Leren van het verhaal “Leiderschap van Kwaliteit en Veiligheid”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Porter en toekomst medisch specialistische zorg
Advertisements

VIKC Kwaliteitskader en multidisciplinaire visitatie
Hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg
DE EERSTE LIJN IN HET NIEUWE REGEERAKKOORD
Workshopronde Woensdag 18 april
aanbevolen administratieve opzet voor Rotary Clubs
Als een crisis een ramp dreigt te worden. -Crisismanagement in de Zorg- Wat kun je als bestuurder doen om bij een crisis weer “in control” te komen? Jaap.
Π Platform PI (Patiënt-Industrie) een ontmoetingsplaats voor leden van patiëntenorganisaties en medewerkers van farmaceutische bedrijven Kwaliteitsinstituut,16.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
The Netherlands organisation for health research and development Kostenbesparing door (de) implementatie: een krachtige strategie.
Slachtoffers Iatrogene Nalatigheid-Nederland en Iatrogenic Europe Unite-alliance op de bres voor patiëntveiligheid! Wie zijn wij en waar staan we voor?
Implementeren doe je samen
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
Governance Bestuur en toezicht m.b.t. kwaliteit en veiligheid
Als een crisis een ramp dreigt te worden
Vitale en weerbare medewerkers
Norbert Groenewegen, directeur STZ
Cooperaties en verticale Integratie 15 oktober 2009
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Agenda Besturen vraagstuk Besturing vraagstuk Relatie DIV (IM)
Patiëntveiligheid VIM in de praktijk
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Kennisnetwerk CVA Nederland Samenwerking Ketencoördinatoren en Knowledge Brokers George Beusmans. Ha &BL.
Welkom bij het symposium Medicatieoverdracht & LSP!
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
De rol van IGZ in het patiëntveiligheidsprogramma GGZ
“Gerechtvaardigd vertrouwen in verantwoorde zorg” IKNO, Zwolle 13 november 2008 Volumen X Kwaliteit: Concentratie en spreiding in de (oncologische) zorg.
Integraal Kankercentrum Noord Oost
Strategische samenwerking
Zorg voor gegevens Compliance aan wetgeving bij gegevensverstrekking
Telematica in de gezondheidszorg Studiedag MIM "een blik vooruit” 11 november 2000 in het Congressencentrum St Jan Brugge Christiaan Decoster - Directeur-generaal.
De inkoopfunctie van de Sint Maartenskliniek
Patiëntenparticipatie in de gezondheidszorg
NVTZ alg. ledenvergadering
Regiobijeenkomst - Utrecht 'In Dialoog over de VMSD’
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
Multiresistentie: rol van bestuurder in krachtenveld van richtlijnontwikkeling en implementatie Sylvia Shackleton, NVZ.
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Over organisatieverandering via programmamanagement versus lean management Thea van den Berg Suzan Vos Rijkswaterstaat.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis “Effecten van afdelingsoverstijgende zorg voor een en dezelfde patiënt” Groene Hart ziekenhuis Gouda Marga Boere.
Landelijk beleidskader OTO. OTO Opleiden Trainen Oefenen Ter voorbereiding op een ramp of crises.
LSS & Reinier de Graaf Rob de Graaf. Even voorstellen.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
Drs. Ronald Duzijn, directeur KAMG Evaluatie instroom opleidingsplaatsten M&G 27 november 2014.
De maatschappelijke legitimatie van visitatie Prof mr Johan Legemaate, AMC/UvA 29 januari 2015.
Samenspel RvB en RvT moet professioneler: belang van diversiteit Rienk Goodijk Hoogleraar Governance in het semipublieke domein GITP/TiasNimbas Business.
Het betrekken van patiënten bij calamiteitenonderzoek Dr Carla Veldkamp Manager kwaliteit, veiligheid en verantwoording, Canisius-Wilhelmina.
Opleidingsfonds en Toewijzen van Opleidingsplaatsen Teach the AIOS, 17 september 2008 E.A. van der Veen, Voorzitter CBOG.
Arts en organisatie: een natuurlijk bondgenootschap Dr C.B. (Bas) Leerink Groningen, 10 juni 2016 Symposium Arts en Organisatie.
Transmurale antistolling
Kwaliteit in de ziekenhuispsychiatrie
Samen optrekken in de zorg voor hart- en vaatziekten
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
Workshop COC met een missie! Begeleiders Marian Mourits, gynaecoloog
Veiligere zorg: begin bij de overdracht
ZorgkaartNederland En toezicht op de zorg
Meesterlijk Besturen Presentatie: Wil Hovy, senior onderwijs- en innovatieadviseur.
Kwaliteit Verbetercyclus
Kwaliteit Verbetercyclus
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd
Vast dossierhoudende praktijk
Lessons learned Naar regionale oncologienetwerken.
Vast dossierhoudende praktijk
Medicatieverificatie bij ontslag
Toezicht op Goed Bestuur bij IGJ Toezichtfestival maart 2019
Transcript van de presentatie:

Leren van het verhaal “Leiderschap van Kwaliteit en Veiligheid” Delft, 22 november 2017 Wim Schellekens Voormalig bestuurder RdGG

Achtergrond Huisarts (1973-1983) Medisch adviseur Ziekenfondsraad (1983-1989) Directeur patiëntenzorg Reinier de Graaf Gasthuis, Delft (1989-1998) Algemeen directeur Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO (1998-2005) Hoofdinspecteur Curatieve Gezondheidszorg IGZ (2007-2011) Strategisch adviseur (2011-), Toezichthouder Motto: “Wie stopt met beter worden, houdt op met goed te zijn” (Cromwell)

Terugkoppeling interactieve training

Mariandel Tervoort, internist en voortrekker van kwaliteit en veiligheid van zorg vanuit belang van de patiënt RdGG

Mijn Delftse ervaringen: 1989-1998 1990: Eppie ter Horst, voorzitter RvT Juran: “Making Quality Happen: the upper-management role 1991: bezoek IHI-Boston met Jan Koning en Bert Ploeger 1992: start IKM: Integraal Kwaliteits Management: Juran +IHI mammapoli, vaatpoli, strokeservice, wachttijd poli, rolstoelen, tel. bereikbaarheid, doorstroomprojecten  > 70 IKM-projecten  spectaculaire resultaten 1996: European Golden Helix Quality Award Beste Kwaliteitsjaarverslag van Nederland Reinier de Graaf Gasthuis: landelijk voorloper 1998-: CBO: landelijke verspreiding: Doorbraakprojcten, Sneller Beter

Mijn Delftse ervaringen: 1989-1998 Geleerde lessen: > 70 vakgroep- en afdelingsoverstijgende projecten rond zorgprocessen en de lijnmanagers dan......?  geen ziekenhuisbrede verspreiding Externe training en ondersteuning is essentieel Persoonlijk voorbeeld, vooral van de leiding Wekelijkse aansturing: vrijdagmorgen: alle projecten Overdracht aan de lijnorganisatie is noodzakelijk Inbouwen in strategisch beleid met hoge ambitie Kwaliteit en patiëntveiligheid: essentieel onderdeel van de opleiding: i.p.v. ‘dweilen met de kraan open”

Lessen uit mijn verdere loopbaan ‘The need of the patiënt comes first’ (Mayo Clinic) Zorg is teamwork (‘Mayo Clinic’, basis voor kwaliteit) Versterk altijd de intrinsieke motivatie van professionals Missie is steeds betere zorg voor de patiënt, en niet geld, macht reputatie, belangen, .... Indicatoren: doel  indicator  actie voortkomend uit en toepasbaar in QM Rationele benadering èn patiëntbeleving Gedoogbeleid is een cultuurziekte Besluitvorming  besluit  implementatie  handhaving

Specialist-Ziekenhuis: Hoe beleid maken/invoeren? Besluitvormingsprocedure: - advisering vanuit competentie: experts, commissie, werkgroep - hoor-wederhoor, hoor- wederhoor, hoor-wederhoor Besluit = besluit = besluit: einde discussie bindend voor iedereen! ‘Rouwfase’ Implementatie: niet-vrijblijvend - motiveren – faciliteren – trainen: 1x, 2x, 3x, 4x - horizontaal aanspreken: collegiaal - verticaal aanspreken: managerial, bestuur MSB, RvB Handhaven: einde gedoogbeleid - zo nodig opklimmende sancties bij non-compliance - 10 gouden regels NB: Zie de IGZ-prioriteiten patiëntveiligheid

Fasen in kwaliteitsbeleid 1980- : Professie: richtlijnen, visitatie 1992- : ZH-breed, projectmatig: IKM/TQM, six sigma, lean 1996- : Accreditatie NIAZ/HKZ 2000- : Landelijk: Doorbraakprojecten, SnellerBeter (CBO), ZorgvoorBeter (Vilans), 2002- : Patiëntveiligheid: retrospectief, prospectief, landelijk 2006- : IGZ: toezicht vanuit veldnormen: niet meer vrijblijvend 2010- : Registratiedrama: indicatoren, vinklijsten, verzekeraars 2016- : VHBC: toegevoegde waarde voor de patiënt, uitkomsten, kosten (Santeon, IMAGINE-2, STZ, ....) 2017- : Patiënt: betrokkenheid, Shared Decision Making, ervaringen, ZorgkaartNederland

“Mijn droom” Samenwerkingsproject van ziekenhuizen met hun eerstelijnspartners: gehele zorgproces Gemeenschappelijke doelstellingen: innoveren en implementeren best practices Nieuw hoog ambitieniveau Landelijk ondersteund door IHI (vgl. Schotland, Denemarken) Gedragen door zorgverzekeraars + Beloond door zorgverzekeraars Dakpancontracteren: jaarlijks een nieuw meerjarencontract met niet-vrijblijvende verbeterdoelstellingen

Mariandel Tervoort, internist en voortrekker van kwaliteit en veiligheid van zorg vanuit belang van de patiënt RdGG