De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GfK Supermarktkengetallen

Verwante presentaties


Presentatie over: "GfK Supermarktkengetallen"— Transcript van de presentatie:

1 GfK Supermarktkengetallen
‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties” onder “Supermarktkengetallen” of gfk4me (Library/ GfK Publications)

2 Kerstpiek in supermarkten. Supermarktomzet stijgt in 2011 met 2
Kerstpiek in supermarkten. Supermarktomzet stijgt in 2011 met 2.6% naar €32.2 miljard. Zondagomzet groeit fors. Vooral veel snoep/koek/chocolade in grote karren/boodschappentrips. In December 2011 is de supermarktomzet met 1.6% naar € 2.67 miljard (2010; € 2.63 miljard) gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het aantal winkelbezoeken lag hoger (+7.5%) maar de omzet per kassabon daalde met 5.5% van €25.27 (December 2010) naar €23.89 (December 2011) dit is mede veroorzaakt doordat de kerst en oud & nieuw in het weekend vielen en er nauwelijks koopdagen vervielen in 2011. De totale supermarkt jaaromzet 2011 is met 2.6% gegroeid naar € 32.2 miljard (in 2010; €31.4 miljard). De omzet per kassabon steeg licht van € in 2010 naar € in In 2011 werden er 1.46 miljard kassabonnen uitgereikt in de supermarkt, een stijging van 2.4% ten opzichte van 2010.

3 Kerstpiek in supermarkten. Supermarktomzet stijgt in 2011 met 2
Kerstpiek in supermarkten. Supermarktomzet stijgt in 2011 met 2.6% naar €32.2 miljard. Zondagomzet groeit fors. Vooral veel snoep/koek/chocolade in grote karren/boodschappentrips. Vooral de kerstweek zorgde voor een omzetpiek namelijk € 834 miljoen. Mede door het lage consumentenvertrouwen hebben veel huishoudens de kerst thuis gevierd waarvan de supermarkten profiteerden. In vergelijking met het jaar 2005 toen kerst ook op zondag/maandag viel is de kerstomzet fors gestegen. Van alle kassabonnen in 2011 was 15.7% een volle kar/ grote boodschappentrip en 84.3% een mandje/ kleine boodschappentrip. Leerzaam is dat het aandeel van snoep/koek en chocolade zowel absoluut als relatief in de totale kassabon bij een mandje/kleine boodschappentrip lager ligt. Vooral als gezinnen met de winkelkar boodschappen doen is 6.3% van de kassabon voor uitgaven aan snoep/koek en chocolade. (gemiddeld van alle kassabonnen is dit 5.4% in 2011) Kerstomzetten (x mln) 1e/2e kerstdag Gemiddelde weekomzet Kerst/ Oud & Nieuw (x mln) wk € zondag/maandag €557 wk € maandag/dinsdag €610 wk € dinsdag/woensdag €634 wk € donderdag/ vrijdag €650 wk € vrijdag/ zaterdag €652 wk € Zaterdag/Zondag €681 wk € Zondag/Maandag €706

4 Kerstpiek in supermarkten. Supermarktomzet stijgt in 2011 met 2
Kerstpiek in supermarkten. Supermarktomzet stijgt in 2011 met 2.6% naar €32.2 miljard. Zondagomzet groeit fors. Vooral veel snoep/koek/chocolade in grote karren/boodschappentrips. De zondag wordt steeds populairder in de supermarkt. In het afgelopen jaar heeft 4 op de 10 Nederlandse huishoudens op zondag boodschappen gedaan in de supermarkt. Zij deden dat 5.2x in 2011 en het besteed bedrag per bezoek was € Oftewel van elke supermarkt € is 1.5% op zondag uitgegeven (2010; 1.16%). De zondag supermarktomzet stijgt met 32 % van €364 miljoen in 2010 naar €481 miljoen in 2011. Vooral door jonge alleenstaanden (3.7% omzetaandeel op zondag) en tweeverdieners (2.7%) en door huishoudens in de 3 grote steden (4.0%) wordt er veel op zondag in de supermarkt gekocht. In alle fasen in de gezinscyclus en in alle regio’s stijgt het belang van de supermarktomzet op zondag. De gestegen populariteit van de zondag gaat vooral ten kosten van de zaterdagomzet.

5 Definities Minder volle karren /
Kleine boodschappen minder dan 20 unieke producten in de winkelwagen Volle karren / Grote boodschappen 20 of meer unieke producten in de winkelwagen

6 Totaal assortiment Food binnen Supermarkten
Koek/snoep en chocolade vooral in de karren bij gezinnen oververtegenwoordigd. Totaal assortiment Food binnen Supermarkten Met kinderen Zonder kinderen Groot Klein

7 Steeds meer huishoudens (namelijk 40.5%) doen steeds vaker (namelijk 5.2X ) op zondag boodschappen in de supermarkt.

8 Van elke supermarkt € wordt in 2011 1. 5% op zondag uitgegeven
Van elke supermarkt € wordt in % op zondag uitgegeven. Oftewel een omzetgroei van 32%. De totale zondagomzet is € 481 miljoen (in 2010 € 364 miljoen) De zaterdag verliest omzetaandeel.

9 >> GfK-Life-Cycle <<
Huishoudensverdeling binnen Nederland Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,-

10 Vooral jongeren doen vaak op zondag boodschappen
Vooral jongeren doen vaak op zondag boodschappen. In alle fasen van de gezinscyclus stijgt het zondag omzetaandeel in 2011.

11 Districten in Nederland (districtsindeling volgens GfK)
District III Noord District I 3 Grote steden (Den-Haag, Amsterdam, Rotterdam) District II West District IV Oost District V Zuid

12 Vooral in de 3 grote steden wordt druk gebruik gemaakt van de zondagopening. In alle regio’s is in 2011 een stijging zichtbaar. In het Noorden is het aandeel nog erg laag.

13 GfK Kengetallen Supermarktomzet weekbasis 2010 - 2011
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit Consumerscan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

14 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 14

15 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2010-2011

16 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

17 GfK Supermarkt kengetallen: Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010

18 GfK Supermarkt kengetallen: Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2010


Download ppt "GfK Supermarktkengetallen"

Verwante presentaties


Ads door Google