Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
situationeel leiderschap
Advertisements

Differentiëren naar leerwegen
Drechtster College Onderwijsaanbod AGL
Van, voor én door het onderwijs.
Examens landbouw 2009, 2010,… Gerard de Gier
Van, voor én door het onderwijs. Een curriculum opgebouwd uit bouwstenen 12 november 2008 Ans Teunissen BOUWSTENEN.
het doorstroomrelevant beoordelen van het profielwerkstuk
1.
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Leerplanontwikkeling VM2
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Inleiding tot marktonderzoek
Examinering Conferentie BTG HTVF
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
Naam: Tim Klijn Klas: MBI M1 Datum:
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
De verhouding tussen het cspe en Groen Proeven geglobaliseerd examenprogramma in het cspe 31 maart 2011 Maria van Kempen.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Opleiden van medewerkers
Landbouwbreed Floracollege.
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
GKC-project Ruggengraat
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Pilotschool ICK Even voorstellen Gert van Burken.
Leermeesteravond Autoschadetechniek
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Wat gaan we doen? Basis voor succesvolle doorstroom
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
Competentiegericht onderwijs
Competentiegericht leren vmbo
Een blik op de Kwalificatiedossiers
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Workshop “Beoordelen”
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Project doorstromen in competentiegericht leren en opleiden VMBO MBO
Verpleegkundig redeneren
Administratie inrichten Van bouwstenen tot instructie schrijven.
Kerntaak 3 Personeel & Arbeid
CONFERENTIE ‘4Cyourway’ CONFERENTIE ‘4Cyourway’ 4C Onderwijskolomspel 4C Onderwijskolomspel (introductiespel) (introductiespel) Workshop 16 december 2008.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Evaluatie Cursus.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
De Groene Werkplek Jaap Harreman (Melanchthon Bleiswijk) Bert van Opstal (Midden Brabant College Tilburg) 4Cyourway conferentie De Wageningse Berg Wageningen.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Kwalificatiestructuur met competenties
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Kwalificatiestructuur bouw en infra
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Aan de slag.
Commissie voor vrijwilligerswerk
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Gaandeweg kiezen Rob Duijker en Martha Haverkamp
Programma vmbo mbo Marjolein Haandrikman Martha Haverkamp Rob Duijker
Hoe te werken met de oefenopdrachten
ZORPLAN MAKEN!!!.
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
VTH3 (verpleegtechnisch handelen) "postoperatieve zorg" VP16
Transcript van de presentatie:

Kwalificatiedossier en VMBO onderwijsdoelen Mogelijke didactische en inhoudelijke aansluiting vmbo - mbo

De competentiekromme competent gedrag ervaren beroepsbeoefenaar kwalificatie niveau 2 kwalificatiedossier beginnend beroepsbeoefenaar vmbo leergebieden exameneenheden welke vaardigheden? jaren

Functioneren als burger Leerinhouden kwalificatiedossier beschrijving van het beroep Kerntaak Functioneren als burger Kerntaak Kerntaak In de beschrijving van het beroep wordt omschreven: de situatie waar de werknemer zijn vak uitoefent heeft hij te maken met klanten of andere mensen van buitenaf een korte beschrijving van de werkzaamheden Wat de werknemer moet kunnen staat in een beperkt aantal kerntaken. Deze worden weer uitgewerkt in een aantal werkprocessen. aan de werkprocessen wordt een aantal competenties gekoppeld. Werkproces Werkproces Werkproces enkele MBO competenties

Uitleg Kwalificatiedossier 2.3 Typering beroepengroep De logistiek medewerker is werkzaam in alle branches van de handel- en transportsector. Hij kan onder meer werken bij groothandelsbedrijven, transportbedrijven, logistieke dienstverleners, distributiecentra, warehouses en productiebedrijven. In het kleinbedrijf heeft een logistiek medewerker een breed takenpakket, terwijl het takenpakket in het midden- en grootbedrijf meer specialistisch is. Dit betekent dat een beperkt deel van de logistieke taken wordt uitgevoerd. De werkzaamheden van de logistiek medewerker bestaan uit uitvoerende taken ten behoeve van het verwerken van de goederenstroom, waaronder lossen, inslaan, controleren, uitvoeren van eenvoudige Value Added Services (VAS)-activiteiten, sorteren, stickeren en ompakken, orderverzamelen, verzendklaar maken van goederen en (ver)plaatsen in de magazijnlocatie. Daarbij past de logistiek medewerker standaardprocedures toe of combineert deze met elkaar. Wat doen ze waar doen ze dat en met wie? Hier worden de kerntaken uit gedestilleerd.

Ontvangt en slaat goederen op U1: Logistiek medewerker U2: Logistiek medewerker mobiliteitsbranche U3: Logistiek medewerker versindustrie U4: Logistiek medewerker groothandel   Uitstroom Kerntaak Werkproces U1 U2 U3 U4 Kerntaak 1 Ontvangt en slaat goederen op 1.1 Bereidt het ontvangen en opslaan van goederen voor x  x x  1.2 Lost goederen 1.3 Controleert ontvangen goederen 1.4 Ontvangt bezoekers 1.5 Maakt goederen opslaggereed en slaat goederen op 1.6 Rondt het ontvangen van goederen af Kerntaak 2 verzamelt goederen en maakt deze verzamelklaar 2.1 Bereidt het verzamelen en verzendklaar maken voor 2.2 Verzamelt goederen 2.3 Voert handelingen op producten uit (VAS-activiteiten)

kerntaak 1 Ontvangt en slaat goederen op Competenties A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relaties opbouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Op de behoeften en verwachtingen van de klant richten Kwaliteit leveren Werkprocessen 1.1 Bereidt het ontvangen van goederen voor x 1.2 Lost goederen 1.3 Controleert ontvangen goederen

Proces-competentie-matrix Logistiek medewerker Kerntaak 1 Ontvangt en slaat goederen op 1.1 werkproces Bereidt het ontvangen en opslaan van goederen voor Omschrijving De logistiek medewerker bereidt op basis van de opdracht van de leidinggevende zijn werkzaamheden met betrekking tot de ontvangst en opslag van goederen voor. Bij aanvang van alle werkzaamheden, indien nodig, leest hij relevante informatie en verzamelt hij de benodigde materialen en hulpmiddelen. Wanneer hij opdracht niet niet begrijpt vraagt hij door of hij schakelt hulp in. Gewenst resultaat De benodigde materialen en hulpmiddelen zijn verzameld. De opdracht is begrepen. Competentie Component(en) Prestatie-indicator Vakkennis Instructies en procedures opvolgen Discipline tonen - Instructies opvolgen - Werken conform veiligheidsvoorschriften voorgeschreven De logistiek medewerker werkt bij het voorbereiden van ontvangst en opslag ordelijk en volgt gedisciplineerd instructies en bedrijfs- en veiligheidsvoorschriften op om fouten te voorkomen, risico’s te beperken en afwijkingen efficiënt te verwerken. Arbo-, veiligheidsvoorschriften en regels - Bedienen van transportmiddelen - Eigenschappen en toepassingsmogelijkheden van logistieke materialen en hulpmiddelen - Moderne vreemde taal gesprekken voeren - Moderne vreemde taal lezen - Moderne vreemde taal luisteren - Nederlands gesprekken voeren B1 - Nederlands lezen B1 - Nederlands luisteren B1 - Nederlands spreken - Overlegsituaties - Wettelijke procedures Materialen en middelen inzetten Materialen en middelen doeltreffend gebruiken De logistiek medewerker kiest materialen en middelen die geschikt zijn voor het ontvangen en opslaan van goederen, zodat de goederen op verantwoorde en efficiënte wijze kunnen worden ontvangen en opgeslagen. De prestatie -indicator die daarbij hoort is afgeleid van een SHL gedragsanker. De competentie materialen en middelen inzetten heeft meerdere componenten. Bij dit werkproces gaat het om materialen en middelen doeltreffend gebruiken!

Gedragsankers komen uit het competentiemodel van SHL Gedragsankers komen uit het competentiemodel van SHL. Ze worden vertaald naar de context van het beroep. 8

Vertaling gedragsanker SHL naar prestatie-indicator in kwalificatiedossier Van SHL Component van de competentie, altijd zonder context Vertalen naar de juiste context, dus naar het werkproces dat hoort bij de taken van een logistiek medewerker Uit het KD Component met de bijbehorende prestatie-indicator In een prestatie-indicator wordt uitgedrukt wat het te bereiken resultaat is en het daarvoor te vertonen gedrag. Materialen en middelen doeltreffend gebruiken De logistiek medewerker kiest materialen en middelen die geschikt zijn voor het ontvangen en opslaan van goederen, zodat de goederen op verantwoorde en efficiënte wijze kunnen worden ontvangen en opgeslagen.

Van vmbo onderwijsdoelen naar competentiegericht leren met kerntaken Onderwijsdoelen vmbo Vertaald naar kerntaken vmbo Persoonlijke ontwikkeling leren leren leren communiceren leren reflecteren op het leerproces leren reflecteren op de toekomst Maatschappelijke ontwikkeling werken aan vakoverstijgende thema’s Beroepsontwikkeling leren uitvoeren leren reflecteren op het werkproces Verkent de eigen loopbaan Leert hoe hij /zij het beste leert Neemt deel als burger in de Nederlandse samenleving Verricht eenvoudige werkzaamheden in de sector techniek Bijvoorbeeld Aanvullen door de groep? ? Profesionalisering?

Elke kerntaak heeft enkele werkprocessen 1. Verkent de eigen loopbaan 1.1 1.2 2. Leert hoe hij of zij het beste leert 2.1 2.2 3. Neemt deel als burger in de Nederlandse samenleving 3.1 3.2 4. Verricht eenvoudige werkzaamheden in de sector techniek 4.1 4.2 Uit welke grotere afgeronde onderdelen bestaat een kerntaak? Docenten verder aan laten vullen met suggesties. 2.2 reflecteert op eigen handelen Werkproces is een afgebakend geheel van (beroeps)handelingen binnen een kerntaak. Het heeft een begin en een eind, heeft een resultaat. Het bestaat dus nooit uit een handeling of gedraging. Ze kunnen tegelijktijdig lopen of na elkaar komen. Ze zijn wel duidelijk van elkaar te onderscheiden

Van werkproces naar competenties Waar komen de kruisjes? Kerntaak 1 Verkent de eigen loopbaan Competenties A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S Beslissen en activiteiten initiëren Aansturen Begeleiden Aandacht en begrip tonen Samenwerken en overleggen Ethisch en integer handelen Relaties opbouwen en netwerken Overtuigen en beïnvloeden Presenteren Formuleren en rapporteren Vakdeskundigheid toepassen Materialen en middelen inzetten Analyseren Onderzoeken Creëren en innoveren Leren Plannen en organiseren Op de behoeften en verwachtingen van de klant richten Kwaliteit leveren Werkprocessen 1.1 Reflecteert op eigen kwaliteiten en motieven 1.2 Onderzoekt welk werk er is en welk werk bij hem/haar past Docenten klein stukje laten invullen? En er hopelijk achterkomen dat dit niet kan zonder meer te weten van het SHL model

Verschil in leerwegen? Bij hetzelfde werkproces en competentie kan de component het verschil maken… Kerntaak 4 Werkproces 4.1 Verzorgt eenvoudige correspondentie Componenten BB Componenten KB Competentie L Materialen en middelen inzetten Materialen en middelen doeltreffend gebruiken: Gebruikt materialen en middelen effectief Weet bij problemen vindingrijk gebruik te maken van materialen en middelen Bijvoorbeeld Kopie van SHL geven. Docenten kunnen KB aanvullen met suggesties

Stellingen VMBO kerntaken en werkprocessen bevorderen de integratie van AVO en praktijk Er zijn goede alternatieven om de overgang van eindtermen naar competenties vorm te geven De VMBO onderwijsdoelen komen voldoende tot hun recht in de methode Het is goed voor leerlingen dat ze een overstap merken tussen VMBO en MBO