bij kwaliteit en outcome Inwoner centraal bij kwaliteit en outcome
Persona’s Nel en Robin Inwoner centraal bij kwaliteit en outcome: als uitgangspunt voor beleid en dienst- verlening en wat het moet opleveren als betrokkene bij de ontwikkeling, uitvoering en verbetering van beleid en dienstverlening
Kwaliteit- en outcomecyclus Inwoner centraal Plaatje kwaliteitscyclus totaal
Kwaliteit- en outcomecyclus Inwoner centraal
Maatschappelijke opdracht De inwoner als drijfveer: visie, de bedoeling Hoe gaat het met onze inwoners (staat van de stad/dorp)? Wordt de inwoner er beter van (effect van inzet)? Hoe kan de inwoner er (nog) beter van worden (leren-verbeteren)? Gewenste maatschappelijke resultaten: Individuele inwoner en samenleving Positieve (eind)situatie en kwaliteit ondersteuningsproces
Uitdagingen Containerbegrippen operationaliseren en keuzes maken in cocreatie met inwoners, vrijwilligers en professionals Witte vlek: maatschappelijke resultaten van preventieve en collectieve activiteiten, hoe formuleer en meet je dat? Toewerken naar indicatoren die voortkomen uit de gewenste resultaten die we willen realiseren (integraal, outcome)
Kwaliteitscyclus Inwoner centraal Plaatje kwaliteitscyclus rechts boven
Gewenste aanpak Wat vinden inwoners een passende aanpak? (met welke inzet kunnen we het gewenste resultaat realiseren?) Meetlat: gewenste maatschappelijke resultaten leidende (transformatie)principes kwaliteits- en inkoopcriteria cliëntervaringen Inrichten van: Systeem van bijvoorbeeld toegang Inkoop, bekostiging en contractmanagement Passende activiteiten en oplossingen
Uitdagingen Kennis en inzet van inwoners, ervaringsdeskundigen en professionals benutten bij bedenken en uitvoeren van gewenste aanpak Bestaande kennis over wat werkt gebruiken Optimaal samenspel van formele, informele, individuele en collectieve activiteiten en oplossingen (incl. burgerinitiatieven, zorgcoöperaties)
Kwaliteitscyclus Inwoner centraal Plaatje kwaliteitscyclus rechts onder
Impact zichtbaar maken Welke opbrengsten ervaren inwoners en hoe komen we daar achter? (hoe krijgen we zicht op de beweging richting de gewenste resultaten?) Ontwikkeling naar cijfers én verhalen, tellen én vertellen Verplichte cliëntervaringsonderzoeken als katalysator: instrumenten die continu ervaringen met voorzieningen in beeld brengen Bestaande instrumenten zoals toezicht, advies- en cliëntenraden, klachten, focusgroepen en panelgesprekken
Uitdagingen Aspect van ervaring en beleving in monitoring doorontwikkelen, lokaal en landelijk Citizen science benutten (inwoners als lekeninspecteurs, mede-onderzoeker, peer) Rol van ambtenaren zelf: netwerken opbouwen met inwoners, de wijk in en in gesprek, hier tijd voor krijgen en nemen
Kwaliteitscyclus Inwoner centraal Plaatje kwaliteitscyclus links onder
Leren en verbeteren Wat leren deze cijfers en verhalen ons over hoe het gaat met inwoners en hoe we dit kunnen verbeteren? (waar staan we ten opzichte van de gewenste resultaten?) Met inwoners en professionals duiden van data in leerkringen en casuïstiektafels De wijk of buurt in, gesprekken over uitkomsten en nieuwe ambities Dataklooidagen, lokale festivals der verantwoording, persona’s Vertalen naar verbeteringen Maar leren in een dynamische en politieke omgeving Is niet eenvoudig
Uitdagingen De inwoner als logische partner aan de leertafel Gemeente als lerende organisatie Leren en verantwoorden scheiden in twee verschillende arena’s Politiek meenemen in de kwaliteitscyclus
DANK U WEL! Meer weten: Karin Sok, k.sok@movisie.nl