Leren van het verhaal “Leiderschap van Kwaliteit en Veiligheid” Delft, 22 november 2017 Wim Schellekens Voormalig bestuurder RdGG
Achtergrond Huisarts (1973-1983) Medisch adviseur Ziekenfondsraad (1983-1989) Directeur patiëntenzorg Reinier de Graaf Gasthuis, Delft (1989-1998) Algemeen directeur Kwaliteitsinstituut voor de Gezondheidszorg CBO (1998-2005) Hoofdinspecteur Curatieve Gezondheidszorg IGZ (2007-2011) Strategisch adviseur (2011-), Toezichthouder Motto: “Wie stopt met beter worden, houdt op met goed te zijn” (Cromwell)
Terugkoppeling interactieve training
Mariandel Tervoort, internist en voortrekker van kwaliteit en veiligheid van zorg vanuit belang van de patiënt RdGG
Mijn Delftse ervaringen: 1989-1998 1990: Eppie ter Horst, voorzitter RvT Juran: “Making Quality Happen: the upper-management role 1991: bezoek IHI-Boston met Jan Koning en Bert Ploeger 1992: start IKM: Integraal Kwaliteits Management: Juran +IHI mammapoli, vaatpoli, strokeservice, wachttijd poli, rolstoelen, tel. bereikbaarheid, doorstroomprojecten > 70 IKM-projecten spectaculaire resultaten 1996: European Golden Helix Quality Award Beste Kwaliteitsjaarverslag van Nederland Reinier de Graaf Gasthuis: landelijk voorloper 1998-: CBO: landelijke verspreiding: Doorbraakprojcten, Sneller Beter
Mijn Delftse ervaringen: 1989-1998 Geleerde lessen: > 70 vakgroep- en afdelingsoverstijgende projecten rond zorgprocessen en de lijnmanagers dan......? geen ziekenhuisbrede verspreiding Externe training en ondersteuning is essentieel Persoonlijk voorbeeld, vooral van de leiding Wekelijkse aansturing: vrijdagmorgen: alle projecten Overdracht aan de lijnorganisatie is noodzakelijk Inbouwen in strategisch beleid met hoge ambitie Kwaliteit en patiëntveiligheid: essentieel onderdeel van de opleiding: i.p.v. ‘dweilen met de kraan open”
Lessen uit mijn verdere loopbaan ‘The need of the patiënt comes first’ (Mayo Clinic) Zorg is teamwork (‘Mayo Clinic’, basis voor kwaliteit) Versterk altijd de intrinsieke motivatie van professionals Missie is steeds betere zorg voor de patiënt, en niet geld, macht reputatie, belangen, .... Indicatoren: doel indicator actie voortkomend uit en toepasbaar in QM Rationele benadering èn patiëntbeleving Gedoogbeleid is een cultuurziekte Besluitvorming besluit implementatie handhaving
Specialist-Ziekenhuis: Hoe beleid maken/invoeren? Besluitvormingsprocedure: - advisering vanuit competentie: experts, commissie, werkgroep - hoor-wederhoor, hoor- wederhoor, hoor-wederhoor Besluit = besluit = besluit: einde discussie bindend voor iedereen! ‘Rouwfase’ Implementatie: niet-vrijblijvend - motiveren – faciliteren – trainen: 1x, 2x, 3x, 4x - horizontaal aanspreken: collegiaal - verticaal aanspreken: managerial, bestuur MSB, RvB Handhaven: einde gedoogbeleid - zo nodig opklimmende sancties bij non-compliance - 10 gouden regels NB: Zie de IGZ-prioriteiten patiëntveiligheid
Fasen in kwaliteitsbeleid 1980- : Professie: richtlijnen, visitatie 1992- : ZH-breed, projectmatig: IKM/TQM, six sigma, lean 1996- : Accreditatie NIAZ/HKZ 2000- : Landelijk: Doorbraakprojecten, SnellerBeter (CBO), ZorgvoorBeter (Vilans), 2002- : Patiëntveiligheid: retrospectief, prospectief, landelijk 2006- : IGZ: toezicht vanuit veldnormen: niet meer vrijblijvend 2010- : Registratiedrama: indicatoren, vinklijsten, verzekeraars 2016- : VHBC: toegevoegde waarde voor de patiënt, uitkomsten, kosten (Santeon, IMAGINE-2, STZ, ....) 2017- : Patiënt: betrokkenheid, Shared Decision Making, ervaringen, ZorgkaartNederland
“Mijn droom” Samenwerkingsproject van ziekenhuizen met hun eerstelijnspartners: gehele zorgproces Gemeenschappelijke doelstellingen: innoveren en implementeren best practices Nieuw hoog ambitieniveau Landelijk ondersteund door IHI (vgl. Schotland, Denemarken) Gedragen door zorgverzekeraars + Beloond door zorgverzekeraars Dakpancontracteren: jaarlijks een nieuw meerjarencontract met niet-vrijblijvende verbeterdoelstellingen
Mariandel Tervoort, internist en voortrekker van kwaliteit en veiligheid van zorg vanuit belang van de patiënt RdGG