Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld … MIND THE GAP! Een didactisch perspectief op de overgang lager onderwijs – secundair onderwijs Aanleiding project Voorgaand onderzoek: De LOSO-overgang loopt voor sommige Vlaamse leerlingen minder vlot dan we hopen: twijfel studiekeuze (zie SiBO) en middle school plunge (zie peilingen). Verschillen tussen 3e graad LO en 1e graad SO in didactische aanpak als verklaring??? Beleidsmaatregelen: masterplan hervorming SO en onderwijsdecreet XXIV Doelstellingen project Nagaan wat de belangrijkste didactische verschillen zijn tussen 3e graad LO en 1e graad SO die de overgang voor leerlingen bemoeilijken Good didactical practices in kaart brengen (Vlaams en internationaal) Nagaan hoe didactische inspiratiepakketten in PLG’s kunnen worden ingezet om met leerkrachten aan actieve kennisconstructie en praktijkinnovatie te doen om de overgang te versoepelen Doelstellingen Probleem - Uitdaging Onderzoeksmethode: Ontwerponderzoek Voorlopige resultaten project Fase 2: http://pwomindthegap.weebly.com Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld … … en literatuur 3. verschil in communicatieve aanpak voor talen? 1. verschil in aandacht voor voorkennis en beginsituatie? 5. verschillende expertise i.v.m. differentiatie en werkvormen? 6. verschillende geletterdheidseisen? 2. developmental mismatch? 4. vakkenstructuur secundair onderwijs? Fase 1 Vooronderzoek Werkveldbevraging (bij leerkrachten, leerlingen, directies en lerarenopleiders) Literatuurstudie Fase 2 Ontwerp Ontwerp didactische inspiratiepakketten Implementatie in PLG’s Fase 3 Evaluatie Effectmeting (van individuele, gedeelde en collegiale leerresultaten) bij PLG-leden Onderzoeks- activiteiten Resultaten Impact Impact project Werkveld: handvatten voor implementatie beleidsmaatregelen (didactische inspiratiepakketten via Weebly) en actieve kennisconstructie in PLG’s Impact op onderwijs: kruisbestuiving BALO – BASO Projectteam mieke.goos@ucll.be anne.decelle@ucll.be http://www.vakdidactiek.be/Project_Mind_the_gap Foto mede-werker ucll