Bemiddeling bij klachtenbehandeling Eric Lancksweerdt
Vorm van alternatieve conflictoplossing Proces Wat is bemiddeling? Vorm van alternatieve conflictoplossing Proces waarbij de betrokken partijen vrijwillig en op basis van hun wederzijdse belangen trachten zelf tot een oplossing van hun (potentieel) conflict te komen door middel van besprekingen en onderhandelingen die door een onafhankelijke, onpartijdige derde (de bemiddelaar) begeleid worden.
Bij voldoende ernstige conflicten Voldoende conflictgehalte Drie grote bemiddelingsverhalen
Vormen en varianten van bemiddeling (openbare sector) Bemiddeling door klachtenbehandelaars Ombudsbemiddeling Inzetten bemiddelingsvaardigheden door neutrale derde Bemiddelingsgericht werken door besturen Quasi bemiddeling Bemiddeling door onafhankelijke, erkende bemiddelaars Online bemiddeling
Soms weinig of geen marge Niet vrij beschikken over bevoegdheid Juridisch kader Juridisch kader brengt beperkingen mee, maar maakt bemiddeling niet onmogelijk Legaliteitsbeginsel Soms weinig of geen marge Niet vrij beschikken over bevoegdheid Gelijkheidsbeginsel Algemeen belang nastreven Juridische reflex
Criteria om al of niet te bemiddelen Conflict met voldoende escalatie Relatie is belangrijk Juridisch mogelijk Beleidsmatig mogelijk Geschikte materie Praktische mogelijkheid en tijd Zeggenschap behouden Behoefte aan maatwerk vertrouwelijkheid
Belang persoonlijke kwaliteiten Persoonlijke attitude Communicatievaardigheden Werken aan jezelf
Je verdiepen in de filosofie en de methodiek van de bemiddeling Conclusie Je verdiepen in de filosofie en de methodiek van de bemiddeling Zuivere bemiddeling: minder nodig Bemiddelingsgericht werken: zeer zinvol
Dank u voor uw aandacht