Daimler showcase “Future Bus”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen markt en overheid
Advertisements

Realisatie kindcentrum
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Toepassing in woningen Johanniterveld
Informatieavond Toelichting : - marktselectie Bouverijen e.o. - werk Waterakkers 27 maart 2012 – Dorpsherberg Teteringen.
Haptonomie.
Risico’s en gevaren van techniek
St. Trudoschool Vindplaats techniek.
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Rol gemeente bij OV-lijnennet en -exploitatie StadsOntwikkeling Christien Rodenburg SO Afdeling Verkeer en Vervoer.
Kansen voor Samenwerken
Ouderavond klas 2 24 september 2013
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
HBO-I Conference Tour RUP| versie 1.0 | 18 maart 2010 RUP toegepast binnen DUO Een korte impressie hoe we binnen DUO RUP ingevoerd hebben (aan het.
Steven Körmeling, Mark Rotteveel, Jan Kouwenhoven januari 2006
Verkenning rollen en taken EduStandaard tbv:
Elektronisch logboek visserij
Kwaliteitsnetwerk FPA
Informatievoorziening Walcheren voor Elkaar
Onze doelen en visie in beeld
Voorlichting Systeemintegratie Samen innoveren voor een duurzame én betrouwbare energievoorziening Utrecht, 6 juli 2015 Jörg Gigler.
Informatieavond groep 8 Maandag 31 augustus – uur Welkom !
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
OSO op Edukoppeling Uitgangspunten proefopstelling, ervaringen OSO’15.
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Voorlichting POVO 2015 Kees Blaauw. fokor De rol van het voortgezet onderwijs Certificering voor OSO in OT Elke vo school heeft.
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
Smart Traffic: pilot N201 Dataverrijking door combinatie met simulatie
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Individueel Keuzebudget
Geocaching workshop Peter van Wijlick Computerclub Helden.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Project ondervoeding Projectgroep: Anja Dekker, Berry van Kats, Yvonne den Ouden, Marleen de Bruin.
Terug naar eerste pagina Implementatie IKB Boxmeer-Sint Anthonis.
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Elektronische Zorgoverdracht Is XDW een mogelijke oplossing? 22 mei – Jan Feenstra.
6 Leerhotel Het Klooster 23 mei Doorontwikkelen BRON; Wat is het ? Technische vernieuwing Vervangen van gegevensuitwisseling op basis van bestanden.
Welkom! Workshop AIT en samenwerking opleidingen voor toekomstige professionals Gontien Wetselaar Marjan Hoogland Margaret van Ruitenbeek.
Netwerken 1 Enigma Netwerken paragraaf 1, 2 en 3.
Presentatie Antennebeleid Welkom. Onderwerpen presentatie  Aanleiding opstellen beleid  Huidige situatie  Inhoud beleid  Procedure tot vaststelling.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016.
iVRI: verkeerslichten van de toekomst
Navigatie Om ergens naar toe te gaan moet men de weg wel kennen.
TOON DEZE SLIDE: INLEIDING
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
# Training : 11 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Leerdoelen 2017 Een FEWS upgrade ( ) + configuratie update is doorgevoerd in de zomermaanden. In de oefening gaan we uit van de configuratie zoals.
Van Opdracht tot Website
Doorontwikkelen BRON vo
Process Mining.
Praktijkbeproeving ODS (Open Data Standaarden)
Projectmanagement TI en SE voor spoorzone Delft
Welkom bij de Kwaliteitsgroep IM
Training Samenwerken Een project van: In opdracht van:
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
TF & FlexOVL Mogelijkheden & consequenties voor uw gemeente
Parkeerregulering wijken en stadsdeelcentra
Stap drie bij projecten
Bereikbaarheid & duurzaamheid door innovatie
Verwerkersovereenkomst
DCAT en uiteraard DCAT-AP-NL ....
Transcript van de presentatie:

Daimler showcase “Future Bus”

19 VRI’s 11 haltes 3 tunnels Haarlem Schiphol Vrijliggende busbaan tussen Schiphol en Haarlem

Zelfrijdend de snelweg af Korte bochten Viaducten en tunnels zonder markering Bushaltes Verkeerslichten Voetgangersoversteken

Testen van technologie

Proces Augustus 2015: Eerste contact met Daimler September 2015: Use case en technische specificaties Oktober-December 2015: Daimler, Vialis, Ministerie I&M en PNH slaan handen ineen Februari 2016: GO Februari – Mei ontwikkeling Mei implementatie 14 VRI’s en additionele opdracht 7 VRI’s Juni: Testen en oplevering 18 juli Showcase

Use case Use case “GLOSA “ ontwikkeld Voorwaarde minimale afstand waarop de bus een signaal moet ontvangen Maximaal toelaatbare vertragingstijd tussen het wisselen van signaalgroep beelden op straat Gewenste coverage van radio berichten Afspraken over te hanteren ETSI-/SAE- standaarden die ondersteund moesten worden (daar dit nog in ontwikkeling is)

Techniek

Techniek Afstemming MAP-data in relatie tot topology en de mapping van een lantaarn Daarna afstemming SPAT-data; hoe ziet bijvoorbeeld de waarde minEndTime eruit als de signaalgroep in Rood staat, zonder aanvraag? En hoe ziet de ontwikkeling van deze waarde eruit als er wel een aanvraag (KAR) is geplaatst?). Hierover is nog niets in standaarden vastgelegd. Daimler gebruikte de SPAT berichten voor interpretatie voor bus om op de gewenste manier te versnellen/vertragen

Testen en installatie Eerst in-house test van de hele keten ->VRI -> RIS -> RSU -> Wifi-P -> OBU -> Bus Management System Vergelijking gemaakt van ontvangen en geïnterpreteerde waarden van SPAT (status en tijden) Geografisch plannen van de bakens essentieel (dekking) Antenne bovenop voertuig Onderbreking ontvangst reëel risico (line of sight) Trajecten met testapparatuur uitgereden (tooling)

Testen en installatie

Autonomous driving

We zijn er nog niet

Leerpunten proces Rolverdeling tussen het RDW, wegbeheerders en de autofabrikant is niet altijd duidelijk  Taskforce Dutch Roads. Tunnelbeheerder direct betrekken bij het proces, gezien de verantwoordelijkheden en de risico’s in en rondom een tunnel Andere projecten op en langs de baan ver van te voren inventariseren, zodat je onnodige verwarring krijgt. Maaien  dagelijks onderhoud. Sturende rol vanuit de wegbeheerder soms nodig –> pak je rol C-ITS projecten kennen veel uitstraling, dus goed nadenken over communicatie en hoe je het wil vertellen aan het brede publiek.

Leerpunten techniek VRI Wifi-p tot 300 meter bereik Afhankelijk van de situatie en plaatsing wegkant Antennelocatie op het voertuig Interpretaties ETSI berichten (MAP/SPAT) Herkenning van negenogen (NL) door camera’s is zeer foutgevoelig (klein, zonlicht etc)

Leerpunten regeltechnisch Tijd tot groen/tijd tot rood informatie Min en max time status nodig; Uitrekenen op basis van snelheid en afstand tot stopstreep wat laatste remmoment is Definitieve beslissing vanaf 70 meter voor een soft stop Betrouwbaarheid informatie essentieel Vaste tijd tussen min en max?

VRI informatie

VRI informatie

Leerpunten automated driving Tunnels (zonder GPS) extra roadside informatie bleek niet nodig. Lijnen en wanden werkten goed voor plaatsbepaling Kantlijnen zijn zeer belangrijk voor positiebepaling van zelfrijdende voertuigen Kleine wijzigingen aan de infrastructuur zorgen ervoor dat het systeem direct niet meer werkt (maaien, rijstrookwijziging) Naast een HD map ook herkennen van omgevingspunten (inleren)

What’s next N.a.v. BBV verdere uitrol C-ITS POC met connected ITS in het OV Aanpassingen OBU leveranciers

Vervolg: onderzoeksvragen Wifi-p in dicht bebouwde omgeving (hoe werkt het)? CAM en SRM (ETSI) in plaats van KAR toepassen (volgen van voertuig) Regelingen voorspelbaarder maken en testen Laatste seconden vastzetten

Vragen?