Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het weer & klimaten. Het weer & klimaten Weer Wat zijn de 4 hoofd elementen van het weer? Temperatuur Neerslag Wind Bewolking of zon KNMI (koninklijk.
Advertisements

Hoofdstuk 2 Wonen en werken in één wereld
Kolonialisme en slavernij
H7:§ 1:p160-2 Eerste Expansie De Portugezen vestigden factorijen op verschillende plaatsen in Azië en Afrika Vanuit zo’n handelspost werd(en) Handel gedreven.
Paragraaf 3.4. Er kwamen veel nieuwe kolonisten wonen. Zij leefden op kleine boerderijtjes In midden en zuiden van de VS leefden men juist op grote boerderijen,
Kolonialisme en slavernij
Slavernij in Europese kolonies
Soorten landschappen in de wereld
H8.4 Slavernij en de Abolitionisten
Regenten en vorsten 2.3 Europa en de wereld
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Ontdekking en verovering 2.5 Slavernij in Europese kolonies
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Pruiken en revoluties 3.5 De afschaffing van de slavernij
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Imperialisme H6 geschiedenis Memo.
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 BB Lesweek 4
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 1.4 Hoe veranderen mensen Nederland? Klas 2 KGT Lesweek 5
Klimaten Natuurlijke zones.
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 KGT Lesweek 1
Cursus 2.3 Het Leven van de Eerste Boeren Klas 1 BK Lesweek 4
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 KGT Lesweek 6
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 2.1 Klimaten en Plantengroei Klas 2 BK Lesweek 1
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 2.4 Ontwikkelingen gaan door Klas 2 BB Lesweek 6
Cursus 2.1 Wat hebben mensen nodig? Klas 1 BK Lesweek 1
Cursus 2.3 Een Wereldeconomie Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 BK Lesweek 3
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Hoofdstuk 3: De Grieken Klas 1 KGT Lesweek 6
Cursus 3.2 : Romeinse Samenleving 1 KGT Lesweek 1
Slaven op de plantages.
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.3 Hoe zijn rechten en plichten geregeld? Klas 2 KGT Lesweek 3
Blok 2 Koffie en suiker Deelvraag:
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Cursus 3.4 Rechten van de Mens Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 BK Lesweek 2
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 4.1 Elk doet zijn werk Klas 2 KGT Lesweek 1
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
De kaart van Freek Voor op je kamer!.
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 KGT Lesweek 3
Landschappen en klimaten
§6.3 Nederland en de wereld
Semantisatieverhaal: Vandaag ga ik jullie iets vertellen over een zwarte bladzijde uit de geschiedenis van de mensen. De zwarte bladzijde uit de geschiedenis.
Transcript van de presentatie:

Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2 Mens en Maatschappij Cursus 2.2 Plantages en Slavenwerk Klas 2 KGT Lesweek 2 Blz. 57 in het handboek.

Vorige les: Ik kan de 5 klimaten op de wereld opnoemen en ik kan hier in eigen woorden iets over vertellen. Ik ken de 5 plantenzones en weet bij welke klimaatzone deze horen. Ik kan uitleggen waarom er verschillende klimaat en plantenzones zijn. Je leert de volgende begrippen: Klimaat, neerslag, tropische klimaat, droog klimaat, zeeklimaat, landklimaat, koude klimaten, tropisch regenwoud, woestijn, toendra, loofbos, naaldbos en kan deze ook in eigen woorden uitleggen.

Wat ga ik vandaag leren:

Wat ga ik vandaag leren: Maken: Opgaven: 1 t/m 6, 8 t/m 11, 13, 14, 15 Klaar? 7, 12, 17 Wat ga ik vandaag leren: Ik kan in eigen woorden uitleggen wat slavernij is en ik kan vertellen wat mijn mening hierover is. Ik weet wat de Driehoeks handel is en ik kan dit met afbeeldingen en woorden uitleggen. Ik weet hoe slaven behandeld werden en kan hier een mening over vormen. Ik weet hoe er tegenwoordig over slavernij gedacht wordt en kan hier iets over vertellen. Ik kan mijzelf in het leven van een slaaf verplaatsen en kan hier iets over vertellen. Je leert de volgende begrippen: Plantage, Kolonialisme, West-Indische Compagnie(WIC), Driehoeks handel, afschaffers en kan deze ook in eigen woorden uitleggen.

Is er nog steeds slavernij? 30 Miljoen mensen leven in slavernij op de wereld. Mensen die slachtoffer zijn van mensenhandel, schuldslavernij, traditionele slavernij komt minder vaak voor. Slavernij en racisme hebben tegenwoordig steeds meer met elkaar te maken. Vroeger ging het hier niet echt om.

Een Machtig Land Nederland wordt rond 1600-1700 een machtig land. Krijgt veel gebieden in andere landen. (Amerika(Nieuw-Amsterdam), Suriname, Indonesië) Aan deze gebieden ging Nederland geld verdienen. Een gebied dat eigenlijk niet van jou is maar waar je geld mee verdient noem je een kolonie. Een land dat koloniën heeft doet aan kolonialisme.

Plantages In de nieuwe gebieden vonden de Nederlanders veel nieuwe grondstoffen. Goud, kruiden, katoen, suiker, tabak, koffie en thee. Alleen in de koloniën was het warm genoeg om dit soort producten te verbouwen. De Nederlanders gingen in de Koloniën, een soort van grote boerderijen aanleggen. Dit noem je plantages. Op deze plantages gingen zij bijvoorbeeld katoen en tabak verbouwen.

Plantages Werken op de plantages was erg zwaar en de Nederlanders wilden dit eigenlijk niet doen. Daarnaast was het ook veel goedkoper als zij het anderen lieten doen. Die kregen veel minder betaald dan de Nederlanders. Zij hielden zo meer geld over. Dit werk dingen de slaven doen. Zij werden met boten vanuit Afrika gehaald.

Driehoekshandel Werken op de plantages was erg zwaar en de Nederlanders wilden dit eigenlijk niet doen. Daarnaast was het ook veel goedkoper als zij het anderen lieten doen. Die kregen veel minder betaald dan de Nederlanders. Zij hielden zo meer geld over. Dit werk dingen de slaven doen. Zij werden met boten vanuit Afrika gehaald.

Slavenschip Wat zie je op de afbeelding? Waar gaat de afbeelding over?

Slavenmarkt Wat zie je op de afbeelding? Waar gaat de afbeelding over?

Verzet

Einde? In de 18e eeuw zijn er ook mensen die tegen de slavernij zijn  afschaffers (abolitionisten) Maar ook voorstanders: “wie gaat er dan op de plantages werken?” Op 1 juli 1863 besluit Nederland om met de slavernij te stoppen  Maar is het dan (eindelijk?) voorbij? Keti Koti : Gebroken Ketenen

Snap ik het? Vul het schema in: Kolonialisme -> …….. -> ……..> WIC, Driehoeks handel, Afschaffing, Plantage, Kolonialisme