Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Informatieavond 22 april 2013
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Het gaat om onderwijs! Welkom! Workshop Professionele Leer Gemeenschap
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Dag SO 3 febr Dag SO 3 febr Werkwinkel Brede eerste graad.
School of Education Associatie K.U.Leuven donderdag 13 november
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
LESINHOUDEN Motorische doelstellingen: Brion
Informatiekunde ‘project Informatiewetenschappen’ 7 november F. de Vries Website Evaluatie.
Veerle Vandelacluze KATHO
ICT in het schrijfonderwijs
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Ante Groep 14.
Beweeg je buurt 2: een vervolgstudie gericht op het beweeggedrag van kinderen Jolanda Habraken Tranzo, Tilburg University.
Opdrachtgevers Jeroen Thys groep T Innovatieve en internationale georiënteerde hogeschool in Leuven Leen de Bie Pedagogische begeleidingsdienst Gent:
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
ICT-competentieprofiel lerarenopleiders
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Saltoschool De Bergen De school voor kinderen groot en klein!
Project 2 DIVERSITEIT Secundair Onderwijs Resonantienamiddag Ouderbetrokkenheid 27 januari 2010.
Wat geen moeite kost, is de moeite niet waard !
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Aanpak Onderwijsbeleid Stad Antwerpen
VELOV-conferentie – 26 februari 2015 Project RP Novelle ( )
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
STEL: In team in de klas: aan de slag met duo-stages in de lerarenopleiding! ENW-project 01/09/ /08/2014 Sprekers: Ilse Ruys (Arteveldehogeschool)
Open ramen – vakdidactiek voor praktijkonderwijs hout
ICT Design Team Kunst en Cultuur Street Art in Gent.
Onderzoek in beweging in de klas en in de lerarenopleiding
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Veilig naar school. Project Veilig naar school O UDERS IN ACTIE VCOV = … Wie is ons publiek? Het project Doelstellingen Verloop De resultaten De toekomst.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
14.30 u.Inleiding (Wim Bergen, voorzitter SOE) u.Presentatie projectverloop en onderzoeksresultaten (Nele De Witte, projectmedewerker) u.Panelgesprek.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Experten in de derde graad Proefproject
Het openen van de black box van ontwerponderzoek Een bijdrage vanuit het project Onderzoek in Beweging Laura Tamassia UC Leuven-Limburg Congres voor Lerarenopleiders.
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent.
Netwerk SW Brugge – 19 november 2014.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
Professionele excellentie en Honours
multinationaal | multitalig | multigelaagd KA2 project
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
PABO 4 TMS BCDE model.
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Tip: ga met je smartphone of laptop alvast op het internet.
Directievergadering BAKO-BALO
Stage bachelor secundair onderwijs
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
This presentation uses a free template provided by FPPT.com Lesvoorbereiding MOA Aardrijkskunde College 4 Docenten:
Transcript van de presentatie:

Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld … MIND THE GAP! Een didactisch perspectief op de overgang lager onderwijs – secundair onderwijs Aanleiding project Voorgaand onderzoek: De LOSO-overgang loopt voor sommige Vlaamse leerlingen minder vlot dan we hopen: twijfel studiekeuze (zie SiBO) en middle school plunge (zie peilingen). Verschillen tussen 3e graad LO en 1e graad SO in didactische aanpak als verklaring??? Beleidsmaatregelen: masterplan hervorming SO en onderwijsdecreet XXIV Doelstellingen project Nagaan wat de belangrijkste didactische verschillen zijn tussen 3e graad LO en 1e graad SO die de overgang voor leerlingen bemoeilijken Good didactical practices in kaart brengen (Vlaams en internationaal) Nagaan hoe didactische inspiratiepakketten in PLG’s kunnen worden ingezet om met leerkrachten aan actieve kennisconstructie en praktijkinnovatie te doen om de overgang te versoepelen Doelstellingen Probleem - Uitdaging Onderzoeksmethode: Ontwerponderzoek   Voorlopige resultaten project Fase 2: http://pwomindthegap.weebly.com Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld … … en literatuur 3. verschil in communicatieve aanpak voor talen? 1. verschil in aandacht voor voorkennis en beginsituatie? 5. verschillende expertise i.v.m. differentiatie en werkvormen? 6. verschillende geletterdheidseisen? 2. developmental mismatch? 4. vakkenstructuur secundair onderwijs? Fase 1 Vooronderzoek Werkveldbevraging (bij leerkrachten, leerlingen, directies en lerarenopleiders) Literatuurstudie Fase 2 Ontwerp Ontwerp didactische inspiratiepakketten Implementatie in PLG’s Fase 3 Evaluatie Effectmeting (van individuele, gedeelde en collegiale leerresultaten) bij PLG-leden Onderzoeks- activiteiten Resultaten Impact Impact project Werkveld: handvatten voor implementatie beleidsmaatregelen (didactische inspiratiepakketten via Weebly) en actieve kennisconstructie in PLG’s Impact op onderwijs: kruisbestuiving BALO – BASO Projectteam mieke.goos@ucll.be anne.decelle@ucll.be http://www.vakdidactiek.be/Project_Mind_the_gap Foto mede-werker ucll