De Context-Anamnese in de diagnostiek bij kinderen huisartsgeneeskunde & ouderengeneeskunde De Context-Anamnese in de diagnostiek bij kinderen Dick Walstock, huisarts/kaderarts-GGZ/docent HOVUmc Initiatiefnemer Eureka-jeugd-GGZ-project
Even voorstellen: Dick Walstock, huisarts in MC Eudokia Enschede, duopraktijk in centrum met 11.000 patiënten Huisarts-docent 3e jaar Twente Kaderarts GGZ Initiator Eureka-jeugd-GGZ-project (POHGGZ-jeugd) Ellen Goldschmidt, POHGGZ-jeugd Deze dia gebruik ik om me zelf voor te stellen. Hier kun je als docent uiteraard je eigen dia plakken. Of je gebruikt deze informatie om aan te geven door wie deze presentatie gemaakt is. 22
Programma: Eureka-project héél kort! Casus/Puzzel Context-anamnese Hoe communiceert een POHGGZ-jeugd met kinderen (video) 33
Eureka-jeugd-GGZ-project: Huisarts doet ‘scharnier-consult, mbv ‘context-anamnese’ (daarover zo meer) POHGGZ voor jeugd 0-18jr Consulent K&J-psychiater en systeemtherapeut NIVEL-onderzoek: 75% zelf afgehandeld met 5-6 consulten 25% verwezen (⅓ SGGZ, ⅔ GB-GGZ) Ouders/Kinderen geven als cijfer ‘8,7’ Dit is om héél kort weer te geven wat het Eureka-project inhield. Het scharnier-consult wordt later in deze presentatie uitgebreid behandeld. K&J = kinder- en jeugdpsychiater. 44
Probleem? Huisartsen voelen zich niet deskundig: Wat is normaal . . . ? Hoe stel je de diagnose: ADHD . . . ? Autisme . . . ? Hoe communiceer je met kinderen/ouders Als huisartsen met jeugd-GGZ te maken krijgen zijn dit vaak de gedachten die bij hen opkomen..
Casus Lieke (8 jr) Envelop 1 bevat informatie over Lieke Probeer in 3-4’ een beeld te krijgen aan de hand van de beschikbare informatie. Diagnose? Ernst? Verwijzen? Aan de hand van casuïstiek gaan we ontdekken waarom een scharnierconsult/context-anamnese een nuttige aanvulling is op het arsenaal vd huisarts. Laat de deelnemers in 2-3 tallen werken. Deel de enveloppen uit met daarin ‘snippers’ informatie.
Casus Lieke (8 jr) Envelop 2 bevat aanvullende informatie Probeer wederom in 3-4’ een beter beeld te krijgen adhv beschikbare informatie. Diagnose? Ernst? Verwijzen? Inventariseren . . . .
Context-anamnese: (in ADARTN-vorm) Aanleiding Doel Activiteiten Resultaat Tijd Nabespreking
Aanleiding Diagnostiek lastig! Ik voel me niet deskundig! Gebrek aan kennis! Welke diagnose? Wat is normaal tegenwoordig? Hoe vraag je dat uit bij een kind/ouder(s)
Doel Weten wat het is: pluis/niet-pluis? Weten wat je moet doen: Niks doen? Naar POHGGZ-jeugd? Verwijzen ja/nee?
Activiteit Scharnier-consult = 1 a 2 x 20 min: ‘Context-anamnese’ mbv schema: Pluis/niet-pluis? Zelf/verwijzen?
Cabus A. M. M. B. , Psychiatrie, hoofdstuk 2, thema 4, p Cabus A.M.M.B., Psychiatrie, hoofdstuk 2, thema 4, p. 316, Spruyt, vam Mantgem & de Does BV, Leiden, 1998
Resultaat Geeft overzicht: Ordening van informatie Puzzelstukjes op hun plek Leidt tot diagnose op pluis/niet-pluis-nivo Vergelijkt kind met eigen referentiegroep Neven-effect: méér ruimte relatie/communicatie
Tijd Kost ongeveer 1 a 2 x 20 minuten 1e C vaak alleen M (of P) 2e C ook kind erbij
Nabespreking Huisartsen zeggen vaak: Dat doe ik doe al! Máár: onbewust en vaak maar hálf! Heel bruikbaar, praktisch. Heel ‘huisartsgeneeskundig’.
Terug naar de puzzel: Denk aan de tijdslijn => Met de drie afbeeldingen op een rij wordt aangegeven dat ook de tijdslijn een rol speelt. Soms is het mogelijk om, op basis van de (hetero)anamnese informatie over vroeger te krijgen. Als de problematiek door de tijd heen blijft spelen, door de verschillende levensfase (zuigeling, peuter, kleuter, schoolkind, puber, adolescent) is dat een sterke aanwijzing voor ernstigere problematiek. Het soort klachten of problemen kunnen in de tijd wel verschillen (en passen bij de verschillende fases).
Video werkwijze POHGGZjeugd Aantal (non-verbale) manieren om te communiceren met (oudere) kinderen Aandachtspunten: Wat kan de AIOS/huisarts hiermee? POHGGZ meer betrekken bij onderwijs AIOS? Zo ja, hoe? (Met dank aan Ellen Goldschmidt, POHGGZ-jeugd) Video is te downloaden via de Wiki van HOVUmc e/o via YouTube.
Discussie (voor aios’): Is jeugd-GGZ iets voor de huisarts? Welke rol zie je hierin voor jezelf? Ga je de context-anamnese gebruiken? Wat kun je als AIOS van de POHGGZ leren?
Discussie (voor docenten): Wat kan de AIOS/huisarts hiermee? Is het nuttig de POHGGZ meer betrekken bij onderwijs AIOS? Zo ja, hoe doen we dat?