Examen ma2 N.a.v. het SE P7.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Staatsinrichting 1 Veranderingen herkennen/ beschrijven die in 1848 werden doorgevoerd in het kiesrecht door de liberalen o.l.v. Thorbecke.
Advertisements

Het Landsbestuur 4.1 Regering 4.2 Parlement 4.3 Provincie en gemeente
Hoofdstuk 11deel 2 handel en marketing
Hoofdstuk 8: Nederland en Europa.
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
Internationale betrekkingen
Leven in een rechtsstaat
Basiskennis maatschappijleer 2 klas 4
Politieke Actoren 6.1 Ambtenaren en adviesorganen
QUIZ Katern Politiek.
Het Politiek Systeem Civitas Hoofdstuk 8
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Staatsinrichting van Nederland
Europese Samenwerking
Hoofdstuk 3.
Bingo Europese Unie. 1.Waarvoor kun je je stem uitbrengen op 22 mei? Bingo.
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Europese Samenwerking
Historisch overzicht paragraaf 6.2
Ruimte voor beeld 21,6 x 8,7 cm Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 1: Introductie en algemene staatsinrichting.
Herhaling Staatsinrichting
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
Politiek-juridische dimensie
: de media & Europa Nakijken Lang HC Debatspel / begrotingsspel Huiswerk.
Analyse maatschappelijk vraagstuk
8.2 Hebben we baat bij de EU? In deze PowerPoint-presentatie leer je over: Europese interne markt Harmonisatie Monetaire Unie © Noordhoff Uitgevers 2012.
Rollenspel EU besluitvorming
2VMBO Mens en Maatschappij
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 1. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
Televisie en computer H13.3 EUROPESE EENWORDING. 1.Nieuwe wereldoorlog voorkomen 2.Andere economische aanpak (geen protectionisme als in de jaren ‘30)
Hoe wordt ons land bestuurd?
1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.
Politiek Nederland als parlementaire democratie:  Politieke macht ligt bij de burgers dmv volkvertegenwoordigers (indirect)  Vrije en geheime verkiezingen.
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
Staatsinrichting van Nederland (deel 2)
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Blok 2 Vrijheid in Nederland
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de gemeente en de provincie
Het Parlement Paragraaf 6.
Maatschappelijk vraagstuk
België.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
Bingo Europese Unie.
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Blok 3 Nooit meer oorlog Deelvraag:
PowerPointpresentatie Algemene staatsinrichting
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Maatschappijkunde Politiek H7 t/m 10.
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Maatschappijkunde Politiek H7 t/m 10.
Het parlement Hoofdstuk 6 ‘Politiek.
Provincie Noord-Brabant
Milieu wet- en regelgeving
Politieke Bingo.
De macht in de provincie
De macht in de provincie
Krachtenveld gemeente & provincie Overijssel
Rollenspel EU besluitvorming
ProDemos schuift aan: Democratie leeft!
Gemeente en Provincie Hoofdstuk 7.
3.1 Kiesrecht 3.2 Soorten partijen
Aantekening van: Wie is de baas
§5.4 Samenwerken in Europa
Thema 10 Blok 3: Nooit meer oorlog
Transcript van de presentatie:

Examen ma2 N.a.v. het SE P7

Vragen over politiek Verschil tussen belangengroep en politieke partij. Verschil in machtsmiddelen burgers en belangengroepen (vraag 16 blz. 109 Katern Politiek): Machtsmiddelen burgers Machtsmiddelen belangengroepen Stemmen Lid worden van een politieke partij Contact opnemen met politici Spreekrecht gebruiken Verzoek referendum indienen Lid worden/oprichten van een belangengroep Demonstreren Handtekeningen verzamelen Media inschakelen Klacht/bezwaarschrift indienen Nationale ombudsman inschakelen Kennis Grootte van de groep Geld Formele, wettelijke mogelijkheden Toegang media Toegang tot politici Een aansprekende leider Zitting in bestuur of adviesorgaan

Europa Geschiedenis: 1951 oprichting EGKS -> Economische samenwerking en veiligheid (6 landen) 1957 oprichting EEG->Succes van EGKS 1992 Europese Unie -> Verdrag van Maastricht (28 landen) Samenwerking tussen lidstaten op het gebied van: Handel: vrij verkeer van goederen, eerlijke concurrentie, gemeenschappelijke landbouwbeleid Buitenlands beleid Justitie Milieu Oefenen vraag 15, 16 en 18 in Katern Politiek 92 en 93

Bestuurders Volksvertegenwoordigers (verkiezingen) Gemeente Het college van B&W Gemeenteraad Provincie Commissaris van de Koning en de Gedeputeerden Provinciale staten Landelijk Het kabinet 2e Kamer Europees* Europese Commissie Europees Parlement *De situatie in Europa is net even anders, namelijk… De Raad van ministers heeft het laatste woord. Zij stemmen ook over wetsvoorstellen. Het Europees parlement mag zelf geen wetten maken.

Vragen over massamedia 5 politieke functies van de media: Agendafunctie Informatieve functie Meningsvormende functie Controlerende functie Spreekbuisfunctie Oefenen in het Katern vraag 15, in de Examenbundel vraag 5 blz. 54

Analyse Maatschappelijk Vraagstuk I Kenmerk van een maatschappelijk probleem: Het gaat om een sociaal probleem, het is een situatie/gebeurtenis die veel mensen afkeuren. Er zijn verschillende meningen over de oorzaken en de oplossingen van het probleem. Het probleem krijgt veel aandacht in de media. Het probleem kan het beste worden opgelost door de overheid. De 4 invalshoeken om een maatschappelijk probleem mee te analyseren/bestuderen: Politiek-juridische invalshoek Sociaal-economische invalshoek Sociaal-culturele invalshoek Veranderings- en vergelijkende invalshoek

Analyse Maatschappelijk Vraagstuk II Let op: Netjes citeren: Uit welke tekst, welke regelnummers, Begin van de zin en einde van de zin. Betekenis belang. Ergens belang bij hebben: leerlingen – docenten. Verschillende belangen en gemeenschappelijke Nog meer opvallendheden/vragen???