Instructeur B Basketbal Module 4 Stage: taak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
BattleBots The school battle.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Hogescholen in Dialoog
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
De competente projectleider
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Ho 8: Portfolio.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
Congres Appreciative Inquiry
Competentieprofielen
Motiveren van vrijwilligers
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Stage jaar Rianne Elderhuis.
Workshop evalueren Dcp
Criteria PTB 4 juni Criteria Grote vraag is : dient deze zorgvrager prioriteit te krijgen op andere zorgvragers ? De RPC probeert aan de hand van.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Groepsdynamica.

Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Opdrachten en eindopdracht
Studieloopbaancoaching
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Psychosociale risico’s (PSR’s)
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Bureau Arbitrage Antwerpen
Plan van Aanpak Werken in stappen.
Een vergadering organiseren
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
LIP.
Vergadering Personeelsdienst
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coaching.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Jij als werkplekbegeleider!
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Portfolio, Logboek en Casus
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Instrument Team Intervisie
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Instructeur B Basketbal Module 4 Stage: taak

Stageopdracht De stageopdracht op Instructeur B niveau bestaat uit 3 delen: Deel 1 Filmen van het coachen tijdens een wedstrijd. Reflecteren over het eigen coachgedrag aan de hand van de reflectieleidraad. Deel 2 Filmen van een 3 tegen 3, 3 tegen 2 en een 1 tegen 1 spelsituatie. Analyse van deze situaties. Verwerken van deze analyse in een weekplan. Deel 3 Uitwerken van een persoonlijk ontwikkelingsplan.

Stageproduct Map met: Reflectieverslag over de coaching Analyse van de spelsituaties POP Filmbeelden meebrengen op het praktijkexamen Digitaal indienen bij de cursusverantwoordelijke op de voorlaatste cursusdag

Deel 1: Reflectie over coachgedrag

Reflecteren over het coachen van een wedstrijd Stap 1: Coach wordt gefilmd terwijl hij een wedstrijd begeleidt. Stap 2: Coach bekijkt de video opnames Stap 3: Coach analyseert de video opnames aan de hand van een reflectieleidraad Stap 4: Coach formuleert antwoorden over: attitude, non verbale communicatie, gedrag, … Stap 5: Coach formuleert een aantal werkpunten

Video-opnames: reflectieleidraad Context: Hoe reageer ik op scheidsrechters? Op collega – coaches? Op tafelofficiëlen? Op ouders langs de zijlijn? Hoe reageer ik op mijn sporters?

Video-opnames: reflectieleidraad Feedback Ploeg Sporters

Video-opnames: reflectieleidraad Motiveren: Ben ik zelf betrokken? Op welke manier? Geef ik feedback? Positieve feedback? Hoe is de verhouding positief – correctief Reageren: Reageer ik op slecht gedrag? Correct gedrag? Hoe reageer ik?

Video-opnames: reflectieleidraad Coachesmoment: Hoeveel aandachtspunten geef ik mee tijdens een briefing, time–out, …? Motiveer ik? Stuur ik het leerproces bij? Werk ik met procesdoelen?

Vergeet je werkpunten (5) niet nog eens expliciet te vermelden!

Deel 2: Analyse van de spelsituaties

Analyse van spelsituaties + verwerking in een weekplan Stap 1: Coach filmt 3 tegen 3, 3 tegen 2 en 1 tegen 1 spelsituatie. Stap 2: Coach bekijkt de video opnames. Stap 3: Coach analyseert de video opnames aan de hand van de speelregels – aandachtspunten die je wenst te realiseren. Stap 4: Coach verwerkt de analyse in een weekplan. Stap 5: Coach formuleert in het weekplan de kernpunten die die week zullen benadrukt worden.

Deel 3: POP

POP Wat is een POP? Hoe gaan we dit opbouwen? Wat doen we met het persoonlijk ontwikkelingsplan?

Persoonlijk Ontwikkelingsplan POP Beschrijving van de context en loopbaanplan Swot Competentiepeiling Stap 1: Voorbereiding Diagnose Prioriteiten Doelen Actieplan Succesindicatoren formuleren Stap 2: Actie Planning gerealiseerd? Acties gerealiseerd? Motiverend? Hoe gaan we verder? Stap 3: opvolging

Stap 1: Voorbereiding

De context Beschrijf je context en geef aan waar je naar toe wil op korte termijn? Waar wil je naar toe op lange termijn?

Eindkwalificaties sporters Coach Competentie coach Eindkwalificaties sporters Context Coach

Context van de coach

De verschillende rollen van de coach in zijn context

De competenties van de coach

Professionele competenties Ontwikkelen van het intrapersoonlijke Ontwikkelen van het interpersoonlijke Ontwikkelen van de prestatiefocus Ontwikkelen van professionele kennis Coach Module 1 Module 2 Module 3 Module 4

Intrapersoonlijke competenties Zelfbewustzijn – ken je zelf Kernwaarden en kernkwaliteiten Leiderschap Motivatie Selfmanagement Persoonlijke drive en ambitie Reflective practice Kritische reflectie Onafhankelijk leren Ontwikkelen van het intrapersoonlijke Coach

Interpersoonlijke competenties Ontwikkelen van het intrapersoonlijke Ontwikkelen van het interpersoonlijke Ontwikkelen van de prestatiefocus Ontwikkelen van professionele kennis Coach 1. Interpersoonlijke skills als dirigent Communicatie Luisteren Anderen beïnvloeden Presenteren en communiceren Betrokkenheid en vertrouwen 2. Groepsdynamica Groepscohesie Managen van werkrelaties

Ontwikkelingsgerichte of prestatiegerichte competenties Ontwikkelen van het intrapersoonlijke Ontwikkelen van het interpersoonlijke Ontwikkelen van de Ontwikkelings- prestatiefocus Ontwikkelen van professionele kennis Coach Een visie ontwikkelen Krachtige leeromgeving Durven veranderen Strategisch plannen Bewaken en evalueren van het proces Leiden van een project

De eindkwalificaties van de sporter Uit onderzoek weten we dat er 4 factoren belangrijk zijn. We spreken over hoe een coach: zijn sporters in de eerste plaats competent maakt; hen vertrouwen geeft; zich verbindt met hen; in laatste instantie hen karakterieel beter maakt.

Welke ambities wil ik vervuld zien (loopbaanplan)?

SWOT Wat is een SWOT? Hoe ga je te werk en wat leer je hieruit?

SWOT Bij het formuleren van de sterke punten kunnen volgende vragen helpen: Wat kan ik goed? Wat lukt goed? Welke punten vinden anderen waar ik goed in ben?

SWOT Bij het formuleren van de werkpunten kunnen volgende vragen helpen: Wat kan ik beter doen? Wat lukt minder goed? Welke verbeterpunten zien anderen?

SWOT Bij het formuleren van de kansen kunnen volgende vragen helpen: Welke kansen kan ik nemen? Hoe kan ik voordeel halen uit de omgeving waarin ik werk? Wat doe ik beter dan de concurrentie om ze te overtreffen?

SWOT Bij het formuleren van de bedreigingen kunnen volgende vragen gesteld worden: Welke bedreigingen zijn realistisch? Welke nadelen ervaar ik uit de omgeving? Waarin dreigt de concurrentie mij te overtreffen?

Wat doen we er mee? We bespreken de SWOT met een mentor of iemand die mij goed kent. We benadrukken de sterke punten en pakken de werkpunten stap voor stap aan. We hebben oog voor de kansen en bedreigingen. Jaarlijks bekijken we de SWOT en zien we hoe we geëvolueerd zijn.

Competentiepeiling Instructeur B Zie bijlage file://localhost/Users/benoitmertens/Desktop/Instructeur B/140425_Kennis en Vaardigheden gegroepeerd_INB.pdf

Wat met de competentiepeiling? Uit de competentiepeiling weet men welke stappen er voor – tijdens en na de cursus kunnen gezet worden. De verantwoordelijkheid van dit proces ligt bij de cursist. De competentiepeiling is een eerste stap in het traject van de cursist.

Stap 2: Actie

Actie Wat is de diagnose van de SWOT en de competentiepeiling? Welke prioriteiten stel je voorop? Welke doelen wens je te realiseren? Hoe ga je ze realiseren? Beschrijf je actieplan? SMART Succesindicatoren: Wanneer ben je geslaagd in de realisatie? Wat wil je veranderd zien?

Stap 3: Opvolging

Opvolging Planning gerealiseerd? Acties gerealiseerd? Motiverend? Hoe gaan we verder?

Hoe opbouwen? Instructeur B iedereen POP POP wordt meegenomen naar andere cursussen POP als instrument voor eigen vervolmaking POP …