Evidence-based practice in logopedische stages: studenten aan het woord Bea Spek, Inge Wijkamp, Margreet Wieringa-de Waard, Cees Lucas, Nynke van Dijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
M ET DE TREIN NAAR … Opdracht: Hoe geraken we op tijd in Brussel- Zuid?
Opkomen voor jezelf.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Van uitleggen leer je het meest
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
LU MC Afdeling Huisarts- en Verpleeghuisgeneeskunde Definitie Evidence Based Medicine ´Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige.
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
en je hebt ook hele mooie wagons waar je uit kan kijken boven de trein, panoramawagons heette dat.
Glow.
Glow.
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Het komt er dus op aan ‘het’ te zien?
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Klinisch redeneren en evidence based practice
Personeelsessie LOKO.
De dag van het solliciteren Blok 1
Medische informatie op het Internet voor artsen PAO- H workshop Willem van Stempvoort, huisarts.
Hoi ik ben dan 00:58 uur Hoi ik ben het Ik wilde gewoon ’s eventjes kijken of je thuis bent Het is weer een tijdje geleden...
Solliciteren: wat wil ik?
Praktijkervaring en reflectie
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Wetenschappelijk literatuur Selina Vlieger Mini-les.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Praktijkleren bacheloropleiding verpleegkunde HU 1 Bijeenkomst HBOV in ouderenzorg HU – UtrechtZorg Donderdag 18 juni 2015.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf verkopen!
Met een uniek en onderscheidend verhaal jezelf presenteren!
Het school jaar Het school jaar is al bijna geweest van Boschveld iedereen is heel erg blij. Iedereen gaat bijna op vakantie het schooljaar was heel.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Begeleiding bij Werkplekleren
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Breinleren.
H3 Wat is normaal?.
Bepaal jouw SuperPowers!
LOB zeven stappen naar succes
De Wever Zorg Innovatie Centra
Feedback op professioneel gedrag. De normaalste zaak van de wereld.
Nee Zeggen!.
Pathologie en ziektebeelden
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
bij hun zorgverlening aan patiënten met multimorbiditeit
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Krachtig communiceren t i e n t o p t i p s
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Medische informatie op het Internet voor artsen
“(On)gemotiveerde leerlingen:
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Hoeveel weet jij van onderzoekers?
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
3 pijlers in jaar 3 cruiseschip/speedboot ? Ben jij kapitein op jouw
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Evidence-based practice in logopedische stages: studenten aan het woord Bea Spek, Inge Wijkamp, Margreet Wieringa-de Waard, Cees Lucas, Nynke van Dijk – NVMO Congres 2014

Take home message Om integratie van evidence-based practice (medicine) in de klinische besluitvorming bij studenten te bewerkstelligen, moet de vertaalslag naar de praktijk expliciet worden gemaakt voor studenten: Duidelijk moet zijn hoe evidence-based practice eruit ziet in de dagelijkse klinische praktijk

onderzoeksvragen Zien studenten hun opleiders in het werkveld als rolmodellen met betrekking tot evidence-based werken? Beïnvloedt het gedrag van de opleiders de houding van studenten tegenover evidence-based werken? Wordt evidence-based practice ‘meegenomen’ in de socialisering van de student?

Achtergrond Evidence-based practice: 3 onderdelen 5 cyclische stappen Stage: opleider als rolmodel socialisatie probleemgestuurd theorie en praktijk Gebaseerd op Bandura’s Triad of human functioning

Methode kwalitatieve, exploratieve focusgroepstudie, NVMO-ERB convenience sampling: alle 80 3e en 4e jaars studenten die op stage waren laatste weken van de stage 32 aanmeldingen: 4 focusgroepen onbekende moderator en observant 5 centrale vragen: hoe ervaar jij EBP op je werkplek? Welke ondersteuning krijg je van je opleider mbt. EBP? Welke ondersteuning had je willen hebben? Zie je je opleider als een rolmodel mbt. EBP? Ben je anders gaan denken over EBP tijdens je stage?

Start stage veel vanuit formeel curriculum ik wilde alles uitzoeken daar, dus ik had ook na de eerste dag dat ik het ging opzoeken enzo, wat de beste behandeling is. En als ik daar mee aankom of zo, dat ik iets heb gelezen, nou dan is het meer van, ja, ga jij maar behandelen in plaats van de hele tijd lezen (student 1e FG) 

Verwachtingen maar ik zie haar nooit achter de computer in een databank zoeken (student 2e focusgroep) Ik heb nog nooit een PICO-vraag in het wild gezien (student 1e focusgroep) zij moeten het puur dan op Pubmed of inderdaad doen ze het op Google wat eigenlijk niet mag (student 2e focusgroep)

Kloof? Ze kijken een aantal keer van nou gaat het wel goed, wordt er wel resultaat behaald….ik zie niet dat ze echt bewust met eh, evidence bezig zijn (student 2e focusgroep) Weet wel dat ze heel veel op basis van ervaring doet, maar ze laat niet blijken in hoeverre ze iets op wetenschappelijke literatuur doet of ik zie ze niet zelf in databanken zoeken (student 2e focusgroep)

Emoties Maar ja, ik ben stagiair, dus ik kan er niet zo veel van zeggen. Maar het zijn wel dingen waarvan ik ja, dan zit ik wel van ja, waar begin je aan en zoek dan inderdaad gewoon evidentie voor de beste behandeling voor deze patiënt, in plaats van zo te beginnen …..dan ja, een beetje, ja.. dat stoort me wel (student 1e focusgroep) Maar dat vind ik dus best wel, ja ik vind dat niet eh, niet echt verantwoord, dus je weet niet waar je mee bezig bent. En ja, dat vind ik niet zo leuk (student 1e focusgroep)

Reactie (identification): of aanpassen aan cultuur Ja kijk, ik ben zelf: als ik kan vinden waar ik bij kan en het goed is, dat vind ik het hartstikke leuk en ik interesseer me ook heel erg in de medische wereld, maar als ze het niet wil, dan heb ik wel zo iets van, ik schuif het aan de kant (student 1e focusgroep) nou dat ga je in de praktijk natuurlijk nooit doen …..ik weet dat daar geen tijd voor is (student 2e focusgroep) Zo doen ze dat hier Shuval & Adler 1980 Social Science and Medicine 14A: 5-14

Reactie: afwijzen van cultuur ik het ook belangrijk vind dat het op grond van evidentie behandeld wordt en niet alleen op gevoel, want gevoel is niet altijd juist (student 1e focusgroep) Ja, ik zie het vooral als uitdaging eigenlijk. Vooral nu binnen m’n stage heb ik zelf de EBP opgezocht, omdat ik voor mezelf een uitdaging ook, omdat ik ehm, universitaire achtergrond heb en daar wel, en daar gaat het allemaal wel wat dieper in op de stof dan dat hier gebeurt (student 1e focusgroep)

De gekleurde bril Studenten verwachten bepaalde zaken te zien in de praktijk: shock of practice* Bovendien wordt dat wat ze zien in de praktijk geïnterpreteerd vanuit hun verwachtingen vanuit het formule curriculum: de gekleurde bril Het formele curriculum focust in toetsing op kennis en vaardigheden mbt het deel evidence Mede daardoor: miskennen studenten de rol van klinische expertise én zien EBP niet terwijl dat mogelijk wel plaats vindt * Godefrooij, Diemers & Scherpbier 2010 BMC Medical Education 10:28

Formeel curriculum moet aandacht besteden aan: het managen van verwachtingen het managen van emoties het trainen van opleiders mbt expliciteren van gedrag: waarom doe ik de dingen zoals ik ze doe?

Vragen? Opmerkingen? Dank b.spek@pl.hanze.nl b.spek@amc.uva.nl Dr. Martijn de Groot Drs. Anneke Beetsma Drs. Ida Miedema Drs. Ellen te Pas