Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat is er met mijn mama? Informatie over de ziekte ALS bedoeld voor kinderen op de basisschool. (Met nadruk bedoeld om samen met uw kind door te nemen)
Advertisements

Hoe word je een ster? *.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
Leren = Concentreren I II III.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Een onverwacht feest Les 2
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Doelen van deze presentatie:
Woordjes leren.
Talent in Ontwikkeling
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Sinterklaastijd Hoe voel jij je dan?. Wat gaan we doen? Je ziet zo een foto van iemand bij Sinterklaas. Kijk goed naar het gezicht. Kijk goed naar het.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Martha, Martha…! Vrijwilligers Salem.
Heidi van der Panne-Dirks
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Talent in Ontwikkeling
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
LOB Waar ben je trots op?.
Vertrouwen zoals David
Het verschil tussen werkomschrijving en bestek?
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Thema 4: Zo bereik je meer
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Omgaan met een rollator
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Kwaliteitskader 2017 Stichting de Parel.
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Coaching.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Voel je wel in je vel !.
VAARDIGHEDEN 4 Veiligheid en vertrouwen
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
beslist geen rocket science
Communicatie 3e les.
Gesprekstechnieken Les 1.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
ADL Les 1.
Zichtbaarheid Creëren
BLOK 4 Rust en jouw voorbereiding Mijn lijfstijl, mijn keuze.
School is stom?! Of: hoewel niet vrijwillig, ik zie dat ik er mijn voordeel mee kan dioen en haal er uit wat er in zit.
ADL Les 1.
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Wat leer je allemaal op school?
Incontinentie… Wat is dat eigenlijk?
Transcript van de presentatie:

Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs

Tussenstand Je zit nu enige tijd bij ons op school, wat gaat goed en wat kan beter? Vind jij school belangrijk genoeg om er voldoende aandacht aan te besteden? Hoe ervaar jij het bespreken van de kwadranten?

Opdracht: Groepjes van ongeveer 5 leerlingen, 8 minuten. Jullie zijn de coach van een sporter of manager van een DJ en je wilt met de sporter of DJ de top van de wereld bereiken. Wat gaan jullie doen om dat voor elkaar te krijgen? Wie kan jullie helpen? Waarom die persoon? Wat is nodig om de top te bereiken? Denk aan producten, karaktereigenschappen, kwaliteiten, etc.

Evaluatie: Welke overeenkomsten zien jullie bij alle mensen die de top bereiken? Wat wil je bereiken en wat heb je daar voor over? Wat heeft leren op school hiermee te maken?

Kwadranten Je hebt de afgelopen weken regelmatig jouw kwadrant bekeken. Wat vind je daarvan? Wat heeft het als resultaat? Neem jij school serieus genoeg?

Oeps… Soms gaat het wel eens mis. Soms heb je een geldige reden waarom iets een keer niet lukt. Het mag ook wel eens mis gaan! Waarom denk je dat zo’n potlood een gummetje heeft?!

Fouten maken mag

Maar dan? Bedenk hoe je het de volgende keer beter gaat of kan doen. Laat anderen je helpen. Vraag om hulp.

Ontspanning! Soms zorgt stress ervoor dat we niet goed kunnen presteren. Ontspanningsoefeningen kunnen dan misschien wel helpen. Laten we het eens proberen…

Oefening: Ga goed rechtop zitten, Houd je rug recht tegen de rugleuning, (draai even je schouders naar achteren!) Houd je voeten op de grond… Zit je goed? Hoe voelt dat?

Daar gaan we… Druk je voeten hard in de grond, terwijl je tegelijkertijd met je handen het zitvlak van je stoel vasthoudt. Je voeten duwen dus in de grond terwijl je handen trekken aan de stoel. Duw erg hard en trek erg hard: voel hoe je lichaam zich aanspant.

Laat los…

Adem? Waarschijnlijk heb je geheel onbewust je adem in gehouden terwijl je enorm je best deed je voeten in de vloer te duwen en aan het zitvlak te trekken. Nadat je los mocht laten, blies je waarschijnlijk je adem uit.. Gek hè wat je lichaam doet, zonder dat jij je hiervan bewust bent.

Wees bewust! Luister goed naar je lichaam. Gesprek in duo’s. Wie voelt zich weleens gespannen? Wat voel je dan? Waar voel je dit? Kunnen anderen zien wanneer jij gespannen bent? Zo ja, hoe dan? Merkt jouw omgeving wanneer jij gespannen bent? Zo ja, hoe dan?

De stoeloefening De oefening met de stoel is een makkelijke oefening om te ontspannen wanneer je gespannen bent, bijvoorbeeld tijdens de les, of tijdens een toets. Het zorgt ervoor dat jouw focus even ergens anders ligt, je ergens anders aan denkt. Als het nodig is, kun je deze oefening een paar keer herhalen.

Dit helpt ook! Ademhalingsoefening: Adem rustig, goed en diep in door je neus. Adem rustig en volledig uit door je mond. Doe dit een paar keer.

Iedereen! Iedereen heeft wel eens last van spanningen, dat is heel normaal. Zenuwachtig zijn is niet altijd erg. Iedereen heeft zijn eigen tips en trucs om te ontspannen! Wat helpt jou? (Wordweb!)

Extra hulp Soms kun je echter zo veel last hebben van zenuwen en stress dat meer hulp nodig is om jou te helpen. Ga hierover in gesprek met je mentor!