Het nieuwe Insolventierecht ten gevolge van de invoeging van een nieuw Boek XX in het Wetboek economisch recht Joan DUBAERE Racine Advocaten * Le nouveau.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VERTEGENWOORDIGER EN VERTROUWENSPERSOON
Advertisements

Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Het beroep van bedrijfsrevisor. Bevoorrechte partner van alle actoren van het bedrijfsleven: -Ondernemingen -Openbare en private instellingen, non-profitsector.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
VOORSTEL TOT HERVORMING VAN DE ORDE DER GENEESHEREN Walter Michielsen Ondervoorzitter Nationale Raad.
Motivering van het ontslag
Verhoor door AIG Uw rechten en plichten
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
VZW: to be or not to be? Kiwanis Avelgem – Land van Streuvels
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Nieuwe VZW wetgeving. Jeugdraad Lubbeek VZW wetgeving nov 2004 De nodige aanpassingen betekent: Statuten checken,waar nodig aanpassen en laten goedkeuren.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
CONTINUÏTEIT VAN DE ONDERNEMINGEN Cao 102 en Advies 1779 van de NAR: toelichtingen inzake de rechten van de werknemers 19 januari 2012 Annick Hellebuyck.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Vrijheid van vestiging
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
FAILLISSEMENTSRECHT ONDERNEMING EN RECHT.
Communicatietrainer & Advocaat
De (T)OR en de bestuurder
FAILLISSEMENT. HANDELSGESCHILLEN HANDELSRECHTBANK Behandelt alle geschillen van commerciële aard VOORDELEN: Snelle afhandeling Rechter bijgestaan door.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Voordracht van mr. E. Loesberg WERKNEMERS IN HET VOORONTWERP INSOLVENTIEWET.
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). In deze presentatie wordt geen aandacht.
Transactie wordt fiscale strafbeschikking Mr. J.H.(Hans) Peek Peek advocaten-belastingkundigen te Utrecht Specialisten in FIOD- en douanezaken 6 oktober.
Toepassing van het handvest van de sociaal verzekerde in functie van de uitbetalingsinstellingen in de sector werkloosheid Vrijdag 23/10/2015 Auditorium.
Introductie Wet BOPZ Wanneer ingesteld? Doel:.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Nieuwe regelgeving inzake de (electronische) meldingsplicht van werken Patrick Princen RSZ/0NSS.
Verdeling en de rechter
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Getuigschrift basiskennis bedrijfsbeheer Voor hogescholen en universiteiten.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
De Gemeentelijke – en de Brandweerorganisatie Nu : -Gemeentelijk georganiseerd -Beroeps = gemeentepersoneel = toezicht gewest Vrijwillig = suï generis.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
CENTRAAL REGISTER SOLVABILITEIT
Bewijsrecht in ondernemingszaken (hervorming van de basiswetgeving – hercodificatie) FORUM ADVOCATEN BVBA Nassaustraat Antwerpen T
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
WELKOM Werkgroep Activering 28 juni 2016
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Grenswerkers in Europa Een onderzoek naar fiscale,
Financiële rechtmatigheid
Wijzigingen in de wet van 22 april 1999 m.b.t. de stagiairs Leon Kerfs
BEWINDVOERING Wet van 17 maart 2013.
Hervorming medefinanciering
nieuwe pensioenwet De verhouding tussen de pensioenovereenkomst,
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Mediprima en Dringende Medische Hulp
CENTRAAL REGISTER SOLVABILITEIT
31 mei Wet bescherming bedrijfsgeheimen verandert de procespraktijk?
Het nieuwe Insolventierecht en de VZW
De vereniging anno 2020 juni 2018.
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
7 december 2017 Bedrijfsgeheimen en andere vertrouwelijke informatie in de civiele procedure Vereniging Corporate Litigation – 31 mei 2018 Ruud Hermans.
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Bestuursrecht Hoorcollege 1
Adviserend geneesheer:
DE AVG EN DE RECHTEN VAN DE BETROKKENE - RECHT VAN TOEGANG
De onafhankelijkheid in het sociaal recht en re-integratie
Algemene Vergadering Sportraad Zwevegem
Het beroep van bedrijfsrevisor
Transcript van de presentatie:

Het nieuwe Insolventierecht ten gevolge van de invoeging van een nieuw Boek XX in het Wetboek economisch recht Joan DUBAERE Racine Advocaten * Le nouveau droit d’insolvabilité à la suite de l’insertion d’un nouveau Livre XX dans le Code de droit économique Yannick ALSTEENS Avocats Janssens

Wet van 11 augustus 2017 Loi du 11 août 2017 houdende invoeging van het Boek XX “Insolventie van ondernemingen” in het Wetboek van economisch recht, en houdende invoeging van de definities eigen aan boek XX, en van de rechtshandhavingsbepalingen eigen aan boek XX, in boek I van het Wetboek van economisch recht  Belgisch Staatsblad: 11 september 2017 Loi du 11 août 2017 portant insertion du Livre XX "Insolvabilité des entreprises", dans le Code de droit économique, et portant insertion des définitions propres au livre XX, et des dispositions d'application au Livre XX, dans le Livre I du Code de droit économique  Moniteur Belge: 11 septembre 2017

INHOUDSTAFEL / TABLE DES MATIÈRES LUIK I: Joan DUBAERE Inleiding Personeel toepassingsgebied Procedure Preventieve maatregelen LUIK II: Yannick ALSTEENS Capita selecta  Voyez la présentation de Yannick ALSTEENS

Inleiding Genese: van waar komen we? Waar zijn we geland: structuur Voornaamste wijzigingen in de wet na parlementaire bespreking (2 lezingen) Doelstellingen van de hervorming Highlights

Huidige wetgeving Boek XX Genese: van waar komen we? (1) Van huidige wetgeving naar nieuwe wetgeving Gekenmerkt door DUALITEIT: Faillissementen  met het oog op liquidatie Gerechtelijke reorganisatie  met het oog op continuïteit Huidige wetgeving Boek XX Gekenmerkt door INTEGRATIE: Beide procedures  worden bijeengebracht in één consistent geheel: de “insolventiewetgeving”

I. Genese: van waar komen we? (2) Van wetsontwerp naar wet Voorbereiding voorontwerp door experten werkgroep Parl.St. Kamer, nr. 54-2407 Plenaire vergadering Kamer 13 juli 2017: definitief goedgekeurd Bekrachtiging: 11 augustus 2017 Belgisch Staatsblad: 11 september 2017 Inwerkingtreding: 1 mei 2018 (bepalingen zijn toepasselijk op insolventieprocedures geopend vanaf 1 mei 2018) Huidige wetgeving blijft van kracht op alle lopende procedures en alle procedures geopend vóór de inwerkingtreding

II. Waar zijn we geland: structuur wetsontwerp Boek I: Definities Algemene definities eigen aan WER Art. I.22 WER: definities eigen aan Boek XX Boek XX: Insolventiewetgeving Titel 1: Algemene beginselen Titel 2: Opsporing van ondernemingen in moeilijkheden Titel 3: Voorlopige maatregelen Titel 4: Ondernemingsbemiddelaar en minnelijk akkoord Titel 5: Gerechtelijke reorganisatie Titel 6: Faillissement Titel 7: Grensoverschrijdende insolventie Titel 8: Aansprakelijkheidsvorderingen Titel 9: Verbodsbepalingen en rehabilitatie Titel 10: Intrekking faillissement Titel 11: Evaluatie van de insolventieprocedures Opgelet: Naast boek XX, ook wijzigingen in andere wetgeving (eg Sw., Ger.W., W.Venn.) Reparatiewetten mogelijk

III. Voornaamste wijzigingen in de wet, na parlementaire bespreking (2 lezingen) Schrapping stil faillissement => zie verder Fiscale en sociale schulden => toch boedelschulden in navolgend faillissement / vereffening Toevoeging nieuwe titel 10: ‘Intrekking faillissement’ Toevoeging nieuwe titel 11: ‘Evaluatie van de insolventieprocedures’ => evaluatie na 2 jaar van de toepassing van de wet op VZW’s, internationale verenigingen en stichtingen

IV. Doelstellingen van de hervorming Kern / basisprincipes behouden: continuïteit versus liquidatiescenario bij faillissement Coherentie en consistentie: integratie in het WER van zowel gerechtelijk reorganisatie als faillissementen in één boek, met uniform begrippenkader Fresh start aanmoedigen Digitalisering Centraal Register Solvabiliteit (RegSol) Sinds 1 april 2017 (reeds in voege voor faillissementen) Aanpassing aan Europese normen Nieuwe Insolventieverordening 2015/848

IV. Doelstellingen van de hervorming Zie ook het tussentijds rapport van 6 december 2016 van Minister van Justitie Koen Geens in verband met de hervormingen van het Belgisch recht: “Zowel de Wet continuïteit ondernemingen als de Faillissementswet zijn economische wetten waarvan de hervorming noodzakelijk is, willen ze zo goed mogelijk aansluiten bij de voortdurend veranderende sociale en economische realiteit”

V. Highlights Uitbreiding van personeel toepassingsgebied Stimuleren van minnelijk akkoord “Fresh start”: Faillissementsboedel Geïntegreerd aansprakelijkheidsregime, incl. “Wrongfrul trading” Aanpassing van verschoonbaarheid en bevrijding: “kwijtschelding” Regels inzake gedwongen verkopen Elektronisch insolventiedossier Grensoverschrijdende insolventieprocedures Maar ook: juridisch technische verbeteringen aan bestaande regels

Personeel toepassingsgebied Kernbegrip: “Ondernemingen” (schuldenaar) Bijzonder geval: de vrije beroepen Bijzonder geval: de financiële sector

Kernbegrip: “Ondernemingen”(schuldenaar) Uniform toepassingsgebied voor faillissement & gerechtelijke reorganisatie Uitbreiding toepassingsgebied:  notie “koopman” is verdwenen  ‘onderneming’ is sleutelbegrip  thans ook VZW’s, vrije beroepers, burgerlijke vennootschappen, maatschappen, landbouwers, ziekenhuizen, rusthuizen, gerechtsdeurwaarders, etc.  veel te doen in parlementaire voorbereiding omtrent de toepasselijkheid van de Wet op VZW’s (benevolentie, subsidies, etc.)

Kernbegrip: “Ondernemingen”(schuldenaar) Wie of wat is een “onderneming” (art. XX.1 § 1 WER)? Iedere natuurlijke persoon die zelfstandig een beroepsactiviteit uitoefent  Quid bestuurders, vennoten? Iedere rechtspersoon (ook VZW, burgerlijke vennootschap onder handelsvorm, stichtingen,…) Iedere andere organisatie zonder rechtspersoonlijkheid (quid afgescheiden vermogen?) Wie of wat is geen “onderneming” (art. XX.1 § 1 WER)? Iedere organisatie zonder rechtspersoonlijkheid die geen uitkeringsoogmerk heeft en die ook in feite geen uitkeringen verricht aan haar leden of aan personen die een beslissende invloed uitoefenen op het beleid van de organisatie Iedere publiekrechtelijke rechtspersoon De Federale Staat, gewesten, gemeenschappen, provincies, hulpverleningszones, …

Bijzonder geval: de vrije beroepen Nieuwe definitie “beoefenaar van een vrij beroep” (art. I., 1, 14° WER): “elke onderneming wiers activiteit er hoofdzakelijk in bestaat om, op onafhankelijke wijze en onder eigen verantwoordelijkheid, intellectuele prestaties te verrichten waarvoor een voorafgaande opleiding en een permanente vorming is vereist en die onderworpen is aan een plichtenleer waarvan de naleving door of krachtens een door de wet aangeduide tuchtrechtelijke instelling kan worden afgedwongen”  Art. XX.1§1 in fine WER: Koning (bij KB) bepaalt nadere toepassingsregels voor vrije beroepen en hun verenigingen Wie valt er dan onder?  Onder andere: advocaten, apothekers, accountants, architecten, notarissen, geneesheren, …

Bijzonder geval: de vrije beroepen Art. XX.1§2, lid 1 WER: Boek XX geldt onverminderd het bijzonder recht dat de gereglementeerde vrije beroepen of ministeriële ambtenaren en notarissen betreft, met inbegrip van toegang tot beroep, beperkingen aan beheer en overgang van vermogen en eerbiediging van het beroepsgeheim Art. XX.1§2, lid 2 WER: geen beperking van plicht tot bewaren van beroepsgeheim of vrije keuze van patiënt of cliënt van beoefenaar van een vrij beroep  cliënteel = res nullius Art. XX.1§4 WER: advies vragen aan Orde/Instituut in geval van twijfel  Voor Advocaten: op niveau van OVB/OBFG, lokale balies, IAB, ….  KB zal dit verder moeten verduidelijken…

Bijzonder geval: de financiële sector Wie? Banken, kredietinstellingen, verzekeringsondernemingen,… Uitsluiting toepassing meeste titel boek II: * Titel II - handelsonderzoeken); * Titel III - voorlopige maatregelen; * Titel IV - ondernemingsbemiddelaar en minnelijk akkoord; * Titel V - gerechtelijke reorganisatie Overige Titels uit boek XX wel van toepassing

Procedure Bijzondere procedureregels Bevoegdheid Insolventiefunctionarissen

Bijzondere procedureregels “Hoofdstuk 2”: bevat proceduregels die gelden voor alle insolventieprocedures (gerechtelijke reorganisatie + faillissement)  Grotendeels gekend maar nu gegroepeerd in boek XX Betreft onder andere: Uitsluiting van rechtsmiddelen tegen bepaalde beslissingen (art. XX.2 WER) Bijzondere regels in verband met termijnen en insolventieregister (art. XX.3 WER) Bijzondere regels in verband met tussenkomst en curator als procespartij (art. XX.4 WER) Bijzondere regels in verband met de overlegging van stukken (art. XX.6 WER) Bijzondere regels in verband met kennisgevingen, mededelingen en neerleggingen (art. XX.9 WER:) NIEUW: de “actieve rechter”  art. XX.7 WER: rechtbank kan ambtshalve alle omstandigheden onderzoeken en elke nuttige onderzoeksmaatregel bevelen

Bevoegdheid: materieel Introductie nieuw begrip: “Insolventierechtbank” voor gerechtelijke reorganisatie voor faillissementen NIET voor Collectieve Schuldenregeling  Binnen de Insolventierechtbank bestaan verschillende afdelingen: vb. kamer van ondernemingen in moeilijkheden Art. I.22, 4° WER: de rechtbank van koophandel is bevoegd om insolventieprocedure te openen als “Insolventierechtbank” Art. 574, 2° Ger. W.: rechtbank van koophandel is exclusief bevoegd voor vorderingen en geschillen die rechtstreeks voortvloeien uit insolventieprocedures

Bevoegdheid: territoriaal Art. XX.12, §1 WER: “de insolventierechtbank gelegen in het rechtsgebied waarin op de dag dat de rechtbank wordt gevat, het centrum van de voornaamste belangen van de schuldenaar gelegen is, uitsluitend bevoegd is om een insolventieprocedure te openen.” Centrum voornaamste belangen = Centre Of Main Intrests = COMI > Europese Insolventieverordening => nu ook voor nationale, interne bevoegdheid “COMI” = Voor vennootschappen en rechtspersonen: weerlegbaar vermoeden van maatschappelijke zetel – zetelverplaatsing binnen de 3 maanden vóór faillissement Voor natuurlijke personen - zelfstandige: weerlegbaar vermoeden van hoofdvestiging – verplaatsing hoofdvestiging binnen de 3 maanden vóór faillissement Voor natuurlijke personen - vrije beroeper: weerlegbaar vermoeden van hoofdinschrijving – verplaatsing hoofdinschrijving binnen de 3 maanden vóór faillissement  Voor advocaten: kijken bij welke balie hoofdinschrijving Rechtsgebied = ressort Hof van Beroep  Binnen rechtsgebied is elke afdeling van de rechtbank bevoegd om kennis te nemen van een insolventieprocedure Bijzondere regels voor: Groepsvennootschappen Organisaties zonder rechtspersoon / vennootschappen met onbeperkt aansprakelijke vennoten

IV. Insolventiefunctionarissen Nieuw begrip => art. I.22,7° WER (> art. 2.5°InsolVo) geeft aan dat dit elke persoon of instantie betreft waarvan de taak, mede op tussentijdse basis, erin bestaat, een of meer van volgende taken te vervullen: De in het kader van een insolventieprocedure ingediende vorderingen te verifiëren en aanvaarden Het collectieve belang van de schuldeisers te behartigen Het geheel of een deel van de goederen waarover de schuldenaar het beheer en de beschikking werd ontzegd, te beheren Voornoemde goederen te vereffenen en in voorkomend geval de opbrengst te verdelen onder de schuldeisers; of Toe te zien op het beheer van de onderneming van de schuldenaar

IV. Insolventiefunctionarissen Wie wel? Curator: art. XX.104 WER Gerechtsmandataris: art. XX.30 WER Voorlopig bewindvoerder: art. XX.32 WER Gerechtsmandataris i.k.v. gerechtelijke reorganisatie met overdracht onder gerechtelijk gezag: art. XX.85 WER Wie niet? Ondernemingsbemiddelaar: art. XX.36 WER Gedelegeerd rechter Rechter-commissaris

Insolventiefunctionarissen Aanstelling: lijsten in BS publiceren Art. XX.122 WER: curatoren (! Blijft nog steeds exclusief voor advocaten) Art. XX.20, §1 WER: Ordes/Instituten van vrije beroepen stellen lijst op van personen die door de rechtbank als “insolventiefunctionaris” kunnen worden aangeduid  Wie zal lijsten opstellen? Art. XX.30-31 WER (Ordes en Instituten; curatoren: aangesteld door de Algemene Vergadering van de Rechtbank van Koophandel) Vergoedingen voor curatoren worden gewijzigd Thans: procentueel en degressief tarief (geregeld bij KB dd. 10 augustus 1998) Boek XX: proportionele vergoeding “in functie van het belang, complexiteit, tijd, en desgevallend de waarde van de activa” Nieuw KB zal dit verder moeten uitklaren

Preventieve maatregelen Opsporing van ondernemingen in moeilijkheden Voorlopige maatregelen Ondernemingsbemiddelaar Buitengerechtelijk minnelijk akkoord Stil faillissement niet langer weerhouden

Opsporing van ondernemingen in moeilijkheden Door wie? “Kamers voor ondernemingen in moeilijkheden” (voorheen: “Dienst handelsonderzoeken) Voor wie? Voor “ondernemingen” die binnen toepassingsgebied Boek XX vallen” => DUS: toezicht op ruimer aantal ondernemingen! Wat? (i) Gegevensverzameling (XX.21-XX.24 WER) (ii) Vertrouwelijk onderzoek (XX.25-XX.29 WER)

Opsporing van ondernemingen in moeilijkheden (I) GEGEVENSVERZAMELING (XX.21-XX.24 WER) Wat? “nuttige inlichtingen en gegevensbetreffende schuldenaren die financiële moeilijkheden ondervinden” Hoe? Aan de hand van “knipperlichten”: * berichten van protest (art. XX.22 WER) * veroordelende verstekvonnisen / vonnissen op tegenspraak tgn SA’en die de veroordelende hoofdsom niet hebben betwist (art. XX.23 § 1 WER) * fiscale en sociale achterstallen (art. XX.23 § 2 WER) * inlichting door cijferbeoefenaar (“externe accountant, externe erkend boekhouder, extern erkend boekhouder-fiscalist en bedrijfsrevisor”) => “wanneer zij in de uitoefening van hun opdracht gewichtige en overeenstemmende feiten vaststellen die de continuïteit van de economische activiteit van de schuldenaar in gedrang brengen” => Verplicht schriftelijk melden aan schuldenaar op omstandige wijze => Mogelijkheid om aan Voorzitten rb. Kh. melden INDIEN schuldenaar binnen de maand geen gepaste maatregelen heeft genomen om de continuïteit voor min. 12 maanden te waarborgen

Opsporing van ondernemingen in moeilijkheden (II) VERTROUWELIJK ONDERZOEK (XX.25-XX.29 WER) Wat? * Toestand van ondernemingen in moeilijkheden volgen * Toestand van ondernemingen in moeilijkheden onderzoeken Onderzoek * Hetzij door Kamer voor ondernemingen in moeilijkheden zelf (max 8 maanden), hetzij door rechter-verslaggever (max 4 maanden, verlengbaar tot 8 maanden) * Ondernemingen oproepen en horen * Op vertrouwelijke wijze (“achter gesloten deuren”) * Mogelijkheid tot inwinnen inlichtingen bij externe cijferbeoefenaar van de onderneming en alle andere nuttige personen van wie zij verhoor nuttig acht * Mogelijkheid van plaatsbezoek (vrij beroep  vooraf Orde/Instituut verwittigen!)

Opsporing van ondernemingen in moeilijkheden (II) VERTROUWELIJK ONDERZOEK (XX.25-XX.29 WER) Na onderzoek: eindbeslissing met 3 mogelijkheden (geen verzet of hoger beroep mogelijk!): (i) In geval van staat van faillissement: dossier zenden naar OM (ii) In geval van staat van faillissement EN voorwaarden voor aanstelling voorlopige bewindvoerder / ontneming beheer (zie hierna) zijn vervuld: dossier zenden naar Voorzitter rechtbank (iii) Indien gerechtelijke ontbinding kan worden uitgesproken: dossier zenden naar de rechtbank !! PRO MEMORIE: Wet van 17 mei 2017: wijziging art. 182 W.Venn.  gerechtelijke ontbinding mogelijk zodra men 1 jaar (voorheen: 3 jaar) jaarrekening niet heeft neergelegd

II. Voorlopige maatregelen: aanstelling mandataris 3 mogelijke aanstellingen: Gerechtsmandataris (art. XX.30 WER, voorheen: art. 28 § 1 WCO) Voorlopige bewindvoerder (Art. XX.31 WER, voorheen: art. 28 §1 WCO (“voorlopige bestuurder”)) Voorlopige bewindvoerder (Art. XX.32 WER, voorheen: art. 8 Faill.W.)

II. Voorlopige maatregelen: aanstelling mandataris Gerechtsmandataris (art. XX.30 WER, voorheen: art. 28 § 1 WCO) Voorwaarde? In geval van “kennelijk grove tekortkomingen” die continuïteit in gevaar brengen Hoe? Op vordering van OM of elke belanghebbende, vordering zoals in kortgeding Wanneer? Kan zowel vóór als tijdens gerechtelijke reorganisatie Wat? De rechtbank bepaalt de opdracht Vrij beroep? Dan wordt ten minste 1 gerechtsmandataris aangesteld die lid is van Orde/Instituut waar schuldenaar eveneens lid van is

II. Voorlopige maatregelen: aanstelling mandataris Voorlopige bewindvoerder (Art. XX.31 WER, voorheen: art. 28 §1 WCO (“voorlopige bestuurder”)) Voorwaarde? In geval van “kennelijk grove fout” Hoe? Op vordering van OM of elke belanghebbende Wanneer? Enkel tijdens de duur van de gerechtelijke reorganisatie Wat? De rechtbank bepaalt de opdracht. Niet meer uitdrukkelijk bepaald dat hij schuldenaar of diens organen “vervangt en belast wordt met het bestuur van de onderneming”. MAAR zal steeds neerkomen op gedeeltelijke of volledige ontneming van het bezit, cf. Parlementaire Voorbereiding Vrij beroep? Geen specifieke regel aanwezig

II. Voorlopige maatregelen: aanstelling mandataris Voorlopige bewindvoerder (Art. XX.32 WER, voorheen: art. 8 Faill.W.) Voorwaarde? In geval van “gewichtige, bepaalde en met elkaar overeenstemmende aanwijzingen dat voorwaarden voor faillissement vervuld zijn” Hoe? Op vordering elke belanghebbende of ambtshalve Wanneer? Op elk ogenblik, maar per definitie niet verenigbaar met procedure van gerechtelijke reorganisatie Wat? Gehele of gedeeltelijke ontneming van het beheer van de activa of activiteiten Moet binnen 21 dagen (voorheen: 15) worden gevolgd door vordering tot faillietverklaring, gerechtelijke ontbinding of gerechtelijke reorganisatie door elke belanghebbende, m.i.v. voorlopige bewindvoerder Faillissement, gerechtelijke reorganisatie of gerechtelijke ontbinding moet in beginsel binnen 4 maanden na inleiden vordering worden uitgesproken Vrij beroep? Geen specifieke regel aanwezig

III. Ondernemingsbemiddelaar (art. XX.36 WER, voorheen: art. 13 WCO) Bijstand: geen beheersbevoegdheid namens de onderneming Vrijwillig: enkel op verzoek van schuldenaar zelf (kan zelf naam van ondernemingsbemiddelaar voorstellen) Doel: reorganisatie van geheel of gedeelte van activa of activiteiten te vergemakkelijken Reorganisatie: zowel buitengerechtelijk als binnen kader van procedure gerechtelijke organisatie Zeer soepele aanstelling: geen vormvoorschriften / kan zelfs mondeling

IV. Buitengerechtelijk minnelijk akkoord (art. XX.37-XX.38 WER) Wat? Buitengerechtelijk akkoord met twee of meer schuldeisers Hoe? Wilsautonomie: – partijen bepalen vrij inhoud van akkoord °schriftelijk °nut ervan moet worden vermeld en gemotiveerd °uitdrukkelijke vertrouwelijkheidsclausule en onsplitsbaarheidsclausule °neerlegging in register (= doel; nu nog op griffie) Voordelen voor schuldeisers? °Mogelijkheid tot homologatie  snel een eenvoudig uitvoerbare titel! °Bescherming akkoord (en verstrekte zekerheden) in geval van later faillissement °Bescherming tegen aansprakelijkheid

V. Stil faillissement (“prepack”): niet langer weerhouden Wat? Rechtbank stelt “precurator” aan, onder toezicht van rechter-commissaris, met oog op faillissement op verzoek van schuldenaar Doel? vóór neerleggen van de boeken de nodige zaken in gereedheid brengen, om na neerlegging van de boeken snelle overdracht van de onderneming “going concern” te realiseren Voordelen? Waardevernietiging van de onderneming wordt tegengegaan Discretie maar onder toezicht van rechtbank Gericht op “redding van de onderneming” i.p.v. klassieke benadering m.h.o. “liquidatie van de onderneming”

V. Stil faillissement (“prepack”): niet langer weerhouden Pro memorie, sociale aspecten van overdracht: (A) Indien conventionele overdracht onderneming:  verplicht overnemen ALLE werknemers (CAO 32bis) (B) Indien overdracht onderneming bij faillissement:  NIET verplicht om alle werknemers over te nemen  keuzevrijheid (CAO32bis) (C) Indien overdracht onderneming onder gerechtelijk gezag:  NIET verplicht om alle werknemers over te nemen  keuzevrijheid (CAO 102) => Gebaseerd op richtlijn 2001/23/EG inzake behoud rechten werknemers bij overdracht ondernemingen, waarin KEUZEMOGELIJKHEID is voorzien voor (cummulatieve voorw.): (i) faillissementsprocedure of gelijkaardige procedure (ii) met het oog op liquidatie (=> vraag: wat is “liquidatieprocedure”?) (iii) onder toezicht van een bevoegde overheidsinstantie

V. Stil faillissement (“prepack”): niet langer weerhouden Vraag: Quid bij overdracht onderneming bij stil faillissement?  Arrest HvJ 22/06/2017 (C-126/16) Betrof: Nederlandse “pre-prack”  niet wettelijk geregeld / gegroeid uit praktijk Arrest: overdracht n.a.v. pre-pack ≠ overdracht n.a.v. faillissement  verplichting om alle werknemers over te nemen!  Gevolg: “Stil faillissement” geschrapt uit wetsontwerp Politiek gevoelig (cf. druk vakbonden) Maar: kritiek HvJ o.a. dat pre-pack in NL niet wettelijk is geregeld (≠ stil faillissement in BE) Uitstel, maar geen afstel?

V. Stil faillissement (“prepack”): niet langer weerhouden Vraag: Impact op overdracht onder gerechtelijke reorganisatie?  Arrest HvJ 22/06/2017 (C-126/16) 49      In casu blijkt uit de verwijzingsbeslissing dat een pre-pack zoals die welke in het hoofdgeding aan de orde is, tot in de kleinste details de overdracht van de onderneming beoogt voor te bereiden om na de faillietverklaring een snelle doorstart mogelijk te maken van de levensvatbare onderdelen van de onderneming, teneinde op die manier de onderbreking te vermijden die het gevolg zou zijn van de plotselinge stopzetting van de activiteiten van die onderneming op de datum van de faillietverklaring, zodat de waarde van de onderneming en de werkgelegenheid behouden blijven. 50      Onder deze omstandigheden en onder voorbehoud van verificatie door de verwijzende rechter, moet worden vastgesteld dat een dergelijke transactie uiteindelijk niet de liquidatie van de onderneming beoogt, zodat het economische en sociale doel daarvan noch kan verklaren noch kan rechtvaardigen dat bij een volledige of gedeeltelijke overgang van de betrokken onderneming, haar werknemers worden beroofd van de rechten die richtlijn 2001/23 hun toekent.  Gevolg: NIEUWE prejudiciële vraag aan HvJ door Arbeidshof Antwerpen, afd. Hasselt 14/08/17 Betreft: verenigbaarheid CAO 102 met Europese richtlijn 2001/23/EG

Nieuw insolventierecht: grote impact op faillissement & WCO QUESTIONS VRAGEN