Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startconferentie provincie Groningen 2013
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Samen werken aan een duurzame civil society
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
De propedeuse: meer dan een eerste jaar
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
Gokverslaving.
Beter worden doe je thuis! DE KLINIEK EN HET FACT-TEAM
Nieuwe Wmo – Platform VO
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
JEUGDIGE ZEDENDELINQUENTEN: BEHANDELEN OF NIET?
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Reactie op rapport Kerken Armoede in Nederland 2010 Herman Kaiser burgemeester van Doetinchem.
Jongeren Preventie Team
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
Verslavingsproblematiek
De start * 2010 * Initiatief: NIGZ (CBO),NHG, LHV, Pharos, AMC, NIVEL, Stichting Lezen & Schrijven *Intentieverklaring ondertekend door 30 organisaties.
Verbinden van zorg en onderwijs
K ennisnetwerk Het Z warte G at De gedachte geeft beweging aan de steen.
Decentralisaties: De praktijk dichter bij de burger lijkt mooi…
17 november 2010 Een complex probleem Passende zorg voor verslaafde justitiabelen met co-morbide psychiatrische problematiek en een lichte verstandelijke.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Kansen voor transformatie
Herstelondersteunende zorg en presentie
SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP COLLEGE 1 Introductie op de module.
Project oriëntatie op het beroep
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Beleid gemeenten/GGD en AW een beeld uit de regio Margriet Oosting, Hoofd EBG GGD Zaanstreek-Waterland Marlou de Kroon, Coördinator AW JGZ NH VUmc.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Jeugdwerkactie 2014 Actiedoelen. Drie pijlers onder de actie Thema 1Sterk in je schoenen Weerbaarheid van jongeren Thema 2Schouder aan schouder Zorg voor.
1 30/05/ Transformatie Zorg voor Jeugd Bijeenkomst “Veiligheid en transitie van de jeugdzorg” 24 juni 2014 Gemeente Utrecht Paul van Dijk.
OP DE TOEKOMST VOORBEREID investeringen in vernieuwing van het sociaal domein Adviescommissie 19 maart 2013.
Overheveling AWBZ naar WMO. Wat omvat deze overheveling? Begeleiding Dagbesteding Inloop Logeren Kinderdagcentra zonder behandeling Vervoer.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Samenwerken kinderrevalidatie en onderwijs
De Nieuwe Kans Rotterdam.
De praktijkgerichte leer- en ontwikkelgemeenschap voor het
Integraal sociaal werk
De driehoeksverhouding
Van Klacht naar kracht Samenstelling en presentatie
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg
Optimaal leven Samen sta je sterker!.
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
Jeugdwet, WMO en begeleiding
Eric Blaauw Hendrik Roozen
Pitch Functie M&G Verpleegkundige
JEUGDzorg - voor wie?.
Het BPSZ model: tijd voor een paradigma shift?
Lectoraat Verslavingskunde en forensische zorg
Basistekst : Talentontwikkeling
Lectoraat Verslavingskunde
Huiselijk Geweld en Kindermishandeling
Consortium onderzoeksprogramma middelen en criminaliteit
Transcript van de presentatie:

Lectoraat Verslavingskunde: Omgevingsondersteun(en)de verslavingszorg Dr. Eric Blaauw e.blaauw@VNN.nl

Achtergronden Drie transities zorgen voor meer verantwoordelijkheid burgers en gemeenten Awbz en persoonlijke begeleiding overgeheveld naar Wmo Gemeenten verantwoordelijk voor uitvoering van de Jeugdwet Participatiewet Andere inrichting zorg: Klinische zorg  Ambulant wijkteams  keukentafel Bij gemeenten en instellingen onduidelijkheid, handelingsverlegenheid, regieproblemen

Achtergronden In opleidingen weinig aandacht voor verslaving en zeer weinig voor complexe groepen verslaafden Gebrek aan kennis over hoe transgenerationele overdracht kan worden doorbroken Keuzeproblemen, wie wel en wie niet klinisch enz. Bij complexiteit handelingsverlegenheid Fact, maar ook van sociotherapie

Achtergronden Binnen de zorg veel aandacht voor problemen en symptomen en weinig aandacht voor mogelijkheden Binnen de zorg weinig aandacht voor de omgeving

Centrale vragen van het lectoraat Hoe is de zorg aan complexe groepen verslaafden te verbeteren?? Verslaafden met complexe comorbiditeit Verslaafde justitiabelen Gezinnen waarin verslaving speelt en transgenerationele overdracht dreigt Hoe kunnen we de handelingsverlegenheid van professionals verminderen en van hen nog meer VAK-lui (Vaardigheden, attitudes, kennis) maken?

Enkele adagia Biopsychosociale model van verslaving Gedrag is een resultante van kenmerken van de persoon en diens omgeving Waarom leggen we vanuit deze modellen de nadruk van de behandeling op de persoon (hersenziektemodel) en nagenoeg niet op diens omgeving (let ook op zingeving)?

Doelen van het lectoraat Verrichten van praktijkonderzoek met een wetenschappelijke basis (wetenschappelijk lectoraat) Gericht op vier meetdomeinen (ROM) Waarde CRA(FT), Fact en sociotherapie Sociale netwerkanalyses Bijdragen aan praktijkgericht onderwijs aan de Hanzehogeschool: VAK-onderwijs Bijdragen aan innovaties

Inrichting van het lectoraat Inzet Eric Blaauw (0.3 fte) en Margreet van der Meer (0.1 fte) Kenniskring met drie aanstaande promovendi en een hoogleraar Drie docenten (0.6 fte) van Hanzehogeschool Vele inzet van studenten Hanze en ook RUG Aansluiting bij RUG, Nispa en andere lectoraten (Windesheim) Duur vier jaar met evaluatie na één jaar

Projecten nu in lectoraat Trek aan de bel (Tamar Drupsteen) Signaleringsplannen (Jeanet Hoiting) Roken (Bart van Mulkom) Transgenerationele overdracht (Margreet van der Meer) Kennis van verslaving in wijteams (Margreet van der Meer) Therapeutische relatie en hechting (Marjon van Dijk) Hechting bij verschillende middelen (Meike Westera) Relatie tussen verslaving en seksualiteit (Meine Bosma) Vermindering risico op geweld met omgeving (Tirza Bouman) Vragen naar kinderen tijdens de zorg (Janet Nienhuis) EMDR bij gokverslaving (Marja van Minnen) Trek bij verschillende middelen (Arne van de Bos) Recidive van ISD vrouwen (Eric Blaauw) Risicotaxatie door reclassering en persoon zelf (Eric Blaauw)

Vragen aan CR Hoe kijken jullie aan tegen model van omgevingsondersteun(en)de zorg? Hoe kan de CR worden betrokken? Welk project moet worden uitgevoerd?