bij kwaliteit en outcome

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

‘Makelaar Informele Zorg’
Wet maatschappelijke ondersteuning De Kracht van verbinden November 2010.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Gelukkig oud worden CDA GELDERLAND Janny Bakker 13 mei 2013.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Zorg en Welzijn in (naam van uw gemeente) voor raadsleden.
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Jgz binnen de wijkteams en vraaggericht werken
Samenwerking in het sociale domein ‘ over bestuurlijk lef en ambtelijke onrust in de regio’ Debat "De Sociale Gemeente" Dick van Maanen.
WELZIJN NIEUWE STIJL oude wijn in nieuwe zakken ZEBRA-jongeren, 10 mei 2011.
Workshop co-creatie met gemeenten
Herstructurering Sociaal Domein
Samen verder!.
Landelijke Inspiratiedag 3D’s + HR
Dienst Wijken Wijkdialoog Leidsche Rijn In gesprek met bewoners en professionals over de wijkambities tot 2014.
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
BUURTCOÖPERATIE SEGHWAERT: SAMENWERKEN IN DE WIJK Over talent, meedoen en samenwerken met de inwoners van Zoetermeer Powered by: Fonteynenburg, Ipse de.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Samenhang in het sociaal domein Sociale visie, decentralisaties Commissie S&V 17 april 2012.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Cliëntenparticipatie Transitie jeugdzorg in de praktijk Zwolle, 3 april 2013.
De Wmo is meer dan zorg? Commissie Samenleving, maandag 17 maart 2008.
Kwartiermakers(festival) Ondersteunt kwetsbare mensen, bevordert hun re- integratie en doorbreekt hun isolement. * Werken aan een meer positieve beeldvorming.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Overheveling begeleiding van AWBZ naar WMO Janny Bakker-Klein Wethouder gemeente Huizen Lid VNG commissie Gezondheid en Welzijn 24 maart 2011.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Workshop door Emmy van Brakel en Petra van der Horst d.d. 9 december 2010 Project de Kanteling CG-Raad, CSO en Programma VCP.
De verbinding tussen zorg en welzijn in de wijk. MISSIE Participe bevordert: welzijn in de wijk en zorg voor thuis.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Auteur: Felicie van Vree, Susan van Klaveren Datum: 4 februari 2010 Van AWBZ naar Wmo: zoeken naar nieuwe vormen van ondersteuning Susan van Klaveren en.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Resultaatgericht Samenwerken
In gesprek met de Raad Transitie Jeugdzorg Remko Iedema
Bijeenkomst zorgtafel J&O
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Sturen op resultaat in Jeugd en Wmo
Congres “Op weg naar nieuw evenwicht” 9 december 2010
Recht gelijke kansen wonen, leven etc. Samenleving toegankelijk
Tellen en vertellen Gemeentelijke Monitor Sociaal Domein
Ruim Baan, de professional in een nieuw jasje:
Uitdagingen voor lokale overheden
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Samenwerking waterbeheerders
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Workshop Integraal werken in de wijk: sturen op doen wat werkt
Wmo beleid in de Drechtsteden
Doorontwikkeling pleegzorg in Zuidoost-Brabant
Datum: Door: Iwan Valk & Ilse Bronwasser
Basistekst : Talentontwikkeling
Tellen en vertellen Anders monitoren en verantwoorden
voor een samenleving met veerkracht
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Monitoring Vooral om van te leren.
Effectmeting Cultura en Gemeente Ede
Kwaliteit in de zorgverlening
Transcript van de presentatie:

bij kwaliteit en outcome Inwoner centraal bij kwaliteit en outcome

Persona’s Nel en Robin Inwoner centraal bij kwaliteit en outcome: als uitgangspunt voor beleid en dienst- verlening en wat het moet opleveren als betrokkene bij de ontwikkeling, uitvoering en verbetering van beleid en dienstverlening

Kwaliteit- en outcomecyclus Inwoner centraal Plaatje kwaliteitscyclus totaal

Kwaliteit- en outcomecyclus Inwoner centraal

Maatschappelijke opdracht De inwoner als drijfveer: visie, de bedoeling Hoe gaat het met onze inwoners (staat van de stad/dorp)? Wordt de inwoner er beter van (effect van inzet)? Hoe kan de inwoner er (nog) beter van worden (leren-verbeteren)? Gewenste maatschappelijke resultaten: Individuele inwoner en samenleving Positieve (eind)situatie en kwaliteit ondersteuningsproces

Uitdagingen Containerbegrippen operationaliseren en keuzes maken in cocreatie met inwoners, vrijwilligers en professionals Witte vlek: maatschappelijke resultaten van preventieve en collectieve activiteiten, hoe formuleer en meet je dat? Toewerken naar indicatoren die voortkomen uit de gewenste resultaten die we willen realiseren (integraal, outcome)

Kwaliteitscyclus Inwoner centraal Plaatje kwaliteitscyclus rechts boven

Gewenste aanpak Wat vinden inwoners een passende aanpak? (met welke inzet kunnen we het gewenste resultaat realiseren?) Meetlat: gewenste maatschappelijke resultaten leidende (transformatie)principes kwaliteits- en inkoopcriteria cliëntervaringen Inrichten van: Systeem van bijvoorbeeld toegang Inkoop, bekostiging en contractmanagement Passende activiteiten en oplossingen

Uitdagingen Kennis en inzet van inwoners, ervaringsdeskundigen en professionals benutten bij bedenken en uitvoeren van gewenste aanpak Bestaande kennis over wat werkt gebruiken Optimaal samenspel van formele, informele, individuele en collectieve activiteiten en oplossingen (incl. burgerinitiatieven, zorgcoöperaties)

Kwaliteitscyclus Inwoner centraal Plaatje kwaliteitscyclus rechts onder

Impact zichtbaar maken Welke opbrengsten ervaren inwoners en hoe komen we daar achter? (hoe krijgen we zicht op de beweging richting de gewenste resultaten?) Ontwikkeling naar cijfers én verhalen, tellen én vertellen Verplichte cliëntervaringsonderzoeken als katalysator: instrumenten die continu ervaringen met voorzieningen in beeld brengen Bestaande instrumenten zoals toezicht, advies- en cliëntenraden, klachten, focusgroepen en panelgesprekken

Uitdagingen Aspect van ervaring en beleving in monitoring doorontwikkelen, lokaal en landelijk Citizen science benutten (inwoners als lekeninspecteurs, mede-onderzoeker, peer) Rol van ambtenaren zelf: netwerken opbouwen met inwoners, de wijk in en in gesprek, hier tijd voor krijgen en nemen

Kwaliteitscyclus Inwoner centraal Plaatje kwaliteitscyclus links onder

Leren en verbeteren Wat leren deze cijfers en verhalen ons over hoe het gaat met inwoners en hoe we dit kunnen verbeteren? (waar staan we ten opzichte van de gewenste resultaten?) Met inwoners en professionals duiden van data in leerkringen en casuïstiektafels De wijk of buurt in, gesprekken over uitkomsten en nieuwe ambities Dataklooidagen, lokale festivals der verantwoording, persona’s Vertalen naar verbeteringen Maar leren in een dynamische en politieke omgeving Is niet eenvoudig

Uitdagingen De inwoner als logische partner aan de leertafel Gemeente als lerende organisatie Leren en verantwoorden scheiden in twee verschillende arena’s Politiek meenemen in de kwaliteitscyclus

DANK U WEL! Meer weten: Karin Sok, k.sok@movisie.nl