Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Advertisements

Strategie Utrecht 2040 Harm van den Heiligenberg, provincie Utrecht
Stadsontwikkeling vooruit
Knoop Moerwijk Ruimteconferentie 2008
Presentatie Recreatie & Toerisme Datum 9 juni 2005.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Rijnwoude Kernberaad 2008 Koudekerk aan den Rijn Peter Bakker 30 september 2008.
1.
VNG Utrecht Najaarscongres 18 november 2010 “Als Utrecht krimpt, verschrompelt de rest van Nederland” Prof. mr. Friso de Zeeuw Praktijkhoogleraar gebiedsontwikkeling.
RMJP “Samen stad in uitvoering” Drechtstedendinsdag 2 november 2010.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Milieu in de Drechtsteden 2008 Martijn van den Bosch (IKC) Jan Schalk (OCD)
Hoofdstuk 3 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 1 t/m 4
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
ROTTERDAM WORLDPORTREGION Opgaven en netwerken
Aantrekkelijk OV voor iedereen
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Presentatie Ruimteconferentie 28 oktober 2008
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
Centraal Planbureau en Planbureau voor de leefomgeving Plannen voor de stad Een multidisciplinaire verkenning van de effecten van verstedelijkingsprojecten.
22 juni 2011 | Maarten Hajer 1 De Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte in het licht van PBL- analyses NIROV-debat.
Hoofdstuk 4 Nederland: stedelijke gebieden Paragraaf 5 t/m 8
Strategie Ontwikkeling Zuidvleugel
Investeringsstrategie 2010 – 2020 cie Wonen 25 juni 2008.
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Regio Haaglanden 10 Gemeenten UWV Bijna 1 miljoen inwoners Bijna bedrijven Ruim Niet werkende werkzoekenden 2.
Topografie Nederland (8 dia’s)
Regionaal parkeerbeleid Donderdag 9 juni Regionaal parkeerbeleid Aanleiding Mobiliteitsplan Drechtsteden: gezamenlijk parkeerbeleid nodig Dordrecht:
Detailhandel en Horeca
Openbaar Vervoer Agenda DS
De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?
Vier Trends rond Regio Zwolle – en effecten op de maatschappelijke opgaven Hans Peter Benschop Trendbureau Overijssel Zwolle, 31 oktober 2014.
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Samen wonen in Holland Rijnland Van visie tot woonruimteverdeling Leiden, 27 mei 2014.
Agenda Stad Ferdi Licher Programmadirecteur Agenda Stad.
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
2 TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §6 en 7
1 Richting nieuwe Woonvisie Den Helder Raadscommissie S&B 23 november 2015.
De maatschappelijke betekenis van musea Onderzoek, publicatie en implementatie.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
1 Ontwikkelingsvisie Noordvleugel Utrecht Utrecht, 31 oktober 2006.
Loes Bonnemayer - Concept - Dienstregeling 2017 in Dordts perspectief 15 september 2015 Aan de hand van de perspectieven en ambities per corridor wordt.
RUIMTELIJK ECONOMISCH ATELIER TORDOIR Delft in regionaal perspectief positie, toekomst, beleid Inleiding, Raadsbijeenkomst 9 april 2015 Prof dr Pieter.
Tijs van Ruiten, directeur. Nationaal Onderwijsmuseum. Grootste collectie ter wereld; bezoekers in museum; bezoekers buiten museum;. Sterk.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
DELFTSE HOFJES. PIETER VAN FOREEST zorginstelling met uitgebreid pakket aan diensten voor senioren zorg op maat; zorg waar nodig en niet meer dan nodig.
Vitale krimpregio’s: kansen in een diverse arbeidsmarkt Prof. dr. Frank van Oort Den Haag, 1 november 2012.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
Voortgang projecten. Inhoud 1.Richting kiezen en daarna 2.Gebiedsontwikkeling oude en nieuwe stijl 3.Nieuwe ontwikkelvisie Dordrecht 4.Rolneming projecten.
Actualisering Structuurvisie Thema’s huidige structuurvisie.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Waar de innovatie van vandaag de toekomst van morgen bepaalt
Programma Ruimte & Wonen
De regionale economie vanuit nationaal perspectief
Verstedelijkingsafspraken
Van wet naar Brabantse praktijk
Stad als gezonde habitat
Regionale Ontwikkelings-maatschappij (ROM) Zuidvleugel
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Gastgemeente gezocht! | 28 Oktober 2019
Nationale Omgevingsvisie
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn College ontmoeting Dordrecht - Rotterdam Woningbouw Economie Bereikbaarheid Agendapunt 3: Verstedelijkingsagenda Leiden – Den Haag – Rijswijk – Delft – Schiedam – Rotterdam – Dordrecht 24/11/2017

Uitdagingen vragen om regionale samenwerking "Door een gebrek aan samenhang loopt de regio veel kansen én geld mis" Leiden Den Haag Zoetermeer Delft Westland Regio Rotterdam Dordrecht Onderdeel van groter geheel Rotterdam Er is een trek naar de stedelijke regio’s. We zien een verschuiving van groei naar economische krachtige regio’s Als Zuidelijke Randstad doen we het goed! Maar het is de uitdaging om voldoende werkgelegenheid te bieden. Er is een noodzaak voor versterking en innovatie van de economie. Meer banen! Daarnaast is er een woningbehoefte van 250.000 in Zuid-Holland, vooral stedelijke milieu. Uitdaging deze groei op een slimme manier te accommoderen Urgent want betaalbaarheid onder druk en infrastructuur slibt dicht Dit lossen we niet op met een sectorale en of lokale aanpak waarbij iedereen voor eigen succes gaat Willen we als Zuidelijke Randstad als internationale topregio in de toekomst blijven functioneren en de concurrentiekracht met andere topregio’s in het buitenland aankunnen dan zullen we de agglomeratiekracht moeten versterken De OESO heeft ons hierop gewezen. Sleutel is meer samenhang ontwikkelen. Integraal aanpak binnenstedelijk bouwen, versterking economische toplocaties en OV is de richting waarin we dit moeten zoeken. Conclusie van het MIRT-onderzoek Bereikbaarheid Rotterdam Den Haag is dat verstedelijking nabij HOV optimaal bijdraagt aan versterking agglomeratiekracht Dit biedt kansen voor R’dam en Dordrecht om op basis van een gezamenlijke agenda regionaal samen te werken Dordrecht OESO rapport REOS

Netwerkkracht De bestaande kwaliteiten van Rotterdam en Dordrecht zijn voor een groot deel aanvullend Rotterdam hoog stedelijk wonen en werken Dordrecht de historische binnenstad en de Biesbosch Er zijn mogelijkheden om de sociaal economische positie te versterken door de netwerkkracht beter te benutten

Aanknopingspunten voor samenwerking Realiseren hoogwaardige binnenstedelijke woonmilieus Versterking economische clusters en toplocaties Metropolitaan OV als randvoorwaarde Er is een aantal gezamenlijke aanknopingspunten om de sociaal economische positie van Rotterdam-Dordrecht verder te versterken 1) Een groot deel van de toekomstige woningbouwopgave realiseren door de ontwikkeling van hoogwaardige stedelijke milieus. Het tekort aan dit type milieus is het grootst en draagt het meeste bij aan de versterking van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling. In de verstedelijkingsalliantie werken Rotterdam en Dordrecht samen met 6 andere steden. De gezamenlijk inzet is de bouw van 170.000 woningen 2) Naast aantrekkelijk woonmilieus is het van belang dat er voldoende hoogwaardig werk is. Gezamenlijk belang is de inzet op het versterken van de economische toplocaties om daarmee talenten aan onze regio te binden. Met een slimme gezamenlijke koers kan het complementaire economisch profiel o.a. op het vlak van de haveneconomie verder uitgebouwd worden 3) Randvoorwaardelijk voor de ontwikkeling van stedelijke woonmilieus en versterking van de economische toplocaties is een uitstekend OV met IC en lightrail-kwaliteit. Verstedelijkingsalliantie

Spoorzone (breed) Vanuit beide steden wordt er aan deze opgave gewerkt Uitleg over de deelgebieden Maasterras, Spuiboulevard, zuidzijde station CS, Leerpark/ Gezondheidspark en Amstelwijck.

Metropolitaan OV 2040 / OV spooragenda Drechtsteden Nieuwe haltes Hogere frequentie Verdichten nabij knopen De regio kiest voor groei met de stad Dordt als aanjager / Ruimtelijk Economische groei en sociale versterking Wonen als hefboom (verwoord in de woonstrategie). Bereikbaarheid OV als Randvoorwaarde / backboon (verwoord in de OV Spooragenda Drechtsteden) IC kwaliteit op Rotterdam en Brabant. Hoogfrequent Light Rail met nieuwe haltes tussen Dordrecht Amstelwijck en Rotterdam op de Oudelijn. Versterken van de Merwede Lingelijn HOV (busnet) via Dordrecht - Papendrecht – Alblasserdam – Rotterdam (KralingseZoom / Zuidplein)