232 9,5 8,7 99 E - Modale Koopgezinnen 38.426 5,9 454.805 6,1 8,4 96 G - Sociale Huurders 50.786 7,7 603.270 8,1 N - Vergrijsde Eenvoud 57.563 716.703 9,6 8,0 91 H - Rijpe Middenklasse 42.997 564.571 7,6 86 D - Goed Stadsleven 27.460 577.741 7,8 4,8 54 B - Stedelijke Balanceerders 1.903 0,3 246.157 3,3 0,8 9 Totaal 656.381 100,0 7.450.855 100 20-02-2018 Boekman

Verzorgingsgebied Gemeentemuseum Helmond 20-02-2018 Boekman

Ondervertegenwoordigde bezoekers 20-02-2018 Boekman

Groninger Forum Drie verzorgingsgebieden 30 minuten 60 minuten 120 minuten 20-02-2018 Boekman

Woonlocatie huidige bezoekers Verzorgingsgebied 30 minuten Groninger Forum 20-02-2018 Boekman

Woonlocatie Mosaic-groepen in 60-minuten-gebied Groninger Forum 20-02-2018 Boekman

Woonlocatie Mosaic-groepen in 60-minuten-gebied Groninger Forum 20-02-2018 Boekman

Woonlocatie Mosaic-groepen in 120-minuten-gebied Groninger Forum 20-02-2018 Boekman

Bewoners van drie gebieden vergeleken 20-02-2018 Boekman

Ondervertegenwoordigde Mosaic-typen in 30-minuten-gebied Groninger Forum Bezoekers van drie instellingen Huishoudens in verzorgingsgebied Bereik Index n % B07 - Worstelende Stedelingen 37 0,1 270 13,6 54 H27 - Vrije Huurders 284 0,5 1.436 0,7 19,8 78 H28 - Dorpse Senioren 376 5.426 2,5 6,9 27 I31 - Ruimwonende Families 273 2.662 1,2 10,3 41 I32 - Dorpse Tweekappers 1.086 2,0 7.226 3,3 15,0 59 I33 - Provinciale Ruimtegenieters 1.218 2,2 13.185 6,1 9,2 L41 - Eigentijdse Agrariërs 103 0,2 839 0,4 12,3 49 L42 - Rurale Tienergezinnen 370 3.662 1,7 10,1 40 L43 - Landelijke Vrijheidszoekers 247 2.521 9,8 39 L44 - Voldaan Buitenleven 1.210 9.268 4,3 13,1 52 M46 - Tevreden Babyboomers 797 1,5 7.314 3,4 10,9 43 M47 - Oudere Appartementgenieters 864 1,6 4.319 20,0 79 N48 - Gepensioneerde Alleenstaanden 1.073 5.724 2,7 18,7 74 N49 - Samen Oud 738 1,4 5.782 12,8 50 N50 - Bejaarde Aanleuners 592 1,1 8.227 3,8 7,2 28 Totaal 17,2 77.861 36,1 12,7   20-02-2018 Boekman

Huidige praktijk Aanbod- en sectorgericht Artistiek (top-down) Aannames over markt Samenstelling en potentieel Omvang (aantal en geografisch) Publiek is blank, 50+ en hoogopgeleid Samenwerking vooral ‘aan de achterkant’ 20-02-2018 Boekman

Naar een inclusieve benadering Publiek is optelsom van bezoekers en niet-bezoekers Kennis, houding en gedrag van de culturele sector en Raad voor Cultuur houdt daar rekening mee Infrastructuur ondersteunt, de mensen zijn leidend 20-02-2018 Boekman

Vragen, opmerkingen? 20-02-2018 Boekman

Contact / bedrijfsprofiel willem@cultuuronderzoeken.nl / 06-26 968 445 www.cultuuronderzoeken.nl EMC Cultuuronderzoeken ondersteunt culturele ondernemers bij het realiseren van hun ambities. Dit doen we door het in kaart brengen van hun markt, met kwalitatief en kwantitatief onderzoek, data-analyse en segmentatie. Vervolgens vertalen wij de aldus verkregen inzichten onder andere in dashboards en in meetbare actie. Dit doen we voor musea, festivals, theaters, schouwburgen, symfonieorkesten, bibliotheken en kunsteducatieve instellingen. We doen dit vanuit de overtuiging dat culturele instellingen de meeste financiële waarde genereren - en maatschappelijke waarde toevoegen- als ze vanuit hun eigen kracht opereren. Data en het bewerken en gebruiken ervan zijn daarvoor belangrijke en betrouwbare aanjagers. 20-02-2018 Boekman

Volgende in de reeks: Johan Kolsteeg 14 maart