De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | december 2014

Verwante presentaties


Presentatie over: "© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | december 2014"— Transcript van de presentatie:

1 © GfK 2014 | Supermarktkengetallen | december 2014

2 Supermarktomzet stijgt in november wederom licht
Supermarktomzet stijgt in november wederom licht. Online omzet supermarkten blijft nog achter bij Foodspeciaalzaken. Innovators nemen voortouw in online. De supermarktomzet is in november 2014 met 0.8% gestegen van € 2.54 miljard (november 2013) naar € 2.56 miljard (november 2014). De omzet per kassabon steeg licht met 0.2% naar € 21,87 (november € 21,84). Net zoals de voorgaande 3 maanden komt de groei van het toegenomen aantal kassabonnen. Tot en met november 2014 daalde de supermarktomzet met 0.1% van € 30,61 miljard (2013) naar € 30,57 miljard in Het aantal uitgegeven kassabonnen steeg licht (+0.3%) maar de omzet per kassabon daalde (-0.4%). De online omzet van de supermarkten (1.0% binnen totaal omzet) in kwartaal blijft nog achter bij de Foodspeciaalzaken (5.7%). Een kleine groep huishoudens (Innovators) van 2.5% neemt ruim 55% van de online omzet van Totaal Food (supermarkten + speciaalzaken) voor hun rekening. Van elke euro die zij aan Food uitgeven gaat al bijna een derde via online aankopen. Gemiddeld bestellen zij 1 keer per 2 weken online. Vooral het verwen assortiment (wijn/persoonlijke verzorging/koffie) en gemak (diervoeding en luiers) worden vaak online gekocht. 2 2 2

3 Consument verandert aankooppatroon in supermarkt
Consument verandert aankooppatroon in supermarkt. Minder op vrijdag, zaterdag en koopavond en meer op zondag. Zondagomzet nu al 6.0% in de 3 grote steden. De Zondagomzet van de supermarkten is in het afgelopen jaar (voortschrijdend 2014 t/m kwartaal 3) de grens van € 1 miljard ruimschoots gepasseerd. Ruim 6 op de 10 huishoudens doen per jaar gemiddeld 7.8x boodschappen op zondag. Oftewel: 3.35% van de supermarktomzet wordt op zondag gerealiseerd. Vooral de jongeren (alleenstaanden en tweeverdieners) maken gebruik van de zondag opening. Echter sinds 2008 is jaarlijks in elke fase van de gezingscyclus een stijging van het zondag omzetaandeel zichtbaar. Gepensioneerden maken nog beperkt gebruik van de zondag opening. Regionaal zijn er grote verschillen. De huishoudens in het Noorden en Oosten van het land maken naar verhouding minder gebruik van de zondag opening dan de huishoudens in de Randstad en het Zuiden. In alle regio’s groeit het zondag aandeel. De groei van de zondag omzet is de afgelopen jaren ten koste gegaan van een lager omzetaandeel van de avond verkopen (na uur) en in 2013/2014 daalt het belang van de vrijdag en zaterdag. Vrijdag en zaterdag blijven wel de 2 belangrijkste omzet dagen van de supermarkt. 3 3 3

4 GfK Supermarktkengetallen

5 ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’
Onderwerpen ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Hoe ontwikkelt zich de omzet per kassabon?’ 5 5 5

6 GfK Kengetallen Supermarktomzet Weekbasis 2013 - 2014
In de supermarktomzet is naast de huishoudelijke GfK omzet uit ConsumerScan het belang van de niet huishoudelijke omzet ingeschat (zoals aankopen door bedrijven in supermarkten, persoonlijke aankopen). Opmerking: de schuingedrukte (blauwe) getallen betreffen voorlopige cijfers.

7 Ontwikkeling in de tijd Jaarbasis
Historie Supermarktomzetten (€) * 31.7 +0.2% +3.9% +4.0% +6.2% +3.4% +1.2% +2.6% +1.1% +2.3% * +5.4% Historie bedrag per kassabon (€) * € 21.91 Korte termijn ontwikkeling? Via Supermarktkengetallen +1.6% +0.2% +4.3% +2.7% +4.4% +0.2% +1.0% +0.2% -1.2% * +0.3% * 2009 o.b.v. 53 weken 7

8 GfK Supermarktkengetallen Maandbasis 2013 - 2014

9 GfK Supermarktkengetallen Omzet per week (totaal assortiment)
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

10 GfK Supermarktkengetallen Aantal kassabonnen per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

11 GfK Supermarktkengetallen Omzet per kassabon per week
Groei ten opzichte van dezelfde week in 2013

12 Online omzet in supermarkten

13 1 op de 5 Nederlandse huishoudens kocht het afgelopen kwartaal online FMCG. 1 op de 10 bij de supermarkt! Kwartaal Penetratie Omzet-aandelen Koop-frequentie Bedrag/Trip Totaal Nederland 100.0 Online aankopen 21.6 2.0 2.1 38.03 Online bezorgen 12.9 1.4 47.04 Online ophalen 11.9 0.5 1.6 24.88 Supermarkten 99.9 10.3 1.0 1.7 38.68 3.9 0.6 1.8 60.28 7.2 0.4 1.5 24.14

14 Een opvallend feit: supermarkt krijgt steeds vaker te maken met nieuwe gespecialiseerde concurrenten… Marktaandelen Q3 2014 5,7 1,2 2,0 4,5 Pickup 0,5 1,0 Delivery 0,4 1,5 0,6 Overall Online FMCG Supermarkt Buiten Supermarkt

15 Overall Online FMCGOverall Online FMCG
In Q waren de Innovators (2.5% van de Nederlandse huishoudens) goed voor liefst 55.3% van de online omzet! 2,0 De innovatietheorie van Rogers Pickup 0,5 1,1 0,2 0,9 Delivery 1,5 0,3 0,9 0,6 Overall Online FMCGOverall Online FMCG Innovators Early Adaptors Getoonde cijfers zijn marktaandelen online FMCG over Q3, innovators zijn de 2.5% huishoudens met het hoogste aandeel online FMCG aankopen / gebruikt model: Rogers Innovatietheorie

16 Inzoomend op de Innovators: 32
Inzoomend op de Innovators: 32.5% van de FMCG bestedingen is al online, met een bestelfrequentie van 1x in de twee weken. Veel verwen/gemak assortiment. 32,5 Pickup 6,3 Delivery 26,2 4,7 1,7 3,0 Innovators Early Adaptors Getoonde cijfers zijn bestedingsaandelen online op basis van Q totaal FMCG, Getoonde merken zijn de merken die door Innovators in deze periode relatief vaker (waar dan ook ) worden gekocht.

17 Zondagomzet in supermarkten

18 Het zondag aandeel groeit doordat steeds meer huishoudens (nu ruim 6 op de 10) steeds vaker (nu 7.8 x) op zondag boodschappen doen. Ruim drie/kwart van de omzet op zondagmiddag.

19 Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 3
Het omzetaandeel van de zondag is gestegen naar 3.35% in voortschrijdend jaar 2014 (t/m kwartaal 3), oftewel ruim € 1.1 miljard omzet. In 2013 en daalt het aandeel van de vrijdag en zaterdag omzet. Werd in 2012 nog 46.0% op deze dagen gerealiseerd, nu is dat gedaald naar 44.4%.

20 GfK Life Cycle Huishoudensverdeling binnen Nederland
Jonge Alleenstaande - 1 persoons huishouden - geen kinderen - Jonger dan 40 jaar Tweeverdieners - 2 persoons huishouden - geen kinderen - Beiden werken fulltime ( 25 uur per week) HH met kinderen, beperkt inkomen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen < € 2300,- Welgestelde HH met kinderen -  2 personen in huishouden - Huishouden met kinderen (incl. 18+) - Netto inkomen > € 2300,- Alleenstaande (40-65 jaar) - 1 persoonshuishouden - Geen kinderen - 40 – 65 jaar Kostwinner (2p) - 2 persoons huishouden - Geen kinderen - Max. 1 persoon werkt fulltime Gepensioneerden, beperkt inkomen - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen < € 1700,- Welgestelde gepensioneerden - 1 of 2 personen in huishouden - Hoofdkostwinner gepensioneerd /VUT - Netto inkomen > € 1700,-

21 Jongeren maken relatief het meest gebruik van de zondagopening
Jongeren maken relatief het meest gebruik van de zondagopening. Aandeel van de zondag is beperkt bij de gepensioneerden, maar in elke fase van de gezinscyclus is jaarlijks sinds 2008 een stijging van het zondag aandeel zichtbaar.

22 Districten in Nederland (districtsindeling volgens GfK)
District III: Noord District I: 3 Grote steden + agglomeraties (Den Haag, Amsterdam, Rotterdam) District II: Rest West District IV: Oost District V: Zuid

23 Groot verschil tussen de districten qua zondag omzetaandeel, met name tussen de 3 grote steden en het Noorden van het land. Maar in alle regio’s groeit het omzetaandeel van de zondag sinds 2008.

24 Het omzetaandeel van de avond omzet in de supermarkt is de afgelopen jaren fors gedaald. In 2007 werd nog 9.3% van de omzet na uur gerealiseerd. Nu (MAT Q3 2014) is dit gedaald naar 8.1%.

25 Met name alleenstaanden en tweeverdieners gaan in de avond naar de supermarkt voor hun boodschappen.

26 Weinig regionale verschillen in avond omzet.

27 Meer informatie? Joop Holla vindt u op: op gfkconnect
Research Director


Download ppt "© GfK 2014 | Supermarktkengetallen | december 2014"

Verwante presentaties


Ads door Google