Leeractiviteit: kennisverwerving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
….een blik achter de schermen van “BedenkTV”
Advertisements

Hogere denkvaardigheden
Handen uit de mouwen met Action Learning in
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Tim Versluijs Leerdoelen.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER Mediaencreativiteit.pbwiki.com VAKGROEP MEDIA EN CREATIVITEIT.
Project Proceshuis Road show
80% van wat we leren… Collega’s Samenwerking Gesprekken Werkgroepen
Evaluatie Leerlijnen.
Leerlijnen in de geschiedenisles
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Feedback Wat Soorten Door wie
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Tip 7: wissel je werkvormen af
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Social work Week 2.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Workshop 19 oktober 2016 CVO Antwerpen
Presentatie EduCheck SOML
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Docentvaardigheden ICT
Oefening met atlas en kaarten
Workshop 1 11 november 2016 CVO Antwerpen
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
Workshop 2 24 november 2016 CVO Antwerpen
Een vergadering organiseren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Kennisclip Web toepassingen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Vergadering Personeelsdienst
Opdracht Opkikker Boek Methodisch Begeleiden Thema 1 Planmatig werken
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Workshop Digitale Tools
The Future Teacher 3.0.
De crisisstemming rond migratie, asiel en anderstalige nieuwkomers zijn een beetje uit de aandacht verdwenen. Dit neemt niet weg dat de instroom van anderstalige.
Transcript van de presentatie:

Leeractiviteit: kennisverwerving Bij deze leeractiviteiten verwerven de studenten kennis via het luisteren naar een voordracht, hoorcollege of podcast, het opzoeken van informatie uit boeken en websites, bekijken van demo’s en video’s, etc. https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld/

Leeractiviteit: samenwerking Studenten komen bij deze leeractiviteiten gezamenlijk tot nieuwe inzichten door samen te werken aan een gezamenlijke ‘output’ zoals een definitie, ontwerp, verslag, diagram, product, etc. Produceren van een gedeelde output: diagram, definitie, ontwerp, verslag Verschillend van discussie Een gedeelde output: negotiëren over hun ideeën in de praktijk tot ze het eens zijn met elkaar. In het proces moeten ze elkaar uitdagen en omgaan met peer-feedback om de best mogelijke output te bekomen. Integreren en produceren van concepten in de praktijk https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld/

Leeractiviteit: kennisverwerving Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie Boeken, cursussen en kranten lezen Lezen van informatie op multimedia, websites, digitale documenten en bronnen Luisteren naar hoorcolleges van docenten Bijwonen van gastlezingen of voordrachten Luisteren naar podcasts, webcasts Observaties, bekijken van demonstraties, masterclasses Bekijken van animatiefilmpjes, kennisclips, video’s Doorlopen van een online leerpad

Leeractiviteit: samenwerking Reading books, papers; projecten in kleine groepen die gebruik maken van online fora, wiki’s, chatrooms, enz. om elkaars prestaties te bespreken Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie projectwerk in kleine groepjes projecten in kleine groepjes die gebruik maken van collaboratieve ruimtes projecten in kleine groepen die gebruik maken van online fora, wiki’s, chatrooms, etc. om elkaars prestaties te bespreken groepswerk waarbij aan een gezamenlijk product gewerkt wordt korte opdrachten waarbij twee of meer studenten gezamenlijk tot consensus komen (over een theorie, definitie, etc.) brainstorm jigsaw-methode peerutoring opbouwen van gezamenlijke documenten of presentatie via bijvoorbeeld google docs online brainstorm

Leeractiviteit: discussie Studenten worden bij deze leeractiviteiten uitgenodigd om eigen vragen, ideeën en gemaakte keuzes duidelijk te verantwoorden en om vragen en ideeën van docenten en/of peers in vraag te stellen of te beantwoorden. Wanneer een student vragen stelt aan andere studenten, antwoorden geeft op vragen die van mede studenten komt, ideeën uitwisselen, elkaars argumenten gaan afwegen  leren door discussie Luisteren en antwoorden, argumenteren, zichzelf kunnen uitdrukken maken allemaal deel uit van conceptontwikkeling Het sluit nauw aan bij samenwerking maar bij samenwerking moet iets nieuws gecreëerd worden. https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld/

Leeractiviteit: onderzoek Het gaat hier om een student-gestuurd proces waarbij opgedane informatie kritisch bekeken wordt en nieuwe informatie wordt ingewonnen om zo tot nieuwe inzichten te komen. Niet zomaar een boek lezen Controle bij lerende Lezen iets, zoeken iets op, onderzoeken iets nadat ze zelf een vraag stellen bij iets, ze gaan met de opgedane informatie aan de slag, evalueren dit kritisch, zoeken opnieuw op Een meer actief leerproces om het proces waarbij concepten worden ontwikkeld (zie kennisverwerving) verder te stimuleren https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld/

Leeractiviteit: discussie Reading books, papers; Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie begeleide werkgroepen online begeleide werkgroepen seminaries discussiegroepen klassengesprekken / kringgesprekken vergaderingen bijwonen Stellingen(spel) brainstormsessies peerevaluatie en –feedback webinars online discussiegroepen en -fora online brainstormsessies webvergaderingen online stellingen via votingsystemen online peerevaluatie en -feedback

Leeractiviteit: onderzoek in a range of materials and resources; Using conventional methods to collect Comparing texts, searching and evaluating information and ideas. Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie onderzoeksopdrachten in leermateriaal online onderzoeksopdrachten aanbieden bijvoorbeeld via webquests ideeën en informatie analyseren aan de hand van didactisch materiaal en hulpmiddelen ideeën en informatie bijhouden en structureren aan de hand van digitale tools bijvoorbeeld via mindmaps, notitie-tools, etc. niet-digitale methodes gebruiken om gegevens te verzamelen en te analyseren Gegevens verzamelen en analyseren met digitale tools bijvoorbeeld via forms, vragenlijsten, etc. teksten vergelijken met elkaar zoeken naar informatie en ideeën en deze evalueren bronnen bijhouden via digitale tools digitale teksten vergelijken meewerken aan onderzoek

Leeractiviteit: toepassing Bij deze leeractiviteiten worden de theorie en praktijk met elkaar verweven, waarbij de studenten een duidelijke opdrachtomschrijving (doelstelling) krijgen om naartoe te werken en hierbij ook gebruik maken van de feedback die ze tijdens de leeractiviteiten krijgen van de docent of (praktijk)begeleider, peers en/of zichzelf. - Wanneer de docent een leeromgeving ontwikkelt met een ‘task-goal’, verwacht men van de student dat zij/hij actie onderneemt, de feedback verwerkt/interpreteren en nadenken over relevante concepten om het vooropgestelde doel te bereiken. https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld/

Leeractiviteit: productie Bij deze leeractiviteiten produceren de studenten iets wat door de docent geëvalueerd kan worden (bijvoorbeeld een plan, website, analyse, theorie, product, etc.). Wanneer studenten iets produceren die de docent kan evalueren: plan, website, analyse, theorie, ‘performance’, etc. Een publieke presentatie over wat ze geleerd hebben is belangrijk om feedback te krijgen van de docent en biedt zo opportuniteiten om concepten te ontwikkelen en integreren in de praktijk. https://blogs.ucl.ac.uk/abc-ld/

Leeractiviteit: toepassing Reading books, papers; Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie oefeningen maken praktijkgerelateerde projecten labo’s daguitstappen face-to-face (rollen)spel simulatieonderwijs duaal leren simulatieonderwijs virtuele labo’s & uitstappen online (rollen)spel online oefenomgeving

Leeractiviteit: productie Reading books, papers; Zonder onderwijstechnologie Met onderwijstechnologie papers of verslagen Uiteenzettingen of voorstellingen Ontwerpen of producten modellen portfolio’s weergaves van ontwerpen voorstellingen & producten animaties modellen slideshows foto’s en video’s blogs e-portfolio’s Digitale (gedeelde) verslagen/papers