De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK Supermarktkengetallen

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK Supermarktkengetallen"— Transcript van de presentatie:

1 GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications)

2 In September 2011 is de supermarktomzet met 2.8% naar € 2.45 miljard
Consumentenvertrouwen klapt, na Prinsjesdag,verder in elkaar in Oktober. Supermarktomzet groeit door in September. Zondag omzet blijft fors groeien. In September 2011 is de supermarktomzet met 2.8% naar € 2.45 miljard (2010; € 2.38 miljard) gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal winkelbezoeken lag hoger (+1.3%) en ook de omzet per kassabon steeg met 1.5% van €21.21 (September 2010) naar €21.70 (September 2011) In de eerste 3 kwartalen van 2011 is de supermarktomzet met 2.6% toegenomen van €23.33 Miljard in 2010 naar €23.94 Miljard in 2011. Steeds meer huishoudens (nu 38.9%) bezoeken steeds vaker (nu 5.1 x) de supermarkt op zondag. Het merendeel van de bezoeken is in de middag.

3 Consumentenvertrouwen klapt, na Prinsjesdag,verder in elkaar in Oktober. Supermarktomzet groeit door in September. Zondag omzet blijft fors groeien. Omzetaandeel zondagverkopen groeit nog steeds. Verwachting is dat het omzetaandeel over 2011 uitkomt boven de 1.5 % oftewel € 500 miljoen. Belang van de zaterdag neemt de laatste jaren af. Het zondag omzetaandeel groeit in alle fasen van de lifecycle. Vooral jonge alleenstaanden en tweeverdieners bezoeken op zondag de supermarkt. Ook in alle regio’s groei van de zondagomzet. Vooral in de 3 grote steden wordt er op zondag vaak de supermarkt bezocht. Consumentenvertrouwen zakt in 3 maanden fors terug naar niveau onder begin 2009, mede door sterk teruglopend vertrouwen in de economie (heden/verleden). Na Prinsjesdag ook grote onzekerheid over financiële situatie komende 12 maanden. Ouderen hebben minder vertrouwen dan de jongeren, maar in alle leeftijdklassen keldert consumentenvertrouwen. Bij de vaste klanten van de supermarkten zijn de verschillen van consumentenvertrouwen minder groot, maar ook hier daalt het vertrouwen bij alle Formule klanten.

4 Steeds meer huishoudens (nu 38. 9%) bezoeken steeds vaker (nu 5
Steeds meer huishoudens (nu 38.9%) bezoeken steeds vaker (nu 5.1 x) de supermarkt op zondag. Het merendeel van de bezoeken is in de middag.

5 Omzetaandeel zondagverkopen groeit nog steeds
Omzetaandeel zondagverkopen groeit nog steeds. Verwachting is dat het omzetaandeel over 2011 uitkomt boven de 1.5 % oftewel € 500 miljoen. Belang van de zaterdag neemt de laatste jaren af.

6 >> GfK-Life-Cycle <<
Huishoudensverdeling binnen Nederland Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,-

7 Het zondag omzetaandeel groeit in alle fasen van de lifecycle
Het zondag omzetaandeel groeit in alle fasen van de lifecycle. Vooral jonge alleenstaanden en tweeverdieners bezoeken op zondag de supermarkt.

8 Districten in Nederland (districtsindeling volgens GfK)
District III Noord District I 3 Grote steden (Den-Haag, Amsterdam, Rotterdam) District II West District IV Oost District V Zuid

9 Ook in alle regio’s groei van de zondagomzet
Ook in alle regio’s groei van de zondagomzet. Vooral in de 3 grote steden wordt er op zondag de supermarkt bezocht.

10 Vooral kant & klaar maaltijden en rijst/deegwaren wordt op de zondag naar verhouding veel verkocht. Wijnen, bier worden iets minder vaak verkocht.

11 Consumentenvertrouwen zakt in 3 maanden fors terug naar niveau onder 2009, mede door sterk teruglopend vertrouwen in de economie (heden/verleden). Nu ook grote onzekerheid over financiële situatie komende 12 maanden.

12 Ouderen hebben minder vertrouwen dan de jongeren, maar in alle leeftijdklassen keldert consumentenvertrouwen.

13 Basis: vaste klanten supermarktformules
Bij de vaste klanten van de supermarkten zijn de verschillen van consumentenvertrouwen minder groot. Overal sprake van forse daling vertrouwen. Ov. SM Basis: vaste klanten supermarktformules

14 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2010 - 2011
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

15 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 15

16 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2010-2011

17 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

18 GfK Supermarkt kengetallen: Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

19 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010


Download ppt "GfK Supermarktkengetallen"

Verwante presentaties


Ads door Google