De Context-Anamnese in de diagnostiek bij kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

“In balans” met sociale netwerken
Visual Knowledge Building
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
ADHD FTO Burgum Januari 2014 Irma de Ronde en Judith Weiland.
Ter gelegenheid van het ske symposion  1350 per jaar  Daarvan ca 850 in raadkamer ◦ 300 ingetrokken ◦ 240 niet ontvankelijk ◦ 310 ongegrond.
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
E. Verheijen-Bloemer AIOS 3e jaar HOVUmc Juli 2013
Barend van Duin, kaderhuisarts/HOVUmc/CAHAG
Pluis-niet pluis. omschrijvingen  Langzaam of plotseling opkomend of weer wegzakkend alarmgevoel.
Hoe gaat dat? Wat moeten wij doen? Tips om aan een project te komen
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Autisme in de dagelijkse praktijk
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Huisarts en jeugd-GGZ: Dick Walstock, - huisarts/kaderarts GGZ - initiatiefnemer Eureka-jGGZ.
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
1 Sociologie en Diversiteit werkcollege 1 Corstin Dieterich
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Methodiek: Plancyclus
Huisarts en POH GGZ Grip op de Basis GGZ
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Effectief communiceren en samenwerken: geen discussie, maar dialoog! 11 en 12 november 2014 Conferentie Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Dagdeel 3 conflicthantering
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
PSYCHISCHE PROBLEMATIEK IN HET 3E JAAR Een ‘best practice’ zonder enig resultaat.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Tiel, 17 april 2009I. Pleumekers / A. Oude Alink1 Groepsobservatie & coaching 0 – 4 jaar Themadag LOGOPEDIE VOORSCHOOLSEPERIODE (deel 2)
Filmpje: e.com/watch?v=nEx pvLXap1U.
Department of General Practice CAPHRI School for Public Health and Primary Care NHG Wetenschapsdag 2012 Workshop Carrière en of in de wetenschap Loes van.
De huisarts en de POH-Jeugd Kinderspel!!
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Telefonische consultatie psychiatrie
Workshop vluchtelingenkinderen en JGGZ
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Opbrengst Themadiner 6 oktober 2016
Ontwikkelingspsychologie 16september
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Een vergadering organiseren
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
in de Huisartspraktijk
Kwetsbare ouderen in Emmeloord
Informeren over de rol van de huisartsenpraktijk bij ouderenzorg
Compagnonsdagen november 2017
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Welkom 9/19/2018.
Vergadering Personeelsdienst
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Effectiviteit van een dieetbehandeling
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Angststoornissen en hypochondrie
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
UNICEF België en HIVA / KULeuven
Raden, regels en redeneren Groep 7 en 8
De brug tussen de MAAS-Globaal & het APC-onderwijs
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Ouders in Rotterdam Zuid
volgende bladzijde terug
ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

De Context-Anamnese in de diagnostiek bij kinderen huisartsgeneeskunde & ouderengeneeskunde De Context-Anamnese in de diagnostiek bij kinderen Dick Walstock, huisarts/kaderarts-GGZ/docent HOVUmc Initiatiefnemer Eureka-jeugd-GGZ-project

Even voorstellen: Dick Walstock, huisarts in MC Eudokia Enschede, duopraktijk in centrum met 11.000 patiënten Huisarts-docent 3e jaar Twente Kaderarts GGZ Initiator Eureka-jeugd-GGZ-project (POHGGZ-jeugd) Ellen Goldschmidt, POHGGZ-jeugd Deze dia gebruik ik om me zelf voor te stellen. Hier kun je als docent uiteraard je eigen dia plakken. Of je gebruikt deze informatie om aan te geven door wie deze presentatie gemaakt is. 22

Programma: Eureka-project héél kort! Casus/Puzzel Context-anamnese Hoe communiceert een POHGGZ-jeugd met kinderen (video) 33

Eureka-jeugd-GGZ-project: Huisarts doet ‘scharnier-consult, mbv ‘context-anamnese’ (daarover zo meer) POHGGZ voor jeugd 0-18jr Consulent K&J-psychiater en systeemtherapeut NIVEL-onderzoek: 75% zelf afgehandeld met 5-6 consulten 25% verwezen (⅓ SGGZ, ⅔ GB-GGZ) Ouders/Kinderen geven als cijfer ‘8,7’ Dit is om héél kort weer te geven wat het Eureka-project inhield. Het scharnier-consult wordt later in deze presentatie uitgebreid behandeld. K&J = kinder- en jeugdpsychiater. 44

Probleem? Huisartsen voelen zich niet deskundig: Wat is normaal . . . ? Hoe stel je de diagnose: ADHD . . . ? Autisme . . . ? Hoe communiceer je met kinderen/ouders Als huisartsen met jeugd-GGZ te maken krijgen zijn dit vaak de gedachten die bij hen opkomen..

Casus Lieke (8 jr) Envelop 1 bevat informatie over Lieke Probeer in 3-4’ een beeld te krijgen aan de hand van de beschikbare informatie. Diagnose? Ernst? Verwijzen? Aan de hand van casuïstiek gaan we ontdekken waarom een scharnierconsult/context-anamnese een nuttige aanvulling is op het arsenaal vd huisarts. Laat de deelnemers in 2-3 tallen werken. Deel de enveloppen uit met daarin ‘snippers’ informatie.

Casus Lieke (8 jr) Envelop 2 bevat aanvullende informatie Probeer wederom in 3-4’ een beter beeld te krijgen adhv beschikbare informatie. Diagnose? Ernst? Verwijzen? Inventariseren . . . .

Context-anamnese: (in ADARTN-vorm) Aanleiding Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking

Aanleiding Diagnostiek lastig! Ik voel me niet deskundig! Gebrek aan kennis! Welke diagnose? Wat is normaal tegenwoordig? Hoe vraag je dat uit bij een kind/ouder(s)

Doel Weten wat het is: pluis/niet-pluis? Weten wat je moet doen: Niks doen? Naar POHGGZ-jeugd? Verwijzen ja/nee?

Activiteit Scharnier-consult = 1 a 2 x 20 min: ‘Context-anamnese’ mbv schema: Pluis/niet-pluis? Zelf/verwijzen?

Cabus A. M. M. B. , Psychiatrie, hoofdstuk 2, thema 4, p Cabus A.M.M.B., Psychiatrie, hoofdstuk 2, thema 4, p. 316, Spruyt, vam Mantgem & de Does BV, Leiden, 1998

Resultaat Geeft overzicht: Ordening van informatie Puzzelstukjes op hun plek Leidt tot diagnose op pluis/niet-pluis-nivo Vergelijkt kind met eigen referentiegroep Neven-effect: méér ruimte relatie/communicatie

Tijd Kost ongeveer 1 a 2 x 20 minuten 1e C vaak alleen M (of P) 2e C ook kind erbij

Nabespreking Huisartsen zeggen vaak: Dat doe ik doe al! Máár: onbewust en vaak maar hálf! Heel bruikbaar, praktisch. Heel ‘huisartsgeneeskundig’.

Terug naar de puzzel: Denk aan de tijdslijn => Met de drie afbeeldingen op een rij wordt aangegeven dat ook de tijdslijn een rol speelt. Soms is het mogelijk om, op basis van de (hetero)anamnese informatie over vroeger te krijgen. Als de problematiek door de tijd heen blijft spelen, door de verschillende levensfase (zuigeling, peuter, kleuter, schoolkind, puber, adolescent) is dat een sterke aanwijzing voor ernstigere problematiek. Het soort klachten of problemen kunnen in de tijd wel verschillen (en passen bij de verschillende fases).

Video werkwijze POHGGZjeugd Aantal (non-verbale) manieren om te communiceren met (oudere) kinderen Aandachtspunten: Wat kan de AIOS/huisarts hiermee? POHGGZ meer betrekken bij onderwijs AIOS? Zo ja, hoe? (Met dank aan Ellen Goldschmidt, POHGGZ-jeugd) Video is te downloaden via de Wiki van HOVUmc e/o via YouTube.

Discussie (voor aios’): Is jeugd-GGZ iets voor de huisarts? Welke rol zie je hierin voor jezelf? Ga je de context-anamnese gebruiken? Wat kun je als AIOS van de POHGGZ leren?

Discussie (voor docenten): Wat kan de AIOS/huisarts hiermee? Is het nuttig de POHGGZ meer betrekken bij onderwijs AIOS? Zo ja, hoe doen we dat?