Aan de slag met Columbus

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
situationeel leiderschap
KA Hoboken & ‘De Hogeschool-brug’ Samen werken aan een succesvolle overstap SO-HO.
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Pastoraal op school.
De kaart is niet het landschap
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Leerkansen voor alle leerlingen
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Ervaringen Implementatie in Nederland
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
VAKSCHOOL Werkmiddag
Op school en in de scholengemeenschap
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Evaluatie Leerlijnen.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Workshop evalueren Dcp
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Lancering Traject
vanuit een herstelgerichte visie!
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Sectorkeuze informatieavond mavo 3 Dinsdag 29 september 2015.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Toekomstgericht onderwijs
M-decreet Een korte toelichting.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Planmatig differentiëren tijdens een instructieles
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Coaching in regioleren
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Het zorgcontinuüm.
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
GO! Campus De Vesten Herentals
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
23 februari 2018 Dag SO Hilde De Meyer Ingrid Van Oost
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
het katholiek basisonderwijs
het katholiek basisonderwijs
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Workshop – ambities delen
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Leiderschapsontwikkeling
De druppel die de emmer doet overlopen
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Transcript van de presentatie:

Aan de slag met Columbus Onderwijs Loopbaan Begeleiding in GO! Atheneum Bree

Schooleigen visie op OLB als vertrekpunt Focus op leerproces Input leerkracht Leerresultaat Autonome motivatie Autonomie VerBondenheid Competent

Waarop richten we onze pijlen? Hoe beginnen we eraan? Waarop richten we onze pijlen? Instroom Doorstroom Uitstroom Te aanvaarden Verschil maken Niet nivelleren

Focus op leerproces/leerhouding Doorstroom Focus op leerproces/leerhouding Schoolvisie

Manier van lesgeven De leerling leert zijn eigen weg te gaan in een autonomie-ondersteunend klimaat Keuzevrijheid … Differentiatie Autonomie-ondersteunend taalgebruik Positieve feedback ( medal- missionboodschappen) Succeservaringen … Haalbare taken Duidelijke verwachtingen A B C

Krachtige leeromgeving 21ste eeuwse vaardigheden Passende leerzorg Leertaken Zelfsturing Samenwerking Probleemoplossend denken Evalueren om te leren Coachen Differentiëren Authentiek Uitdagend sas Welke vragen roept deze definitie op.

Aanpassingen evaluatiebeleid Procesgerichte evaluatie Leerproces gekoppeld aan waardevolle feedback Afschaffing examens 1ste graad … Afschaffing taalexamens 2de graad Groeirapporten zonder punten … Beslissing op einde van 1ste graad Evalueren heeft als doel om de motivatie van leerlingen te verhogen.

Flexibele leerwegen – brede 1ste graad Kansen gevend systeem Flexibele en dynamische aanpak Groeikansen … Begeleiding in leren, leven en kiezen Studiekeuzeuitstel Inhoud … Didactiek Schoolorganisatie

Brede 1ste graad Remediëringstraject Verbredingstraject Taalachterstand Achterstand vanuit basisonderwijs Achterstand leerstof op bepaald moment Aangeboden projecten Zelfgekozen projecten → motivatiegraad stijgt

Onderwijsloopbaanbegeleiding 1ste graad Talent/Interesse Gemotiveerde studiekeuze 2de graad Leerproces in eigen handen Portfolio 3de graad Leerbekwaamheid Competenties Leerlijn OLB

Traject OLB Samenstelling kernteam OLB-scan 2-daagse GO! Visie OLB  Visie GO! Atheneum Bree Inventarisatie OLB-activiteiten + nieuwe initiatieven Optimaliseren OLB-leerlijn + Inpassen activiteiten in SOP Columbus in schooleigen traject

1. Samenstelling kernteam Directie Leerkracht A-stroom Leerkracht B-stroom ‘Samenverhaal’ Leerlingbegeleider CLB-medewerker

2.LOB-scan: 11 elementen Visie en doel(en) van LOB Leiderschap en draagvlak Beleid Inhoud van LOB LOB mogelijkheden in het curriculum Krachtige (loopbaangerichte) leeromgeving De persoonlijke voorkeur/mogelijkheden van de jongere en advisering Rollen en taken in de school Professionalisering Ouder(s) Externe partijen

LOB-scan: resultaat

3. 2-daagse GO! Inhoud Wij onthouden vooral: Waarom inzetten op OLB? (visie) Focus en aanpak 4 pijlers Visie en draagvlak Oriëntatie en begeleiding Organisatie Samenwerking Eerste aanzet tot schoolontwikkelingsplan (SOP) Wij onthouden vooral: OLB-leerlijn en SOP als handige tools (zie volgende slides) Netwerken (ideeën opdoen van andere scholen)

Schoolontwikkelingsplan OLB

4. Visie op OLB  Visie GO! Atheneum Bree 3 belangrijke begrippen in OLB Zelfconceptverheldering: leren kennen van zichzelf. Horizonverruiming: leren kennen van keuzemogelijkheden. Keuzebekwaamheid: vaardigheden om beslissingen te maken, zicht hebben op persoonlijke stijl, mogelijkheden afwegen, consequenties inzien.

ABC OLB Autonomie: boeiende en uitdagende leeractiviteiten, passend binnen de belevingswereld van de leerlingen. Inspraak van leerlingen verhogen zorgt voor meer verantwoordelijkheid voor het eigen leren, hierdoor voelen ze zich verbonden met de leerstof. Verbondenheid: wie zich goed voelt op school kan zich 100% concentreren op leren. Een maximaal positief netwerk opbouwen met medeleerlingen en leerkrachten vormt het fundament van een goede leerhouding. Competentiegericht: Elke leerling is zelfzeker genoeg om een nieuwe opdracht aan te pakken en ontwikkelt zo een positief zelfbeeld om resultaten te boeken. De leerkracht zorgt voor succeservaringen en positieve feedback. Dat geeft goesting in leren, voor de rest van je leven. Dit ABC-model is volledig te verbinden met de 3 begrippen van OLB: zelfconceptverheldering, horizonverruiming en keuzebekwaamheid

5. Inventarisatie OLB-activiteiten + nieuwe initiatieven Personeelsvergaderingen OLB-leerlijn als uitgangspunt Deel 1: alle activiteiten die leerkrachten doen, die te maken hebben met OLB, oplijsten (1 voor A-stroom, 1 voor B-stroom). Deel 2: wij doen 7 suggesties om extra rond OLB te werken dit schooljaar. Aan welke activiteiten hebben we het meeste nood? => Top 3 Doel: draagvlak creëren voor OLB-beleid in de school

6. Optimaliseren OLB-leerlijn + Inpassen in SOP Algemene maatregelen op schoolniveau Specifieke maatregelen (jaar- en stroomgebonden) Vakgebonden maatregelen (aparte leerlijn/ graad ) Schoolontwikkelingsplan (SOP) Activiteiten uit de OLB-leerlijn vertalen naar een actieplan

OLB-leerlijn Voordelen: Uitdaging: In 1 oogopslag zie je welke initiatieven rond OLB genomen worden Een goed startpunt om met OLB aan de slag te gaan Uitdaging: Overzichtelijk en werkbaar instrument maken

Schoolontwikkelingsplan (SOP) De finale bedoeling is dat we vanuit de OLB-leerlijn een activiteit aanklikken, die ons meteen naar het actieplan brengt. Doel Activiteiten ‘verankeren’ (PLAN) Verantwoordelijkheden toewijzen (DO) Achteraf evaluatie werkt dit ? (CHECK) Bijsturen indien nodig (ACT) Acties formuleren op 3 niveaus: school – leerkracht - leerling

7. Columbus in schooleigen traject 2016 – 2017 : Columbus in 6 ASO ‘mijn loopbaan’ VDAB in 6 + 7 BSO 2017 – 2018 : Columbus in 5 ASO + 6 ASO + coachingsgesprekken ‘mijn loopbaan’ VDAB in 5 + 6 + 7 BSO + loopbaangesprekken

Timing Columbus : 5de jaars ASO + 6de jaars ASO Voor kerst Tussen kerst en krokus krokus en Pasen Na Pasen Uitleg Columbus + basecamp Wat wil ik? Wie ben ik? Coaching- en oudergesprek Basecamp Wat kan ik? Voorbereiding + bezoek Coaching- en oudergesprekken Infoavond hoger onderwijs SID-in Niet-bindende toelatingsproeven

Coachingsgesprekken Leerlingen worden uitgenodigd om in gesprek te gaan over de feedback Doel: Coachen – feedback gebruiken om verdere stappen te zetten in studiekeuzeproces Belangrijk: Open dialoog + motiverende context Geschikte leerkracht Nodige professionalisering voorzien

Mogelijke valkuilen Stem OLB af op de schoolcultuur Gedragenheid door het volledige schoolteam vanuit een schooleigen visie Duidelijke communicatie naar alle actoren OLB is een cyclisch groeiproces: opvolging + bijsturing is een must.

Toekomst Columbus A-stroom: B-stroom: Gefaseerde afname, gekoppeld aan POP Open klassenraden, feedback door leerling B-stroom: Columbus implementeren: wat is relevant voor B-stroom? Opstellen van POP, gekoppeld aan stages Open klassenraden, feedback door leerling Leerling is eigenaar van zijn eigen loopbaan.

Bedankt! Vragen?